zoals ik eerder deze week over mijn olielekkage berichte is de ellende nog veel groter geworden...
De reparateur heeft na reparaties zowel motor als automatische versnellingsbak van nieuwe olie voorzien, wat meteen in klachten resulteerde. De bak schiet tijdens het rijden steeds in de automaat stand. Volgens de experts heeft het olie verversen de bak 'vernield' en kan die nu voor revisie weg. wat resulteert in schadepost van enkele duizenden euro's extra...
is dit normaal?
Versnellingsbak kapot na olie verversen
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
het is niet zo dat het spoelen de bak vernield heeft. Doordat er dunnere olie in gegaan is, komen er problemen aan het licht. Dat weet je van te voren niet, het kan ook zo maar zijn dat de problemen juist opgelost zijn. De klachten die je nu hebt geeft aan dat er interne slijtage is en daardoor kan de bak te weinig oliedruk opbouwen en krijg je die klappen. Mijn V70 had exact hetzelfde, eerst gespoeld en dat maakte de klachten erger. Vooral tussen 2 en 3 was het drama, heb maanden in de winterstand gereden om dit te omzeilen. Maar bakrevisie of montage van een ruilbak zijn helaas de enige alternatieven. Een bak van de sloop wil ik niet adviseren, de sloper weet 9 vd 10 keer zelf niet eens hoe de bak schakelt. En wie zegt dat je dan niet over een jaar dezelfde klachten krijgt.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
Dank je wel voor je snelle reactie,
mijn voorkeur gaat ook uit naar revisie, mede omdat ik pas geleden nog distributieriem en aanverwanten heb laten vernieuwen. Plus dat ik bij de reparatie van deze week oliekeerringen heb laten vernieuwen en ik van voornemens ben nog wel een paar jaar door te rijden in deze auto.
mijn voorkeur gaat ook uit naar revisie, mede omdat ik pas geleden nog distributieriem en aanverwanten heb laten vernieuwen. Plus dat ik bij de reparatie van deze week oliekeerringen heb laten vernieuwen en ik van voornemens ben nog wel een paar jaar door te rijden in deze auto.
'01 Volvo V70 2.4T AUT
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
'96 Volvo 850 2.5 I 10V aut.
'94 Volvo 940 2.3i Polar aut.
'03 Volvo S80 D5 aut.
'98 Volvo S80 T6 Geartronic
- Philken
- 5th Gear member
informeer ook eens bij CS parts in Beernem(B), hij heeft soms bakken op voorraad en hij kan je ook gereviseerde aanbieden
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick
- Frumpy
- 5th Gear member
Met reparateur bedoel je dealer of universele garage, en wat bedoel je precies met "schiet tijdens rijden in automaat stand"?s80d503 schreef:De reparateur heeft na reparaties zowel motor als automatische versnellingsbak van nieuwe olie voorzien, wat meteen in klachten resulteerde. De bak schiet tijdens het rijden steeds in de automaat stand. Volgens de experts heeft het olie verversen de bak 'vernield' en kan die nu voor revisie weg. wat resulteert in schadepost van enkele duizenden euro's extra...
is dit normaal?
Is de goede olie gebruikt?
Bij universele garage's wordt vaak "normale" ATF gebruikt, terwijl Volvo specifieke olie voorschrijft.
Als het door de dealer ververst is, wordt de bak gereset. Uit eigen ervaring weet ik dat het dan even tijd en kilometers vergt alvorens die weer lekker schakelt.
Software upgrade/update al uitgevoerd?
S80 2,5T AUT5 2004
-
- 7th Gear member
Begrijp niks van het hele verhaal!
Schiet zelf in de automaatstand?
Bak stuk door spoelen,sorry,maar daar heb ik nog niet eerder van gehoord,verkeerde olie gebruikt,zou dat het probleem niet zijn?
Of verkeerd gespoeld,zou ook nog kunnen!
Schiet zelf in de automaatstand?
Bak stuk door spoelen,sorry,maar daar heb ik nog niet eerder van gehoord,verkeerde olie gebruikt,zou dat het probleem niet zijn?
Of verkeerd gespoeld,zou ook nog kunnen!
-
- 2nd Gear member
'k zal 't proberen te verduidelijken, Ik heb de auto (s80d5 automaat) drie jaar geleden bij de volvo dealer gekocht met met een km stand rond 220K, Ik heb er nu ongeveer 130K mee gereden. Ik heb in deze periode veel onderhoud laten uitvoeren bij de dealer maar nog nooit de automaatbak van nieuwe olie en/of nieuw filter laten voorzien. Ik heb echter nooit geen problemen met de bak gehad, heeft altijd goed en soepel gefunctioneerd.Ramon&Ramon schreef:Begrijp niks van het hele verhaal!
de lekkage veroorzaakt door 't gesprongen 'spoelkanaaldopje' (zie eerder topic) was qua materiaalkosten geen dure ingreep maar qua uren wel. Daarom heb ik er voor gekozen deze reparatie uit te laten voeren door een 'universele garage'
Van te voren is aangegeven dat de automaatbak van nieuwe olie zou worden voorzien. Of hier exact de voorgeschreven olie is gebruikt en de voorgeschreven (flush) procedure is gevolgd weet ik niet. \
Maar nu de auto klaar is kun je in de D stand wegrijden, schakelt die ook over van de 1 naar de 2 maar in de 3 wil is (nagenoeg) niet. hij komt dan in de vrijstand (zoals N) en dan kun je gas geven maar gaat ie alleen in toeren omhoog. ga je dan stilstaan dan kun je gewoon weer wegrijden.
