Beste Forummers,
Ik heb inmiddels al heel wat meningen over de EGR klep gelezen, en ook op dit forum veel erover gevonden. Er zijn nog een aantal dingen die me niet duidelijk zijn.
1. Kan de stekker bij mijn 2.0D (2004) idd gewoon los zonder melding op bc?
2. Kan het op de lange termijn nu wel of niet kwaad?
3. Dichtzetten met aluminium schijnt op den duur door te branden, waar kan ik het plaatje dan het beste van maken?
4. Waar in het egr traject kan ik het plaatje het beste tussen doen, en moet ik naast het plaatje ook nog pakkingen gebruiken, zoja, welke soort?
Ik ben deze vragen hier en daar al tegengekomen in andere vormen, maar zoals vermeld echt duidelijk hoe het nu zit heb ik het nog niet. Veel meningen zijn tegenstrijdig.
Denk dat ik em toch maar dicht ga zetten tussen kerst en oud en nieuw. Dan heb ik de tijd, en na 270.000km kan de motor wel wat frisse lucht gebruiken naar mijn idee. Ik doe het meer preventief om problemen te voorkomen.
De EGR klep
- MartenS40
- 4th Gear member
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 7th Gear member
Waarom dichtmaken als je verder geen problemen hebt,hij zit er niet voor niets op en je hebt kans op storingen van andere aard!
- MartenS40
- 4th Gear member
Vanwege de positieve kanten die het heeft. Op een gegeven moment gaat er gewoon zoveel prut in mijn inlaat traject zitten dat ik dit ga merken, ik denk dat ik daar haast ben, en ik wil dit natuurlijk voorkomen. Ook lees ik dat het voor sommigen heel goed uitpakt qua verbruik en hoe de motor is gaan lopen.
Ik heb verder helemaal nog geen negatieve kanten ervan gehoord, behalve, en volgens mij zei jij dat ook ergens, dat je een verkeerde mengverhouding qua brandstof/lucht kan krijgen. Alleen gek dat ik nog niemand daarover in de praktijk heb gehoord. Tot nog toe uitsluitend positief.
Het verhaal wat ik zo langzamerhand ook begin te geloven (getuige de velen die, na hun EGR te hebben gedemonteerd schoongemaakt en dichtgezet hebben) is het volgende:
Bij een nieuwe auto die nog brandschoon is werkt het systeem perfect en heb je veel minder nox uitstoot. De auto kan dan prima aan de nieuwe euro norm voldoen. Na 200.000 zal dat nox verhaal nog steeds zo zijn, al heeft het systeem dan inmiddels voor een hoger verbruik gezorgd en stoot het vrachtladingen roet uit, en kan het voor vervelende storingen zorgen. Niet te vergeten dat het zomaar 25% van je pk's in het niets heeft doen verdwijnen.
Het lijkt haast dat op de lange termijn die EGR eerder schadelijker is, zowel voor milieu als voor je auto, dan dat het met zijn geringere nox-uitstoot kan compenseren.
Alleen maakt dat voor de fabrikant die de euro norm haalt natuurlijk niks uit, die geld alleen maar voor de auto als ie gloednieuw van de band rolt.
Ik sta nog steeds open (en mijn egr ook:) ) voor een ander verhaal, ik heb er tenslotte zelf geen verstand van.
Ik heb verder helemaal nog geen negatieve kanten ervan gehoord, behalve, en volgens mij zei jij dat ook ergens, dat je een verkeerde mengverhouding qua brandstof/lucht kan krijgen. Alleen gek dat ik nog niemand daarover in de praktijk heb gehoord. Tot nog toe uitsluitend positief.
Het verhaal wat ik zo langzamerhand ook begin te geloven (getuige de velen die, na hun EGR te hebben gedemonteerd schoongemaakt en dichtgezet hebben) is het volgende:
Bij een nieuwe auto die nog brandschoon is werkt het systeem perfect en heb je veel minder nox uitstoot. De auto kan dan prima aan de nieuwe euro norm voldoen. Na 200.000 zal dat nox verhaal nog steeds zo zijn, al heeft het systeem dan inmiddels voor een hoger verbruik gezorgd en stoot het vrachtladingen roet uit, en kan het voor vervelende storingen zorgen. Niet te vergeten dat het zomaar 25% van je pk's in het niets heeft doen verdwijnen.
