HELP: Muziek installatie S40

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Pantagorian
2nd Gear member

Ik als ontzettende muziekliefhebber en alles al voor elkaar gekregen i.c.m Apple Iphone, mis ik gewoon een bepaalde must. Een subwoofer...

Vergeleken met een 850 vind ik het geluid uit de s40 behoorlijk zwakker klinken. ( te maken met Nederlandse bouw of isolatie interieur? )
Het klinkt mij te schel, en mis gewoon behoorlijk wat bas.

De vraag is, zijn er offciele audio pakketten gemaakt voor de s40 1996?
Ik kom steeds op sites van een later model.
Zo niet, wie kan mij een goede tip geven over waar ik een basmodule kan neerzetten / leggen. Rekening houdend met dat ik zo min mogelijk wil kapotmaken/verwijderen aan interieur e.d. Ook praat ik over een PASSIEVE subwoofer. Wil er geen versterker in kwijt want zo hard staat mijn muziek niet.
De kofferbak zou ideal zijn qua aansluitingen maar het is geen hatchback dus het geluid gaat nergens naartoe! ( Of degene kan mij beweren dat dat niet zo is? )
Formaat basmodule doet er niet toe, ben zelf in staat er 1 te maken. ( professioneel ) Maar houdt rekening met zo groot mogelijk!
peter d
3rd Gear member

Ik weet dat er voor de V40 een woofer beschikbaar is die rechts/achter in kofferbak gemonteerd kan worden achter de bekleding de bestemde plaats.
Voor een S40 weet ik het niet.
Is het een orginele Volvoradio ? Enkeldin ? Dubbeldin ?
Is het een enkeldin, plaats anders een pioneer met een losse actieve subwoofer die je onder de voorstoel kan leggen. Dan heb je al ander geluid ;-)
Wil je geen veranderingen aan je huidige situatie, dan wordt de keuze beperkt.
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Bakker
1st Gear member

[url]
Bakker
1st Gear member

ARES komt te koop? Onbeschadigd?
Pantagorian
2nd Gear member

Bakker schreef:ARES komt te koop? Onbeschadigd?
?? Ares ?? Waar heb je het over?
peter d
3rd Gear member

Bakker,

Ze zijn al te koop. Ik weet dit is geen verkoopforum maar dan weet je het in ieder geval. En ze zijn bijna niet beschadigd. Zo goed als bijna nieuw !!
In bezit :

Volvo S60 2.4 aut. drivers edition II, high performance audio + rti, 18"dezent tx, xenon, imola sportleder.

Suzuki Swift Shogun 17"piano black spaak wheels, pianolak dakspoiler, pianolak a-stylen, sierstuk. ( auto vrouw )

Niet meer in bezit :
Volvo S60 2.4 BSR intro edition, high performance audio, tethys 17"+ Heico Volution X 17".
Volvo V40 1.8 Phase II Dynamic+Spoiler-line. 2002 climate controle, cruise-controle, org.bassbox, HU-655 audio, blokgrille, xenon, roofrail, summer 17"; Bellini multiespaak wheels, Winter: 15' Orbit . ( auto vrouw )
Pantagorian
2nd Gear member

peter d schreef:Ik weet dat er voor de V40 een woofer beschikbaar is die rechts/achter in kofferbak gemonteerd kan worden achter de bekleding de bestemde plaats.
Voor een S40 weet ik het niet.
Is het een orginele Volvoradio ? Enkeldin ? Dubbeldin ?
Is het een enkeldin, plaats anders een pioneer met een losse actieve subwoofer die je onder de voorstoel kan leggen. Dan heb je al ander geluid ;-)
Wil je geen veranderingen aan je huidige situatie, dan wordt de keuze beperkt.
Het was dan ook niet de bedoeling dat ik versterkers erop ga zetten, nogmaals, ik luister redelijk tot normaal niveau mijn muziek. Ook zonder versterking moet het passief goed klinken. Ik weet dat de 440 een audiopakket had met bijv tweeters in de raamstijl, en dat de nieuwe s40 een voorbereide subwoofer aansluiting heeft. Maar ik vroeg me af, want ik ben bereid een eigen woofer te maken. Maar als ze officieel te koop zijn, ga ik daarop jagen.. ( Dat is natuurlijk origineel! ) Maar zou ik hem zelf maken, dan zou inderdaad onder de stoel kunnen maar gaat dat geen probleem opleveren met hoogteverstelbare stoelen? De ruimte is namelijk relatief klein. ( opzich voor passief niet erg. )

Iemand ervaring met woofers in de s40? Hoe zit dat bij jullie?
Pantagorian
2nd Gear member

peter d schreef:Bakker,

Ze zijn al te koop. Ik weet dit is geen verkoopforum maar dan weet je het in ieder geval. En ze zijn bijna niet beschadigd. Zo goed als bijna nieuw !!
Nou als we dan toch bezig zijn, hoeveel vraag je ervoor dan?! met of zonder band, en als met, hoeveel profiel?
peter d
3rd Gear member

ik stuur wel even een privebericht, dit om evt. kromme gezichten te voorkomen op dit forum ivm verkoop. ;-)
In bezit :

Niet meer in bezit :
Doeke Dobma
5th Gear member

Als jij als muziekliefhebber een beetje verstand van techniek hebt, weet je ook wel dat een passieve subwoofer not done is. Dat wordt helemaal niks. Je zult ten alle tijde een versterker nodig hebben, want je HU kan bij lange na niet genoeg stroom leveren voor een subwoofer. Je zult dus kabels moeten trekken, want ik ga er vanuit dat die er niet liggen. Als formaat e.d. er niet toe doet, koop een woofer, bouw een (bijpassende) kist en schroef er een versterker op.
Verdiep je wel even in de bekabeling, Volvo radio's hebben geen RCA-uitgang.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Pantagorian
2nd Gear member

