airco V70 classic, eerst wel koud daarna minder ?

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
ex vw-er
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.05.2006 - 19:39
Locatie: Arnhem

En nu is het mooi weer, werkt de ECC niet naar behoren.
Na het starten van de motor met de AC op ON slaat hij aan en begint met koude lucht te blazen (zoals het hoort)
Na een kleine 10 min. (buiten 30 gr.) wordt de koude lucht langzaam warmer en het lijkt of de airco het dan niet meer doet.
(de ingestelde temperatuur blijft ongewijzigd)

Zit er nu te weinig vloeistof in of is het iets anders??

ALvast bedankt voor de reacties
gr. Gijs
V70 2.4D Momentum 2005
V70 Europa 1998 2.5 10V

VW Golf 1.9 TDI 81kW Highline 1998
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

Ik denk een versleten magneetkoppeling op de aircopomp. Hij doet het s'nachts zeker ook naar behoren? Magneetkoppeling of complete pomp vervangen. € 350 (koppeling) € 800 (complete pomp) denk ik
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Het is een ecc dat wil zeggen dat hij de binnen temperatuur constant gaat houden, op de door jou gekozen temperatuur, zodra deze is ingeschakeld.
in tegenstelling tot een handmatige airco die gewoon (ijs)koude lucht blijft blazen tot je hem uitzet.
als het warm is zal hij dus eerst flink gaan koelen en als de ingestelde temperatuur bereikt is zal de uitstroom temperatuur van de airco richting en uiteindelijk op de ingestelde temperatuur uitkomen.
je zal dus voor je gevoel warmere lucht kunnen voelen na 10 minuten.

tenzij het ineens bloedheet in je wagen word, dan is er iets niet in de haak.
kan de binnentempvoeler zijn of inderdaad te weinig koudemiddel.

greetzzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Ik zou beginnen met het laten bijvullen van het aircosysteem. Dat kost ongeveer 100 à 150 Euro. Mocht het daar niet aan liggen dan kan altijd nog de verdamper en/of pomp worden vervangen (erg kostbaar zoals hierboven al werd gemeld). Overigens is de airco één van de bekende zwakke punten van de 850/X70 serie (zoals ik zelf momenteel ook in de praktijk ervaar :-( ).
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
OMD
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 06.06.2006 - 10:05

Heb exact hetzelfde probleem, scheische
Gebruikersavatar
ex vw-er
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.05.2006 - 19:39
Locatie: Arnhem

Oke mensen bedankt alvast voor wat meer duidelijkheid.
Mijn eerste aktie zal zijn om hem eerst bij te vullen, wanneer dit niet helpt zal het spaarvarken op de kop moeten... :(

ps. ik hou jullie op deze topic

groet Gijs
V70 2.4D Momentum 2005
V70 Europa 1998 2.5 10V

VW Golf 1.9 TDI 81kW Highline 1998
Gebruikersavatar
ex vw-er
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.05.2006 - 19:39
Locatie: Arnhem

ex vw-er schreef:Oke mensen bedankt alvast voor wat meer duidelijkheid.
Mijn eerste aktie zal zijn om hem eerst bij te vullen, wanneer dit niet helpt zal het spaarvarken op de kop moeten... :(

ps. ik hou jullie op deze topic

groet Gijs
foutje :

ps. ik hou jullie op de hoogte op deze topic
V70 2.4D Momentum 2005
V70 Europa 1998 2.5 10V

VW Golf 1.9 TDI 81kW Highline 1998
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

Hoi,

Ik heb precies hetzelfde probleem geconstateerd gisteren bij mijn V70 van 2001! Eerst werkte de (automatische) airco perfect voor ca. 10 minuten, en opeens kwam er gewoon warme lucht uit, ofschoon wagen nog niet op koele temperatuur was. Graag hoor ik meer ervaringen hoeromtrent

Groetjes,
En
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Gebruikersavatar
ex vw-er
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.05.2006 - 19:39
Locatie: Arnhem

Heb de afspraak staan op de 23e juni.
Dan wordt het systeem bijgevuld en afgesteld
incl. uurloon voor 145,-

Ze zeiden al wel dat het aircosysteem vaak lekt en de kans is aanwezig dat hij lek is maar dat zal na net bijvullen blijken. Hopelijk niet natuurlijk.
Na de 23e geef ik weer reactie.

