ervaringen met D3 in de bergen

zagato
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 30.10.2010 - 20:41

De motor heeft er nu dik 4000km opzitten en begint steeds fijner te lopen.
Alleen als je ergens bergop moet vertrekken, wil nog niet echt wennen.

Maar dat komt in onze kikkerlandjes nu niet echt dikwijls voor!
V60 (D3,D4,... wie weet het tegenwoordig nog?) Summum, cosmic white, motion pack, family pack, ...
Gebruikersavatar
mlerutte
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.01.2011 - 22:16
Locatie: breda
Contacteer:

Ik heb mijn V60 nu zo'n 2 weken
en dat van die brandlucht bij zware belasting herken ik wel.
Waar ik erg aan moet wennen is de handrem met een knopje.
Maar ten aanzien van de power heb ik nog niet gemerkt dat er een gat zit in het vermogen.
vwb de D2 in de nieuwe prijslijst van 10-1-11 staat vast wel zo'n diagrammetje over het vermogen.
hier het linkje:
http://www.volvocars.com/nl/all-cars/vo ... 202011.pdf
V50 2.0D Kinetic black currant pearl my05
V60 D3 Kinetic business pack pro saville gray met my 11
V60 D4 Nordic+ Inscr. Electric Silver my16

V60 T4 Momentum pro Pebble grey my21
Figaro

Ofwel is het nog vroeg in de ochtend, of wel kijk ik er gewoon over, maar beste mierutte, ik zie geen diagrammetje over het vermogen van de DRIVe staan hoor?
Figaro

"De "pre-productie" versie van de "D3" dieselmotor leende zich niet goed voor het rijden bij een laag toerental. Mede daarom lag het testverbruik destijds relatief hoog. De nu geteste V60 met D3-motor heeft een heel ander karakter. De definitieve versie van de D3-diesel leent zich juist bij uitstek voor lage toerentallen. Bij een luttele 1.500 toeren per minuut loopt de motor het mooist; afzakken tot 1.200 tpm is geen probleem.

Wie kalm met de verkeersstroom meerijdt, zal zelden boven de 2.000 tpm komen. Het verbruik is in de praktijk dan gelijk aan de fabrieksopgave: 5.4 liter per 100 km.

Wanneer de D3 wel toeren mag maken, neemt het vermogen boven de 2.000 tpm sterk toe. De auto schiet gretig vooruit en dan biedt zelfs deze lichtst gemotoriseerde V60 op de prijslijst al het rijplezier dat Volvo belooft."

BRON: http://www.autozine.nl/text/909.html

Zelf heb ik de D3 in de V60 ook test gereden in november, en was zeer onder de indruk van zijn goddelijke krachten als het ware, ik zou er zeker niet aan twijfelen dat ook hij met voldoening zijn mannentje kan staan in de bergen!
Gebruikersavatar
jds
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01

Dan hebben veel mensen hier blijkbaar preproductioncars gereden.
We zullen hem nog eens moeten gaan proefrijden.
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

zagato schreef:De motor heeft er nu dik 4000km opzitten en begint steeds fijner te lopen.
Alleen als je ergens bergop moet vertrekken, wil nog niet echt wennen.

Maar dat komt in onze kikkerlandjes nu niet echt dikwijls voor!
Wat verloopt er niet vlot bij het bergop vertrekken?
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
zagato
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 30.10.2010 - 20:41

Moet de motor flink op toeren brengen, ±1700, om dan vervolgens heel moeizaam te vertrekken,
Hou ik de 1700 toeren niet aan, valt de motor gewoon helemaal terug tot hij zelfs uitslaat,
Met een blauwe rookwolk achter de auto als gevolg.
V60 (D3,D4,... wie weet het tegenwoordig nog?) Summum, cosmic white, motion pack, family pack, ...
Figaro

zagato schreef: Met een blauwe rookwolk achter de auto als gevolg.
Vanwaar die blauwe rookwolk?
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Figaro schreef:
zagato schreef: Met een blauwe rookwolk achter de auto als gevolg.
Vanwaar die blauwe rookwolk?
Vroeg ik me ook af, ik heb een een D3 en nog geen blauwe rook gezien...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
zagato
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 30.10.2010 - 20:41

blijft voor mij ook een vraag, de motor viel toen enorm terug tot tegen het stilvallen aan.
een brangeur in de auto, die hier al enkel malen voorbij is gekomen op het forum, was ook van de partij.

