Hallo mensen
Ik rij een D5 my2005 geartronic.
Als ik voor het stoplicht sta en ik wil weg rijden dan duurt het even voordat de bak hem oppakt. Is hier iets aan te doen? Heeft iemand dit ook? Laat het maar eens horen
Alvast bedankt
Traag oppakken D5 geartronic
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Zal wel flushen worden of een software-update => dealer of specilaist.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Chiel
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 16.09.2009 - 17:34
- Locatie: Ermelo
nou eh, needelangem schreef:Hallo mensen
Ik rij een D5 my2005 geartronic.
Als ik voor het stoplicht sta en ik wil weg rijden dan duurt het even voordat de bak hem oppakt. Is hier iets aan te doen? Heeft iemand dit ook? Laat het maar eens horen
Alvast bedankt
Ik kan als ik zou willen de straatstenen uit de grond trekken bij wijze van spreken, daar is handmatig niet tegen op te schakelen zo trekt mijn auto op.
V70 2.4D Edition Geartronic 2006
V60 D4 Momentum 2014
V60 D4 Momentum 2014
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Respons bij een diesel is gewoon wat trager, met een benzine is het veel veller en je zit met de turbo vertraging. Dit heeft niets met de geartronic te maken, tenzij je met een schok wegrijdt.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- bjacobs
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 08.08.2010 - 21:32
- Locatie: Melick
De Geartronic is een adaptieve versnellingsbak. Dat wil zeggen dat hij het schakelgedrag aanpast aan je rijgedrag. Indien je een keer flink op het gas trapt zul je wellicht merken dat hij wat eerder oppakt.
Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline 2011
Toyota Corolla 1.6 VTT-i Aut. 2001
Volvo XC70 2.5 T Geartronic 2004
Ford Focus 1.8 Collection Wagon 2001
Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino Blu 1998
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting 1995
Daihatsu Charade 1.0 1989
Mini 1000E 1984
Datsun 120A FII Coupe de Luxe 1979
Toyota Corolla 1.6 VTT-i Aut. 2001
Volvo XC70 2.5 T Geartronic 2004
Ford Focus 1.8 Collection Wagon 2001
Lancia Ypsilon 1.1 Elefantino Blu 1998
Fiat Cinquecento 1.1 Sporting 1995
Daihatsu Charade 1.0 1989
Mini 1000E 1984
Datsun 120A FII Coupe de Luxe 1979
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.07.2010 - 16:02
- Locatie: Enschede
Nee ik rij niet met een schok weg maar bij normaal wegrijden is ie iets wat traag, als ik het pedaal onderin trap gaat ie goed van z`n plek, hij zou van mij iets sneller op mogen pakken bij normaal rijden. zou de software update dan echt helpen??????
Volvo V70 D5 Geartronic MY2005
Opel Kadett C coupe MY 1978
Volvo V40 2.0 MY 2003
Volvo V40 2.0 MY 1999
Opel Kadett C coupe MY 1978
Volvo V40 2.0 MY 2003
Volvo V40 2.0 MY 1999
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Dat lees ik wel vaker, alleen is bij mij nog nooit de respons of schakelpatroon verandert. Ik kan ze zelfs dromen, bij langzaam optrekken in z'n schakelt hij naar 5 bij 58km/h normaal optrekken 64km/h langzaam optrekken bij 78km/h en bij normaal optrekken 82km/hbjacobs schreef:De Geartronic is een adaptieve versnellingsbak. Dat wil zeggen dat hij het schakelgedrag aanpast aan je rijgedrag. Indien je een keer flink op het gas trapt zul je wellicht merken dat hij wat eerder oppakt.
Als je terugschakelt en je laat het gas los dan blijft hij wel even in de lage versnelling, maar dat noem ik niet adaptief. Misschien rij ik te sloom?
Ik las op een ander forum dat er een software update is zodat je "S" stand kon krijgen als je het pookje op manueel zet, is dit ook voor de s80 my07?
