Hallo iedereen,
Onlangs ben ik gestrand met mijn Volvo 240. Het begon met een slepend/schrapend geluid, wat waarschijnlijk ligt aan het differentieel.
Ik heb begrepen dat een differentieel vervangen vrij ingewikkeld is, en dat vervangen van de achteras een betere optie is.
Aangezien ik hier geen ervaring mee heb, zou ik graag willen weten:
-Welk gereedschap heb ik nodig? Heb ik bijvoorbeeld speciaal gereedschap nodig?
-In welke volgorde moet ik de achteras demonteren en monteren?
-Moeten er naast de achteras nog andere onderdelen worden vervangen zoals rubbers e.d.?
-Passen alle achterassen van de 240? Waar moet ik op letten bij aanschaf van een achteras?
-Heeft iemand nog een complete en goede! achteras liggen?
-In hoeveel tijd is deze klus te doen voor een leek?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en tips!
vervangen achteras
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Heb je een sedan of station ivm overbrengings verhouding diffvolvomachinery schreef:Hallo iedereen,
Onlangs ben ik gestrand met mijn Volvo 240. Het begon met een slepend/schrapend geluid, wat waarschijnlijk ligt aan het differentieel.
Ik heb begrepen dat een differentieel vervangen vrij ingewikkeld is, en dat vervangen van de achteras een betere optie is.
Aangezien ik hier geen ervaring mee heb, zou ik graag willen weten:
-Welk gereedschap heb ik nodig? Heb ik bijvoorbeeld speciaal gereedschap nodig?
-In welke volgorde moet ik de achteras demonteren en monteren?
-Moeten er naast de achteras nog andere onderdelen worden vervangen zoals rubbers e.d.?
-Passen alle achterassen van de 240? Waar moet ik op letten bij aanschaf van een achteras?
-Heeft iemand nog een complete en goede! achteras liggen?
-In hoeveel tijd is deze klus te doen voor een leek?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en tips!
Spec gereedschap om zakken los te maken nee, alleen wel een paar veerspanners gebruiken om de veren zonder brokken onder de auto vandaan te halen. Volgorde weet ik niet ik zou zelf beginnen met het los nemen van de cardanas.
Rubbers zou ik zekers vervangen je hebt nu toch alles los liggen en gebruik dan PU rubbers wel wat duurder maar een veel langere levensduur en veel beter voor de wegligging.
Ik weet niet van welk bouwjaar je auto is maar ik zou een as pakken die qua bouwjaar de jouwe benadert.
De klus incl alle rubbers vervangen, misschien een volle dag maar als leek zou ik me daar niet op blind staren en gewoon beginnen, je zal wel een paar momenten een handje erbij moeten hebben want een achteras weegt best wel wat. Ook heel belangrijk is een ruimte en het liefst een brug maar met een goede krik en een 4 tal goede steunen kom je ook een heel eind.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31
Je hebt geen speciaal gereedschao nodig. Met steek/ringsleutels en/of een doppendoos kun je de achteras demonteren.
Veerspanners zijn naar mijn mening niet nodig omdat de veren op de as blijven zitten als je deze laat zakken.
Het is eigenlijk geen moeilijke klus maar een handje extra is wel handig omdat de achteras vrij zwaar is.
Een paar tips:
laat de handremkabels aan de as zitten, dus maak ze bij de middenconsole los;
maak de remleiding bij de flexibele slangen onder de auto los,dus de remleidingen op de as intact laten.
Wel erop letten dat de as die je koopt op dezelfde manier is gedemonteerd.
Als je auto van voor 1986 is dan zou ik persoonlijk altijd een as van na 1985 nemen met elektr. telleraandrijving.
Dan is je auto al voorbereid om er een M47 5bak aan te hangen en ben je voorgoed verlost van het probleem om aan een betaalbare 5 bak te geraken.
Veerspanners zijn naar mijn mening niet nodig omdat de veren op de as blijven zitten als je deze laat zakken.
Het is eigenlijk geen moeilijke klus maar een handje extra is wel handig omdat de achteras vrij zwaar is.
