XC90D5 trage reactie gaspedaal

XC70 OR
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Als ik met mijn XC90D5 Geartronic wegrijdt duurt het naar mijn gevoel heel lang voordat hij op het gaspedaal reageeert als hij koud is.
Hierdoor al een paar keer in benauwde posities geraakt.
Wie heeft deze ervaring ook?
Is er wat aan te doen behalve eerst 5 minuten warmdraaien?
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Klopt had ik ook met de Nieuwe D5, mijn vader vond het verschrikkelijk eng rijden, even auto inhalen duurt 10 minuten voor het gevoel. Zeker als je gewend bent een Turbo te hebben...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
XC70 OR
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

He Paul,

Het is toch wat anders, op de snelweg gaat ie als een raket.
Maar alleen als ik start en weg wil rijden reageert de motor een zeer traag op het gaspedaal.
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Dat is wat anders dan inderdaad, hmm...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

@XC70 OR - Heb je het zowel bij heet weer als bij normaal weer??? Ik heb bij mijn S80 automaat namelijk het gevoel dat als de airco meer dan vol staat te werken in het begin om die auto maar koeler te krijgen dat ik ook zo extreem traag op kan trekken. Na een minuut of 5 totaal geen last meer van.
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

het schijnt een bekend euvel te zijn. Chippen lost een hoop op
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

:shock:
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

VolvoZoeker schreef:Ik heb bij mijn S80 automaat namelijk het gevoel dat als de airco meer dan vol staat te werken in het begin om die auto maar koeler te krijgen dat ik ook zo extreem traag op kan trekken. Na een minuut of 5 totaal geen last meer van.
Zou niet zo mogen zijn. De airco wordt namelijk bij diep gasindrukken automatisch tijdelijk afgezet, totdat het gasgeven is opgehouden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En ja, hoewel een D5 een uitermate sterke motor is, is een koude D5 bij een zware auto ook een beetje traag.
Ik heb zelfs bij een XC90 T6 het gevoel gehad dat de auto bij koude motor niet vooruit te branden was.
Dat heeft mijns inziens dus echt met het gewicht te maken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

@v480-v40 - Geld dit automatisch uitschakelen van de airco bij het diep indrukken van het gas ook voor een S80 2.5d uit 1999??? Ik zal vandaag eens proberen trouwens of ik er nog veel last van heb, aangezien het vandaag veel minder warm is. :-)
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Onze XC70 D5 heeft dit ook, vreemd vind ik wel dat met koude motor de automaat meer toeren maakt, om sneller warm te worden (zo staat het in het instructieboekje althans). Ik ben er wel aan gewend, hiervoor hadden we een 607 HDI automaat en die was ook sloom de eerste meters, om het 'limousinegevoel' te versterken :? .

Thom
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

hebben jullie dit probleem allemaal met een automaat / Geartronic van tot en met modeljaar 2004?
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

De XC90 van OC70 OR komt volgens mij inderdaad van modeljaar 2003
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@VolvoZoeker
Voor zover ik weet geldt dat voor alle Aircoinstallaties die vanaf circa 1992 zijn geïnstalleerd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
XC70 OR
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 15.09.2004 - 21:19
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nog even een aanvulling, de motor komt gewoon niet op toeren, ook niet als je het gaspedaal helemaal intrapt.
Als je het stuur draait naar de rechtdoor positie komt de motor wel ineens op gang dus ik denk dat het een bewuste software programmering is.
De auto wordt dan bijna gelanceerd.
XC90 D5
V60 PIH met veel toeters en bellen 2014>wk 46
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

je rijdt dan dus heel zacht een bocht in en je kan dan niet meer gas geven?
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Paul schreef:De XC90 van OC70 OR komt volgens mij inderdaad van modeljaar 2003
Het schijnt zo te zijn (ik heb het ook maar van andere forums) dat de Geartronic bakken die gebruikt zijn tot en met MY2004 zowel om mechanische als softwaretechnische redenen een vertragingsprobleem hebben. Het zou iets zijn met de automatische neutraalstandschakeling.

Het probleem is enigzins op te lossen door te zorgen dat je de laatste software updates in je auto hebt (Volvo heeft veel engineering gedaan om het softwarematig zoveel mogelijk op te lossen), maar het mechanische aspect is niet te veranderen (of je zou de hele bak moeten vervangen...).

Ik had dezelfde vertragingsirritatie in mijn XC90 D5 van MY2004 maar mijn XC70 2.5T van MY2005 sprint direct, zonder aarzeling, als een raket weg bij het stoplicht - dat kan ook komen omdat er vanaf MY2005 Instant Traction op zit! Kortom, Volvo bij veel MY2005 modellen aan de tractie gewerkt, denk naast Instant Traction bijvoorbeeld ook aan de nieuwe automatische 6-bakken.
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

XC70 OR schreef: Als je het stuur draait naar de rechtdoor positie komt de motor wel ineens op gang dus ik denk dat het een bewuste software programmering is.
De auto wordt dan bijna gelanceerd.
Ik denk toch dat dit gewoon een probleem is hoor. Een probleem met het AWD systeem kan bijvoorbeeld best in een bocht tot uiting komen, als alle wielen een andere snelheid krijgen. Ik zou er zeker een keer een garage naar laten kijken.
Gebruikersavatar
VolvoZoeker
3rd Gear member
Berichten: 306
Lid geworden op: 23.10.2005 - 21:25
Locatie: Amersfoort

Klinkt zwaar herkenbaar.....zodra je uit de bocht komt en rechtuit stuurt vlieg hij weg....
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Nog even een aanvulling, de motor komt gewoon niet op toeren
Dat herken ik niet, ik vind juist dat de GT eerst gaat loeien (toeren maken) alvorens er iets gebeurt... (En dan gebeurt er ook wat met 400Nm :lol: )

Thom
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”