Stotterende D2 motor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Dat zou wel leuk zijn, maar dan mag ik 25% bijtellen i.p.v. 20 (dat maakt 'm juist zo interessant als leaser).
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim
Das dan weer jammer...
Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Wat onderzoek leert dat dezelfde 8-kleps SOHC motor inderdaad ook door Mazda (MZ-CD/CDTi) en Peugeot/Citroën (DV6C/HDi FAP) toegepast wordt in hun modellen. Bij Peugeot/Citroën levert de motor echter 3 kW minder aan vermogen. Het toepassen van 2 kleppen per cilinder en een enkele bovenliggende nokkenas gaf minder frictie, een breder bereik van het max. koppel en een stillere motorloop. De motor is ook lichter in gewicht. Daarnaast zijn o.a. de verbrandingskamer en het common rail injectiesysteem gewijzigd. Ook is er een nieuwe, kleinere turbo toegepast en is het roetfilter onderhoudsvrij/zelfreinigend (wat dus de nodige brandstof lijkt te kosten). Hiermee voldoet het blok aan de EURO 5-norm. Het lijkt erop dat ook Ford dezelfde motor toepast als TDCi (115 pk/270 Nm) en dat ook de nieuwe, gefacelifte Mini Cooper D ervan voorzien is (112 pk/270 Nm).
- Jeroen82
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 06.03.2009 - 12:28
- Locatie: 't Harde
Ik las dat het blok van de Mini door BMW zelf ontwikkeld is ivm leveringsproblemen bij PSA.Ralf T schreef:Wat onderzoek leert dat dezelfde 8-kleps SOHC motor inderdaad ook door Mazda (MZ-CD/CDTi) en Peugeot/Citroën (DV6C/HDi FAP) toegepast wordt in hun modellen. Bij Peugeot/Citroën levert de motor echter 3 kW minder aan vermogen. Het toepassen van 2 kleppen per cilinder en een enkele bovenliggende nokkenas gaf minder frictie, een breder bereik van het max. koppel en een stillere motorloop. De motor is ook lichter in gewicht. Daarnaast zijn o.a. de verbrandingskamer en het common rail injectiesysteem gewijzigd. Ook is er een nieuwe, kleinere turbo toegepast en is het roetfilter onderhoudsvrij/zelfreinigend (wat dus de nodige brandstof lijkt te kosten). Hiermee voldoet het blok aan de EURO 5-norm. Het lijkt erop dat ook Ford dezelfde motor toepast als TDCi (115 pk/270 Nm) en dat ook de nieuwe, gefacelifte Mini Cooper D ervan voorzien is (112 pk/270 Nm).
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27334
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Klopt inderdaad, de Mini heeft een door BMW ontwikkeld blok en deelt niets met de PSA blokken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Jullie hebben gelijk. Het is een verkleinde versie van hun 2.0 liter blok.
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Die van mij staat nu op 15.000+ KM en begint heel af en toe ook weer rond de 1800 toeren te stotteren, het is nog niet irritant... verbruik zit ik op 5,8 op BC. Even in de gaten houden dus..
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
- Jumpman
- 4th Gear member
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 27.09.2010 - 20:20
- Locatie: Noord-Brabant
Heb tijdje terug wat hick ups gehad, maar nu (ong. 12.000km) alles weg, rijd lekker verbruik gem. 5,7l op BC dus ja. Ik ben tevreden.
Behalve dan dat de Freebees minders snel gaan
Behalve dan dat de Freebees minders snel gaan

2022: Volvo XC40 Pure Electric SM Plus Fjord Blue 20" MY Early 2023
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
2019: Mercedes-Benz A180d Business Solution AMG Limousine
2016: Renault Talisman 1.6 dCi 130pk Intense Limousine.
2013: Volvo V40 D2 R-Design MY14
2010: Volvo V50 D2 Sport MY11
2007: Honda Civic 2.2 cdti Executive
- The Volvoboy
- 7th Gear member
- Berichten: 5716
- Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
- Locatie: Sassenheim