@delangem
Probeer eens voet op de rem te houden en tegelijk een beetje gas geven, dan bouw je turbo druk op, laat dan de rem los. Als die dan nog niet goed oppakt is er iets aan de hand.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Ik had precies hetzelfde met onze XC90. Na een software update was het aanzienlijk minder, na een flush nog weer iets beter maar het blijft gewoon een traag reagerende bak. Zeker als je stilstaat en nog "even snel" er tussen wil. Met de V70 met gewone automaat geen probeem, met de XC90 gewoon niet doen.
Het heeft niets met de turbo te maken. Door de automaat merk je juist minder van het turbogat.
Voet op de rem en gas geven moet je niet te vaak doen. Vind een automaat niet leuk, zeker niet de Asian Warner bakken.
Het heeft niets met de turbo te maken. Door de automaat merk je juist minder van het turbogat.
Voet op de rem en gas geven moet je niet te vaak doen. Vind een automaat niet leuk, zeker niet de Asian Warner bakken.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
- Herman41
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 24.04.2009 - 14:56
Quote uit autoweek test "De D5-motor heeft ons hart gestolen. Hij is sterk, loopt prachtig en klinkt machtig. Jammer dat hij aan zo’n trage automaat vastzit. De enige dissonant is de automatische transmissie. De vijftraps Tiptronic krijgt de Volvo maar moeilijk op gang. Als je enthousiast het gaspedaal intrapt, begint in het vooronder de dieselmotor te loeien, maar de krachtige voorwaartse beweging laat lang op zich wachten."
Zelf vind ik de geartronic ook behoorlijk traag t.o.v. bijvoorbeeld BMW en Saab automaten, ook bij even vlot inhalen schrik ik nog wel eens van de trage reactie, (als ie gaat, dan gaat ie ook goed
)
Zelf vind ik de geartronic ook behoorlijk traag t.o.v. bijvoorbeeld BMW en Saab automaten, ook bij even vlot inhalen schrik ik nog wel eens van de trage reactie, (als ie gaat, dan gaat ie ook goed

V70 D5 2005 Summum geartronic, voll. zilvergrijs
Saab 9-3 2002 cabrio aero automaat steelgrey
Saab 9-3 2002 cabrio aero automaat steelgrey
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Mocht je Vadis hebben raad ik aan het stukje over het adaptieve karakter van de AW55 te lezen. Daar staat namelijk in dat dat adaptieve slaat op het feit dat de bak leert van zijn schakelmanieren. Hij zal het altijd zo soepel mogelijk proberen te verlaten lopen door schakeldrukken aan te passen. Als het dan een keer niet goed gaat, weet hij dat hij wat fout gedaan heeft en dus wat andere waarden moet gebruiken. Dat heeft dus echt niets met de rijstijl van de bestuurder te maken.chris_zweden schreef:Dat lees ik wel vaker, alleen is bij mij nog nooit de respons of schakelpatroon verandert. Ik kan ze zelfs dromen, bij langzaam optrekken in z'n schakelt hij naar 5 bij 58km/h normaal optrekken 64km/h langzaam optrekken bij 78km/h en bij normaal optrekken 82km/hbjacobs schreef:De Geartronic is een adaptieve versnellingsbak. Dat wil zeggen dat hij het schakelgedrag aanpast aan je rijgedrag. Indien je een keer flink op het gas trapt zul je wellicht merken dat hij wat eerder oppakt.
Als je terugschakelt en je laat het gas los dan blijft hij wel even in de lage versnelling, maar dat noem ik niet adaptief. Misschien rij ik te sloom?
Ik las op een ander forum dat er een software update is zodat je "S" stand kon krijgen als je het pookje op manueel zet, is dit ook voor de s80 my07?
@delangem
Probeer eens voet op de rem te houden en tegelijk een beetje gas geven, dan bouw je turbo druk op, laat dan de rem los. Als die dan nog niet goed oppakt is er iets aan de hand.
Het is natuurlijk wel zo dat bij een rustige rijden er makkelijker soepel geschakeld kan worden dan bij iemand die altijd vol gas geeft, maar als die trapper ineens rustig gaat rijden gaat de bak echt niet later schakelen als bij iemand die altijd rustig rijd (of andersom).
