Ik denk haast, als ik dit zo lees, dat er niet eens een master in de bestuurdersdeur zit, maar een schakelaar die, als deze geschakeld wordt (sleutel in de deur en openen/sluiten) de rest van de centrale vergrendeling aanstuurt. Dit gaat dus via die module.
Als je daar dus een "puls" kunt afhalen, kun je idd een slave in de bestuurdersdeur zetten, en die aansturen via de module.. deze slave vervangt dan dus de schakelaar in die deur...
Ja, ik denk dat ik snap wat je bedoelt. in de oude situatie zit er een master motor in mijn bestuurdersdeur. door dat ik met de sleutel het slot omdraai wordt deze motor getriggerd en ontstaat er een min pulse naar de central doorlock relais (dus geen keyless entry module). Deze relais reageert op de negatieve pulse en stuurt de andere drie motoren aan.
In de nieuwe situatie met keyless entry komt er een positieve pulse uit de keyless entry module. Nu heb ik nieuwe kabels groen en geel naar de bestuurders deur gelegd en aangesloten op een slave cv motor van de sloop. Deze slave werkt op zich wel. Het was mijn bedoeling om de beweging van de slave mechanisch door te geven aan de master motor die vervolgens weer de andere drie deuren aanstuurt. Dit heb ik met een beugel proberen op te lossen om zo van deze twee motoren een te maken.
Ik weet echter niet of dit wel de manier is. Het is ook nog niet gelukt. Ik weet ook niet hoe duurzaam deze oplossing is.
Ik denk er nu over na om de master motor te verwijderen zodat ik alleen de werkende slave motor nog in de bestuurdersdeur heb liggen. Dan sluit ik de central doorlock relais (de twee draden die het signaal doorgeven aan de andere drie cv motoren) aan op dezelfde draden waar ook de slave in de bestuurdersdeur op zit aangesloten. Dan hoop ik dat het werkt met de centrale deurvergrendeling op afstand. Met de sleutel zal er dan gewoon maar een deur opengaan helaas.
Kun je niet een handvat met microswitch aansluiten op een slavemotor (bijv. passagierskant)? Dan gaan alle deuren open en dicht met de sleutel en de ab.
Volgens mij zijn er motoren op de markt die 5 draden hebben. De slaves hebben er maar 2. Weet niet hoeveel draden de motor hebben die er "standaard" inzit? Bij het meeste aftermarket spul zitten 2 masters en 2 slaves. De master in de bijrijdersdeur werkt dan ook meteen als slave. Mijn logische gedachte zegt dan: vervang de originele master voor een (ik meen) 5 aderige, moet je goed zitten! de groen/gele zorgt ervoor dat de puls vanaf de module de boel bedient, de overige zorgen ervoor dat de puls komende vanaf de sleutelbediening de boel bedient..
Maarre, zit er echt een mastermotor standaard bij jou in? Dus kun je via de bijrijdersdeur ook de boel afsluiten? Volgens mij zit er gewoon een schakelaar in? (correct me if i'm wrong..) en dan voldoet een slave inbouwen.. Die "bedient" dan namelijk de slotstang, dus indirect ook de schakelaar.... Kan ook maarzo dat de schakelaar lijkt op een stelmotor!
Ik heb er geloof ik nog fotos van anders zal ik effe kijken of ik die kan maken.
Het zijn geloof ik 2 motortjes in de bestuurdersdeur. Anders moet je op de sloop zoeken voor een met keyless. Dan haal je het daar uit en weer je hoe het zit.
TIMO
waterpolo a way of life 440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
Misschien helpt dit?
originele situatie: Puls(schakelaar) vanuit alleen de bestuurdersdeur stuurt cv aan.
nieuwe situatie : puls vanuit module stuurt motor aan, is tegelijk de schakelaar, bedient dus ook de CV. Omdat het een combimotor is: stelmotor en schakelaar, stuurt hij dus ook de cv aan als je de deur met de sleutel op slot doet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Weet trouwens niet hoeveel kg die stelmotoren kunnen/mogen trekken danwel duwen, anders zou ik deze (om het makkelijk te houden) er gewoon bij in bouwen... Is de makkelijkste manier..
het is geen motortje met 5 draden het zijn er wel 2. dat weet ik zeker. ik zal van het weekend de deur effe openhalen en fotos maken. dan is het duidelijker te zien. er zit zoiezo een motortje in de bestuurdersdeur.
als ik het schema nog kan krijgen dan is het zelf ook duidelijker te zien
TIMO
Super bedankt voor de vele tips en meedenken iedereen,
eergisteren bezig geweest met het trekken van een draad (groen en geel) van de keyless entry module naar de bestuurders deur. Hierop de slave motor die ik uit een sloop 440 pagagiers zijde voor heb gehaald aangesloten. Deze reageerde zoals zou moeten. toen werd het donker en ben ik te lang door gegaan. Geen resultaat verder.
