Lekke verstuiver? Brandplaatjes vervangen?

Geleverd vanaf 2003
peters54
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12.02.2010 - 09:23

Hallo,

Ik heb gisteren een 180.000 km beurt en APK laten uitvoeren. Bij de beurt ontdekte men een aanslag op het motorblok (smurrie/koek) bij de verstuivers. Geconstateerd is ook dat de verstuivers gelekt hebben en dat er evt. wat druk verloren gaat. Mij werd aangeraden de brandplaatjes te laten vervangen.

Nou heb ik met aanschaf last gehad van overmatig rook bij hogere belasting van de motor. Destijds bleek dat een van de verstuivers lek was. Deze is gereviseerd en sindsdien bokt/stoot en rookt mijn auto niet meer (is ook een forum onderwerp geweest destijds). Is de smurrie op de motor en het "stuk" zijn van de brandplaatjes een gevolg van de destijds lekke verstuiver, of kan het zijn dat de verstuiver opnieuw lekt? Ofwel - gaan we symptoombestrijding doen of niet?

Daarnaast; wat is verstandig. Ik heb geen last van verlies van vermogen. De auto geeft geen foutcodes op het scherm. Maar het kan een probleem gaan worden. Kosten zitten hem vooral in het aantal uren werk. Is het rendabel om nu te doen of kan ik wachten totdat ik er 'last' van ga krijgen? Of loopt er dan echt wat in de soep.

Een gewaarschuwd man telt voor twee...?

Graag jullie expertise/ervaringen. Bedankt!

(V50 - 2005 - 1.6d - 180.000km)
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Zelf heb ik bij 200.000 de brandplaatjes laten vervangen (v50 1.6D)
2 middelste verstuivers zaten in de smurrie en als ik stil stond met draaiende motor stonk het binnen. Voor €150,-- alle 4 de plaatjes laten vervangen bij een dieselspecialist ( de dealer deed een offerte van €580,--)
nu 241.000 en blijft mooi schoon tot op heden rond de verstuivers
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Bijzonder prijzig voor 4 plaatjes en nog geen half uurtje werk....

Ik heb hetzelfde probleem gehad, de smurrie op het blok was het resultaat van een lekke injector. Je kan zoveel brandplaatjes vervangen op een lekke injector, maar dit zorgt er niet voor dat die minder gaat lekken.

Injector toen vervangen voor een nieuwe, met nieuwe brandplaatjes. De overige 4 laten testen en teruggedaan na de test met nieuwe brandplaatjes (zodra een injector eruit is geweest moet er wel een nieuw plaatjes geplaatst worden).

In de loop der tijd worden de plaatjes wel minder en kan vervanging dus aan de orde zijn. Ik zou dan meteen de injectoren testen en meteen de rotte appels eruit halen (heb er nog twee op de agenda staan). De laatste keer testen was simpel bij mij. Trek de retour leiding van de diesel los van de injectoren, trek de stekkers van de elektronica los en plaats een centimeter of 2 lange doorzichtige slangetjes op de retourpunten (bovenop dus). Dan de auto proberen te starten (met nadruk op proberen, want dit gaat je niet lukken zonder de bevestigde stekkers of retourleiding). Laat iemand de slangetjes in de gaten houden. Zodra de eerste overstroomt stoppen. De slangetjes die zich vullen zitten op lekke injectoren. Hoe meer er in het slangetje zit, hoe lekker de injector.

De smurrie die er nog zit kan inderdaad ook nog aanwezig zijn van de laatste keer. Om er zeker van te zijn je blok schoonmaken en weer even door blijven rijden en steeds je blok in de gaten houden of het weer vies wordt.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
peters54
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12.02.2010 - 09:23

Heren,

bedankt voor jullie informatie. Ik heb begrepen dat het werk veel meer was dan een half uurtje, daar de garagist zei dat het minmaal 4 uur werk zou zijn...

ik volg Ivo's advies op om hem eerst even schoon te maken en dan te kijken hoe het verder gaat. Kans dat het nog 'oude' troep is.

Ben nog wel benieuwd wat anderen er van vinden, gaat dit me op den duur problemen leveren?
hvo
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05.11.2010 - 15:28

Hier ook een 1.6D. Naast regulier onderhoud (banden etc) geen enkel probleem. Alleen elk jaar weer komt die stank terug, en is het lappen bij de dealer.

Totaal 3x zijn ze stuk geweest en gerepareerd, waarvan 1x ondergarantie. Ik begrijp dit echt niet, is het zo'n slecht onderdeel/motor? je mag toch wel wat verwachten van een Volvo.

