Koude motor loopt onregelmatig 960 2.5 ltr 1996

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
DjeeDjee
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.02.2011 - 11:35

Hallo,

Het gaat hier om een motorische en/of een elektrische storing van mijn Volvo 960, 2.5 ltr 24 kleps, bouwjaar 1996 , km stand 214.500., LPG G3 installatie van Prins.
Na de koude start draait de motor heel even goed, na ca.500 mtr rijden begint de motor enorm te schudden en de auto te trillen. Blijft wel rijden echter met zeer verminderde trekkracht.
Gedurende 10 km heeft hij dit verschijnsel, daarna gaat de storing geheel over en rijdt de wagen weer zoals het hoort, temperatuur?
LPG of benzine geeft geen verschil.
Dit proces herhaalt zich elke dag weer.
Bij uitlezen door Volvo dealer (voor de uitgevoerde acties) geen storingen gevonden.
Reeds uitgevoerde acties:
Nieuwe bougies, elke cilinder voorzien van een nieuwe bobine, vliegwiel sensor vernieuwd, kabels zoveel als mogelijk gecontroleerd.
Enkele dagen geleden ook plotseling een lege accu( binnen 32 uur)
lekstroom?
Dynamo gecontroleerd, is oké.
Wie heeft een oplossing voor deze irritante storing.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Enkele dagen geleden ook plotseling een lege accu( binnen 32 uur)
lekstroom?
Lekstroom kan je makkelijk controleren. Even een multimeter op weerstand (minimaal 10A) zetten. Je haalt de plus van de accu los, zet de rode aansluiting van de MM op de accu pool (+) en de zwarte op de rode draad die je los hebt gehaald. Geeft de MM meer als 0,08 ampere aan dan heb je een lekstroom. Zorg wel dat alle (binnen)verlichting en andere stroomverbruikers uit staan tijdens het meten en geen sleutel in het contactslot.
DjeeDjee
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 06.02.2011 - 11:35

Hallo allemaal,

Het probleem is naar het lijkt gevonden.
De oorzaak was een slecht kontakt in een stekkerverbinding direct aan de bobine en wel van cilinder 5. Noodreparatie uitgevoerd en sindsdien geen last meer.
In de stekker bevindt zich om de kontakten een zacht plastic achtig omhulsel, niet alleen bedoeld voor isolatie maar ook voor borging van de aansluitdraden. Dit omhulsel was geheel verteerd waardoor de borging niet meer klopte en er dus sprake was van een soms wel en soms niet goed werkend elektrisch kontakt. Dit omhulsel is m.i. niet geschikt voor de ter plekke optredende temperaturen, mag je toch niet verwachten van de Volvo kwaliteit, maar toch.
Hierbij dank ik jullie voor het meeleven en meedenken om mijn storing op te lossen en zeker de medewerkers van de Volvo dealer in Nieuwe Tonge/Goes,
want zij hebben het uiteindelijk gevonden en zullen voor een definitieve reparatie zorgdragen.
Vriendelijke groeten, DjeeDjee.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”