Gisteren de hele dag bezig geweest met het aansluiten van de andere drie cv motoren op dezelfde draden (groen en geel) van de keyless entry module.
Heb alle draden van de central doorlock relais gehad. Resultaat vele doorgebrande zekeringen. Toen de X10 kabel opgezocht en daar de groene en gele op plek 7 en 8 aangesloten ook geen resultaat.
Nu heb ik dus twee motoren in de bestuurdersdeur liggen een slave (gemonteerd op de originele plek) en een master.
Ron 78, het was ook al mijn plan gisteravond om de master tevens slave te laten zijn. Het enige is dat ik liever geen aftermarket dingen in mijn auto monteer. ook omdat ik niet weet of zoiets de krachten wel aankan.
Is het ook mogelijk om de master motor uit elkaar te halen en hier de twee draden die van de keyless entry module komen bij in te zetten? Zodat deze zowel slave als master is? Durf het niet zomaar aan om de master motor uit elkaar te halen en dit te proberen, straks ben ik nog meer geld en vooral tijd kwijt. Maar als er iemand is die zegt, zo en zo moet dat dan is dat weer wat anders
Wat ik denk ik nu ga proberen is de slave op de originele plek te monteren, en daarnaast met een goede beugel de master. Vervolgens wil ik de twee bewegende delen tot een geheel maken met een andere beugel of iets dergelijks. Nog tips hiervoor?
leip 11, zou super fijn zijn als je een foto van jou situatie wil maken dit weekend.
Vraagje: werken bij jou de knipperlichten ook als je de auto op slot doet of weer open?
Ik ga vandaag weer verder en hoop vanavond goed nieuws te kunnen brengen.
ik denk niet dat het handig is om die motor uit elkaar te halen en er 2 draden bij te prikken mogelijkheid is dan dat hij verkeerd terug gaat leveren en je nog meer opblaast.
geen probleem zal voor jou denk ik een hoop helpen
bij mij gaan de knipperlichten ook mee als ik de auto open/dicht doe met de ab.
TIMO
ik heb helemaal niks aangesloten het zat er bij mij al standaard in (luxury line) maar geen idee of je deze nog apart aanmoet sluiten. ik heb de keyless unit al een open gehad en daar zitten 2 relais in. ik heb geen schema van hoe het daar binnen zit maar waarschijnlijk zal er 1 zijn voor de knipperlichten en 1 voor de deuren.
maar kan je mij dat duidelijke schema nog effe sturen dan kan ik vanavond nog effe kijken hoe het zit
TIMO
RutgerMeijer schreef:Heb jij die knipperlichten nog extra aangesloten? of gingen de knipperlichten direct al aan toen je de stekker in de keyless entry module stak?
Dat gaat volgens mij automatisch als de keyless entry module aangesloten is. Ik had bij mij de keyless entry module aangesloten, een slavemotor en het handvat met microswitch in bestuurdersportier en de carjackknop in het dashboard. Ook ging met een keyless entry module de binnenverlichting uit met een vertraging van enkele seconden.
motor uit elkaar halen zal geen succes worden. Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen!
Bij mijn aftermarket setje doen de pinkers het ook. Gewoon aangesloten via de alarmlichtschakelaar. Het enige is dat de binnenverlichting niet mee aan gaat bij het ontgrendelen. Maar daar lig ik niet zo wakker van.
Gelukt!!! Dat wil zeggen ik heb de centrale vergrendeling afstand bediend aan de praat!!! Wat heb ik nu uit eindelijk gedaan?
Ik heb een tweede hands originele keyless entry module gekocht plus originele handzender. Deze heb ik aangesloten op de lege stekker, deze zal hiernaa R1 heten (16 polig, bevindt zich achter het luikje boven de zekeringkast).
Vervolgens heb ik het rode stekkertje welke zich iets boven R1 bevindt losgetrokken om te voorkomen dat de binnen verlichting aan blijft staan als de portieren sluiten.
Vervolgens heb ik de draden 2 groen en 11 geel losgeknipt van R1. Deze heb ik aan de stekkerzijde verbonden met twee verlengdraden en deze in de bestuurderportier gelegd.
Ik ben naar de sloop gegaan en heb een cv motor slave uit de pagagierszijde deur van een volvo 440 gehaald.