Een paar tips:
laat de handremkabels aan de as zitten, dus maak ze bij de middenconsole los;
maak de remleiding bij de flexibele slangen onder de auto los,dus de remleidingen op de as intact laten.
Wel erop letten dat de as die je koopt op dezelfde manier is gedemonteerd.
Als je auto van voor 1986 is dan zou ik persoonlijk altijd een as van na 1985 nemen met elektr. telleraandrijving.
Dan is je auto al voorbereid om er een M47 5bak aan te hangen en ben je voorgoed verlost van het probleem om aan een betaalbare 5 bak te geraken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57
Ha bedankt voor de reacties!
Het gaat hier om een sedan. Als ik het goed begrijp past een achteras van een station niet op een sedan?
Vast een domme vraag: maar komt er olie vrij bij deze klus, bijv bij het loshalen van de remleidingen of andere delen?
Welke rubbers moeten er vervangen worden en zijn deze makkelijk te (de)monteren? En wat zijn de prijzen van rubbers?
Alvast weer bedankt!
Het gaat hier om een sedan. Als ik het goed begrijp past een achteras van een station niet op een sedan?
Vast een domme vraag: maar komt er olie vrij bij deze klus, bijv bij het loshalen van de remleidingen of andere delen?
Welke rubbers moeten er vervangen worden en zijn deze makkelijk te (de)monteren? En wat zijn de prijzen van rubbers?
Alvast weer bedankt!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31
Een achteras van een station past op een sedan en vice versa.volvomachinery schreef:Ha bedankt voor de reacties!
Het gaat hier om een sedan. Als ik het goed begrijp past een achteras van een station niet op een sedan?
Vast een domme vraag: maar komt er olie vrij bij deze klus, bijv bij het loshalen van de remleidingen of andere delen?
Er komt wat remolie vrij als je de 2 remslangen loshaalt maar dat kun je in een bakje opvangen.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
ik zou geen achteras van een station nemen tenzij je meer koppel onderin wil hebben maar hij gaat op topsnelheid meer toeren maken, dus meer verbruiken en herrie.jos245 schreef:Een achteras van een station past op een sedan en vice versa.volvomachinery schreef:Ha bedankt voor de reacties!
Het gaat hier om een sedan. Als ik het goed begrijp past een achteras van een station niet op een sedan?
Vast een domme vraag: maar komt er olie vrij bij deze klus, bijv bij het loshalen van de remleidingen of andere delen?
Er komt wat remolie vrij als je de 2 remslangen loshaalt maar dat kun je in een bakje opvangen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57
Ik houd jullie op de hoogte, morgen ga ik beginnen met demonteren.
Allemaal bedankt voor jullie reacties. (Tips en adviezen blijven welkom!)
Allemaal bedankt voor jullie reacties. (Tips en adviezen blijven welkom!)
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Hoho, een paar aannames kloppenniet:
Je overbrenging is heeeel belangrijk en afhankelijk van motor en bak !
kijk hier:
http://volvo200.org/modellen/achterassen.htm
Verder:
cardan/rem/handrem los
schokbreker los
opkrikken, bij brug zakken
panhard eraf
veren eruit
als laatste draagarm voor los
Tricky is of je de remleiding los krijgt...de rest lukt wel met goed gereedschap.
Een helper en een brug is geen noodzaak maar verkort je werktijd enorm...
Als je toch bezig bent: lagers(bijna niet nodig), handremkabels, PUrubbers, verser cardanbouten ?
Een paar spullen heb ik nog liggen en uitverkoop wegens beeindiging 240 tijdperk
Je overbrenging is heeeel belangrijk en afhankelijk van motor en bak !
kijk hier:
http://volvo200.org/modellen/achterassen.htm
Verder:
cardan/rem/handrem los
schokbreker los
opkrikken, bij brug zakken

panhard eraf
veren eruit
als laatste draagarm voor los
Tricky is of je de remleiding los krijgt...de rest lukt wel met goed gereedschap.
