Ik heb her en der op het forum al wat gelezen over het aansluiten van MP3 spelers maar toch nog een vraag.
Het gaat een FM modulator worden zodat ik de cd wisselaar kan blijven behouden en een FM transmitter schijnt een drama te zijn. Deze FM modulator wordt ingebouwd in de antennekabel, maar heb daar twee vragen over:
- is de HU603 voorzien van een standaard antennekabel of moet ik gaan knippen in de draden? Zo ja, kan iemand mij vertellen welke draad ik dan moet hebben?
- heb ergens gelezen dat je dan de verkeersinformatie verliest? Klopt dat? Ik mis de logica ervan dat dit evt. kan gebeuren, lijkt me dat je de verkeersinfo toch wel behoud.
Graag jullie reacties!
FM Modulator aansluiten op HU603
- Rogier64
- 5th Gear member
Hoi Buddo, weinig reacties op jou vraag. Ik heb ook niet echt ervaring met fm transmitters in mijn Volvo maar een vriend gebruikt zo'n ding in een VW Passat. Ik ben er niet van onder de indruk, daarom heb ik een iPod met iPod adapter gekocht. Uitstekend geluid en prima bediending vanaf de radio en stuurwiel. Maar ja, in jouw geval moet je dan wel afstand doen van je cd-wisselaar. Op diverse foto's (ook hier op het forum) lijkt mij de antennekabel van de HU-6xx radio's niet zo'n standaard DIN stekker te zijn, Volvo kennende is dat wel iets speciaals. De dealer kan je er wel meer over vertellen en waarchijnlijk ook wel verloopkabels voor leveren. Wat het verlies van verkeerinfo bereft, ik kan mij voorstellen dat door slechte kwaliteit van een fm-transmitter een behoorlijke storing (harmonischen) wordt geproduceerd dat stoort op het signaal. Mijn vriend heeft dit verschijnsel overigens niet, dus lijkt me dat het meer afhankelijk is van de gebruikte zender. Overigens zijn die dingen in NL officieel niet toegestaan. Ga je voor goede geluidskwaliteit dan kom je alleen bij de cd wisselaar, iPod of de Volvo Padnoise Jukebox, bij die laatste twee verlies je de wisselaar.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 3rd Gear member
Dit wordt niets... gaat weer terug. Overigens is een FM modulator niet verboden in NL, hier in Groningen in meerdere winkels te koop.buddo schreef:We zullen het zien... heb er 1 besteld en als het niets is bouw ik hem er wel weer uit. Als ik meer ervaringen heb dan laat ik het jullie weten.
Gr.
Nu uiteindelijk toch maar een USA-SPEC PA11VOL besteld en dat combineren met een Ipod Nano 2GB. Helaas moet de wisselaar dan wel het veld ruimen...
- Rogier64
- 5th Gear member
Hoi Buddo, dat een FM modulator gewoon te koop is wil niet zeggen dat die toegestaan is. Dan even het verschil tussen de USASpec en de originele van Volvo. Ik heb een iPod nano van 4GB, daar past zomaar ruim 800 tracks op, een en ander natuurlijk afhankelijk van de compressie en dus kwaliteit. Een iPod met HDD heeft een capaciteit van 30GB of meer. Om het beheersbaar te houden wil je zoveel mogelijk afspleellijsten hebben. Deze worden door de radio ondersteund als een CD zoals je dat gewend bent met de wisselaar. De originele Volvo adapter ondersteund maar 9 afspeellijsten CD01 t/m CD09), maar is altijd nog meer dan de USASpec die er slechts 5 ondersteund. Daarnaast lijkt de USASpec veel voordeliger dan de Volvo adapter, maar bedenk dat de verzendkosten en invoerrechten ook nog betaald moeten worden. Het prijsvoordeel is dan echt niet meer zo spectacluair. Door de extra afspeellijsten vind ik de meerkosten meer dan waard. Inbouw in mijn V70 met HU603 was appeltje eitje. Handleiding van mij met foto's elders in dit forum.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V70 2.5 Europa, MY1998
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 3rd Gear member
Volgens mij is er wat verwarring over een FM modulator en FM transmitter. Een FM modulator zend geen signalen de lucht in maar alleen over de antennekabel in de auto. Hier heeft niemand last van en het is dus ook niet verboden volgens mij. Ik kan me anders ook niet voorstellen dat deze bij grote landelijke ketens in de winkel liggen.Rogier64 schreef:Hoi Buddo, dat een FM modulator gewoon te koop is wil niet zeggen dat die toegestaan is.
Een FM transmitter verzendt FM signalen door de lucht, hiervan kan ik het me voorstellen dat die verboden zijn. Maar goed, niet echt relevant want hij komt er niet in.
Klopt, verschil wist ik. Ik vind het prijsverschil van ruim 100 Euro (ja, ook na verzenden en import) toch niet opwegen tegen die 4 extra playlists. Het enige dat ik doe is hem op shuffle instellen en klaar, daarnaast is een Nano 2GB ook niet dusdanig dat ik veel meer lijstjes nodig heb.Rogier64 schreef:Dan even het verschil tussen de USASpec en de originele van Volvo.
Heb de USASpec nog niet binnen... hoe lang duurt zo iets meestal?