Koen
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km -

'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km
'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Bij mij is het ook weer wat minder de laatste 1000 km, maar het is er nog steeds. Hoop dat er morgen weer een nieuwe softwareupdate klaar staat.
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Zo maar een gok, maar zou de buitentemperatuur nog van invloed kunnen zijn?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27334
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dan zou het straks met warmer weer eigenlijk nog erger moeten zijn.
Met deze kou krijgt de motor meer zuurstof binnen, dus presteert hij iets beter dan bij warm weer
Met deze kou krijgt de motor meer zuurstof binnen, dus presteert hij iets beter dan bij warm weer
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 29.01.2011 - 17:24
Mijn V50 van oktober 2010 heeft nu 19.000 km, en ik heb nog nooit zo'n stottering gemerkt, maar ik zal er eens op letten!
Verbruik is trouwens vanaf het begin al 6,3. Veel hoger dan ik had verwacht. Nog nooit gereset.
Verbruik is trouwens vanaf het begin al 6,3. Veel hoger dan ik had verwacht. Nog nooit gereset.
V50 D2 sport silver - professional line - winter line - 17inch Serapis - park distance control front and back - adaptive xenon - RTI
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Heb zelf niet het idee dat het aan de temp. ligt
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33122
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Inmiddels bijna 6000km geen stotter, maar wel de Launchcontrol natuurlijk. Maar dit had ik alleen de eerste paar kilometers last van, verder is het even wennen hoe de koppeling werkt maar Pas le Problemo!
Mijn vriendin reed in Duitsland ook zo weg met de auto en die gaf meteen aan dat de auto wel veel sneller is dan de oude.
Mijn vriendin reed in Duitsland ook zo weg met de auto en die gaf meteen aan dat de auto wel veel sneller is dan de oude.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Jeroen82
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 06.03.2009 - 12:28
- Locatie: 't Harde
Ik heb er nu inmiddels ruim 12.000km opzitten. Stotteren heeft de mijne af en toe last van. Wel merk ik dat de motor een stuk meer is losgekomen maar ik mis nog wel de felheid van het blok.
Gemiddeld verbruik is bij mij nu 7.4l/100km! Echt veels te hoog en dat bij veel snelwegverkeer. Bij devorige C30 met de 2.0d had ik een gemiddeld verbruik van 6.0l/100km bij dezelfde rijstijl! Gelukkig hoef ik zelf niet voor de branstofkosten op te draaien maar ik vindt het wel bedroevend.
Gemiddeld verbruik is bij mij nu 7.4l/100km! Echt veels te hoog en dat bij veel snelwegverkeer. Bij devorige C30 met de 2.0d had ik een gemiddeld verbruik van 6.0l/100km bij dezelfde rijstijl! Gelukkig hoef ik zelf niet voor de branstofkosten op te draaien maar ik vindt het wel bedroevend.
- Martinvh
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 06.09.2010 - 20:31
@Jeroen:
Ik denk dat je het toch een keertje (of een aantal keer) moet meten aan de pomp.
Die 7,4 liter kan gewoon niet kloppen. Ik scheur er zelf stevig op los incl. veel files en heel wat km's per dag.
Ik kom echter maar op 5,4 liter op de boardcomputer en 5,7 liter bij de pomp.
Ik denk dat je het toch een keertje (of een aantal keer) moet meten aan de pomp.
Die 7,4 liter kan gewoon niet kloppen. Ik scheur er zelf stevig op los incl. veel files en heel wat km's per dag.
Ik kom echter maar op 5,4 liter op de boardcomputer en 5,7 liter bij de pomp.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 04.07.2010 - 13:09
- Locatie: 't Harde
- Contacteer:
Er is een nieuwe adaptierit met de auto gemaakt. Hij had reeds de laatste softwareversie. Heb er even een stuk mee gereden en vooralsnog nog geen last van gestotter gehad.
- Jeroen82
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 06.03.2009 - 12:28
- Locatie: 't Harde
Ik heb gisteren nog getankt en ik ik had 600km gereden en moest 42 liter tanken. Ik kom dan wel iets lager uit 7.0l maar dat is nog een groot verschil met jouw waarde. Ik rij ook wel best door maar niet extreem ofzo.Martinvh schreef:@Jeroen:
Ik denk dat je het toch een keertje (of een aantal keer) moet meten aan de pomp.
Die 7,4 liter kan gewoon niet kloppen. Ik scheur er zelf stevig op los incl. veel files en heel wat km's per dag.
Ik kom echter maar op 5,4 liter op de boardcomputer en 5,7 liter bij de pomp.