LPG in 480Turbo
- 480S60
- 4th Gear member
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Ik kan je 1 advies geven hierover. Het klinkt heel cru, maar begin er niet aan. Alle Volvo 480's op LPG geven grote kuren omdat het van origine renault motorblok met het motormanagement dat erop zit er niet mee uit de voeten kan. Ik heb al een motor gezien met doorgebrande kleppen omdat hij op LPG reed.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 22.07.2005 - 10:32
- Locatie: Noord-Holland
geldt dit dan niet voor alle 4 series?
Ik heb een 440 op gas en bij mijn 1.6 waren de kleppen uitgesteld. Dus heb ik er nu een 2 liter blok ingelegd en weer aangesloten om mijn lpg systeem en deze loopt nu perfect op gas. blokkie heeft nu ff ruim 170k gelopen.
Mijn gastoevoer zit tussen het luchtfilter en het gasklephuis.
Er zat origineel nog een zender tussen die de gastoevoer regelde aan de hand van de lambda sonde, maar deze heb ik er tussen uit laten halen door een gasinbouwer. Die heeft er een soort van kraan tussen gezet zodat je de gastoevoer met de hand kon afstellen. 1.6 had ff meer nodig als 2.0.
Maar ik zou zeggen, gewoon aansluiten en eventueel een ander blokkie van de sloop halen kost ook niet zoveel mocht t zover komen.
Ik heb een 440 op gas en bij mijn 1.6 waren de kleppen uitgesteld. Dus heb ik er nu een 2 liter blok ingelegd en weer aangesloten om mijn lpg systeem en deze loopt nu perfect op gas. blokkie heeft nu ff ruim 170k gelopen.
Mijn gastoevoer zit tussen het luchtfilter en het gasklephuis.
Er zat origineel nog een zender tussen die de gastoevoer regelde aan de hand van de lambda sonde, maar deze heb ik er tussen uit laten halen door een gasinbouwer. Die heeft er een soort van kraan tussen gezet zodat je de gastoevoer met de hand kon afstellen. 1.6 had ff meer nodig als 2.0.
Maar ik zou zeggen, gewoon aansluiten en eventueel een ander blokkie van de sloop halen kost ook niet zoveel mocht t zover komen.
- 480S60
- 4th Gear member
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Het geldt met name voor het 1.7 blok. Van origine is dit een renault blok met 90pk. In de 480 is de motor door Porsche onder handen genomen waardooor die 109pk zonder kat en 102pk met kat heeft. Deze vermogenswinst komt voornamelijk uit een andere kop en motormanagement. Deze kan nog slechter tegen LPG dan een renault normaliter kan. De 4 serie op LPG die het het beste doet is volgens mij de 1.8. Daar hoor ik de meeste nog redelijke ervaringen mee.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
- 480S60
- 4th Gear member
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Ohja, het is overigens standaard dat een 4 serie op LPG nar ongeveer 2 ton een nieuwe kop nodig heeft. Dat komt dan inderdaad door de uitgestelde kleppen.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
- EV
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 09.02.2006 - 21:12
480 Turbo op gas? NIET DOEN!!!
Hier krijg je allemaal ellende mee, hou de auto aub origineel, heb je geen (?) storingen en andere ellende.
i.v.m. de turbo is het zowieso niet handig om op lpg te gaan rijden, i.v.m. de verschillende drukken naar de inlaat toe (backfire, turboregeling brandstofverrijking)
geen succes met lpg
EV
Hier krijg je allemaal ellende mee, hou de auto aub origineel, heb je geen (?) storingen en andere ellende.
i.v.m. de turbo is het zowieso niet handig om op lpg te gaan rijden, i.v.m. de verschillende drukken naar de inlaat toe (backfire, turboregeling brandstofverrijking)
geen succes met lpg
EV
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 08.12.2005 - 16:03
EV schreef:480 Turbo op gas? NIET DOEN!!!
Hier krijg je allemaal ellende mee, hou de auto aub origineel, heb je geen (?) storingen en andere ellende.
i.v.m. de turbo is het zowieso niet handig om op lpg te gaan rijden, i.v.m. de verschillende drukken naar de inlaat toe (backfire, turboregeling brandstofverrijking)
geen succes met lpg
EV
tja de moter ligt niet meer in een volvo dus en waar de moter uitkomt daar heeft ook gas ingelegen. maar heb het blok compleet gereviseerd
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 08.12.2005 - 16:03
de 480T heeft 120 of 122pk hoor480S60 schreef:Het geldt met name voor het 1.7 blok. Van origine is dit een renault blok met 90pk. In de 480 is de motor door Porsche onder handen genomen waardooor die 109pk zonder kat en 102pk met kat heeft. Deze vermogenswinst komt voornamelijk uit een andere kop en motormanagement. Deze kan nog slechter tegen LPG dan een renault normaliter kan. De 4 serie op LPG die het het beste doet is volgens mij de 1.8. Daar hoor ik de meeste nog redelijke ervaringen mee.
en ik heb een renault 1.7 kop en een 1.7t volvo kop langs elkaar gehouden enigste wat anders was ander soort kleppen en uitlaatspruitstukbevestiging en een sensor maar verder de inlaat en uitlaat knalen waren het zelfde dus heb kleppen over gezet en die andere 2 dingen en er ligt nu dus een 1.7 kop op mijn 1.7T onderblok
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Ik heb een 440T op LPI. Weinig problemen eigenlijk. Merk er niets van alleen dat ik op mijn ringtankje van 47ltr, 41ltr kan tanken en daar zo'n 375km kan rijden voor e20,- . Probleemloos eigenlijk, maar het is ook een LPI systeem en geen standaard gasverdamper gedoe.
