Hallo,
Ik ben in het bezit van een Volvo V50 T5 uit 2005.
Nu ben ik vandaag bij de dealer geweest voor een garantiecontrole.
Ik had enkele aandachtspunten waaronder het ligt trillen (van de motor) bij ca. 1600 rpm t/m 2200 rpm.
In de vrij zeer goed te reproduceren bij exact 2200 RPM tijdens rijden valt het op zich mee.
Je voelt een zekere mate van onbalans bij dat toertental.
Boven dit toerental is er niets aan de hand.
Nu weet ik dat een (volvo) vijfcillinder standaard uit balans is en niet zo mooi loopt als b.v. een japanse zescillinder maar vind dit toch wel vreemd.
De dealer gaf aan dat dit normaal is voor dit type motor (2.5 T5 220pk) en dat andere auto's dit ook hebben.
Motorsteunen/rubbers zijn vandaag gecontroleerd en goed.
Nu is mijn vraag, hoe mooi "rond" loopt jullie 2.5 T5 (bij voorkeur V50/V40)? Heeft deze ook onbalans bij 2200 toeren in de vrij?
Heeft iemand ook een V50 T5 2003 t/m 2007 in de regio Arnhem om eens te vergelijken of zijn er wel eens V40/V50 T5 meetups?
Bedankt!
Onbalans V50 T5 2005 bij +/- 2200RPM
-
- 5th Gear member
Als je naar de poetsmeeting komt 19 Feb in het westland, krijg je mijn sleutel en mag je vergelijken met die van jou.
Maar ik herken het niet wat je zegt, ik zal er morgen eens op letten.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Johann
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hoeveel KM heeft de auto gedaan?
-
- 5th Gear member
Ik heb er vandaag op gelet maar ik kan mij niets herinneren aan het in onbalans zijn bij het toerental tot 2200.
Wat ik mij wel kan herinneren is dat ik vorig jaar een probleempje gehad heb bij ongeveer hetzelfde toerental dat de auto ging inhouden/stotteren als ik op dat toerental bleef rijden.
In vida bleek na uitlezen een melding van de brandstofdruksensor te staan, nadat deze vervangen was bleek dit probleem weg te zijn.
Let wel dat het zich echt alleen voordeed als ik rustig op dat toertal bleef rijden.
Rij voor de zekerheid even bij ze langs en laat ze je auto even uitlezen, want er zou ook nog b.v. een sensor van de nokkenas defect kunnen zijn heb ik mij laten vertellen.
Succes.
Wat ik mij wel kan herinneren is dat ik vorig jaar een probleempje gehad heb bij ongeveer hetzelfde toerental dat de auto ging inhouden/stotteren als ik op dat toerental bleef rijden.
In vida bleek na uitlezen een melding van de brandstofdruksensor te staan, nadat deze vervangen was bleek dit probleem weg te zijn.
Let wel dat het zich echt alleen voordeed als ik rustig op dat toertal bleef rijden.
Rij voor de zekerheid even bij ze langs en laat ze je auto even uitlezen, want er zou ook nog b.v. een sensor van de nokkenas defect kunnen zijn heb ik mij laten vertellen.
Succes.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
-
- 1st Gear member
Allen, bedankt voor jullie reacties. Het westland is te ver weg voor me. Ik ga nog even een 2nd opinion proberen te krijgen bij een bevriende garagehouder en/of anwb en op basis hiervan en jullie ervaringen ga ik terug naar de dealer dat dit dus niet "normaal" is.asta schreef:Als je naar de poetsmeeting komt 19 Feb in het westland, krijg je mijn sleutel en mag je vergelijken met die van jou.
- drowel
- 5th Gear member
kijk hier even:t5 awd schreef:poetsmeeting ? Waar gebeurt dit, ik woon er niet zover vandaan, lijkt me wel eens leuk om daar naar toe te gaan.
By the way, ,,mijn,, T5 heeft ook geen last van onbalans.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=807183#807183
-
- 1st Gear member
Bij volgas merk je eigenlijk nietswtr_s60 schreef:Is de trilling vooral goed te voelen bij volgas geven in dat toerentalgebied ? Lijkt me anders best mogelijk dat het je vliegwiel is die je voelt en hoort trillen.

Stilstand in de vrij bij gasgeven en vasthouden op 2200 rpm is de onbalans zeer goed voelbaar dus er zit wel "iets".
Heeft verder iemand nog een idee wat dit zou kunnen zijn ?
(ik ga nog contact opnemen met de dealer maar ik wil goed beslagen ten ijs komen).
-
- 5th Gear member
Neem de optie die ik je gaf van de nokkenas sensor ook mee naar de dealer ik heb dit speciaal voor je gevraagd en dit was een reële optie voor wat je beschrijft.