Een helper en een brug is geen noodzaak maar verkort je werktijd enorm...
Als je toch bezig bent: lagers(bijna niet nodig), handremkabels, PUrubbers, verser cardanbouten ?
Een paar spullen heb ik nog liggen en uitverkoop wegens beeindiging 240 tijdperk
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Hi Admiral,
ik vind het zoals iedereen fijn dat er veel geantwoord word. Het is echter jammer als iemand (leek?) op basis van tips aan de slag gaat die niet uitkomen en dat wat in een dag gepland was uitkomt op een week of langer...
Zoals bij de meeste dingen is het juiste gereedschap en voorbereiding alles en dan nog, zoals ook in de garages kom je voor momenten te staan waar je even geen oplossing voor hebt. Of weer niet het juiste gereedschap.
Het blijft natuurlijk de eigen verantwoording maar het is ook goed voorzichtig te blijven in wat je adviseerd...ik reageerde vooral op gewoon doen maar er is nog meer.
Laat mijn reactie je er overigens niet van weerhouden te reageren
Reactie:
overbrengingsverhouding: Er zijn 7 overbrengingsverh. verdeeld over 2 typen assen. Het plaatje op de as, of het gewoonweg tellen van rotaties cardan/wiel geeft uitsluiting.
veerspanners gebruiken : Is al ontkracht maar de veren komen bij het zakken van de as los zonder spanning.
- PU rubbers : Ja, heb ik ook gedaan maar wellicht rij ik sportief. Met PU wordt je auto minder comfortabel maar veel direkter. Als je graag de grenzen op zoekt zeker doen...
Minpunt: Niemand weet wat hardere rubbers met je andere onderdelen doet, ik denk aan stuurinrichting, lagers en carrosserie.
- Ik weet niet van welk bouwjaar je auto is maar ik zou een as pakken die qua bouwjaar de jouwe benadert: Zie het eerste punt.
-De klus incl alle rubbers vervangen, misschien een volle dag maar als leek zou ik me daar niet op blind staren en gewoon beginnen
Ik zou me terdege voorbereiden:
Ter informatie, ik kan best wat sleutelen en ben geen leek m.b.t. oudere 240's maar de A.as rubbers en montage is fijn op je gemak te kunnen doen. Hoe meer tijd je hebt hoe makkelijker het gaat...
En zeker bij een daily driver: Wat als je op een huurbrug staat en je draait je remleiding kapot ? Of eenbout breekt af vanwege vastgerot in de binnenbus ?
Dan heb je dus veel meer tijd nodig....
ik vind het zoals iedereen fijn dat er veel geantwoord word. Het is echter jammer als iemand (leek?) op basis van tips aan de slag gaat die niet uitkomen en dat wat in een dag gepland was uitkomt op een week of langer...
Zoals bij de meeste dingen is het juiste gereedschap en voorbereiding alles en dan nog, zoals ook in de garages kom je voor momenten te staan waar je even geen oplossing voor hebt. Of weer niet het juiste gereedschap.
Het blijft natuurlijk de eigen verantwoording maar het is ook goed voorzichtig te blijven in wat je adviseerd...ik reageerde vooral op gewoon doen maar er is nog meer.
Laat mijn reactie je er overigens niet van weerhouden te reageren

Reactie:
overbrengingsverhouding: Er zijn 7 overbrengingsverh. verdeeld over 2 typen assen. Het plaatje op de as, of het gewoonweg tellen van rotaties cardan/wiel geeft uitsluiting.
veerspanners gebruiken : Is al ontkracht maar de veren komen bij het zakken van de as los zonder spanning.
- PU rubbers : Ja, heb ik ook gedaan maar wellicht rij ik sportief. Met PU wordt je auto minder comfortabel maar veel direkter. Als je graag de grenzen op zoekt zeker doen...
Minpunt: Niemand weet wat hardere rubbers met je andere onderdelen doet, ik denk aan stuurinrichting, lagers en carrosserie.
- Ik weet niet van welk bouwjaar je auto is maar ik zou een as pakken die qua bouwjaar de jouwe benadert: Zie het eerste punt.
