vervangen achteras
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57
Ha bedankt voor de tips, ik ga ïnderdaad maar eens kijken voor zo'n manual. Dekt de Haynes manual voor de 140 serie qua informatie ook de lading voor de 240 serie?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57
Inmiddels op internet een Haynes manual gevonden voor de 240, die ga ik binnenkort ophalen (ervan uitgaande dat die beter geschikt is dan de Haynes voor de 140 series).
@Iroll: Welke kruipolie raad je me aan? Ik heb nu WD40 en een kruipolie van de Halfords.
@Iroll: Welke kruipolie raad je me aan? Ik heb nu WD40 en een kruipolie van de Halfords.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Gebruik de kruipolie van halfords maar, dat werkt iig beter om roest optelossen als WD40. Liefst een paar keer inspuiten met een paar uur tussenpoos zodat het goed kan intrekken. En natuurlijk is de 240 haynes beter als de 140, was een typo van me toen ik 140 vermeldde! Ik heb het ook maar even verbeterd in mijn vorige post.
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Je overbrenging heeft niet te maken met sedan/stationcar. Ook mijn assen op de 245 waren 1 op 3,54....
Let op met een moordenaar dat je de boutbus niet vastknijpt op de bout. Flink kruipolie en de rest door te laten schrikken (meppen met hamer) Let ook hier op dat de remedie niet erger wordt dan de kwaal zoals kapot draad of een verbogen draagarm.
Let ook op met warm stoken, bij mij is er zo een een schokbrekerbus van het rubber los gekomen omdat ie zat vastgerot aan de bout.
Mijn laatste aswissel was zonder ontluchten prima te doen. De remklauwen hingen aan de bovenste schokbrekerbouten. hier http://volvolvo.nl/forum/topic,3728.30/ te zien
@Admiral: beide kan natuurlijk ook
@Iroll
Verder is mijn aanname geen ervaring maar een logisch gevolg van beter wegligging.
Ja, ik zou mijn 240 zo weer in de PU gooien, nee, dat is niet getest maar een persoonlijke ervaring
;D
Let op met een moordenaar dat je de boutbus niet vastknijpt op de bout. Flink kruipolie en de rest door te laten schrikken (meppen met hamer) Let ook hier op dat de remedie niet erger wordt dan de kwaal zoals kapot draad of een verbogen draagarm.
Let ook op met warm stoken, bij mij is er zo een een schokbrekerbus van het rubber los gekomen omdat ie zat vastgerot aan de bout.
Mijn laatste aswissel was zonder ontluchten prima te doen. De remklauwen hingen aan de bovenste schokbrekerbouten. hier http://volvolvo.nl/forum/topic,3728.30/ te zien
@Admiral: beide kan natuurlijk ook

@Iroll
Ik was alleen volledig, ervaringen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Een 240 met 4ton is geen uitzondering, 4 ton met PUrubbers ken ik niet.... en hoe lang is dan lang ? Bij 240register/volvolvo ken ik de PU pas vanaf 2003...Iroll schreef: Ze zijn al zolang op de markt en dit is voor het eerst dat dat geopperd wordt. Ik heb inmiddels al 8 jaar PU rondom op mijn ES en geen centje pijn. ...knip
Verder is mijn aanname geen ervaring maar een logisch gevolg van beter wegligging.
Ja, ik zou mijn 240 zo weer in de PU gooien, nee, dat is niet getest maar een persoonlijke ervaring

soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik zou altijd de remvloeistof vervangen, dat is een standaard procedure van me als ik een andere auto aanschaf. Dat wordt altijd vergeten waardoor je remklauwen gaan vastrotten doordat er water in de remvloeisof zit. Of je remvloeistof gaat koken, dat wil je niet meemaken kan ik je verzekeren!
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Kon men dan vroeger een keuze maken??? Je kocht veelal een station omdat het een werkpaard was en een sedan voor de luxe.abbabak1 schreef:Je overbrenging heeft niet te maken met sedan/stationcar. Ook mijn assen op de 245 waren 1 op 3,54....
