2 problemen volvo s40 T5

Geleverd vanaf 2003
ilan
2nd Gear member

hey mensen goede avond

ik heb net een 05 s40 t5 2 weken geleden gekocht

heb me netjes voorgesteld in het even voorstellen topic

maar ik kwam achter 2 probleempjes hoop dat jullie mij kunnen helpen

probleem 1

het RTI scherm klapt niet automatisch ophoog .
ik hoor wel het motortje draaien maar er gebeurd niets ?

is het een dure grap om te maken ?

probleem 2

achter de bestuurders stoel is het zeik en zeik nat ik heb zeker al 3 liter water eruit gehaald

kan het zijn dat het afvoer systeem van het schuif dak verstopt zit ?
is dat zelf te maken

ik las dat somige mensen ook natte bodems hebben maar die hebben het achter de bijrijders stoel en dan is het vaak de airco

bij mij is het juist achter de bestuurders stoel

weet iemand wat het kan zijn

ik heb nog geen tijd of beter gezegd nederlandse ( auto staat nog op export kentekens ) papieren om hem naar de garage te rijden .

daarom vraag ik hier al vast wat het kan zijn scheelt me straks zoeken

hoop dat jullie me kunnen helpen

Mvg ilan
Summum
6th Gear member

welkom Ilan,

Ik begrijp dat je S40 uit Duitsland komt. Heb je hem daar particulier en zonder garantie gekocht? Anders zouden dit toch zaken zjn die onder de garantie vallen...

Het probleem met het niet opklappende RTI scherm komt vaker voor. Er is dan een (plastic) tandwieltje afgebroken. Het schijnt een onderdeltje van niks te zijn, maar het is niet los verkrijgbaar. Bij de dealer zul je dus alleen een nieuw en duur scherm kunnen aanschaffen. Diverse mensen hebben het echter zelf weten te repareren door de boel voorzichtig te demonteren en het tandwieltje te lijmen. Zoek even via de zoekfunctie, er zijn topics over.

Het water op de vloer zou inderdaad wel eens bij het schuifdak vandaan kunnen komen!

Veel plezier met je auto zodra deze smetjes zijn opgelost!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
ilan
2nd Gear member

heey SUMMUM dank je wel voor je reactie
je hebt het goed ik heb de auto zelf geimporteerd
op dit moment wacht ik nog op me nederlandse kentekens
de auto is uit 05 en particulier gekocht dus zonder garantie .

RTI problem ik zal het ook even in de zoek functie gooien ik ga ook zeker niet een nieuw scherm kopen ik ben zelf handig genoeg om het op te lossen met een beetje creativiteit en wat help van mensen die het zelfde probleem hebben gehad kom je een heel eind .

het water probleem is dat is eigenlijk het belangrijkste probleem
volgens heeft het schijf dak 4 water afvoer slangen zal die eerst een door blazen met lucht wanneer ik kan rijden
daarna mischien toch de airco slangen na kijken
vloer bekleding moet er toch uit om het te laten drogen
leg er nu elke dag een nieuwe handdoek neer die neemt het meeste vocht op .
ik kan niet wachten tot ik kan rijden.
is iedereen hier tevreden over het T5 blok?

de reden dat ik hem gekcoht heb ik wou niet zo opvallen met bvb een bmw 3
of audi a4
ik ben meer doe maar normaal doe je al gek genoeg
en ik kon deze voor een leuk prijsje kopen
hij is full options
zelfs stand kachel, alleen de computer staat in het duits maar dat moet wel om te zetten zijn naar nederlandse tekst .volgens mij .

ik hou je op de hoogte Summum
MY05 S40 T5 Summum
Fredhead
Geartronic member

De boardcomputer is via de dealer inderdaad naar de Nederlandse taal te zetten.
Datzelfde is met de uit Duitsland afkomstige S60 van mijn ouders ook gebeurd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
ilan
2nd Gear member

fredhead schreef:De boardcomputer is via de dealer inderdaad naar de Nederlandse taal te zetten.
Datzelfde is met de uit Duitsland afkomstige S60 van mijn ouders ook gebeurd
hey fredhead heb je toevallig een prijs indicatie ?
als het prijzig is rij ik wel rond met duitse tekst :)
Fredhead
Geartronic member

Ik meen uit mijn hoofd dat het rond de 30 euro heeft gekost.

