nogmaals witte rook

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
wolterdh
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.11.2008 - 14:57

Ik ben gisteren bij de garage geweest omdat mijn auto (Volvo S40 2.0 Sports uit 96, 269k op de teller) blijft roken bij een koude motor.

De auto op de burg gehad en het blijkt dat ie olie lekt door een paar keringen. Dat is niet het grootste probleem, maar de monteur trok ook even de peilstok uit het reservoir. Dat zag eruit als olie vermengd met een soort gelige smurrie. Hij dacht dat het koelvloeistof was, liet het woord koppakking vallen in combinatie met een rekening van 1500 euro en haalde de auto weer naar beneden.

Nu zijn de symptomen duidelijk:
- gelige drab in olie
- witte rook uit de uitlaat

Maar de auto rijdt nog prima en heeft geen problemen met de verbranding. Kan ik hiermee blijven rijden en hoe zeker is het dat de koppakking lek is? Ik heb begrepen dat je tijdens het rijden een hoop witte rook achter de auto kunt hebben, daar heeft deze bak alleen geen last van. Alleen als de autom nog redelijk koud is heeft ie dat probleem.

Andere vraag; is de koppakking bij een goede beun (zit er een in de buurt van Hilversum?) goedkoper te vervangen? Ik ben namelijk niet van plan er nog een groot bedrag in te stoppen.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Bij de dealer betaal je idd een behoorlijke prijs voor zo'n klus. Het woord beun zou ik niet zeggen, ik zou eerder kijken naar een universele garage of een Volvo specialist, vraag anders Ramon&Ramon even. Maar ik verwacht dat je dan voor minder dan de helft klaar bent. Ik weet niet hoe je distrbutieriem er aan toe is, maar als de boel toch open is kun je die gelijk mee pakken. Ik zou zeggen(als je er toch aan toe bent); grote beurt, distributieriem en aanverwanten, en de koppakking. Doe eens een belronde naar bedrijven in de buurt, zien wat zij voor prijzen voor koppakking geven.

Ik zou er niet (al te lang) mee doorrijden. Bepaalde delen in je blok zijn bedoeld voor olie en niet voor koelvloeistof, en andere delen precies andersom. De olie verliest zijn eigenschappen, evenals de koelvloeistof. De smerende werking van olie verdwijnt, evenals de koelende werking van koelvloeistof. Zoiets gaat ook van kwaad tot erger en is funest voor je blok. Gauw vervangen dus.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
wolterdh
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.11.2008 - 14:57

Ik heb de motor vandaag nog eens even goed gecheckt en ik twijfel eigenlijk of het wel een probleem is met de koppakking. Onder de oliedop zit totaal geen smurrie, het heeft een normale oliekleur.

De rook uit de uitlaat is dan wel wit, ik kon vandaag op de peilstok geen bruine smurrie ontdekken. Ook wordt de auto gewoon warm (verwarming doet het prima, dat zou toch ook minder moeten zijn bij een lek in de koppakking?)

De rook uit de uitlaat is dan nog wel steeds wit. Ook ziet de koelvloeistof er wat donkerder uit dan normaal dus de symptomen zijn er wel. Maar het koelvloeistofpeil staat nog net zo hoog als dat ik em een paar maanden geleden kocht.

Kan het geen probleem zijn met een olie- of waterlek ergens? Of de waterpomp of radiateur...

Ik ga het nog even verder uitzoeken en er volgende week mee naar de garage.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Onder de oliedop zit totaal geen smurrie, het heeft een normale oliekleur
Als je een langere rit gemaakt hebt kan het water verdampt zijn in de olie, dan zie je geen verzeping onder de dop als het om een klein lek gaat.
Ook wordt de auto gewoon warm (verwarming doet het prima, dat zou toch ook minder moeten zijn bij een lek in de koppakking?)
Dat zegt niets over een eventuele lekke koppakking. Of het waterpeil moet erg gedaalt zijn.
Zie je geen olie drijven in het expansievat?
Alleen witte rook bij koude motor? Komt er ook veel witte rook uit de uitlaat als je gas geeft als de motor op bedrijfstemp. is?
Trek de peilstok eruit en hou onder het druppeltje olie op de peilstok een vlammetje. Gaat de olie knetteren/spatten dan zit er water in de olie.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

koppakking vervangen kost daar 1500 euro?Bij de dealer geweest denk ik?

