Interieurverwarming

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Ik kan mij uit andere jaargetijden herinneren dat bij koude motor de aanjager na 2 à 3 min. op hogere toeren het interieur begint te verwarmen. Nu de omgevingstemperatuur vaak onder de 7 graden is, merk ik op dat de ECC niet zo hard blaast (na 2 à 3 min.) als in de zomer.
Is dit normaal (heeft het te maken met het feit dat de airco onder de 7 graden niet meedoet?) of is iets ontregeld/stuk?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

misschien de thermosstaat stuk?van de motor,of anders het airco systeem uit laten lezen op storingen.
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Ramon&Ramon schreef:misschien de thermosstaat stuk?van de motor,of anders het airco systeem uit laten lezen op storingen.
Thermostaat koelvloeistof werkt goed, motor komt keurig op temperatuur. De computer lees ik zelf uit via de laptop (Volvo FCR 1.3) en heb geen storingscode ontdekt.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Luchtfilter? Was bij mij de oorzaak.
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

JosW schreef:Luchtfilter? Was bij mij de oorzaak.
Nee, heb ik gecontroleerd. Maar ik zie het toch goed: bij koude motor blaast de ECC niet totdat de motor op temperatuur komt? Wordt de ECC misschien gestuurd (spreek: tegengehouden) door een thermostaat aan de radiatorkant? Dan moet ik daar het euvel zoeken, want nu is het zo dat de aanjager vanaf het starten van de koude motor meteen, rustig begint met blazen en dit ook volhoudt in de automatische stand.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Waarom wil jij dat de ECC koude lucht in een koude auto gaat blazen? Ik heb nog nooit een ECC meegemaakt, die dat wel deed. Eerst de kachel op temperatuur laten komen en daarna de blower harder laten blazen is volstrekt normaal.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Oceanracer schreef:Waarom wil jij dat de ECC koude lucht in een koude auto gaat blazen? Ik heb nog nooit een ECC meegemaakt, die dat wel deed. Eerst de kachel op temperatuur laten komen en daarna de blower harder laten blazen is volstrekt normaal.
Voordat mijn ECC ‘stuk’ was begon hij te blazen op het moment dat de motor warm was. Prima. Nú begint hij meteen te blazen als ik de koude motor start: fout dus! Maar hoe nu verder: wát functioneert niet meer?!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

rkr schreef:Nu de omgevingstemperatuur vaak onder de 7 graden is, merk ik op dat de ECC niet zo hard blaast als in de zomer.
rkr schreef: Nú begint hij meteen te blazen als ik de koude motor start
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp het niet meer...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Oceanracer schreef:
rkr schreef:Nu de omgevingstemperatuur vaak onder de 7 graden is, merk ik op dat de ECC niet zo hard blaast als in de zomer.
rkr schreef: Nú begint hij meteen te blazen als ik de koude motor start
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp het niet meer...
Hij blaast nu zachtjes meteen vanaf start koude motor. Is m.i. niet goed. Goed is: wachten met blazen totdat motor op temperatuur is, maar dan ook flink blazen totdat interieur opgewarmd is.Let wel: ECC staat constant op automatisch.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Maar als hij helemaal niet zou blazen, beslaan toch in no-time al je ruiten?

Ik rijd al ruim 10 jaar in diverse auto's met verschillende ECC's. En bij koude motor blazen ze allemaal eerst zachtjes en wanneer de kachel voldoende warmte kan afgeven gaat hij wat harder blazen. Echt hard blazen doet hij echter nooit, tenzij je kiest voor de voorruit ontwaseming.
Als het warm weer is, zal de blower wel gelijk hard blazen om het interieur zo snel mogelijk af te koelen. Er wordt dan niet gewacht tot de verdamper koud genoeg is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Oceanracer schreef:Maar als hij helemaal niet zou blazen, beslaan toch in no-time al je ruiten?