-
- 2nd Gear member
Tommel schreef:Bij volgas merk je eigenlijk nietswtr_s60 schreef:Is de trilling vooral goed te voelen bij volgas geven in dat toerentalgebied ? Lijkt me anders best mogelijk dat het je vliegwiel is die je voelt en hoort trillen.je merkt het vooral bij rustig optrekken vanaf 0 t/m 2200 toeren daarna is het weg of niet meer merkbaar.
Stilstand in de vrij bij gasgeven en vasthouden op 2200 rpm is de onbalans zeer goed voelbaar dus er zit wel "iets".
(ik ga nog contact opnemen met de dealer maar ik wil goed beslagen ten ijs komen).
Rijdt zelf een T5 awd van 2006. Vanaf het begin geeft deze motor tussen 2000 en 3000 toeren een lichte schuddering, also ie op een te arm mengsel loopt. Bij volgas of halfgas merk je het niet. Bij een beetje gas en constante toeren wel. Na een rica chip upgrade was het weg, echter wel een verbuik van 1 op 5.......
Na nog een upgrade/update was het weer terug....
BBC2006 T5 awd
-
- 1st Gear member
Bedankt voor je reactie!BBC2006 schreef:Rijdt zelf een T5 awd van 2006. Vanaf het begin geeft deze motor tussen 2000 en 3000 toeren een lichte schuddering, also ie op een te arm mengsel loopt. Bij volgas of halfgas merk je het niet. Bij een beetje gas en constante toeren wel. Na een rica chip upgrade was het weg, echter wel een verbuik van 1 op 5.......Tommel schreef:Bij volgas merk je eigenlijk nietswtr_s60 schreef:Is de trilling vooral goed te voelen bij volgas geven in dat toerentalgebied ? Lijkt me anders best mogelijk dat het je vliegwiel is die je voelt en hoort trillen.je merkt het vooral bij rustig optrekken vanaf 0 t/m 2200 toeren daarna is het weg of niet meer merkbaar.
Na nog een upgrade/update was het weer terug....
BBC2006 T5 awd
Ik heb voor volgende week een afspraak staan en dan willen ze het nog een keer beoordelen, ik ben benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte.
-
- 2nd Gear member
Mijn T5 uit 2004 ook een niet mooi lopende motor, bleek bij mij de brandstofdruksensor ook stuk te zijn, geen vadis melding trouwens.
Dit onderdeel kost bij Volvo 236 euro!!!, origineel Bosch ca. 55 euro (wel 2 maanden levertijd) en bij Ford ( leverbaar in 4 dagen) 57 euro inclusief BTW, exact het zelfde onderdeel staat zelf een Volvo logo op het onderdeel!!
Het onderdeel is trouwens doodeenvoudig zelf te vervangen, 30 minuten maximaal.
Weer een prachtig voorbeeld van de prijzen van Volvo!
Dit onderdeel kost bij Volvo 236 euro!!!, origineel Bosch ca. 55 euro (wel 2 maanden levertijd) en bij Ford ( leverbaar in 4 dagen) 57 euro inclusief BTW, exact het zelfde onderdeel staat zelf een Volvo logo op het onderdeel!!
-
- 5th Gear member
Dat is grappig, want exact dezelfde sensor gaf bij mij wel een melding!simonts schreef:Mijn T5 uit 2004 ook een niet mooi lopende motor, bleek bij mij de brandstofdruksensor ook stuk te zijn, geen vadis melding trouwens.
T5 uit 2006, wellicht zit daar verschil in?
-
- 2nd Gear member
Mag ik vragen hoeveel je (u) voor de reparatie hebt betaald?asta schreef:Dat is grappig, want exact dezelfde sensor gaf bij mij wel een melding!simonts schreef:Mijn T5 uit 2004 ook een niet mooi lopende motor, bleek bij mij de brandstofdruksensor ook stuk te zijn, geen vadis melding trouwens.
T5 uit 2006, wellicht zit daar verschil in?
Ik erger me al langer over de prijzen die Volvo rekent voor zijn onderdelen, en ik probeer er een beetje een beeld van te krijgen.
Moest laast een kapotte dynamo vervangen, bij volvo over de 500 euro!!!! via de onderdelenhandel 200 euro!!!! (alleen de dynamo) bij beide van het merk Denso uit Japan.......
-
- 5th Gear member
Dat mag.
Ik heb de bon niet hier liggen die heb ik bij de boekhouder.
Maar mij staat een bedrag bij van rond de 250 euro inderdaad zoals je ook al beschreef.
Ik heb de bon niet hier liggen die heb ik bij de boekhouder.
Maar mij staat een bedrag bij van rond de 250 euro inderdaad zoals je ook al beschreef.
-
- 1st Gear member
Even een update. Ben terug geweest bij de dealer. Ik heb samen met een ervaren monteur gereden en tijdens het rijden voel je niets. Het lichte onbalans stilstaand in de vrij bij 2200 toeren zit in deze motor en is niet op te lossen helaas tevens wanneer sta je in de praktijk in de vrij bij precies 2200 toeren??. Ik heb het geaccepteerd en hiermee is voor mij de zaak afgesloten.