Kan ik het zelf makkelijk zien als ik de zwartekap loshaal? Het lijkt me makkelijk geld verdienen voor de dealer om gewoon de boel goed schoon te maken ipv te repareren. Rij ongeveer 15-20k p/j
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ivoandriessen schreef: In de loop der tijd worden de plaatjes wel minder en kan vervanging dus aan de orde zijn. Ik zou dan meteen de injectoren testen en meteen de rotte appels eruit halen (heb er nog twee op de agenda staan). De laatste keer testen was simpel bij mij. Trek de retour leiding van de diesel los van de injectoren, trek de stekkers van de elektronica los en plaats een centimeter of 2 lange doorzichtige slangetjes op de retourpunten (bovenop dus). Dan de auto proberen te starten (met nadruk op proberen, want dit gaat je niet lukken zonder de bevestigde stekkers of retourleiding). Laat iemand de slangetjes in de gaten houden. Zodra de eerste overstroomt stoppen. De slangetjes die zich vullen zitten op lekke injectoren. Hoe meer er in het slangetje zit, hoe lekker de injector.
Dit is niet echt een goed advies. Elke injector heeft iets retour, en bij hoeveel vervang je hem dan? Altijd maar de injector met de hoogste opbrengst ondanks dat die nog goed is?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

edraket schreef:
ivoandriessen schreef: In de loop der tijd worden de plaatjes wel minder en kan vervanging dus aan de orde zijn. Ik zou dan meteen de injectoren testen en meteen de rotte appels eruit halen (heb er nog twee op de agenda staan). De laatste keer testen was simpel bij mij. Trek de retour leiding van de diesel los van de injectoren, trek de stekkers van de elektronica los en plaats een centimeter of 2 lange doorzichtige slangetjes op de retourpunten (bovenop dus). Dan de auto proberen te starten (met nadruk op proberen, want dit gaat je niet lukken zonder de bevestigde stekkers of retourleiding). Laat iemand de slangetjes in de gaten houden. Zodra de eerste overstroomt stoppen. De slangetjes die zich vullen zitten op lekke injectoren. Hoe meer er in het slangetje zit, hoe lekker de injector.

Deze manier van testen komt mij zeer vreemd over,de terugvoertest doe je met lopende motor en zeer zeker de stekkers niet loshalen.


Dit is niet echt een goed advies. Elke injector heeft iets retour, en bij hoeveel vervang je hem dan? Altijd maar de injector met de hoogste opbrengst ondanks dat die nog goed is?
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Het was ook geen advies om het zelf na te doen.....

Dit is de test die laatst uitgevoerd is door een garagist bij mijn auto. Weliswaar geen Volvo dealer, maar wel een erkende garage.

Deze keer testen, hiervoor alle inspuiters bij een diesel specialist laten nakijken, was puur om na te gaan of er misschien een mindere inspuiter bijzat i.v.m. het slecht starten met koud weer. Door de test kwam er eentje uit die afstak tegen de rest (diegene die zeer snel volzat). Die heb ik direct vervangen en ziedaar, geen startproblemen meer met koud weer. Vervangen en/of testen doe je neem ik aan ook alleen maar als er daadwerkelijk iets aan ten grondslag ligt.

Oftewel, doe ermee wat je wilt, bij mij heeft dit zo geholpen. Of het nu via het boekje gegaan is of niet.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar om de injector nu maar zo te vervangen. Misschien zit hij nog ruim binnen de toleranties en vervang je hem voor niets. Meten is weten!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Ok, dan zoals ik het gedaan heb, tussen de bedrijven door op zoek naar een echte Bosch Dieselspecialist met het juiste gereedschap (vastgekoekte injectoren loshalen)

Die heeft een injector testmachine die een Volvodealer niet heeft. Vandaar dat die nieuwe injectoren monteerd (.)

Na de juiste gegevensinvoer worden de injectoren van stationair tot vollast getest en de kurves vergeleken.

En pas na goedkeuring worden ze teruggeplaatst....

Lekker Duits en was inderdaad ook 4 uur werk, €350... Bij losse injectoren was het veel sneller gegaan maar na 225Dkm mocht er ook wel eens naar gekeken worden :D
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Eerste keer testen ging bij mij net zo, had wel alle injectoren los gemaakt en afgeleverd. Toen was er eentje die zwaar onderpresteerde en eentje die helemaal geen antwoord meer gaf. De overige konden nog mee, maar net aan.

