Hallo mede Volvo-ers,
Sinds een paar maanden heeft mijn V50 regelmatig last van de storingmelding:
Uitlaatgasreiningingssysteem
Het betreft het lampje linksboven de snelheidsmeter.
Mijn garage zegt dat er vervuiling in het motorblok zit welke opgelost kan worden door de motor door te spoelen met nieuwe olie en een additief. (ca. € 200,--) de olie zou door vervuilde sleuven in het blok ( :-k ???) niet genoeg olie druk creeren en hierdoor de melding geven.
Het lampje springt meestal aan wanneer ik in een file terecht kom en lage toertallen draai. Het lampje blijft dan een aantal ritjes branden om op een ochtend bij een koude start weer voor een paar weken uit te blijven.
Komt dit iemand bekend voor en wat heeft diegene er wel of niet aan laten doen?
Ik merk geen enkel verschil tijdens rijden dus ik neem aan dat het slechts een melding is en geen echte storing.
Zelf had ik het idee (niet gehinderd door enige vorm van kennis) om te beginnen met de sensor te vervangen. Dit lijkt mij de goedkoopste oplossing en misschien is het probleem dan al opgelost. Doorspoelen kan altijd nog.
Wat zou een nieuwe sensor kosten en is deze eenvoudig (zelf) te vervangen?
Alvast bedankt voor de reacties. :thumbleft:
Storingmelding uitlaatgasreiningingsysteem
- Elvis
- 2nd Gear member
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
- Elvis
- 2nd Gear member
Was ook mijn eerste ingeving voordat ik naar de garage ging.
Maar het uitlezen van de comp gaf aan dat de melding bij de "bovenste oliedruksensor in het motorblok" vandaan kwam. (Als ik het goed begrepen heb, tenminste...)
Bij mijn weten zit de Lambda sonde ergens in de buurt van de katalysator.
Maar het uitlezen van de comp gaf aan dat de melding bij de "bovenste oliedruksensor in het motorblok" vandaan kwam. (Als ik het goed begrepen heb, tenminste...)
Bij mijn weten zit de Lambda sonde ergens in de buurt van de katalysator.
- EVV
- 5th Gear member
Lijkt me dat als je motor niet genoeg olie druk opbouwt je wel een andere storing zou krijgen, namelijk "Stop onmiddellijk, kans op motorschade", ipv een geel "relax, er is iets niet helemaal goed, maar geen grote kans dat de boel in de soep loopt" lampje. Heb je hem bij de dealer of bij een universele garage laten uitlezen?
- Elvis
- 2nd Gear member
-
- 1st Gear member
Ik heb precies hetzelfde en is iets om je niet echt druk over te maken, gewoon bij de volgende beurt ff laten maken. Waarschijnlijk een verontreinigde lambdasonde.
volvo v50, 2.4i kinetic family line 2004.
-
- 7th Gear member
Het een heeft niets met het ander te maken,oliedrukverlies of uitlaatgasprobleem zijn verschillende storingen!Elvis schreef:Hallo mede Volvo-ers,
Sinds een paar maanden heeft mijn V50 regelmatig last van de storingmelding:
Uitlaatgasreiningingssysteem
Het betreft het lampje linksboven de snelheidsmeter.
Mijn garage zegt dat er vervuiling in het motorblok zit welke opgelost kan worden door de motor door te spoelen met nieuwe olie en een additief. (ca. € 200,--) de olie zou door vervuilde sleuven in het blok ( :-k ???) niet genoeg olie druk creeren en hierdoor de melding geven.
Het lampje springt meestal aan wanneer ik in een file terecht kom en lage toertallen draai. Het lampje blijft dan een aantal ritjes branden om op een ochtend bij een koude start weer voor een paar weken uit te blijven.
Komt dit iemand bekend voor en wat heeft diegene er wel of niet aan laten doen?
Ik merk geen enkel verschil tijdens rijden dus ik neem aan dat het slechts een melding is en geen echte storing.
Zelf had ik het idee (niet gehinderd door enige vorm van kennis) om te beginnen met de sensor te vervangen. Dit lijkt mij de goedkoopste oplossing en misschien is het probleem dan al opgelost. Doorspoelen kan altijd nog.