Het lijkt haast dat op de lange termijn die EGR eerder schadelijker is, zowel voor milieu als voor je auto, dan dat het met zijn geringere nox-uitstoot kan compenseren.
Alleen maakt dat voor de fabrikant die de euro norm haalt natuurlijk niks uit, die geld alleen maar voor de auto als ie gloednieuw van de band rolt.
Ik sta nog steeds open (en mijn egr ook:) ) voor een ander verhaal, ik heb er tenslotte zelf geen verstand van.
Mijn Volvo's
- kawaman
- 5th Gear member
Hoi Marten,
Na vanalles hier op het forum gelezen te hebben, heb ik met een plaatje mijn EGR afgesloten, omdat ik start problemen had. Vaak moest ik 2 keer starten om de boel aan de praat te krijgen.(onder garantie was de EGR al eens vervangen)
Plaatje er tussen en het start probleem was opgelost! wel de stekker los gekoppeld om geen foutmeldingen te krijgen.
Bij de laatste beurt, heb ik uit voorzorg het plaatje verwijderd en de stekker weer aangesloten, (APK, roetmeting). na dat de auto zijn beurt had gehad het plaatje er weer tussen, maar vergeten de stekker los te koppelen, maar nu geen foutmeldingen!
Mijn voorzichtige conclusie: de dealer heeft de EGR software matig dichtgezet.
Met de afgesloten EGR loopt de motor soepeler en makkelijker in toeren, waar eerst het beste er bij 3000 toeren al af was loopt hij daar nu merkbaar vrolijker voorbij.
ik heb een aluminium plaatje gebruikt aan de EGR kant, zonder pakkingen, standaard zit er ook niets tussen.
Zoek op EGR en je zal hier genoeg over vinden, kompleet met foto's.
Succes
Na vanalles hier op het forum gelezen te hebben, heb ik met een plaatje mijn EGR afgesloten, omdat ik start problemen had. Vaak moest ik 2 keer starten om de boel aan de praat te krijgen.(onder garantie was de EGR al eens vervangen)
Plaatje er tussen en het start probleem was opgelost! wel de stekker los gekoppeld om geen foutmeldingen te krijgen.
Bij de laatste beurt, heb ik uit voorzorg het plaatje verwijderd en de stekker weer aangesloten, (APK, roetmeting). na dat de auto zijn beurt had gehad het plaatje er weer tussen, maar vergeten de stekker los te koppelen, maar nu geen foutmeldingen!
Mijn voorzichtige conclusie: de dealer heeft de EGR software matig dichtgezet.
Met de afgesloten EGR loopt de motor soepeler en makkelijker in toeren, waar eerst het beste er bij 3000 toeren al af was loopt hij daar nu merkbaar vrolijker voorbij.
ik heb een aluminium plaatje gebruikt aan de EGR kant, zonder pakkingen, standaard zit er ook niets tussen.
Zoek op EGR en je zal hier genoeg over vinden, kompleet met foto's.
Succes
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
- MartenS40
- 4th Gear member
Dankjewel Erik! Ik ga het denk ik toch binnenkort maar eens even proberen 

Mijn Volvo's
- kawaman
- 5th Gear member
In dit topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... gr&start=0
word al veel besproken, misschien had je dit al gevonden.
Een plaatje is zo gemaakt en je kan altijd terug mocht het niet bevallen.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... gr&start=0
word al veel besproken, misschien had je dit al gevonden.
Een plaatje is zo gemaakt en je kan altijd terug mocht het niet bevallen.
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
- MartenS40
- 4th Gear member
@kawaman, Bedankt voor de tip! Ik had hem een half jaar geleden al even doorgelezen, maar net weer even gedaan. Ik zie nu dat je met een roetfilter maar beter van de EGR af kan blijven.