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Nou ja, hetwas allemaal afhankelijk van je motor. Je had natuurlijk een diesel, of in den beginne zelfs de B20 met beide circa 80 pk, de b19/21 carb met ?100 en de B21/23injectie met 125/136 PK. En toen nog de turbo met 160 PK
Dat zijn nogal geen verschillen. Overigens was mijn laatste eerst een 6cilinder (140pk) en later een b23e (136pk)
Alle motoren zijn in zowel 245 als 242/244 verbouwd. Ook de accesoires en luxe uitvoeringen waren eigenlijk hetzelfde...alleen de Bertone en 242GT weken van het standaard beeld af...
Omkort te gaan: Je kocht een Volvo met bepaalde motor en bak. Hierop werd af fabriek de A-as aangepast.
volvo200.org heeft daar de meest complete info over...
Dat zijn nogal geen verschillen. Overigens was mijn laatste eerst een 6cilinder (140pk) en later een b23e (136pk)
Alle motoren zijn in zowel 245 als 242/244 verbouwd. Ook de accesoires en luxe uitvoeringen waren eigenlijk hetzelfde...alleen de Bertone en 242GT weken van het standaard beeld af...
Omkort te gaan: Je kocht een Volvo met bepaalde motor en bak. Hierop werd af fabriek de A-as aangepast.
volvo200.org heeft daar de meest complete info over...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57
Hier weer even een update:
Goed nieuws wat ik graag met jullie wil delen: De achteras is er onder vandaan!
-De A-as zit nu enkel nog verbonden met de handremkabels. Sommige moeren zaten dusdanig vast dat de boutsplijter er meerdere malen aan te pas is gekomen, maar de as is los.
-Ik heb de remleidingen intact kunnen houden: het was dus niet nodig om bijvoorbeeld de remslangen of stangen los te halen.
Wat ik heb gedaan nav een goede tip: Ik heb de remklauwen met touw opgehangen in de wielkast en heb waar de remstangen verbonden zijn met de achteras los gemaakt van de achteras. Dus de complete remleiding 'zweeft' nu ahw dus onder de auto. Ik hoef dus NIET onnodig te ontluchten gelukkig, want ik zag al een beetje op tegen het losdraaien van de ontluchtingsnippels. Voor de zekerheid heb ik ze wel al meerdere malen in de kruipolie gezet om alle opties open te houden. Maar in mijn ogen is het zo: als het niet los hoeft, dan maak ik het ook niet los. Volgens sommigen zou het onvermijdelijk zijn om de remleidingen los te maken, maar tot zover is dat nog niet nodig geweest!
-Over ruim 1,5 week ga ik weer klussen aan de auto. Ik moet dan o.a. nog de handremkabels los maken, de vraag is nu: Waar? Ik kreeg van iemand het advies om de handremkabels los te maken thv het middenconsole, dus vooraan de auto. Dat lijkt mij vooralsnog de beste optie.
Een andere optie zou kunnen zijn om de handremkabels 'lokaal' los te maken, dus van de as zelf. Zijn er nog meerdere plaatsen? En wat zijn de voor-en nadelen? Iemand nog tips, suggesties en/of ideeën?
-Dan moet de nieuwe achteras nog gemonteerd worden! Iemand nog ideeën over de volgorde van monteren?
Zijn er ook nog andere dingen in het proces (bijvoorbeeld monteren van de nieuwe as) waar ik aan moet denken, dingen die ik wellicht (als leek) nog over het hoofd zie? Ik hoor het graag: Alle tips blijven uiteraard welkom!
Goed nieuws wat ik graag met jullie wil delen: De achteras is er onder vandaan!
-De A-as zit nu enkel nog verbonden met de handremkabels. Sommige moeren zaten dusdanig vast dat de boutsplijter er meerdere malen aan te pas is gekomen, maar de as is los.
-Ik heb de remleidingen intact kunnen houden: het was dus niet nodig om bijvoorbeeld de remslangen of stangen los te halen.
