b18 revisie

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

beste mensen,

Ik kan aan een B18 komen die gereviseerd moet worden,

het probleem is geen compressie meer en ruimte op de zuigers,

Dat ruimte op de zuigers, is dat te verhelpen met nieuwe zuigerveren of moet de cilinder gehoont worden?

graag hoor ik jullie mening, voordat ik me in een duur project stort.

Groetn
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er moeten overmaat zuigers in en tevens moeten de cilinders geboord en gehoond worden. En dat uiteraard voor alle 4 cilinders.
maar als er ruimte op de zuigers zit denk ik dat de rest ook wel een opknapbeurt nodig heeft. Wordt een dure revisie. Reken zeker op 2000,-+ als je het op en afbouwen zelf doet.

Hoe is overigens geconstateerd dat er ruimte op de zuigers zit?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

er is met de hand gevoeld en zat +- 0.5 mm speling op
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

beetje speling hoeft geen ramp te zijn. Heb je last van gebroken zuigerveren?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik vraag me af hoe je met de hand kunt voelen of er speling op een zuiger zit. Is het blok gedemonteerd?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

0,5mm is inderdaad wat veel, dat wordt overmaat zuigers.
Andere en goedkopere oplossing is om een 2e hands b20 te kopen. Die zijn er zat voor schappelijke prijzen. Ik heb eventueel nog een gereviseerde B20 kop liggen met 0km mocht je die nodig hebben. De B20 kan je zo ipv de B18 plaatsen zonder aanpassingen.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

0,5 mm verklaard niet dat er geen compressie meer opgebouwd kan worden.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

ferdy schreef:0,5 mm verklaard niet dat er geen compressie meer opgebouwd kan worden.
Meestal zijn de zuigerveren dan ook niet meer je van het. En de kleppen zullen ook niet meer best zijn als er zoveel slijtage is.
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

het blok is gedemonteerd,
een klasgenoot heeft op de beurs in utrecht een b18 blok gekocht,
was van een proefopstelling(misschien wel van 1 van jullie)

Zijn oude b18 liep nog wel, hij kon nog 100 km/u rijden
hij rammelde wat en de compressie was slecht.

dat blok kan ik zo krijgen, daarom leek het mij leuk om hem te resiveren,
maar de prijzen van een overmaat zijn zo hoog dat het zelfs aantrekkelijker is om er een exoot (b23) in te hangen.

daarom probeer ik er achter te komen als het de moeite waard zou zijn om aan de (gedeeltelijke)revisie te beginnen
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Revisie is echt niet de moeite. Ik heb zo al 2 B20's en een B18 weggegooid, zelfs gratis wilde niemand ze komen halen.
Er liggen nog zoveel van die dingen in schuurtjes en kippehokken. Twee jaar terug nog een kale B18 voor 40 en een complete B20 voor 60 euro gekocht.

Haal eruit wat nog goed is, oliepomp, nokkenas, distributietandwielen. Vliegwiel en krukas maken een stevige lamppoot, de zuigers doen het leuk als asbakjes.
De krukas en drijfstangen zijn misschien nog wel aardig om te bewaren voor iemand met uitgelopen lagers. Passen ook in de B20.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21751
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Remco, als jij geen moeite hebt met de Duitse taal, kan ik jou helpen aan een werkplaatshandboek in pdf van een B18.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Iroll schreef:
ferdy schreef:0,5 mm verklaard niet dat er geen compressie meer opgebouwd kan worden.
Meestal zijn de zuigerveren dan ook niet meer je van het. En de kleppen zullen ook niet meer best zijn als er zoveel slijtage is.
true :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Op de Volvo klassiekerbeurs kom je motoren vaak tegen tegen redelijke prijzen,weet ook nog wel een oude revisiemonteur die dat kan doen,die kan ze wel dromen die dingen. :)
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Een nieuw (ruil) blok kost dacht ik 1500 euro.
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

v700r schreef:Een nieuw (ruil) blok kost dacht ik 1500 euro.
Was het maar waar, de laatste tijd moet je toch wel rekenen op minstens €2300 voor een compleet revisie blok incl.kop.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

v700r schreef:Een nieuw (ruil) blok kost dacht ik 1500 euro.
Is alleen het onderblok met alle bewegende en draaiende delen, dus zonder gereviseerde kop met toebehoren. Ex btw
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

conclusie: ik laat em die b18 lekker naar de oudijzerboer brengen :wink:
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”