-De klus incl alle rubbers vervangen, misschien een volle dag maar als leek zou ik me daar niet op blind staren en gewoon beginnen
Ik zou me terdege voorbereiden:
- Welke as heb ik ?
- Wat is noodzakelijk om te vervangen en wat kan ik later doen ?
- Wil ik de boel ontroesten/verven ?
- Welke KMteller aansluiting (Met pulsgever altijd fijn dan heb je 2 mogelijkheden) ?
Ter informatie, ik kan best wat sleutelen en ben geen leek m.b.t. oudere 240's maar de A.as rubbers en montage is fijn op je gemak te kunnen doen. Hoe meer tijd je hebt hoe makkelijker het gaat...
En zeker bij een daily driver: Wat als je op een huurbrug staat en je draait je remleiding kapot ? Of eenbout breekt af vanwege vastgerot in de binnenbus ?
Dan heb je dus veel meer tijd nodig....
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ze zijn al zolang op de markt en dit is voor het eerst dat dat geopperd wordt. Ik heb inmiddels al 8 jaar PU rondom op mijn ES en geen centje pijn. Niet met de PU's en niet met andere onderdelen hier genoemd. Ook nog nooit over klachten gelezen op andere fora. Wel dat ze iets meer rijgeluid geven. Een optie om dat te verminderen is om de panhard stang aan een uiteinde in rubber uittevoeren. Dat scheelt veel in geluidsioverdracht, hoewel ik mij daar nooit aan gestoord heb. De B20 overstemd de rijgeluiden ruimschoots!Minpunt: Niemand weet wat hardere rubbers met je andere onderdelen doet, ik denk aan stuurinrichting, lagers en carrosserie.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Mijn reactie is niet nodig daar heeft de topic starter niets aan. Het gaat erom dat we hem helpen met de vragen waar hij mee zit.abbabak1 schreef:Hi Admiral,
ik vind het zoals iedereen fijn dat er veel geantwoord word. Het is echter jammer als iemand (leek?) op basis van tips aan de slag gaat die niet uitkomen en dat wat in een dag gepland was uitkomt op een week of langer...
Zoals bij de meeste dingen is het juiste gereedschap en voorbereiding alles en dan nog, zoals ook in de garages kom je voor momenten te staan waar je even geen oplossing voor hebt. Of weer niet het juiste gereedschap.
Het blijft natuurlijk de eigen verantwoording maar het is ook goed voorzichtig te blijven in wat je adviseerd...ik reageerde vooral op gewoon doen maar er is nog meer.
Laat mijn reactie je er overigens niet van weerhouden te reageren
Reactie:
overbrengingsverhouding: Er zijn 7 overbrengingsverh. verdeeld over 2 typen assen. Het plaatje op de as, of het gewoonweg tellen van rotaties cardan/wiel geeft uitsluiting.
veerspanners gebruiken : Is al ontkracht maar de veren komen bij het zakken van de as los zonder spanning.
- PU rubbers : Ja, heb ik ook gedaan maar wellicht rij ik sportief. Met PU wordt je auto minder comfortabel maar veel direkter. Als je graag de grenzen op zoekt zeker doen...
Minpunt: Niemand weet wat hardere rubbers met je andere onderdelen doet, ik denk aan stuurinrichting, lagers en carrosserie.
- Ik weet niet van welk bouwjaar je auto is maar ik zou een as pakken die qua bouwjaar de jouwe benadert: Zie het eerste punt.
-De klus incl alle rubbers vervangen, misschien een volle dag maar als leek zou ik me daar niet op blind staren en gewoon beginnen
Ik zou me terdege voorbereiden:
- Welke as heb ik ?
- Wat is noodzakelijk om te vervangen en wat kan ik later doen ?
- Wil ik de boel ontroesten/verven ?
- Welke KMteller aansluiting (Met pulsgever altijd fijn dan heb je 2 mogelijkheden) ?
