Dynamo en multiriem hoe eruit bij V70T5?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Bert928GT
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 28.12.2010 - 20:50

Hoe krijg ik de multiriem en dynamo er bij een V70 T5 tussen uit. De Dynamo zit niet echt goed bereikbaar zo. Moet de Stuurbekrachtigingspomp er ook tussenuit om aan de dynamo te komen?
Kan dit allemaal zonder speciaalgereedschap?

Groet Bert928GT
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

toch maar aan het vervangen geslagen qua koolborstels... :)

probeer anders een pm naar Ramon, die kan je in detail helpen
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het kan zonder speciaal gereedschap, maar is inderdaad een "lekker" klusje. De bouten van de stuurpomp moet je door de gaten van de poelie van de stuurpomp loshalen. Ben er niet helemaal zeker van dat dit bij jouw bouwjaar ook zo zit. De dynamo zelf moet op gevoel los worden gehaald, want de bouten zitten aan de onderkant van de dynamo. Trek zeker 2 uur uit voor de wissel als je dit nog nooit eerder hebt gedaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Bert928GT
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 28.12.2010 - 20:50

Hoe wordt de multiriem ontspannen? Mijn andere auto's hebben zo'n ding niet.

Om de dynamo eruit te halen moet ik volgens mij de multieriem ontspannen en de stuurbekrachtigingspomp opzij leggen/optillen. Ook de buis van de intercooler moet even weg en dan is het toch ver bekeken en kunnen de 2 bouten van de dynamo los. Dat moeten toch al meer mensen gedaan hebben?

IEMAND KAN TOCH ZEGGEN HOE DIE MULTIRIEM LOS MOET EN WAT ER VERDER LOS MOET OM DE DYNAMO ER UIT TE HALEN.

Groet Bert928GT
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Bert928GT schreef:

IEMAND KAN TOCH ZEGGEN HOE DIE MULTIRIEM LOS MOET EN WAT ER VERDER LOS MOET OM DE DYNAMO ER UIT TE HALEN.

Groet Bert928GT
zo zo,een ongeduldig typetje zo te horen.
en schreeuwen wordt niet echt gewaardeerd.
geen glans zonder wrijving
Bert928GT
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 28.12.2010 - 20:50

Morgen heb ik tijd om de boel uit te bouwen, vandaar enige haast en uh ik heb mezelf niet horen schreeuwen. Beetje dimmen dus Losertje.

Groet Bert928GT
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

succes, je komt er wel.
misschien moet je Ernie effe om hulp vragen :bootyshake:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ben schreef: Mods break
- geen geschreeuw = HOOFDLETTERS in de topic-kop svp
- ...
Dus Bert, gewoon geduld hebben en geen geschreeuw hier... Want hier bereik je natuurlijk helemaal niets mee!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Bert928GT
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 28.12.2010 - 20:50

Hallo allemaal en eleianmars in het bijzonder,

De dynamo is eruit, ik wist niet dat het zo simpel is om de multiriem te ontspannen. Wel heb ik het iets anders gedaan, de coolingfan heb ik laten zitten, maar wel de slang van de koelvloeistof ter plaatse losgehaald en de stuurpomp het ik eraf gehaald anders was er echt geen ruimte om de dynamo naar boven te krijgen. Aan de ene kant zit de leiding van de airco in de weg, aann de andere kant de steun van de stuurpomp en natuurlijk de radiator zelf. Als je die eruit haalt heb je ook voldoende ruimte. Zo ging het net. Beetje koelvloeistof weg en nog minder stuurbekrachtigingsolie (10cc).
Morgen een revisiedynamo versieren en dan is het weer gepiept.

Nogmaals bedankt voor de info.

Groet Bert
Bert928GT
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 28.12.2010 - 20:50

Hier dan nog een laatste bericht.

De ruildynamo van Bosch zit erin en alle storingen en foutmeldingen zijn opgelost. Ze waren dus allemaal het gevolg van een te lage boordspanning. De laadstroom is nu ook prima.

Groet Bert928GT
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Mooi dat het gelukt is! :D
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Gast

Bert928GT schreef:Wel heb ik het iets anders gedaan, de coolingfan heb ik laten zitten, maar wel de slang van de koelvloeistof ter plaatse losgehaald en de stuurpomp het ik eraf gehaald anders was er echt geen ruimte om de dynamo naar boven te krijgen. Aan de ene kant zit de leiding van de airco in de weg, aann de andere kant de steun van de stuurpomp en natuurlijk de radiator zelf. Als je die eruit haalt heb je ook voldoende ruimte. Zo ging het net.
Daar heb je natuurlijk even foto's van gemaakt, om ook andere forumleden te helpen.
Bert928GT
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 28.12.2010 - 20:50

hallo allemaal,

ik ben ook bereid om iemand te helpen als hij niet te ver uit de buurt woont en een soortgelijk probleem heeft. In het porschewereldje is dit heel gebruikelijk. Daardoor is de hobby betaalbaar gebleven. Een computer en een MAF bijv. wordt door een kennis van mij zelf gereviseerd.

groet Bert928GT
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”