Zet ik 'm in D icm met Winterstand doet ie 't meteen al (in z'n 1)
je kunt wel in de L stand wegrijden en als je dan op de 50kmph zit en je drukt 'm in de D (dan staat volgens mij reeds in z'n drie) en kun je gewoon doorrijden....
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Misschien is het slim om de bak te laten controleren door een Volvo-dealer? En vraag dan even bij de universele garage welke olie erin gegaan is. Kijk even naar de verpakking en schrijf dat op.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 7th Gear member
s80d503 schreef:'k zal 't proberen te verduidelijken, Ik heb de auto (s80d5 automaat) drie jaar geleden bij de volvo dealer gekocht met met een km stand rond 220K, Ik heb er nu ongeveer 130K mee gereden. Ik heb in deze periode veel onderhoud laten uitvoeren bij de dealer maar nog nooit de automaatbak van nieuwe olie en/of nieuw filter laten voorzien. Ik heb echter nooit geen problemen met de bak gehad, heeft altijd goed en soepel gefunctioneerd.Ramon&Ramon schreef:Begrijp niks van het hele verhaal!
de lekkage veroorzaakt door 't gesprongen 'spoelkanaaldopje' (zie eerder topic) was qua materiaalkosten geen dure ingreep maar qua uren wel. Daarom heb ik er voor gekozen deze reparatie uit te laten voeren door een 'universele garage'
Van te voren is aangegeven dat de automaatbak van nieuwe olie zou worden voorzien. Of hier exact de voorgeschreven olie is gebruikt en de voorgeschreven (flush) procedure is gevolgd weet ik niet. \
Maar nu de auto klaar is kun je in de D stand wegrijden, schakelt die ook over van de 1 naar de 2 maar in de 3 wil is (nagenoeg) niet. hij komt dan in de vrijstand (zoals N) en dan kun je gas geven maar gaat ie alleen in toeren omhoog. ga je dan stilstaan dan kun je gewoon weer wegrijden.
Zet ik 'm in D icm met Winterstand doet ie 't meteen al (in z'n 1)
je kunt wel in de L stand wegrijden en als je dan op de 50kmph zit en je drukt 'm in de D (dan staat volgens mij reeds in z'n drie) en kun je gewoon doorrijden....
Nu is het een stuk duidelijker en ik kan je ook melden dat de bak stuk is!
Ontstaan volgens @s80d503 nadat de bak er achter weg is geweest.
Kan de olie dan de oorzaak zijn geweest?
Of is er misschien iets mis gegaan bij het de- monteren van de bak?
-
- 7th Gear member
Dat zou zomaar kunnen!AlexV70 schreef:Ontstaan volgens @s80d503 nadat de bak er achter weg is geweest.
-
- 2nd Gear member
vanmiddag de auto ter controle bij de dealer gehad. Na het omschrijven van de problematiek werd er in eerste instantie gedacht aan te weinig of te veel nieuwe olie in de bak. Dat bleek niet het geval te zijn. Was keurig op pijl. Vervolgens is de bak softwarematig gereset. Maar leverde niet helaas niet het gewenste resultaat op.Ramon&Ramon schreef:
Dat zou zomaar kunnen!
Volgens de dealer hoeft de bak in mijn auto niet om de zoveel duizend km van nieuwe olie voorzien te worden. Feit is wel dat degelijke problematiek aan het licht kan komen bij dergelijke km standen. Moraal van het verhaal volgens de dealer is dan ook; Revisie.
-
- 7th Gear member
Een ruilbak is een betere en snellere optie !
Je kunt me een PM sturen voor adressen eventueel.
Je kunt me een PM sturen voor adressen eventueel.
-
- 2nd Gear member
vanmiddag contact mee opgenomen, ruilbak is niet eens ter sprake gekomen, werd meteen over revisie gesproken.Ramon&Ramon schreef:adressen
alleen beetje duurder dan bij collega revisie bedrijven welke mij ook geoffreerd hebben.
Zoals ik je in mijn pb ook al vroeg; Wie geeft mij garantie op de staat van een ruilbak? Kan goedkoop niet heel gemakkelijk duurkoop worden? En aan wat voor prijzen moet ik denken bij een ruilbak?
-
- 7th Gear member
Heb je contact gehad met dat bedrijf die ik je opgaf?
-
- 7th Gear member
s80d503 schreef:vanmiddag contact mee opgenomen, ruilbak is niet eens ter sprake gekomen, werd meteen over revisie gesproken.
alleen beetje duurder dan bij collega revisie bedrijven welke mij ook geoffreerd hebben.
Zoals ik je in mijn pb ook al vroeg; Wie geeft mij garantie op de staat van een ruilbak? Kan goedkoop niet heel gemakkelijk duurkoop worden? En aan wat voor prijzen moet ik denken bij een ruilbak?
Ik denk dat je een ruilbak ziet als eentje van de sloop,maar een ruilbak is vaak beter dan een nieuwe,die worden namelijk compleet gereviseerd..
Goedkoper en sneller dus.
-
- 7th Gear member
Een ruilbak is een snellere manier van werken,je ruilt je defecte in tegen een gereviseerde,misschien is het nu duidelijker voor je?
-
- 7th Gear member
Bovenstaand ook gelezen allemaal?