Wat ik heb gedaan nav een goede tip: Ik heb de remklauwen met touw opgehangen in de wielkast en heb waar de remstangen verbonden zijn met de achteras los gemaakt van de achteras. Dus de complete remleiding 'zweeft' nu ahw dus onder de auto. Ik hoef dus NIET onnodig te ontluchten gelukkig, want ik zag al een beetje op tegen het losdraaien van de ontluchtingsnippels. Voor de zekerheid heb ik ze wel al meerdere malen in de kruipolie gezet om alle opties open te houden. Maar in mijn ogen is het zo: als het niet los hoeft, dan maak ik het ook niet los. Volgens sommigen zou het onvermijdelijk zijn om de remleidingen los te maken, maar tot zover is dat nog niet nodig geweest!
-Over ruim 1,5 week ga ik weer klussen aan de auto. Ik moet dan o.a. nog de handremkabels los maken, de vraag is nu: Waar? Ik kreeg van iemand het advies om de handremkabels los te maken thv het middenconsole, dus vooraan de auto. Dat lijkt mij vooralsnog de beste optie.
Een andere optie zou kunnen zijn om de handremkabels 'lokaal' los te maken, dus van de as zelf. Zijn er nog meerdere plaatsen? En wat zijn de voor-en nadelen? Iemand nog tips, suggesties en/of ideeën?
-Dan moet de nieuwe achteras nog gemonteerd worden! Iemand nog ideeën over de volgorde van monteren?
Zijn er ook nog andere dingen in het proces (bijvoorbeeld monteren van de nieuwe as) waar ik aan moet denken, dingen die ik wellicht (als leek) nog over het hoofd zie? Ik hoor het graag: Alle tips blijven uiteraard welkom!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21749
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Onlangs heb ik mijn vader geholpen met het vervangen van de achteras van zijn 144. Staat hier ook beschreven ... http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=41514
Ervan uitgaande dat de beide assen tussen een 140 en 240 weinig verschillen, kan ik je adviseren om de handremkabel los te nemen aan beide kanten aan het achterwiel. Het is niet veel meer dan een palletje omhoog buigen en de kabel uit de houder te nemen. Het palletje lijkt op een bus maar er zit iets aan waardoor je de bus los kunt nemen.
En als je toch bezig bent, vervang dan gewoon de metalen remleidingen. Het zijn 2 stukjes van een halve en hele meter en kosten bijna niets. Wij hebben nieuwe laten maken in Emmeloord bij AES en 35 euro betaald. We kregen de originele aansluitingen er weer bij zodat alles op elkaar paste.
Voor de montage hebben we bokken gemaakt om de as op te laten rusten. Die bokken waren geen overbodige luxe omdat we een heftruck hebben gebruikt en geen brug. Wel zo handig die bokken, want die as weegt zomaar 40 kg.
Ervan uitgaande dat de beide assen tussen een 140 en 240 weinig verschillen, kan ik je adviseren om de handremkabel los te nemen aan beide kanten aan het achterwiel. Het is niet veel meer dan een palletje omhoog buigen en de kabel uit de houder te nemen. Het palletje lijkt op een bus maar er zit iets aan waardoor je de bus los kunt nemen.
En als je toch bezig bent, vervang dan gewoon de metalen remleidingen. Het zijn 2 stukjes van een halve en hele meter en kosten bijna niets. Wij hebben nieuwe laten maken in Emmeloord bij AES en 35 euro betaald. We kregen de originele aansluitingen er weer bij zodat alles op elkaar paste.
Voor de montage hebben we bokken gemaakt om de as op te laten rusten. Die bokken waren geen overbodige luxe omdat we een heftruck hebben gebruikt en geen brug. Wel zo handig die bokken, want die as weegt zomaar 40 kg.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 18.10.2008 - 20:20
Dag,
jaren geleden hebben we met zijn tweeën in 1 dag een achteras van een 240 stationcar vervangen, stelde niet veel voor. Wij hebben de hele achterzijde met de trekhaak aan een takel gehangen, lekker makkelijk. Men vertelde mij dat je wel de juiste as moet kopen ivm de overbrenging.