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Dat verklaard een hoop, bedankt. Dan zal de geartronic ook niet sneller schakelen na een reset zeker?EVV schreef:Mocht je Vadis hebben raad ik aan het stukje over het adaptieve karakter van de AW55 te lezen. Daar staat namelijk in dat dat adaptieve slaat op het feit dat de bak leert van zijn schakelmanieren. Hij zal het altijd zo soepel mogelijk proberen te verlaten lopen door schakeldrukken aan te passen. Als het dan een keer niet goed gaat, weet hij dat hij wat fout gedaan heeft en dus wat andere waarden moet gebruiken. Dat heeft dus echt niets met de rijstijl van de bestuurder te maken.chris_zweden schreef:Dat lees ik wel vaker, alleen is bij mij nog nooit de respons of schakelpatroon verandert. Ik kan ze zelfs dromen, bij langzaam optrekken in z'n schakelt hij naar 5 bij 58km/h normaal optrekken 64km/h langzaam optrekken bij 78km/h en bij normaal optrekken 82km/hbjacobs schreef:De Geartronic is een adaptieve versnellingsbak. Dat wil zeggen dat hij het schakelgedrag aanpast aan je rijgedrag. Indien je een keer flink op het gas trapt zul je wellicht merken dat hij wat eerder oppakt.
Als je terugschakelt en je laat het gas los dan blijft hij wel even in de lage versnelling, maar dat noem ik niet adaptief. Misschien rij ik te sloom?
Ik las op een ander forum dat er een software update is zodat je "S" stand kon krijgen als je het pookje op manueel zet, is dit ook voor de s80 my07?
@delangem
Probeer eens voet op de rem te houden en tegelijk een beetje gas geven, dan bouw je turbo druk op, laat dan de rem los. Als die dan nog niet goed oppakt is er iets aan de hand.
Het is natuurlijk wel zo dat bij een rustige rijden er makkelijker soepel geschakeld kan worden dan bij iemand die altijd vol gas geeft, maar als die trapper ineens rustig gaat rijden gaat de bak echt niet later schakelen als bij iemand die altijd rustig rijd (of andersom).
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Gaat een GT standaard in de "N"stand bij stilstand of is dat een softwarematige aanpassing? Met andere woorden: Kruipt hij als je de rem loslaat, of blijft hij stilstaan (zonder hem handmatig in de N te schakelen)?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41175
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Hij kruipt
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat kruipen is uit te schakelen; hij schakelt dan bij stilstand in N. Is dat wellicht ook bij TS aan de orde?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Bij stilstand/gas los wordt de versnelling toch (enigszins)sowieso ontkoppelt? Heb ik me door de dealer laten vertellen omdat ik een vraag had hoe het zat bij een glad wegdek, anders worden de wielen aangedreven.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Ja, jouw "Neutral Control" staat nog ingeschakeld.delangem schreef:Als ik voor het stoplicht sta en ik wil weg rijden dan duurt het even voordat de bak hem oppakt.
Kan je laten verwijderen (software pakketje 30646691) kosten ± € 13,-
Gelijk ook even een TCM upgrade ( (30677036) à ± € 15,- komt nog gebruik testapparatuur
en misschien wat werktijd bij, maar dan ben je weer helemaal klaar.
Ik denk dat deze softwarepakket nummers overeen komen voor jouw auto, ik heb dit vorig jaar (nov.) laten doen.
Een echte aanrader.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zie je wel! 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1462
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Ik vind het juist ideaal dat de wielen worden aangedreven bij stilstand/gas los, juist ook bij gladheid. Je kunt dan zo gecontroleerd wegrijden door de rem een beetje los te laten, dat lukt je niet als de de bak ineens aankoppelt.chris_zweden schreef:Bij stilstand/gas los wordt de versnelling toch (enigszins)sowieso ontkoppelt? Heb ik me door de dealer laten vertellen omdat ik een vraag had hoe het zat bij een glad wegdek, anders worden de wielen aangedreven.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Persoonlijke voorkeuren verschillen. Daarom kun je de bak aan je voorkeur laten aanpassen. Wel of niet laten kruipen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race