Wat zou een nieuwe sensor kosten en is deze eenvoudig (zelf) te vervangen?
Alvast bedankt voor de reacties. :thumbleft:
-
- 2nd Gear member
Check je oliepeil eens.
Ik had (heb?) hetzelfde probleem, bij mij brandde het oranje motortlampje,na wat olie bijgevuld te hebben was het weer over.
Dit is mij enkele keren overkomen.
Ik had (heb?) hetzelfde probleem, bij mij brandde het oranje motortlampje,na wat olie bijgevuld te hebben was het weer over.
Dit is mij enkele keren overkomen.
V50 2.4i 2005 Geartronic Summum Communication Line High
- mawi
- 2nd Gear member
Hoi Elvis,
Ik heb iets gelijkwaardigs ervaren. Zie mijn topic :
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39938
Uitlezen is het verstandigste om te doen. met de code kan je al veel uitsluiten. Dat van de bovenste oliedruksensor kan je dan ook terugzoeken. Weet je de foutcode ?
Mawi
Ik heb iets gelijkwaardigs ervaren. Zie mijn topic :
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39938
Uitlezen is het verstandigste om te doen. met de code kan je al veel uitsluiten. Dat van de bovenste oliedruksensor kan je dan ook terugzoeken. Weet je de foutcode ?
Mawi
Volvo V50 2005
- Elvis
- 2nd Gear member
Hoi mawi,
De garage heeft de diagnose gesteld na uitlezen van het geheugen. Helaas heb ik de code niet gevraagd omdat ik daar toch niets aan dacht te hebben.
Toen niet wetende dat het een terugkerend "probleem" zou worden.
Ik zou oorspronkelijk tijdens mijn APK-beurt (jan '10) hier naar laten kijken maar toen ik de auto bracht was het lampje uit en geen melding te vinden in de computer.
De garage heeft de diagnose gesteld na uitlezen van het geheugen. Helaas heb ik de code niet gevraagd omdat ik daar toch niets aan dacht te hebben.
Toen niet wetende dat het een terugkerend "probleem" zou worden.
Ik zou oorspronkelijk tijdens mijn APK-beurt (jan '10) hier naar laten kijken maar toen ik de auto bracht was het lampje uit en geen melding te vinden in de computer.
- mawi
- 2nd Gear member
Het is niet direct noodzakelijk de code te weten. Als je "mijn probleem" wil uitsluiten kan je controleren of dat er een module onder bij het rechterachter wiel zit. Dit is de aansturing-unit van de brandstofpomp.
Zie de foto van deze module in mijn post.
Als deze nog onder je auto zit dan zou het kunnen zijn dat deze de genoemde problemen geeft. Je hebt dan ook nog het recht (recall-modificatie) om deze gratis bij de volvo garage te laten verplaatsten/vervangen.
Verder zou je kunnen overwegen een ODB2 lezer aan te schaffen.
Zie de foto van deze module in mijn post.
Als deze nog onder je auto zit dan zou het kunnen zijn dat deze de genoemde problemen geeft. Je hebt dan ook nog het recht (recall-modificatie) om deze gratis bij de volvo garage te laten verplaatsten/vervangen.
Verder zou je kunnen overwegen een ODB2 lezer aan te schaffen.
Volvo V50 2005
- Elvis
- 2nd Gear member
mawi,
Bedankt voor de tip.
Ik heb wel het vermoeden dat je een ander topic bedoelde, namelijk:
http://www.volvo-forum.com/viewtopic.ph ... ndstofpomp
Ik zal een dezer dagen bij daglicht eens een poging wagen om onder de auto te kruipen. (evt. met een spiegel o.i.d.)
Wordt vervolgd...
Bedankt voor de tip.
Ik heb wel het vermoeden dat je een ander topic bedoelde, namelijk:
http://www.volvo-forum.com/viewtopic.ph ... ndstofpomp
Ik zal een dezer dagen bij daglicht eens een poging wagen om onder de auto te kruipen. (evt. met een spiegel o.i.d.)
Wordt vervolgd...
- mawi
- 2nd Gear member
Ja dat is 'm. Er stonden wel een aantal foto's bij.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Deze link geeft wel de foto's
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Deze link geeft wel de foto's
Volvo V50 2005