Heb het een keer bij een dealer gevraagd waar ik toen dagelijks langs kwam, deze rekende ruim 90 euro en toen nagevraagd bij de dealer waar ik zelf altijd kwam en waar mijn ouders nog altijd komen en als ik het goed zeg vroeg die hier 30 euro voor.

Vraagt dealer 1 een hoog bedrag dan loont het wellicht de moeite om dus door te rijden naar een andere
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
asta
5th Gear member

Ik heb het ook gehad met mijn RTI, bij mij onder garantie vervangen.
Ze ruilen je scherm in en je betaald er geloof ik rond de 350 voor (met inruil).

Water, zoveel water moet eigenlijk wel via een slangetje wat lek is op die plek komen, of je hebt een gat onder je stoel in de bodem (laatste een beetje ongeloofwaardig).

Het T5 blok vind ik persoonlijk erg prettig, veel kracht onderin, enigste nadeel vind ik wel dat rustig wegrijden wat behendigheid van je vereist omdat de turbo vrij snel inkomt en je dan als het ware afgevuurd word.
Maar verder een heerlijk motor, lekker stil ook trouwens!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
ilan
2nd Gear member

@fredhead dank je wel voor de info als ik het naar nl kan om zetten voor rond de 30 a 40 heb ik het er zeker voor over ..

@asta ja mijn denk wijze neigt ook naar een lek slangetje als het goed is zijn er 4 op elke hoek een .
zodra ik mijn nl kentekens binnen heb zal ik het dak hemeltje even los halen en alles na lopen zo wie so moet ik het tapijt uit de auto halen dat is al een tijd rovend klusje om te laten drogen kan ik meteen alles even na lopen .

ik hou jullie op de hoogte .
MY05 S40 T5 Summum
asta
5th Gear member

Zet als je de meeste vocht eruit hebt van die vochtvreters op de plek waar je vocht hebt, dat helpt de auto ook van nare luchtjes achteraf af.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
V50_2.0D
2nd Gear member

Welkom Ilan,

M.b.t. het scherm zou je ook eens bij Bob van VolvoTech kunnen informeren. Ik heb problemen gehad met de dvd-unit van de RTI. Dealer kon het niet repareren en deed alleen aan vervanging van de hele unit. Prijs daarvan was schrikbarend hoog. Uiteindelijk voor een flink lagere prijs bij Volvotech laten repareren. Zeer tevreden over de gang van zaken. Hij leest hier mee op het forum, anders zoek je even op z'n naam of zoek via Google maar eens naar de site.

@Mods: sorry voor de sluikreclame :happy8:
@Volvotech: steek die veer maar in ...... je snapt het wel
lvisser
2nd Gear member

Ilan,
Je lekkage. Er zijn inderdaad 4 slangetjes. Die van voor lopen door de A stijl naar beneden. Als bij de voorruit rechts en links de bescherming los haalt (Let op deze zitten met een plastic strip vast zodat ze bij het opblazen van de ruit-airbag niet in je gezicht komen) zie je de slangetjes lopen.
Boven bij de "kast" van het schuifdak zit over de tuit van deze kast een slangetje geschoven. Om te zien of dat vast zit moet je de hemel een stukje naar beneden trekken en met een zaklamp naar binnen schijnen. Wijst zichzelf. Nu volgen we het slangetje naar beneden.
In de hoeken bij bij de voorruit zie je dat het plastic slangetje overgaat in een zwarte rubber slang. Dat zit er net als boven ongelijmd ingeschoven en ook dat slangetje schiet er el eens uit waardoor het afvoerwater naar beneden over je voeten loopt.
Als dit alles toch goed vast zit zul je de hemel moeten verwijderen. Lijkt erger dan het is: Spiegel,zonnekleppen en handsteunen laten zich makkelijk verwijderen. Als blijkt dat de achterslangetjes verstopt zitten dan wordt het pielen maar het gaat wel.
Als je begint met doorblazen let op en begin voorzichtig en kijk of er water onder de auto verschijnt, want als je de niet gelijmde slangen onder druk zet kunnen ze wel eens losschieten en moet je zeker de zaak loshalen.
Succes.
Laurens.
V50 2.4i 2005 Geartronic Summum Communication Line High
ilan
2nd Gear member

