Niet meer in achteruit

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Een vriendin van mijn vriendin, ja ja, heeft een V40, handbak LPG. Weet niet welke motor en bak. Alleen dat het een phase 1 of 2 is, 2 ton op de teller.
Nu heeft ze een probleem, de auto wil plots niet meer in de achteruit. Ze mailt me het volgende:

"Wow veel vragen! :-) De pook wilde niet meer in de achteruit en het is een beetje lang en ingewikkeld verhaal, dus ik hoop dat ik het goed uitleg. Mijn stofhoes (aan de onderkant) was kapot en die zou hij vervangen. Vervolgens anderhalve week mee gereden en toen wilde hij niet meer in zijn achteruit (was best zwaar duwen). Ik naar een garage in ***, stofhoes binnenkant los, bleek het stangetje van de achteruit niet meer geklemd te zitten tussen de plastic vork. Die vork was aan de bovenkant afgebroken.

Bleek dat de garage in *** dit 'gerepareerd' had met een stripje... En dit stripje was geknapt met als gevolg stangetje hing los. Volgens garage Langezwaag had ik al eerder klachten moeten hebben, dus zij zeggen is stuk gegaan tijdens reparatie stofhoes.

De garage *** zegt wat anders. Volgens hun was de stofhoes aan de onderkant stukgesneden om een noodreparatie aan de pook uit te voeren (dus door de vorige eigenaar). Volgens hun was het stangetje op een bepaalde manier vastgemaakt aan de onderkant zodat hij zo in de achteruit gedrukt kan worden (het is zo'n mechanisme die je omhoog trekt bij de pook). Dus volgens hun hoef je het mechanisme niet omhoog te trekken om de pook toch in de achteruit te krijgen. Dit is mij dus nooit opgevallen en je kan mij dus nu alles wijsmaken :-S

Dus was welles nietes welles nietes... Nu zegt de monteur dat hij het weer terug kan brengen in de staat van voor het vervangen van de stofhoes en dat dan alles het weer doet zoals voorheen (zonder het omhoog-trek-mechanisme). Ik denk dat dit wel de beste oplossing is, maar weet het niet zeker.... (Het is nu een noodreparatie met stripje en componentenlijm)

Maar waarom ik vroeg hoe handig jij ermee bent :-) Als ik in een lagere toerental en een hogere versnelling optrek dan voel ik de koppeling zo nu en dan slippen. Niet echt fijn dus en ik weet niet zo goed hoe dit komt.... Want hij zou het aantal toeren in die versnelling wel moeten kunnen verdragen. Daarnaast heb ik het gevoel dat hij ook minder goed remt, en ik had laatst een noodrem moeten maken, maar er gebeurde niet zoveel :-( "

Nu, dat van die koppeling klinkt als versleten koppelingsplaten.
Waar het me om gaat is dat van die achteruit. Ze zegt dus dat ze hem voorheen in de achteruit kon zetten, zonder de ring omhoog te trekken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Kan iemand iets exacter aangeven wat er precies mis is en of herstellen naar de oude situatie het probleem oplost?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Heel handig om slechts te melden dat het 'een' V40 is. Welk bouwjaar, welke motor? Zit legio verschil onderling tussen.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

zit het boutje waar de schakelstang mee gemonteerd zit niet op zijn kop gemonteerd ook?
het boutje moet van boven naar beneden gemonteerd worden met het moertje dus aan de onderkant,zit dit andersom dan loopt het uiteinde van het boutje tegen de bakbehuizing aan,waardoor hij niet meer in zijn achteruit gaat,die fout wordt veel gemaakt namelijk.
Zuipschuit
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 09.05.2005 - 22:14
Locatie: Beneden Leeuwen

zit het boutje waar de schakelstang mee gemonteerd zit niet op zijn kop gemonteerd ook?
het boutje moet van boven naar beneden gemonteerd worden met het moertje dus aan de onderkant,zit dit andersom dan loopt het uiteinde van het boutje tegen de bakbehuizing aan,waardoor hij niet meer in zijn achteruit gaat,die fout wordt veel gemaakt namelijk.

komt me bekend voor...............al doende leert men!!!!!
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

For the record, volgens het kenteken is het een 1.8 90kw motor, van juni 1999, dus dan kom ik op de B4184S2. Zijn daar verschillende handgeschakelde bakken voor geleverd?

Bedankt Ramon&Ramon, ik zal het doorgeven
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”