Nu weet ik niet of de rook van de koppeling komt of van de onverbrande diesel in de uitlaat.

iemand?
V60 (D3,D4,... wie weet het tegenwoordig nog?) Summum, cosmic white, motion pack, family pack, ...
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Wat zegt de dealer?
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
least
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 07.02.2009 - 20:03
Locatie: Middelpunt van Nederland

zagato schreef:blijft voor mij ook een vraag, de motor viel toen enorm terug tot tegen het stilvallen aan.
een brangeur in de auto, die hier al enkel malen voorbij is gekomen op het forum, was ook van de partij.

Nu weet ik niet of de rook van de koppeling komt of van de onverbrande diesel in de uitlaat.

iemand?
lijkt me ook geen normaal gedrag? bij 1400 rpm zou je het maximale koppel al moeten hebben?
nadenkend over weer een Volvo: V90
zagato
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 30.10.2010 - 20:41

Heb de dealer aan de telefoon gehad, toen ik op vakantie was, maar moet nog steeds een keertje langs garage gaan.
Voor de rest rijdt de auto perfect hoor.
V60 (D3,D4,... wie weet het tegenwoordig nog?) Summum, cosmic white, motion pack, family pack, ...
Rylix
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 30.08.2010 - 11:12

Wat ikzelf merk en mss gelijkaardig is, is bij te lage toeren (dus bv. korte bocht in 3de) hij er niet meer wil doorkomen ookal geef je veel gas. De 1.9tdi vw die ik hiervoor had kwam er steeds wel door, het kon even duren en je merkt dat het niet goed is voor de motor, plankgas bij die toeren maar het lukte steeds nog wel. Bij de s60 zakt hij dan weg en is terugschakelen de enigste optie.

OT
Ondertussen lekker alles uit de s60 aan het halen en wat een heerlijke krachtige motor als je gewoon juist weet te schakelen :-)
Gebruikersavatar
mlerutte
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.01.2011 - 22:16
Locatie: breda
Contacteer:

Ofwel is het nog vroeg in de ochtend, of wel kijk ik er gewoon over, maar beste mierutte, ik zie geen diagrammetje over het vermogen van de DRIVe staan hoor?
Sorry figaro,
het was bij mij laat. Idd er staan geen diagrammetjes in de prijslijst. en in mijn folder staan ook niet alle diagrammen van alle motoren.
maar 270Nm bij 1502 kg tegenover 400Nm bij evenveel Kg zal toch wel een verschil opleveren lijkt mij.
V50 2.0D Kinetic black currant pearl my05
V60 D3 Kinetic business pack pro saville gray met my 11
V60 D4 Nordic+ Inscr. Electric Silver my16

V60 T4 Momentum pro Pebble grey my21
zagato
3rd Gear member
Berichten: 259
Lid geworden op: 30.10.2010 - 20:41

ja, dat is het net. als je precies goed weet te schakelen kan je zoveel uit deze motor halen, heerlijk.

bij optrekken heb ik helemaal geen problemen, maar als ik ben vertraagd, vergis ik me nog dikwijls van verzet.
vorige auto was bij ij ook idd een 1.9 tdi van vw en reed op dat gebied veel soepeler, fout verzetje, geen probleem, gewoon gas erop en komt er wel door.

bij de v60 d3 ligt dat net ietsje anders.
maar goed, hij komt meer en meer lekker los.
V60 (D3,D4,... wie weet het tegenwoordig nog?) Summum, cosmic white, motion pack, family pack, ...
daf46
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:48

zagato schreef:blijft voor mij ook een vraag, de motor viel toen enorm terug tot tegen het stilvallen aan.
een brangeur in de auto, die hier al enkel malen voorbij is gekomen op het forum, was ook van de partij.

Nu weet ik niet of de rook van de koppeling komt of van de onverbrande diesel in de uitlaat.

iemand?
Brandgeur lijkt me toch echt wel de koppeling hoor, vertrok je met hoge toeren en langzaam laten opkomen koppeling ? (edit, nu beter gelezen: ja dus)
V70 2.4 140 MT 2001 LPG: Afbeelding
daf46
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 13.02.2006 - 19:48

Onvolledig verbrande diesel geeft overigens zwarte rook.
V70 2.4 140 MT 2001 LPG: Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”