Ter informatie, ik kan best wat sleutelen en ben geen leek m.b.t. oudere 240's maar de A.as rubbers en montage is fijn op je gemak te kunnen doen. Hoe meer tijd je hebt hoe makkelijker het gaat...
En zeker bij een daily driver: Wat als je op een huurbrug staat en je draait je remleiding kapot ? Of eenbout breekt af vanwege vastgerot in de binnenbus ?
Dan heb je dus veel meer tijd nodig....
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
voor het loshalen remleiding alvast een paar keer inspuiten met wd40 oid.
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57
Hallo, hier weer even een update, Allereerst bedankt voor al jullie reacties!, het heeft me zeker het nodige vertrouwen gegeven om als leek deze klus te beginnen!
Vandaag bezig geweest met demonteren, maar nog niet alles los helaas.
-Er is 1 bout waar echt geen beweging in zit:
Namelijk de onderste bout waar de linker schokbreker vastzit aan de draagarm. Het lijkt wel of de bout te groot is voor sleutel 18 en te klein voor sleutel 19. Bij sleutel 19 glijdt de sleutel om de bout heen. Heeft iemand nog suggesties? Ik heb er gisteravond al kruipolie opgespoten en heb inmiddels ook een gasbrander opgezet, maar zonder succes vooralsnog.
-Moet je de schokbreker aan beide kanten losmaken? of kan ik de onderste bout laten zitten aan de draagarm en in een later stadium proberen los te maken?
-Alle andere bouten zitten nog op hun plek, maar zijn wel al losgedraaid (op 1 of 2 na) en klaar om helemaal los te worden gemaakt. Daarover ook nog een vraag:
Kan je de bouten er op een gegeven moment uittikken of is het helemaal schroefdraad binnenin en moet je de hele bout er tot het eind toe uitdraaien?
-Ook de remleidingen moeten nog los of is er ook een manier om de remmen zo te demonteren van de as zonder olie te moeten tappen? Anders moet ik ontluchten heb ik al begrepen en dat lijkt me geen succes. Welke opties zijn er allemaal? En waar kan ik de remleidingen evt het beste los maken?
Het liefst zou ik dus de remleidingen intact laten en de remmen in zijn geheel afnemen, maar is dit mogelijk?
Mijn sedan heeft een verhoudingsdifferentieel is 3,54:1. En ik hoor aan de ene kant dat assen met een ander verhoudingsdifferentieel niet aan te raden is en aan de andere kant hoor ik dat het op zich niet veel uitmaakt.
Ik kan namelijk een achteras van een station krijgen. En in een eerdere reactie las ik al dat je dan meer koppel onderin hebt en meer touren bovenin. Betekent meer koppel onderin dat je sneller moet doorschakelen of dat je langer kunt doortrekken? Wordt je auto er pittiger van met wegrijden in de eerste twee versnellingen of juist niet? Ik ben weer benieuwd naar jullie meningen en adviezen en deze worden bij voorbaat al weer gewaardeerd door ondergetekende, Alvast weer bedankt!
Vandaag bezig geweest met demonteren, maar nog niet alles los helaas.
-Er is 1 bout waar echt geen beweging in zit:
Namelijk de onderste bout waar de linker schokbreker vastzit aan de draagarm. Het lijkt wel of de bout te groot is voor sleutel 18 en te klein voor sleutel 19. Bij sleutel 19 glijdt de sleutel om de bout heen. Heeft iemand nog suggesties? Ik heb er gisteravond al kruipolie opgespoten en heb inmiddels ook een gasbrander opgezet, maar zonder succes vooralsnog.
-Moet je de schokbreker aan beide kanten losmaken? of kan ik de onderste bout laten zitten aan de draagarm en in een later stadium proberen los te maken?
-Alle andere bouten zitten nog op hun plek, maar zijn wel al losgedraaid (op 1 of 2 na) en klaar om helemaal los te worden gemaakt. Daarover ook nog een vraag:
Kan je de bouten er op een gegeven moment uittikken of is het helemaal schroefdraad binnenin en moet je de hele bout er tot het eind toe uitdraaien?