UPDATE : heb dus eindelijk mijn nederlandse kentekens en kan dus vrij rijden.
dus meteen maar aanslag met de problemen

probleem LEKKAGE :
heb de afvoer slangen door gespoten met lucht merkte niets doen langzaam water in de afvoeren voor gegoten rechts voor liep prima door binnen no time onder de auto uit .
links voor daar in tegen zag nergens water onder uit komen !!!!!!!!
ik de schuine kap van de linker voor stijl los gemaakt en zag dat de slang helemaal los hing !!! dus al het water stroomde recht het dashboard in !!
ik heb hem weer terug geplaast en weer water via het dak in de goot laten stromen nu liep het water er wel uit maar alleen aan de rechter kant voor.

nu is mijn vraag klopt dit!!!!!! heeft de volvo alleen rechts voor onder de auto het afwaterings slangetje komen links en rechts bij elkaar

morgen gooi ik hem door de carwash heb de onderkant van het dashboard ook verwijder dan kijk ik of er nog water naar binnen stroomt

ik ben er ook achter gekomen dat het voorruit een keer vervangen is kan nergens een volvo teken vinden in het raam waar op de rest van de ramen een volvo teken staan .
dus mischien is het probleem wel groter en hebben ze het raam niet goed geplaast en lekt het daar ook ergens

eerst maar eens door carwash en kijken of ik lekkage kan vinden onder het dashboard .

hoop dat iemand mij kan helpen

probleem 2 RTI komt niet omhoog : laat ik even zitten tot de lekkage verholpen is .
MY05 S40 T5 Summum
asta
5th Gear member

Veel plezier van je T5, een heerlijke auto met deze motor.
lvisser
2nd Gear member

ilan schreef:UPDATE : heb dus eindelijk mijn nederlandse kentekens en kan dus vrij rijden.
dus meteen maar aanslag met de problemen

probleem LEKKAGE :
heb de afvoer slangen door gespoten met lucht merkte niets doen langzaam water in de afvoeren voor gegoten rechts voor liep prima door binnen no time onder de auto uit .
links voor daar in tegen zag nergens water onder uit komen !!!!!!!!
ik de schuine kap van de linker voor stijl los gemaakt en zag dat de slang helemaal los hing !!! dus al het water stroomde recht het dashboard in !!
ik heb hem weer terug geplaast en weer water via het dak in de goot laten stromen nu liep het water er wel uit maar alleen aan de rechter kant voor.

nu is mijn vraag klopt dit!!!!!! heeft de volvo alleen rechts voor onder de auto het afwaterings slangetje komen links en rechts bij elkaar

morgen gooi ik hem door de carwash heb de onderkant van het dashboard ook verwijder dan kijk ik of er nog water naar binnen stroomt

ik ben er ook achter gekomen dat het voorruit een keer vervangen is kan nergens een volvo teken vinden in het raam waar op de rest van de ramen een volvo teken staan .
dus mischien is het probleem wel groter en hebben ze het raam niet goed geplaast en lekt het daar ook ergens

eerst maar eens door carwash en kijken of ik lekkage kan vinden onder het dashboard .

hoop dat iemand mij kan helpen

probleem 2 RTI komt niet omhoog : laat ik even zitten tot de lekkage verholpen is .
Ilan,

De afvoergoten zijn links en rechts gescheiden.

Aan het eind van de slangen die dus onder de zgn Parravan onder de ruit in het motorcompariment uitkomt zit een rubber tuit met een terugslagklep. Dit om te voorkomrn dat er vuil in de slang gaat zitten.Wat veel voorkomt is dat deze tuit door vuil van bovenaf (!!!) dicht gaat zitten.
Als je water in de goot kiept zaal eerst de linker slang vollopen en daarna vie de Schuifdakkast het water naar rechts lopen als dat niet snelgenoeg doorloopt loopt het water weer de cabine in.

de ruit kan een optie zijn maar als die geplakt is kan hij bijn niet meer lekken en is het toch echt het dak.

Succes Laurens.
V50 2.4i 2005 Geartronic Summum Communication Line High
hans98
4th Gear member

ilan schreef:is iedereen hier tevreden over het T5 blok?

de reden dat ik hem gekcoht heb ik wou niet zo opvallen met bvb een bmw 3 of audi a4
Precies de reden dat ik een T5 heb genomen. Het is een wolf in schaapskleren! Je lacht je rot met die motor. Hij klinkt heerlijk en als je 30 in z´n tweede versnelling rijdt dan trek je ´m in één streep naar de 110. Zie ik de snelle diesels nog niet doen :-)
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
ilan
2nd Gear member

update:

vandaag door de was straat met de afvoer slang vast , onderkant dashboard verwijderd van de bestuurders kant
en zaklamp mee genomen
stroomde niets naar binnen . maar nu lees ik wel van lvisser dat links en rechts een eigen afvoer hebben bij mij loopt alles rechts onder uit de auto dus er zit toch iets niet helemaal goed .
morgen de hele binnen bekleding eruit halen om te laten drogen moet het midden console daarvoor ook gedemonteerd worden?