- 480S60
- 4th Gear member
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Alle 1.7 blokken hebben dezelfde basis. Op den duur zijn er verschillende versies van dit blok gemaakt om lokale emissie eisen te halen. In eerste instantie niet geblazen versies van 109-102pk en later ook een low pressure turbo met 120pk. Alle versies kunnen niet tegen de gasinstallaties van die tijd. Je fikt gewoonweg je kleppen er op den duur uit.de 480T heeft 120 of 122pk hoor
en ik heb een renault 1.7 kop en een 1.7t volvo kop langs elkaar gehouden enigste wat anders was ander soort kleppen en uitlaatspruitstukbevestiging en een sensor maar verder de inlaat en uitlaat knalen waren het zelfde dus heb kleppen over gezet en die andere 2 dingen en er ligt nu dus een 1.7 kop op mijn 1.7T onderblok
Maar goed als je graag je eigen ervaringen op wil doen, ga je gang.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
1.7??????
Volvo kent die aanduiding niet.
1.8 wel
18KPD
B18F
B18FT
B18U
enz
Volvo kent die aanduiding niet.
1.8 wel
18KPD
B18F
B18FT
B18U
enz
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20771
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Je hebt zoals zo vaak natuurlijk gelijk.Ramon&Ramon schreef:1.7??????
Volvo kent die aanduiding niet.
1.8 wel
18KPD
B18F
B18FT
B18U
enz
Maar hier wordt natuurlijk het 1721cc blok bedoeld dat standaard in de eerste 480's en 440/460 zat. (met voor de 440/460 nog de 78 pk,, de 89 pk en de 102/109 pk versie. niet de 1798 cc 90 pk B18U versie. En dan is natuurlijk de B18FT het turboblok met 1721cc.
Maar voor het gemak spreken we natuurlijk over de 1.7 liter. (want dat is per slot de inhoud)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- 480S60
- 4th Gear member
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 30.03.2006 - 09:55
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Goed, als je het echt wil weten voor de Volvo 480; Hier een brokje informatie (Overigens zijn dit inderdaad allemaal B18 versies):
Elke Volvo 480 kent verschillende identificatieplaatjes. Het belangrijkste hierbij is het typeplaatje en is te vinden op het midden van de voorbalk.
Het belangrijkste nummer is het identificatienummer op het typeplaatje. Een voorbeeld: *XLBEX193EGC500001*
De eerste letters XLB zijn de fabrikantkode.
De volgende letter is het autotype E = 480, K = 440, L=460
De twee cijfers na de X staan voor het motortype,
03 = B18E(S)-105
04 = B18E(D)-104
05 = B18FT(M)-107
06 = B18FT(M)-107
14 = B18E-104 tot modeljaar 1990
17 = B16F-109 (Finland)
18 = B18F-106 tot modeljaar 1990
19 = B18FT-107
31 = B20F-107
Elke Volvo 480 kent verschillende identificatieplaatjes. Het belangrijkste hierbij is het typeplaatje en is te vinden op het midden van de voorbalk.
Het belangrijkste nummer is het identificatienummer op het typeplaatje. Een voorbeeld: *XLBEX193EGC500001*
De eerste letters XLB zijn de fabrikantkode.
De volgende letter is het autotype E = 480, K = 440, L=460
De twee cijfers na de X staan voor het motortype,
03 = B18E(S)-105
04 = B18E(D)-104
05 = B18FT(M)-107
06 = B18FT(M)-107
14 = B18E-104 tot modeljaar 1990
17 = B16F-109 (Finland)
18 = B18F-106 tot modeljaar 1990
19 = B18FT-107
31 = B20F-107
Met vriendelijke groeten,
Arjen
Arjen
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Hej
dit soort dingen vind ik nou ook erg intresant
thx
dit soort dingen vind ik nou ook erg intresant
thx

- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Wil je nog meer cijfers weten,ik heb er ook nog wel en paar.

- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20771
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nee,
In principe moet je een 480 Turbo niet op gas zetten. Is zonde en kan voor veel problemen zorgen.
Een 480 2.0 liter (na 1993) kan eventueel wel op gas. Hou echter rekening met een goede afstelling etc. En laat het inbouwen door een specialist.
In principe moet je een 480 Turbo niet op gas zetten. Is zonde en kan voor veel problemen zorgen.
Een 480 2.0 liter (na 1993) kan eventueel wel op gas. Hou echter rekening met een goede afstelling etc. En laat het inbouwen door een specialist.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52
Ik heb een Volvo 440 Turbo 1990. Hetzelfde blok in een 480 Turbo. Deze draait al geruime tijd zonder problemen op LPG. Geen vreemde dingen gebeurd. Het is niet echt dat ik er al 300k meegereden heb, maar tot nu toe alles goed. En de motor voelt nog aan alsof deze nog vele km mee kan. Het is wel een multipoint LPI systeem. Dus niet het gerotzooi met verdampers e.d. Geen last van backfire. Automatisch starten op benzine (dan blijven de injectoren ook goed), na 25 sec op LPG. In de winter reed ik er 1:9+ mee. Nu regelmatig rond de 1:10 (incl airco). Dit is wel met 50% snelweg verkeer (maar wel rond de 140-150km/u). De rijstijl is vlot, maar wel bewust (koppelrijk rijden ipv hoog in de toeren).