-Ook de remleidingen moeten nog los of is er ook een manier om de remmen zo te demonteren van de as zonder olie te moeten tappen? Anders moet ik ontluchten heb ik al begrepen en dat lijkt me geen succes. Welke opties zijn er allemaal? En waar kan ik de remleidingen evt het beste los maken?
Het liefst zou ik dus de remleidingen intact laten en de remmen in zijn geheel afnemen, maar is dit mogelijk?
Mijn sedan heeft een verhoudingsdifferentieel is 3,54:1. En ik hoor aan de ene kant dat assen met een ander verhoudingsdifferentieel niet aan te raden is en aan de andere kant hoor ik dat het op zich niet veel uitmaakt.
Ik kan namelijk een achteras van een station krijgen. En in een eerdere reactie las ik al dat je dan meer koppel onderin hebt en meer touren bovenin. Betekent meer koppel onderin dat je sneller moet doorschakelen of dat je langer kunt doortrekken? Wordt je auto er pittiger van met wegrijden in de eerste twee versnellingen of juist niet? Ik ben weer benieuwd naar jullie meningen en adviezen en deze worden bij voorbaat al weer gewaardeerd door ondergetekende, Alvast weer bedankt!
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Voordeel van een stationas is sneller optrekken maar ook sneller doorschakelen. Groot nadeel is dat de motor op de snelweg meer toeren maakt, dus meer herrie produceerd en meer brandstofverbruikt. Hoe lager de overbrengings verhouding hoe meer toeren op de snelweg.
Je remmen moet je trouwens sowieso ontluchten als je de nwe as eronder hebt, daar kom je niet onderuit. Dan kan je gelijk alle remvloeistof vervangen, dat moet eigenlijk om het jaar gebeuren wil je betrouwbare remmen houden. Let wel op met remvloeisof, als het op de lak komt lost de lak op, is een agressief goedje. Valt allemaal erg mee dat ontluchten maar je moet het wel met zijn 2en doen. Een moet het rempedaal bedienen en een onder de auto een voor een de ontluchtingsnippels open en dicht draaien. Probleem kunnen de nippels vormen omdat ze soms vastgerot zitten en je ze dan makkelijk stuk draait. Je kan bijv. ook een Eezibleed aanschaffen voor rond de €30. Dan kan je in je eentje ontluchten en ben je in de helft van de tijd klaar. Werkt prima is mijn ervaring.
De remleidingen losmaken van de rubberen remslangen op de as, en gelijk nwe monteren op de nwe as. De slangen verouderen en gaan op den duur dichtzitten van binnen.
Je remmen moet je trouwens sowieso ontluchten als je de nwe as eronder hebt, daar kom je niet onderuit. Dan kan je gelijk alle remvloeistof vervangen, dat moet eigenlijk om het jaar gebeuren wil je betrouwbare remmen houden. Let wel op met remvloeisof, als het op de lak komt lost de lak op, is een agressief goedje. Valt allemaal erg mee dat ontluchten maar je moet het wel met zijn 2en doen. Een moet het rempedaal bedienen en een onder de auto een voor een de ontluchtingsnippels open en dicht draaien. Probleem kunnen de nippels vormen omdat ze soms vastgerot zitten en je ze dan makkelijk stuk draait. Je kan bijv. ook een Eezibleed aanschaffen voor rond de €30. Dan kan je in je eentje ontluchten en ben je in de helft van de tijd klaar. Werkt prima is mijn ervaring.
De remleidingen losmaken van de rubberen remslangen op de as, en gelijk nwe monteren op de nwe as. De slangen verouderen en gaan op den duur dichtzitten van binnen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57
Hallo iedereen,
Ik heb inmiddels een boutsplijter kunnen lenen om die vervelende bout/moer waar de schokbreker verbonden is met de draagarm los te kunnen krijgen, Ook kreeg ik een tip om er een zogeheten 'moordenaar' op te zetten, een soort van steltang zodat je meer grip op de bout/moer hebt. Dus hopelijk gaat dat daarmee lukken, maar als er nog tips hierover zijn hoor ik dat graag!