Dat is mooi min, want die van mij heeft er een, maar ik vraag me nog altijd af wat voor een.
Het was in 2004 mogelijk om alvast een roetfilter te bestellen (was nog niet beschikbaar), en zodra die dan beschikbaar zou komen werd hij erop gezet. De vorige eigenaar heeft dat volgens mij gedaan en zo is bij mijn auto achteraf een roetfilter geplaatst. In de papieren staat dat er bij 160.000 in 2006 een roetfilter is geplaatst.
Volgens mij regenereert dat ding ook, want af en toe heb ik zonder duidelijk aanwijsbare reden oppeens een paar minuten lang een flink hoger verbruik. Ís dit dan een originele volvo? Ik kan hem namelijk niet uitlezen met de computer.
Overigens roet ie af en toe wel bij gasgeven, dat is dan wel weer appart met een roetfilter. Het ding zit er volgens de RDW wel onder (ja, retrofit) en mijn monteur vermoed dat ie er ook onder zit.
Dat is mooi min, want die van mij heeft er een, maar ik vraag me nog altijd af wat voor een.
Het was in 2004 mogelijk om alvast een roetfilter te bestellen (was nog niet beschikbaar), en zodra die dan beschikbaar zou komen werd hij erop gezet. De vorige eigenaar heeft dat volgens mij gedaan en zo is bij mijn auto achteraf een roetfilter geplaatst. In de papieren staat dat er bij 160.000 in 2006 een roetfilter is geplaatst.
Volgens mij regenereert dat ding ook, want af en toe heb ik zonder duidelijk aanwijsbare reden oppeens een paar minuten lang een flink hoger verbruik. Ís dit dan een originele volvo? Ik kan hem namelijk niet uitlezen met de computer.
Overigens roet ie af en toe wel bij gasgeven, dat is dan wel weer appart met een roetfilter. Het ding zit er volgens de RDW wel onder (ja, retrofit) en mijn monteur vermoed dat ie er ook onder zit.
Mijn Volvo's
- kawaman
- 5th Gear member
Ik heb geen roetfilter, maar een roetfilter kan ook dicht gaan zitten door veel stadsritjes.
Ik weet van een machine waar ik mee gewerkt heb, waar achteraf ook roetfilters op gemonteerd waren, dat dit problemen gaf wanneer deze lang stationair draaide en met lang bedoel ik enkele uren per dag.
Hierbij werd de uitlaatgas temperatuur niet hoog genoeg, waardoor de filters niet schoon branden, met als gevolg, dat wanneer er vol vermogen werd gevraagd, de motor zijn uitlaatgassen niet kwijt kon.
Om dit op te lossen is er ook een soort EGR op gemonteerd, uitlaatgas temperatuur ging daardoor wel wat omhoog, maar dit werkte ook lang niet altijd afdoende.
Nu is alles er af, en draait ie weer als een zonnetje.
Kortom, als je zeker weet dat je een filter hebt en je hebt verder geen problemen, zou ik het zo laten.
Tijdelijk een plaatje er tussen om uit te proberen kan, denk ik, geen kwaad.
Ik weet van een machine waar ik mee gewerkt heb, waar achteraf ook roetfilters op gemonteerd waren, dat dit problemen gaf wanneer deze lang stationair draaide en met lang bedoel ik enkele uren per dag.
Hierbij werd de uitlaatgas temperatuur niet hoog genoeg, waardoor de filters niet schoon branden, met als gevolg, dat wanneer er vol vermogen werd gevraagd, de motor zijn uitlaatgassen niet kwijt kon.
Om dit op te lossen is er ook een soort EGR op gemonteerd, uitlaatgas temperatuur ging daardoor wel wat omhoog, maar dit werkte ook lang niet altijd afdoende.
Nu is alles er af, en draait ie weer als een zonnetje.
Kortom, als je zeker weet dat je een filter hebt en je hebt verder geen problemen, zou ik het zo laten.
