Temperatuurprobleem, motor loopt warm direct na start

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Goed het hele verhaal: 4 week geleden ging ineens uit het niets het motortemperatuurlampje branden en vloog de wijzer naar het rood. Dit na een rit 10km, waarna de auto een half uur stil stond en op de terugweg (dus na bijna weer 10km) ging het lampje aan.

Volgende dag het KV niveau gecontroleerd, stond iets onder het minimum, dus naar de dealer gereden om dit ff te laten bijvullen (ritje van 3 straten, nog geen 2 minuten) Dealer geeft aan dat het niveau goed is en op max staat. Lampje brande ook niet. Dus konden ze niks bijvullen, maar geven aan dat wellicht de thermostaat kapot is, gezien de omschrijving van de situatie.

Volgende dag gaat het lampje weer aan na een korte rit, en daarna gaat het 3 weken lang gewoon goed, niks brandende lampjes of wijzers in het rood. Zowel korte als lange ritten gemaakt.

Maandag ging het lampje weer ineens aan na een kort ritje, meteen langs de dealer gereden, kunnen ze het meteen bekijken nu het euvel het voordoet. Conclusie, thermostaat vervangen.

De thermostaat heb ik nu dus zelf vervangen, en ook ontlucht. Er kwam maar een 2 tot 2,5 liter aan KV uit bij het leeg laten lopen, en na 2x ontluchten (eerst met reservoirdop eraf laten lopen, daarna nog met ontluchtingsnippel achterzijde blok) is er in totaal een 2,5 liter KV weer bijgevuld en staat het niveau op max.

Maar weer ging het lampje aan na een korte rit vanochtend. Wat is er mis en wat kan/moet ik nog doen, wat ik wellicht vergeten ben...

Kan het iets anders zijn? Temperatuursensor wellicht? En zo ja, waar zit die?


Het gaat overigens om een 96'er 460 1.8 met airco, zonder roestende wielkastranden. Ik heb de auto gekocht om mobiel te blijven, zolang mijn andere auto uit de running is door een kapot motorblok. En heb dus geen zin in grote kosten aan deze auto, door hem maar bij de dealer neer te zetten voor onderzoek en reparatie.

Wie heeft de oplossing of een tip voor me?
Volvo 480 GT-Turbo 1995
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
Gebruikersavatar
wim300
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.04.2007 - 23:48

De koelvloeistof temperatuur meter zit aan de achterzijde van het motorblok aan de kant van de thermostaat.

Slaat de koelventilator wel aan als de motor volgens de temperatuur meter te warm wordt?
volvo s60 2.5t awd summum rica
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Controleer of de sensor bedrading nergens doorgeschuurd is naar het blok of carrosserie. Als mogelijk controleer de sensor of vervang deze.

Je kunt ook met een thermocouple of andere temperatuursensor (Infra rood) de echte temperatuur opnemen van je blok of KV, dan weet je tenminste zeker dat het goed is.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Gister een wat langere rit gemaakt, de heenreis ging goed, de terugweg was het weer raak.

De koelven ging idd niet aan en de radiateur is ook gewoon koud. (je kon je hand gewoon ertegen aan leggen. (het deel achter de grill).

Lijkt me dus dat er wellicht iets mis is met de radiateur..... Verstopt wellicht. :S
Volvo 480 GT-Turbo 1995
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je kan de radiateur proberen doortespoelen met de tuinslang. Eerst van boven naar beneden en vervolgens andersom. Dit doe je door de onderste en bovenste rad slang lostehalen en dan de tuinlslang erin hangen. Slang in beide richtingen aan paar minuten laten lopen met de kraan vol open.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Radiateur blijft over het algemeen koel aanvoelen, zeker als je direct na een rit uitstapt en voelt, je moet eens langere tijd stil blijven staan dan wordt de radiateur wel warm.
Ook dat de fanniet aanslaat is normaal, met een koele radiateur (rechtsonder zit de voeler) slaat de fan nooit aan)

Waar je beter kan voelen is de dikke slang die bij de radiateur naar binnen gaat, deze slang komt bij je thermostaat vandaan en licht "boven" het koppelingshuis.
Word deze slang wel warm?

Ik denk even in volgorde:
1) defecte thermostaat zou kunnen duiden op geen koeling via radiateur
2) verstopte radiateur
3) defecte koelwaterpomp (vinnen eraf), echter als je binnenkachel flink temperatuur brengt met de binnenfan op streepje 2 dan weet je zeker dat ook de pomp werkt en je circulatie hebt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Die slang van thermostaat naar radiateur, die word wel warm. De thermostaat is afgelopen week al vernieuwd.

En ook op stand 2 komt er warme lucht uit de verwarming in het interieur.

Blijft over een mogelijk verstopte radiateur, toch apart dat ie dan niet elke rit warm loopt volgens de wijzer/lampje op het dashboard. :S
Volvo 480 GT-Turbo 1995
Volvo V40 T4 1998
Volvo 460 1.7 GLE 1990
Volvo 850 TDI 1996
Volvo 480 Turbo 1994
Volvo 850 2.3 T5 automaat 1994
Volvo 460 2.0 Sports Line 1995
Volvo 460 1.8 1996
Volvo 460 1.6 1995
Volvo 480 GT-Turbo 1994
Volvo 480 Turbo 1993
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Tsja, doorspoelen, liksom en rechtsom is ook niet zoveel werk en je kunt er redelijk bij. Zorg wel even voor verse koelvloeistof, bijmengen water verlaagd de vorstbestendigheid.
De slangen die je lostrekt kun je eventueel even afstoppen met een prop oude poetsdoek
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
wim300
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 20.04.2007 - 23:48

Je kan proberen om het koelsysteem nog een keer goed te ontluchten misschien is er tijdens de thermostaat wissel niet goed ontlucht.
volvo s60 2.5t awd summum rica
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”