Wat ik ook nog steeds zou willen weten betreft alle bouten is of je de bouten er op een gegeven moment uit kunt tikken/duwen of is het helemaal schroefdraad binnenin en moet je de hele bout er tot het eind toe uitdraaien?
De aandrijfas moet ook nog los. Die zit met 4 bouten vast, maar als ik deze los wil draaien, draait de as mee. Mag dit en heeft dit nadelige gevolgen? Of moet je proberen de as vast te zetten zodat deze niet meebeweegt? Deze bouten zitten ook nog wel aardig vast.
-Waar zitten eigenlijk de ontluchtingsnippels en om hoeveel van die nippels gaat het eigenlijk?
Alvast weer bedankt!
Ik heb inmiddels een boutsplijter kunnen lenen om die vervelende bout/moer waar de schokbreker verbonden is met de draagarm los te kunnen krijgen, Ook kreeg ik een tip om er een zogeheten 'moordenaar' op te zetten, een soort van steltang zodat je meer grip op de bout/moer hebt. Dus hopelijk gaat dat daarmee lukken, maar als er nog tips hierover zijn hoor ik dat graag!
Wat ik ook nog steeds zou willen weten betreft alle bouten is of je de bouten er op een gegeven moment uit kunt tikken/duwen of is het helemaal schroefdraad binnenin en moet je de hele bout er tot het eind toe uitdraaien?
De aandrijfas moet ook nog los. Die zit met 4 bouten vast, maar als ik deze los wil draaien, draait de as mee. Mag dit en heeft dit nadelige gevolgen? Of moet je proberen de as vast te zetten zodat deze niet meebeweegt? Deze bouten zitten ook nog wel aardig vast.
-Waar zitten eigenlijk de ontluchtingsnippels en om hoeveel van die nippels gaat het eigenlijk?
Alvast weer bedankt!
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Schaf eerst een Haynes manual voor de 240 serie raad ik je aan. Daarmee wordt het sleutelen een stuk makkelijker. Ontluchtingsnippels zitten op de remklauw zelf, voor zitten er 3 per klauw achter 1 per klauw. Het ontluchten moet in een bepaalde volgorde gedaan worden, dat alles staat beschreven in Haynes. Je moet ook de voorste remklauwen ontluchten, dus NIET alleen achter. Spuit 24uur vantevoren alle te lossen bouten, moeren en nippels in met een goede kruipolie dat werkt beter als WD40. Dan kan je ze makkelijker losdraaien en is de kans op afbreken een stuk minder.
Zet de auto in zijn 1e versnelling en op zijn handrem, dan draait de as niet mee als je de moeren losdraaid
De schokbreker bout kan je er zo uittrekken als je de moer loshebt. Die zit er dus niet ingedraaid. Het helpt wel om de bout met de sleutel heen en weer te draaien zodat die makkelijker loskomt. Als ze te vast zitten laat je de moer op het uiteinde van de bout zitten en tik hem er dan met een hamer voorzichtig uit. Op die manier sla je het schroefdraad niet stuk omdat de moer het schroefdraad dan beschermd. Uiteinde van de moer moet dan gelijk zitten met het uiteinde van de bout zodat de kracht van het slaan verdeelt wordt over bout en moer. Vantevoren goed in de kruipolie laten weken!
Zet de auto in zijn 1e versnelling en op zijn handrem, dan draait de as niet mee als je de moeren losdraaid
De schokbreker bout kan je er zo uittrekken als je de moer loshebt. Die zit er dus niet ingedraaid. Het helpt wel om de bout met de sleutel heen en weer te draaien zodat die makkelijker loskomt. Als ze te vast zitten laat je de moer op het uiteinde van de bout zitten en tik hem er dan met een hamer voorzichtig uit. Op die manier sla je het schroefdraad niet stuk omdat de moer het schroefdraad dan beschermd. Uiteinde van de moer moet dan gelijk zitten met het uiteinde van de bout zodat de kracht van het slaan verdeelt wordt over bout en moer. Vantevoren goed in de kruipolie laten weken!