Dit was na ca. 325.000 km, ga ik van uit daar ik in de onderhoudshistorie geen verstuivers terug kan vinden. De laatste test was zo'n 30.000 km later en dus niet heel vreemd dat er weer een kapot kan zijn.

Maakt op zich ook niet veel uit, wilde ze toch allemaal gaan vervangen, of ze nou nog binnen de marges vallen of niet. Heb er nu dus nog twee te gaan.

Gelukkig valt de prijs mee bij de dieselspecialist en is inbouwen ook erg simpel. Dus voor de zomervakantie probeer ik 5 nieuwe verstuivers te hebben, waarvan 2 heel erg nieuw en de overige een pietsje ouder.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
EdwinR
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.01.2010 - 21:25
Locatie: 52°9'NB 5°23'OL

Bij mijn 1.6D heb ik sinds een paar dagen een diesellucht in de auto.
Ook wanneer deze stil staat.
Even naar de verstuivers gekeken, de meest linkse lijkt wat vochtig, maar daar zit ook de olievuldop. De rest is droog.

Zal die ene verstuiver het zijn? Of kan die dieselgeur ook ergens anders vandaan komen?

En weet iemand een (Bosch) dieselspecialist in Amersfoort e.o.?
Groeten van Edwin
Volvo V50 1.6D Kinetic Passion Red 2006
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

i.i.g. even die verstuiver schoonmaken. Heb je wellicht een standkachel die helpt de motor warm te krijgen ?

Het verschil tussen diesel en olie is goed te ruiken hoor...

Wat je uit wil zoeken tijdens het rijden is of het de aan- of de retourleiding is.

Het lek zelfs is mogelijk moeilijk in de garage op te sporen...

Overigens kan het ook nog zijn dat je dit probleem(pje) al langer hebt maar dat je vieze lucht sensor de geest heeft gegeven. Dit zit ook op mijn Volvo en sluit de klep voor frisse lucht als er stank langs komt...

Ik vind de test van Ivo wel een leuke tip zolang je wel kan sleutelen en geen geld/tijd hebt voor de specialist. Het is inderdaad wel moeilijk de resultaten te interpreteren

suc6
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
EdwinR
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.01.2010 - 21:25
Locatie: 52°9'NB 5°23'OL

@abbabak1
geen standkachel in mijn auto, was het maar zo!

hij gaat komende week even langs de garage om te kijken/voelen/ruiken.
ik ben snipverkouden, dus ruiken is er voor mij niet bij ;-)
Groeten van Edwin
Volvo V50 1.6D Kinetic Passion Red 2006
peters54
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12.02.2010 - 09:23

Ik heb de zaak vandaag even met ovenreiniger ingespoten en ga het zo schoonmaken, ben benieuwd of ze aan het einde van de week alweer vies zijn. Moet ik daar een lange rit voor maken of kunnen dat ook korte ritjes zijn?
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

ovenreiniger?



peters54 schreef:Ik heb de zaak vandaag even met ovenreiniger ingespoten en ga het zo schoonmaken, ben benieuwd of ze aan het einde van de week alweer vies zijn. Moet ik daar een lange rit voor maken of kunnen dat ook korte ritjes zijn?
peters54
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12.02.2010 - 09:23

Yep, eigenlijk bbq reiniger (niet dat foam maar een spray) - las op meerdere fora dat dit goed was tegen dat aangekoekte gebeuren, mits je in acht nam niet de slangen of rubberen delen in te spuiten.

Werkte goed, ben daarna naar de wasbox gereden en een lichte waterstraal op de draaiende motor gericht. Het vuil is weg en nu is het afwachten...
Gebruikersavatar
EdwinR
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.01.2010 - 21:25
Locatie: 52°9'NB 5°23'OL

Bij de garage bleek dat verstuiver 1 mogelijk niet goed is, wat diesel+olie op het blok.

Iemand tips voor een nieuwe / revisieverstuiver qua kosten vs goedkoop-duurkoop?
Groeten van Edwin
Volvo V50 1.6D Kinetic Passion Red 2006
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

Ik koop ze nieuw bij de dieselspecialist voor € 165
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
EdwinR
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16.01.2010 - 21:25
Locatie: 52°9'NB 5°23'OL

Vandaag is het brandplaatje op cilinder 1 vervangen, de verstuiver zat zodanig vast dat de dieselspecialist eraan te pas moest komen.

Dure grap: 310 euro ex BTW!

Volgens mij had dat voordeliger gekund...
Groeten van Edwin
Volvo V50 1.6D Kinetic Passion Red 2006
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”