Vandaag is het me opgevallen dat bij -4 gr de 2.0D motor wel heel traag opwarmt. Na 15 km stond de temperatuur wijzer nog op "11 uur". Als ik de interieurverwarming/kachel uitzet zie je de temperatuur sneller oplopen. En als ik de kachel vol aanzet dan zakt de temperatuur zelfs weer. Zit er in deze moderne auto's nog een thermostaat zoals in mijn TR4 uit65 of wordt de circulatie over de radiator inmiddels elctronisch geregeld? En als er een therostaat ingebouwd zit waar kan ik hem dan vinden, want ik denk dat daar ergens het probleem zit. Of heeft iemand een andere optie voor dit " koelgedrag"
maarten
opwarmen motor temperatuur 2.0D
- v-ijftig
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 15.11.2009 - 00:30
- Contacteer:
V50 2.0D momentum 2005
855 TDI 1996 480.000 km
Triumph TR4a IRS www.tr4airs.nl
440 GLT 1992
Amazon P121 B18 1965
360 GLS 1985
855 TDI 1996 480.000 km
Triumph TR4a IRS www.tr4airs.nl
440 GLT 1992
Amazon P121 B18 1965
360 GLS 1985
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27335
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Een moderne auto is nog altijd van een thermostaat voorzien.
Het lijkt erop dat die van jou niet helemaal goed meer werkt.
Zou hem zeker eens goed na laten kijken
Het lijkt erop dat die van jou niet helemaal goed meer werkt.
Zou hem zeker eens goed na laten kijken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
De 2.0D warmt sowieso wat traag op. Bij -5 graden Celsius heeft die vaak wel zo'n 10-15km nodig om het koelwater op temperatuur te krijgen, als je hem niet zwaar belast. Reken op een kwartier in de stad.
Ga je meteen 120 rijden, wat niet aan te raden is, dan is ie zomaar warm (enkele km's).
Zodra de buitentemperatuur weer ruim boven het vriespunt komt gaat het allemaal weer wat vlotter.
Twijfel je echt of je thermostaat het begeven heeft, dit is heel makkelijk te controleren. Vlak voordat de meter in het midden staat, even stoppen en met de hand aan de radiateur voelen. Die moet nog steeds ijskoud zijn. Met geopende motorkap kan je een klein plekje vinden waar je hem kan voelen. Kijk uit voor de fan, want als je airco net besluit aan te gaan, ben je je vingers kwijt.
Ga je meteen 120 rijden, wat niet aan te raden is, dan is ie zomaar warm (enkele km's).
Zodra de buitentemperatuur weer ruim boven het vriespunt komt gaat het allemaal weer wat vlotter.
Twijfel je echt of je thermostaat het begeven heeft, dit is heel makkelijk te controleren. Vlak voordat de meter in het midden staat, even stoppen en met de hand aan de radiateur voelen. Die moet nog steeds ijskoud zijn. Met geopende motorkap kan je een klein plekje vinden waar je hem kan voelen. Kijk uit voor de fan, want als je airco net besluit aan te gaan, ben je je vingers kwijt.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- corne
- 2nd Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 05.05.2007 - 08:07
- Locatie: Moergestel
Is het ook niet zo dat de nieuwe auto's zoveel energie uit de brandstof halen waar door het langer duurt voordat de motor warm wordt.
Ik heb dit wel eens gehoord ik weet niet of dit waar is
Ik heb dit wel eens gehoord ik weet niet of dit waar is
V50 Summum 2.4i 170pk Geartronic 2006
Honda civic 1.4i 1999
suzuki alto 1990 900cc
Honda civic 1.4i 1999
suzuki alto 1990 900cc
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Toen onze V50 2.0d er nog was: was het -15 graden en toen we de auto even aan de kant hadden gezet (motor stond nog aan) zag je na een tijdje dat de wijzer van het koelvloeistofwater gedaald was. Lijkt me normaal met deze temperaturen. Overigens hadden we wel een kleine 200 km erop zitten voordat we ergens gingen stoppen. De motor lieten we dus gewoon aan staan anders daalde de temperatuur van het interieur.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als je een benzine motor gewend bent dan valt de warmte van een diesel tegen. Het duurt ne eenmaal veel langer voordat een diesel de koelvloeistof heeft opgewarmt. Diesel zet meer energie om in beweging als een benzine motor doet. Daarom rijdt een diesel ook zuiniger. En wat corne aanhaald zit zeker een kern van waarheid in. Wordt er meer beweging uit de energie gehaald, hoe minder warmte die ontwikkeld. Warmte is gewoon een afval product van een motor.
- Delanghe
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06
Hello,
Bij mijn oude V40 zat een stuk dat ik kon wisselen in de bumper om koude lucht te vermijden, bij de nieuwe modellen zit dit niet (toch niet op de mijne)
Deze winter heb ik bij mijn andere wagen (1.9tdi) een stuk karton voor de radiator gehangen, en dit hielp enorm.
Ook een trukje van bij ons in het leger, als je TE veel antivries in je koelwater hebt zitten duurt het veel langer om op temperatuur te komen, soms zelfs niet, misschien is je verhouding anti vries - water te hoog, na meten en eventueel beetje uithalen en gewoon water bijvullen
Bij mijn oude V40 zat een stuk dat ik kon wisselen in de bumper om koude lucht te vermijden, bij de nieuwe modellen zit dit niet (toch niet op de mijne)
Deze winter heb ik bij mijn andere wagen (1.9tdi) een stuk karton voor de radiator gehangen, en dit hielp enorm.
Ook een trukje van bij ons in het leger, als je TE veel antivries in je koelwater hebt zitten duurt het veel langer om op temperatuur te komen, soms zelfs niet, misschien is je verhouding anti vries - water te hoog, na meten en eventueel beetje uithalen en gewoon water bijvullen
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
- webergold28
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 23:15
- Locatie: amersfoort
Na ongv. een jaar in Noorwegen te hebben verbleven. Zag ik daar al gauw in de winter, dat er voor de meeste grillen van auto's lerenflappen zaten. Dit om de temp. van de motor wat hoger te houden. deze koelt daar gigantisch af zeker bij de temperaturen daar -15 -20 is meer regel dan uitzondering.
Volkswagen golf typeII diesel 1986
Volkswagen golf typeII GTI 1.8 16V 1989
Chevrolet Lumina 2.4 1996 (Aruba)
Volkswagen golf type 4 SDI 2001
Volvo V50 2.0D momentum 2005
Volkswagen golf typeII GTI 1.8 16V 1989
Chevrolet Lumina 2.4 1996 (Aruba)
Volkswagen golf type 4 SDI 2001
Volvo V50 2.0D momentum 2005
- Delanghe
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 14.01.2011 - 17:06
Vandaar mijn stuk karton :p (regelmatig met werk en oude unimog vrachtwagen naar Duitsland en meestal in de winter)
Dit kan heel veel doen, zeker wanneer je het binnen bijna niet warm krijgt!
V-ijftig, hoe is het nu met de wagen?
Dit kan heel veel doen, zeker wanneer je het binnen bijna niet warm krijgt!
V-ijftig, hoe is het nu met de wagen?
Volvo V60 CC D2 - 163pk
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D
Volvo V40 D2 - Diplomat
Volvo S40 2.0D
VW Golf 5 19 Tdi
Volvo V40 1.9D