Doeke Dobma schreef:Als jij als muziekliefhebber een beetje verstand van techniek hebt, weet je ook wel dat een passieve subwoofer not done is. Dat wordt helemaal niks. Je zult ten alle tijde een versterker nodig hebben, want je HU kan bij lange na niet genoeg stroom leveren voor een subwoofer. Je zult dus kabels moeten trekken, want ik ga er vanuit dat die er niet liggen. Als formaat e.d. er niet toe doet, koop een woofer, bouw een (bijpassende) kist en schroef er een versterker op.
Verdiep je wel even in de bekabeling, Volvo radio's hebben geen RCA-uitgang.
Ik heb ook geen volvo radio maar we dwalen een beetje af..
WAAR moet ik hem plaatsen was dan ook de vraag :)

(De reden om een versterker te plaatsen komt ook al nu in mijn hoofd..
Maar heb in mijn vorige ook een passieve geplaatst.. en hoef ook geen 200 watt naar dat ding te sturen, ik wil gewoon NET dat beetje extra aan bas hebben. dus wil ik niet met versterkers klooien.. maar goed aangezien ik laatst zit te twijfelen om dan ook meteen andere speakers etc in te gooien, misschien dan toch versterken..)
Nu: Volvo S40 1.8i 16v 1996, ca 188.000.
Vorige: Volvo 440 1.6i 1996, 110.000.
Martijn1974
2nd Gear member
Contacteer:

Ik heb een V40 en vond het geluid ook veel te schel.
Daartoe heb ik een kant en klare subwooferkist geplaatst. Dit is een 100W versterkt woofertje, prima als opvulling van het geluid. (Wel zelf bedrading aanleggen).
En als het moet kan hij er nog uit gehaald worden ook.

Afbeelding

mvg,
Martijn.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
chrisje
3rd Gear member

Ik heb in de 460 ook een sub+versterker ingebouwd.
Ik heb hier bij de versterker tegen de hoedenplank geschroeft, en de sub kan er ook zo uit gehaald worden.
Pantagorian
2nd Gear member

Martijn1974 schreef:Ik heb een V40 en vond het geluid ook veel te schel.
Daartoe heb ik een kant en klare subwooferkist geplaatst. Dit is een 100W versterkt woofertje, prima als opvulling van het geluid. (Wel zelf bedrading aanleggen).
En als het moet kan hij er nog uit gehaald worden ook.

Afbeelding

mvg,
Martijn.
Ok, dat is iets waar ik aan heb, maar dan nog is de vraag in hoeverre de sedan uitvoering de bas gaat beinvloeden achterin? :S kwestie van uitproberen neem ik maar aan.. zelf heb ik een 400 watt basstube liggen, maar die wil ik er absoluut niet in hebben.. Is dat een officiele autospeaker dan wat jij hebt??
Martijn1974
2nd Gear member
Contacteer:

Ja, die is voor in de auto.
Hier staat er meer over.
je kan ook in de handleiding lezen hoe hij het beste in de auto kan.

mvg,
Martijn.
2018 -heden: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2014 - 2018: Toyota Prius II 'Tech Edition' 2006 Opal Green.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
Doeke Dobma
5th Gear member

Een sub in een sedan is geen probleem. Er is immers geen luchtdichte verbinding tussen koffer en cabine, er zitten talloze openingen en kieren waardoor de lucht zich kan verplaatsen. Lage tonen hebben als eigenschap dat je niet kunt constateren waar ze vandaan komen, in tegenstelling tot hoge tonen. Daarom zitten tweeters (tegenwordig) ook vaan hoog in de deur of op het dasboard. Dan is de kans het grootst dat er niets tussen zit, dus dat het stereobeeld intact blijft. Als je bv. de hand voor je tweeter houd, hoor je gelijk dat het geluid doffer wordt. Een (sub)woofer heeft dat niet. Hoe lager de frequentie, hoe moeilijker het wordt de bron te localiseren. Natuurlijk merk je in je auto wel dat ie achterin staat, maar dit komt vaak door resonanties en het feit dat het 'tussen de oren' zit dat achterin de enige logische plek is voor een subwoofer.

Een sedan heeft zelfs voordelen t.o.v. een estate, de carrosserie van een sedan is immers stijver dan die van een estate.

De woofer die Martijn voorstelt zou een prima oplossing zijn!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
tjaarts
2nd Gear member

En ouderwets een subwoofer in hoedenplank? Dan lever je in elk geval geen bagageruimte in. Versterker zou je dan eventueel onder de hoedenplank kunnen bevestigen.
Volvo V40 1.8, 1997
Volvo V40 2.0, 2002
Pantagorian
2nd Gear member

tjaarts schreef:En ouderwets een subwoofer in hoedenplank? Dan lever je in elk geval geen bagageruimte in. Versterker zou je dan eventueel onder de hoedenplank kunnen bevestigen.
Goed idee jongens! ik ga het eens op die boeg gooien,..
Nu nog even een leuke woofer vinden!
Dat ie al een ingebouwde versterker hebt vind ik helemaal geweldig, zoiets zocht ik ook.. ;) Ik heb ieder geval merk en type.
Klinkt ie ook goed? ;)

@Tjaarts: In de hoedenplank lijkt mij niet logisch,
dat is erg resonantiegevoelig..Een basstube/box moet een vaste ondergrond hebben. Daarom zie je ze ook nooit hangen ;) Zeker niet als
ze versterkt worden ( actief )
En nogmaals een versterker zie ik niet zitten, al leek het erop dat er niets anders opzat, maar dankzij deze beste mensen heb ik de oplossing!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”