Vervolgens heb ik de bestaande cv master motor uit mijn bestuurdersportier gehaald en deze mechanisch verbonden met de nieuwe slave motor. (zie foto)
Om de kracht goed over te kunnen brengen heb ik ervoor gekozen om de slave motor op de originele plek te monteren en de mastermotor ernaast. Hiervoor moet het slot even losgeschroefd worden. Dit kaan door de drie imbus bouten op de kopse kant van de deur los te halen en het slot iets naar voren te duwen. Zo kan je er met een schroevendraaier bij. En het werkt!!!
Het mooie is nu dat ik geen microswitch meer nodig heb en dat de deur van binnenuit ook nog steeds centraal te bedienen zijn door op het portierslot te duwen (voor alles sluiten) en aan de hendel te trekken voor openen.
Nu heb ik alleen nog geen signaal op de knipperlichten bij het openen en sluiten. Het gekke is dat de knipperlicht wel geactiveerd worden door de keyless entry module als ik vanuit op slot positie de deur met de sleutel opmaak en de deur open, dan gaan de knipperlichten knipperen. Ze gaan dan pas uit als ik met de handzender op unlock druk. Ik denk dat dit een soort alarm trigger is voor als er ook alarm is ingebouwd.
Ik weet dus nu dat de keyless entry module wel verbonden is met de zes knipperlichten, ze krijgen alleen geen signaal bij openen sluiten. Wat ik nu wil gaan proberen is een aftakking te maken van groene en gele draad (die van R1 naar de slave motor in de bestuurdersdeur loopt). Vervolgens de draden die uit R1 komen en naar de knipperlichten lopen (als het goed is en het schema klopt, dan moeten dit draden 5 groen geel en 4 groen rood zijn) doorknippen en vervolgens verbinden met de aftakking van de slave motor. Zo doende hoop ik het signaal wat ontstaat bij openen sluiten door te kunnen geven aan de knipperlichten.
Als dat niet lukt dan zal ik doen wat Ron zegt, gewoon op de knipperschakelaar aansluiten.
Normaals bedankt iedereen voor de hulp en meedenken en ik hoop dat toekomstige in bouwers iets kunnen met deze beschrijving.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoe bedoel je Ron? Op welk gedeelte van mijn verhaal reageer je precies? Het deel waarin ik uitleg wat ik van plan ben te doen vandaag?
Ik weet dus nu dat de keyless entry module wel verbonden is met de zes knipperlichten, ze krijgen alleen geen signaal bij openen sluiten. Wat ik nu wil gaan proberen is een aftakking te maken van groene en gele draad (die van R1 naar de slave motor in de bestuurdersdeur loopt). Vervolgens de draden die uit R1 komen en naar de knipperlichten lopen (als het goed is en het schema klopt, dan moeten dit draden 5 groen geel en 4 groen rood zijn) doorknippen en vervolgens verbinden met de aftakking van de slave motor. Zo doende hoop ik het signaal wat ontstaat bij openen sluiten door te kunnen geven aan de knipperlichten.
Als dat niet lukt dan zal ik doen wat Ron zegt, gewoon op de knipperschakelaar aansluiten.
Heb vandaag nog geprobeerd om de knipperlichten aan de gang te krijgen, dit is niet gelukt helaas. Toen ik bovenstaand plan uitvoerde, gingen bij open de linker drie knipperlichten branden, en bij sluiten de rechter drie. Op zich ook al wat, maar toen ik probeerde om de alarm lichten aan te doen met de schakelaar, brandde de stop door.
Ik heb ook het gevoel dat de keyless entry module dit zelf al moet kunnen omdat hij wel contact kan maken met de knipperlichten als de deuren met de sleutel geopend worden. Misschien opnieuw laten programmeren?
misschien zit het euvel in de afwezigheid van de microswitch in het slot. Deze heb ik nu niet nodig ten slotte. Ik heb hem wel liggen, ik zou hem nog in kunnen bouwen. Maar dan heb ik de tweede motor voor niks geplaatst.
Iemand nog ideeën.
Je hoeft misschien niet de tweede motor te verwijderen. Je kunt het handvat aansluiten en kijken of het werkt. Met de extra motor kan je waarschijnlijk alle deuren sluiten van binnenaf dmv het knopje van de bestuurdersportier en met je sleutel en met je Ab.
klopt wat je schrijft.
Is even de vraag waar ik de microswitch aansluit. Stop ik de drie draden groen geel en bruin bij de groene gele en bruine draden van de master in? Op dezelfde stekker dus? En zouden de knipperlichten dan wel werken?
de microswitch moet volgens mij op de slavemotor. Hoe de kabels moeten durf ik niet te zeggen. Ik weet helaas niets van kabels af:( ik ben toen geholpen door Leip11
Het is wel interessant hoe je de 2 motoren samen werkend kan krijgen.