nog een vraagje vandaag merkte ik dat me stuur tril de toen ik op de snel weg remde van 160 als je 120 rijd en je remt heb je nergens last van hogere snelheid wel als je de rem in drukt
ik denk aan kromme schijven wat is jullie visie ?
heb je remblokken gekeken en zagen er nog goed dik uit
hoe dik moeten de schijven zijn ?

nu nog een vraagje als ik de auto start en stil sta of heel rustig rij hoor ik een fluit toon volgens mij is het de turbo is dat normaal of hoort die stil te zijn ?
ik heb nog nooit van me leven een turbo gehad dus ik heb geen idee of dat normaal is

hoop dat jullie me kunnen helpen
MY05 S40 T5 Summum
asta
5th Gear member

Het remmen zou te maken kunnen hebben met kromme schijven, het zou aan moeten voelen als een soort hobbelen.
Maar dat zou je in mindere mate ook moeten voelen bij stevig remmen van 120 naar 0 b.v. (neem een afrit en rem stevig).

Was het nou een geartronic of handgeschakelde, de kans is groot bij een geartronic dat dit gebeurt.
Minimale dikte weet ik niet uit mijn hoofd zou je even moeten wachten op een ander forumlid of even bij de dealer langsgaan.

Als je stilstaat hoor je de turbo niet te horen, als je deze al hoort bij het wegrijden dan zal je enigzins vermogen moeten vragen voordat deze gaat opspinnen.
Zelfs dan komt vaak het motorgeluid er bovenuit waardoor je de turbo niet hoort, dus ik denk eerder dat je iets anders hoort omdat bij stilstand en stationair draaien van de motor de turbo niet functioneert.
ilan
2nd Gear member

heey asta !!
dank je wel voor je reply

het is een handbak.
ik zal een een afrit nemen en kijken wat er gebeurd gelijk goed moment om goede schijven erop te zetten .
over die turbo kan je zeker gelijk hebben als hij dus niet draait als je stil staat
moet ik toch verder denken , misschien waterpomp lagertje of het lagertje van de spannerrol zal dat van de week eens na lopen
belangrijkste probleem is de lekkage zo maar de paravan los halen en kijken of er geen verstoppingen zitten .
MY05 S40 T5 Summum
ilan
2nd Gear member

UPDATE:

lekkage = als goed is verholpen het zwarte tutje stak recht het frame is in plaats van het gat naar de parafan , heb de hele binnenkant kaal gestript inclusief dashboard toen de zwarte tuut verwijderd en de linker slang verlengd en nu helemaal door het gat gestoken en door de parafan en geleid naar het afvoer kanaal achter het wiel . daarna dashboard terug gebouwd en weer door de wasstraat tot nu toe is alles droog en loop de afvoer goed door .

probleem 2 RTI klapt niet omhoog .
tandwieltje is idd gebroken heb 2 componenten lijm en ligt nu te drogen 24 uur morgen weer in mekaar en dan terug bouwen .
dan moet dat ook verholpen zijn

dan blijft alleen nog de tril in het stuur bij remmen ( waarschijnlijk kromme schijven)

zit te denken om maar meteen sport schijven te monteren heeft iemand een goed adress
moet ik bij een van onze sponsors aankloppen .

things to do : nieuw alu front en deuren ( zijn echt lelijk met veel deukjes ) heeft iemand een indicatie wat dat kost de 3 delen midden console en rechts en links voor ?

dan wil ik nog het sport stuurtje en de alu pook
daarna is het wel even mooi geweest .
MY05 S40 T5 Summum
ilan
2nd Gear member

hey jongens de auto is inmiddels dicht gebouwd lekkage is verlopen

nu even aandacht voor het trillen in het stuur als ik rem

wat is de volgorde van na kijken om er achter te komen wat het precies is ?

hij trilt niet als je niet de remmen aan raakt maar zo dra je de remmen aanraakt trilt het stuur alle kanten op
ik neig naar kromme schijven maar de auto heeft maar 50k gelopen .
misschien stuurhuis? hoe kan ik dat het beste testen?
of hebben jullie andere dingen die ik moet na kijken ..

alle suggesties zijn welkom

groet

ilan
MY05 S40 T5 Summum
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”