Ik rijd al ruim 10 jaar in diverse auto's met verschillende ECC's. En bij koude motor blazen ze allemaal eerst zachtjes en wanneer de kachel voldoende warmte kan afgeven gaat hij wat harder blazen. Echt hard blazen doet hij echter nooit, tenzij je kiest voor de voorruit ontwaseming.
Als het warm weer is, zal de blower wel gelijk hard blazen om het interieur zo snel mogelijk af te koelen. Er wordt dan niet gewacht tot de verdamper koud genoeg is.
Precies! En dat harder gaan blazen (na 2 à 3 min.) mis ik nu. Vandaar dat ik denk dat er iets niets goed werkt. Weet alleen niet wát.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zou e.e.e. ook niet worden veroorzaakt door de huidige temperatuur? Als het onder nul is, zal hij immers harder blazen om de ingestelde waarde te kunnen halen, dan bij dit kwakkelweer. Gisteren speciaal even op gelet: Auto gestart, gelijk weggereden, ventilator draait, temperatuurmeter komt omhoog, ventilator draait gewoon door, zonder merkbaar hoger toerental. Noot: ik reed wel direct een 80-kmweg op, dus met wat windgeruis en winterbanden misschien ook niet heel goed waarneembaar als ie iets harder zou zijn gaan draaien.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Oceanracer schreef:Zou e.e.e. ook niet worden veroorzaakt door de huidige temperatuur? Als het onder nul is, zal hij immers harder blazen om de ingestelde waarde te kunnen halen, dan bij dit kwakkelweer. Gisteren speciaal even op gelet: Auto gestart, gelijk weggereden, ventilator draait, temperatuurmeter komt omhoog, ventilator draait gewoon door, zonder merkbaar hoger toerental. Noot: ik reed wel direct een 80-kmweg op, dus met wat windgeruis en winterbanden misschien ook niet heel goed waarneembaar als ie iets harder zou zijn gaan draaien.
Ik dacht dus ook dat het ‘afwijkend gedrag’ misschien wel veroorzaakt werd door het feit dat bij een buitentemperatuur onder de 7 graden de airco niet werkt. Totdat ik gisteren er achter kwam dat de ECC bij het wegrijden 20 seconden ORANJE knippert: foutmelding! Ik de computer uitgelezen:

ECC 414 Fan motor pass comp temp sensor faulty signal

hetgeen betekent dat er iets fout is met de sensor voor de binnentemperatuur (zit achter het roostertje in het dashboard ter hoogte van de contactsleutel). Nu is de vraag: is die sensor te controleren en eventueel te repareren, of moet hij gelijk vervangen? De ECC 414-fout wordt nl. ook wel beschreven als dat de sensor ‘vast blijft hangen’.
Wie heeft ervaring hiermee?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zou "operatie-stofzuiger" niet helpen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Oceanracer schreef:Zou "operatie-stofzuiger" niet helpen?
Perfecte tip! Werkt weer zoals het hoort, geen oranje lichtjes meer. Dank!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Altijd fijn om te lezen dat het is opgelost. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Oceanracer schreef:Altijd fijn om te lezen dat het is opgelost. :-)
Wat jammer... het plezier was van korte duur. De lampjes knipperen weer. Als ik het propellertje aan de achterkant van de sensor controleer, draait het keurig (met de ECC in de handmatige aanjagerstand). Is ook (ogenschijnlijk) niet vervuild. De chef-monteur van mijn Volvo-garage had het over een te hoog signaal waardoor de foutmelding ontstaat. Maar dat is volgens mij ECC 413: signal too high.

Sensor kost €94 maar het zou natuurlijk doodzonde zijn als het niet aan de sensor ligt.

Ben benieuwd naar jullie reacties op deze casus!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Misschien een goedkope opmerking maar ooit heeft het resetten van het motormanagement mijn probleem verholpen. Misschien in jouw geval onzin maar ik probeer mee te denken.
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Zat ik ook al aan te denken. Ga bij mijn dealer eens informeren wat dat resetten kost. Dank.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Een beetje dealer doet dat gratis. Zo niet, dan voor een luttel bedrag.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”