Een kennis van mij heeft een programma waar alle onderdelen in staan, mocht je meer info willen, laat maar horen. Veren voor, is een heel ander verhaal, daarvoor heb je speciaal gereedschap nodig, soort van klemmen voor de veren. groet arno
jaren geleden hebben we met zijn tweeën in 1 dag een achteras van een 240 stationcar vervangen, stelde niet veel voor. Wij hebben de hele achterzijde met de trekhaak aan een takel gehangen, lekker makkelijk. Men vertelde mij dat je wel de juiste as moet kopen ivm de overbrenging.
Een kennis van mij heeft een programma waar alle onderdelen in staan, mocht je meer info willen, laat maar horen. Veren voor, is een heel ander verhaal, daarvoor heb je speciaal gereedschap nodig, soort van klemmen voor de veren. groet arno
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57
Daar heb ik zeker belangstelling voor!
Trouwens handig om de auto op te takelen, nu heb ik de auto op stoeptegels staan thv de kriksteunen.
Trouwens handig om de auto op te takelen, nu heb ik de auto op stoeptegels staan thv de kriksteunen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12.11.2010 - 14:57
Hier even een update, het grappige is dat ik een PB kreeg van iemand met hetzelfde probleem en mij vroeg om advies. Hieronder een copy van mijn mail die tevens als update dient.
"Inmiddels is mijn achteras vervangen en rijdt weer als een trein.
-Het grootste struikelblok kan zijn dat de moeren/bouten behoorlijk vast kunnen zitten, dit heeft mij veel tijd gekost.
-Gebruik kruipolie op alle los te draaien bouten en moeren en laat het inwerken en spuit ook kruipolie vlak voor je begint.
-Ik heb ook even een vraagje: is je donor-as compleet? en daarmee bedoel ik of de handremkabels er nog aanzitten?
-Gebruik gereedschap wat ook daadwerkelijk mooi past op de los te draaien moeren. Zeker als je moeren vast en verroest zijn kun je de moeren "rond" draaien, dan glijdt je ringsleutel als het ware om de moer heen en haalt de hoekjes van de moer en verliest daarmee zijn vorm.
Engelse maten (inches) kunnen een uitkomst hierbij zijn.
-Check het oliepeil van je nieuwe as (achterop het differentieel zit de vuldop(vierkante knop), spuit kruipolie voor de zekerheid om de vuldop los te draaien, gebruik ringsleutel 19 of 20 even uit mijn hoofd, die past precies op de vierkante vuldop! Gebruik geen baco of griptang, daarmee kan je de boel beschadigen als de vuldop erg vastzit)
-Heb je een goede krik? Hoe wil je de achterkant van de auto omhoog krijgen?
-Tip: probeer eerst alle moeren los te draaien om te kijken of er uberhaupt beweging in zit, pas later haal je de bouten er uit.
-Voor moeren die vastzitten en niet meer op een normale manier los te krijgen zijn, gebruik in dat geval een boutsplijter om de moer (niet de bout) te splijten. Pas wel op dat je het schroefdraad van de bouten niet vernaggeld!
-Tip: Om meer kracht te kunnen zetten om moeren los te draaien, kun je met behulp van een krik kracht zetten. Let wel: de ringsleutel moet precies op de moer passen. Anders glijdt de ringsleutel om je moer heen en verlies de moer zijn vorm (zie hier eerder beschreven)
-Tip: je hebt twee reactorstangen, aan de ene kant is die verbonden met de achteras en aan de andere kant aan de auto zelf. Nu komt de tip: draai alleen de moer/bout los die verbonden is met de as. Aan de autokant kan je laten zitten. (Let wel even op met monteren van de donoras dat ie wel weer boven de as "zweeft" en niet er onder).O ja,
Als je al begonnen bent, demonteer NIET je remLEIDINGEN. Nergens voor nodig. Ik begrijp ook niet waarom mij dit is aangeraden! Nogmaals niet nodig! Houd het remsysteem in tact. Dan hoef je straks ook niet te ontluchten en dergelijken.