Groet Gijs
V70 2.4D Momentum 2005
V70 Europa 1998 2.5 10V

VW Golf 1.9 TDI 81kW Highline 1998
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Ik hoop dat het bij jou wel werkt. Ik heb mijn airco enkele weken geleden (onder garantie) laten afvullen maar nu blijkt dat dat niet de oplossing is geweest. Woensdag gaat ie dus weer terug. Ben benieuwd wat er allemaal vervangen gaat worden en nog meer benieuwd of daarmee het probleem ook is opgelost. Ga binnenkort op vakantie dus dan is een werkende airco wel prettig :)
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
HMG
4th Gear member
Berichten: 769
Lid geworden op: 09.11.2005 - 18:48
Locatie: Veynes

is het probleem inmiddels opgelost?
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Kreeg vanmiddag een telefoontje van de garage: er zat een lek in/bij de aircopomp dus deze is vervangen. Morgen de auto weer ophalen. Hopelijk blijft het daar de komende 3 weken bij. Daarna (maar niet later dan over een maand of 3 want dan is de garantie over) mag wat mij betreft de verdamper ook nog eens kapot gaan ;)
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
rhs60
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 13.06.2006 - 12:14
Locatie: Rijsbergen (N.Br.)

Na precies hetzelfde probleem als de topic starter bij mijn S60 uit 2001 heb ik gisteren de airco opnieuw laten vullen.

Er kwam nog maar 400 gram koudemiddel uit, wat onhoudt dat er in 5 jaar tijd zo'n 60% was weg gelekt :roll: .

Vacumeren (half uur) gaf geen lekkage, maar voor de zekerheid toch maar een UV-dye toegevoegd. Mocht de airco over een paar maanden weer hetzelfde euvel gaan vertonen, dan is een lek makkelijker op te sporen.

Het verbaasde mij trouwens dat het systeem met slechts 400 gram nog redelijk goed koelde (tot buitentemperaturen van 30 graden). Met zo weinig koudemiddel heb je al snel kans dat het niet meer condenseert.

O, de kosten vielen erg mee: 90,- euro in totaal.
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Gisteren de auto opgehaald. In een woord: brrrrrrr :D Met een ingestelde temp van 22 graden is het zelfs nog lekker fris in de auto. Kortom: hier zit een tevreeden mensch :)
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
MichelB
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 23.12.2005 - 20:58

Ik heb de S70 (bj 1998) laatst laten bijvullen: 550gr eruit, vacuum, 700gr erin. Helaas probleem nog niet over. Bij heet weer valt de airco sneller uit dan bij kouder weer. Nadat airco paar minuten heeft uitgestaan, begint verhaal van voren af aan weer.

Oorzaak was magneetkoppeling. Heb 28okt06 revisiepomp laten monteren en systeem werkt nu als een tierelier, ook tijdens de 25 graden die we donderdag mochten beleven!!!
Gebruikersavatar
ex vw-er
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 19.05.2006 - 19:39
Locatie: Arnhem

Hallo hier ben ik weer,
En tot nu toe een tevreden mens. Gister is hij bijgevuld afgesteld.
Na vandaag een aardig warm dagje kreeg ik het binnen in mijn V70 met gemak lekker koud. Ook gisteravond met de lange rit (100 km) werkte hij perfect. Dus hopelijk is het opgelost. Maar of de condensor lek is zal na verloop van tijd blijken. Vooralsnog is het (weer) een topcar :D

groet Gijs
V70 2.4D Momentum 2005
V70 Europa 1998 2.5 10V

VW Golf 1.9 TDI 81kW Highline 1998
kreftie
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
Locatie: Achter de zeeuwse duinen

Bij zeer warm weer op mijn vakantie (40 graden schaduw))heb ik ook ondervonden dat de airco na een tijdje een onaangename warme natte lucht ging blazen.
Een vriend aldaar (audi A6) beweerde dat er dan ijsvorming ontstaan zou zijn rondom de verdamper. Begin met een wat hoge temp in te stellen en schakel dan langzaam terug. Als het dan nog gebeurd de airco even uit en met arko (alle ramen kunnen open) rijden.... en na een tijdje is het ijs door motorwarmte weg. Ik heb onder de auto niets gecontroleerd of gezien dus als dit onzin blijkt te zijn.......sorry
D-OCHO
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 09.06.2006 - 21:25

Ik heb hetzelfde probleem.
Ijsvorming bedoel ik.
Dit is makkelijk te controleren tijdens het rijden.
Namelijk.
Schakel de blower naar de hoogste stand. Als je een huilend geluid hoort heb je ijs.

Om het te verwijderen.
Schakel Airconditioning uit. Blower op de hoogste stand. Je hoort weer het huilende geluid. Na een tijdje merk je dat dit langzaam verdwijnt en dat je meer lucht krijgt uit je vents. Als de lucht warmer en vochtiger begint te worden, en het huilende geluid weg is, Airconditioning weer aan en rijden maar.
Ik weet is niet de echte oplossing maaar het werkt wel.
theboz
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06

vervang de compresor dan maar en je probleem is over
The Boz
v70 classic kett
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 20.05.2006 - 21:15

The boss ,verklaar je oplossing a.u.b.

Ik heb precies het zelfde probleem,
en ook had ik de oplossing gevonden in de door D-OCHO's beschreven
onderwerp.

Waarom zou het probleem opgelost zijn als ik de compressor vervang

want, als de airco ijsvorming geeft is er volgens mijn niks mis met de compressor.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”