Je maakt je denk ik druk om niks,maar een goeie lektest brengt de oplossing,wat je nu aan het doen bent is allemaal gokken en daar kom je niet verder mee.

Die witte rook is meestal condens van het uitlaatsysteem,logisch,s ook met dit weer.

Een lektest doen zou ik zeggen.
wolterdh
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.11.2008 - 14:57

Ik heb geen langere rit meer gemaakt omdat ik bang was dat het de koppakking is. Morgen ga ik er ff een eind mee rijden (80km) en dan zien we wel weer verder.

Dat met die aansteker heb ik geprobeerd, maar dat levert niets op. Geen geknetter oid. Het zag er deze keer ook gewoon mooi zwart uit.

Als de motor op temperatuur is en ik geef een flinke dot gas dan komt er wel weer wat witte rook uit ja.. Maar het is lang niet zo erg als wanneer de motor koud is.
wolterdh
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.11.2008 - 14:57

Oja ik las ook nog ergens over de dop van de radiator. Als je die open doet terwijl de motor draait zou je belletjes moeten zien? Nou ben ik ff op zoek geweest maar ik zie die dop nergens. Waar zit die in een S40?
wolterdh
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.11.2008 - 14:57

Ramon&Ramon schreef:koppakking vervangen kost daar 1500 euro?Bij de dealer geweest denk ik?

Je maakt je denk ik druk om niks,maar een goeie lektest brengt de oplossing,wat je nu aan het doen bent is allemaal gokken en daar kom je niet verder mee.

Die witte rook is meestal condens van het uitlaatsysteem,logisch,s ook met dit weer.

Een lektest doen zou ik zeggen.
Dat lijkt me ook het beste, ik ga er wel ff mee naar de garage. Een reparatie van 1500 is die auto zeker niet meer waard, de helft eigenlijk ook niet.. Maar dat hoor ik wel als ik bij de garage ben geweest.

Maar druk maken om niks is niet helemaal het geval denk ik, er zat die avond bij de dealer wel degelijk bruine rommel op de peilstok. Volgens hem kwam dat in 9 van de 10 gevallen door een lekke koppakking. Wat dat andere geval dan zou kunnen zijn ben ik vergeten te vragen :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Om bijna elke peilstok zit drab,dat komt omdat de peilstok niet op de meest warme plek van de motor zit,die waterdamp vermenigvuldigt zich met olie en condenseert door de temperatuurwisseling.

Dat weet de betreffende garage ook wel,maar een beetje omzet is nooit weg natuurlijk,wat ik al eerder schreef is,laat een goeie lektest doen,dan sluit je alle andere mogelijke oorzaken en gezwets uit.
Zuipschuit
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 09.05.2005 - 22:14
Locatie: Beneden Leeuwen

Ik heb al enkele jaren op rij in de wintermaanden "mayonaise" op de oliepeilstok. Niet op de vuldop (zie opmerking Ramon & Ramon). Zomers is er niets aan de hand. Soms moet ik een heel klein beetje koelvloeistof bijvullen.

Ik rij jaarlijks 24000 km zonder problemen. Afgelopen zomer ben ik met de V40 (190000km) nog naar Trollhattan geweest. Nergens last van gehad. Ik heb er eigenlijk een hard hoofd in dat ook bij mij de koppakking kapot zou kunnen zijn. Het lichte verlies van koelvloeistof neem ik voor lief. Wordt het erger, dan kan ik verder zien.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”