Het enige wat je doet:
-Wielen eraf
-Remklauwen van de remschrijven afhalen (=twee bouten per klauw)
-Remschijven eraf
-LET OP:
De remleidingen die vast aan de remklauwen vastzitten zijn breekbaar en mogen niet knikken (klein beetje buigen kan op zich geen kwaad, maar wees voorzichtig)
Ik heb de remklauwen als het ware opgehangen met touw in de wielkast, zodat de remklauwen niet steunen op de remleidingen!"
Tot zover mijn update. Ik wil iedereen bedanken voor alle hulp en advies en wellicht is deze info ook weer bruikbaar voor andere mensen.
"Inmiddels is mijn achteras vervangen en rijdt weer als een trein.
-Het grootste struikelblok kan zijn dat de moeren/bouten behoorlijk vast kunnen zitten, dit heeft mij veel tijd gekost.
-Gebruik kruipolie op alle los te draaien bouten en moeren en laat het inwerken en spuit ook kruipolie vlak voor je begint.
-Ik heb ook even een vraagje: is je donor-as compleet? en daarmee bedoel ik of de handremkabels er nog aanzitten?
-Gebruik gereedschap wat ook daadwerkelijk mooi past op de los te draaien moeren. Zeker als je moeren vast en verroest zijn kun je de moeren "rond" draaien, dan glijdt je ringsleutel als het ware om de moer heen en haalt de hoekjes van de moer en verliest daarmee zijn vorm.
Engelse maten (inches) kunnen een uitkomst hierbij zijn.
-Check het oliepeil van je nieuwe as (achterop het differentieel zit de vuldop(vierkante knop), spuit kruipolie voor de zekerheid om de vuldop los te draaien, gebruik ringsleutel 19 of 20 even uit mijn hoofd, die past precies op de vierkante vuldop! Gebruik geen baco of griptang, daarmee kan je de boel beschadigen als de vuldop erg vastzit)
-Heb je een goede krik? Hoe wil je de achterkant van de auto omhoog krijgen?
-Tip: probeer eerst alle moeren los te draaien om te kijken of er uberhaupt beweging in zit, pas later haal je de bouten er uit.
-Voor moeren die vastzitten en niet meer op een normale manier los te krijgen zijn, gebruik in dat geval een boutsplijter om de moer (niet de bout) te splijten. Pas wel op dat je het schroefdraad van de bouten niet vernaggeld!
-Tip: Om meer kracht te kunnen zetten om moeren los te draaien, kun je met behulp van een krik kracht zetten. Let wel: de ringsleutel moet precies op de moer passen. Anders glijdt de ringsleutel om je moer heen en verlies de moer zijn vorm (zie hier eerder beschreven)
-Tip: je hebt twee reactorstangen, aan de ene kant is die verbonden met de achteras en aan de andere kant aan de auto zelf. Nu komt de tip: draai alleen de moer/bout los die verbonden is met de as. Aan de autokant kan je laten zitten. (Let wel even op met monteren van de donoras dat ie wel weer boven de as "zweeft" en niet er onder).O ja,
Als je al begonnen bent, demonteer NIET je remLEIDINGEN. Nergens voor nodig. Ik begrijp ook niet waarom mij dit is aangeraden! Nogmaals niet nodig! Houd het remsysteem in tact. Dan hoef je straks ook niet te ontluchten en dergelijken.
Het enige wat je doet:
-Wielen eraf
-Remklauwen van de remschrijven afhalen (=twee bouten per klauw)
-Remschijven eraf
-LET OP:
De remleidingen die vast aan de remklauwen vastzitten zijn breekbaar en mogen niet knikken (klein beetje buigen kan op zich geen kwaad, maar wees voorzichtig)
Ik heb de remklauwen als het ware opgehangen met touw in de wielkast, zodat de remklauwen niet steunen op de remleidingen!"
Tot zover mijn update. Ik wil iedereen bedanken voor alle hulp en advies en wellicht is deze info ook weer bruikbaar voor andere mensen.