Tijdelijk een plaatje er tussen om uit te proberen kan, denk ik, geen kwaad.
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
-
- 2nd Gear member
Kijk eens onder je S40 Mart, ter hoogte van de achteras.MartenS40 schreef:@kawaman, Bedankt voor de tip! Ik had hem een half jaar geleden al even doorgelezen, maar net weer even gedaan. Ik zie nu dat je met een roetfilter maar beter van de EGR af kan blijven.
Als je een origineel filter hebt dan komt daar nl. ergens een klein slangetje tevoorschijn.
Deze is op zijn beurt weer verbonden met een reservoir van zo'n 5 liter met zgn. regeneratievloeistof. Deze moet je dacht ik elke 60.000 km bijvullen. En ik meen zelfs gehoord te hebben dat om de 120.000 of 140.000 km het gehele roetfilter vervangen dient te worden. Althans dit is zo bij een af fabriek gemonteerde. Dit was zo bij mijn vorige V50, van m'n oude werkgever, MY'07.
V50 2.0D, Black Sapphire, 17"; Sculptors, 16"; Clava's voor de winter, High performance sound, VDO Arrow navigatie, Achterspoiler.
- MartenS40
- 4th Gear member
Bedankt voor de tip! De volgende keer dat ik em weer op de brug heb zal ik het eens bekijken!
Mijn Volvo's
- 360Degreez
- 5th Gear member
In de winter alles standaard laten, in de zomer lekker een plaatje erin.
Zonder plaatje krijg je "warme" uitlaatgassen in je inlaat traject wat er voor zorgt dat je motor in de winter veel sneller op temperatuur is en deze dus minder slijt. Daarnaast is de auto zelf ook sneller warm van binnen.
Daarnaast bij elke grotere beurt even met een torx je EGR los halen en de buizen doorblazen of doorspoelen
Zonder plaatje krijg je "warme" uitlaatgassen in je inlaat traject wat er voor zorgt dat je motor in de winter veel sneller op temperatuur is en deze dus minder slijt. Daarnaast is de auto zelf ook sneller warm van binnen.
Daarnaast bij elke grotere beurt even met een torx je EGR los halen en de buizen doorblazen of doorspoelen
- Hartland
- 1st Gear member
Heb het allemaal gelezen en plaatje erin laten zetten (1 week geleden)....
Mijn eerste gevoel is dat de auto meer vermogen heeft.
De startproblemen zijn niet opgelost, al start hij wel beter dan voorheen.
Krijg geen foutmelding in het dashbord...dus das dan weer goed...
Wacht het nog even af..
Wacht het nog even af..
- Hartland
- 1st Gear member
p.s. roetfilter zit onder mijn auto, maar is niet geregistreerd... volgende beurt maar laten verwijderen.... dus als iemand zo'n tussenstuk heeft....laat het ff wetenHartland schreef:Heb het allemaal gelezen en plaatje erin laten zetten (1 week geleden)....
Wacht het nog even af..

- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Kan je gemakkelijk de hele EGR winkel verwijderen om te reinigen? Enige wat ik loskrijg is de buis vanaf de EGR klep naar de inlaat.360Degreez schreef: Daarnaast bij elke grotere beurt even met een torx je EGR los halen en de buizen doorblazen of doorspoelen
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Van rica vernomen dat egr klep dichtzetten een nutteloze hype is. Bij vol vermogen gaat de egr al dicht dus ik geloof niet dat mensen dan meer vermogen krijgen (mits de klep goed sluit). Enkel bij normaal rijgedrag gaat de egr open. Als je geen problemen hebt met de egr gewoon er vanaf blijven.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Zoals je het zegt: mits de klep goed sluit... Bij normaal rijgedrag gaat de klep open, en geraakt op den duur vervuild, waardoor ze niet meer goed afsluit. Niet de EGR zelf is het probleem, de vervuiling ervan is een probleem (en dat de klep zelf zo moeilijk te verwijderen is om te reinigen)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D