Hallo,
Heb de auto net twee dagen 200.000 op de teller prima lopen en automaatbak super, dag twee ineens een blauwe pluim?
Deze is alleen te zien tijdens het wegrijden na een aantal tellen stationair gelopen te hebben, verder met rijden en bij grote vraag vermogen niets te zien.
Mijn vraag is kan er via de PCV (met olieafschijder) als deze verstopt of defect is olie aangezogen of via de inlaat terecht komen ? Slang komt prcies bij de voor de turbo uit van de PCV dus klonk mij aannemelijk.
Rare is ook dat hij verder netjes loopt trekt alles, vreemd is ook dat het ineens gekomen is ?
Iemand iedeeen of klinkt het bekent ?
Pcv probleem V70R ??
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Kunnen in mijn ogen maar 2 dingen zijn:
turbo slecht
carter ventilatie verstopt.
Ik heb zelf ook een V70R gehad. Deze heb ik eens op de testbank gezet en na een run kwam er tijdens het stationair draaien ook ineens een enorme hoeveelheid rook uit de uitlaat. Ik heb toen de carter ventilatie schoon gemaakt en het is daarna nooit meer voor gekomen. Ik vond het echt een vreemd probleem aangezien de auto daarvoor nooit eerder gerookt had, en ik hem heel wat vaker op zijn lazer had gegeven (moet ook kunnen). En zeker gezien dit een dynamische testbank was wordt de auto zeker niet extreem belast.
Tijdens het schoonmaken van de PCV viel me niet speciaal iets op, of was er niet iets extreem vies of verstopt. Ik zou zeker de pcv even schoonmaken, je hebt anders grote kans dat je er keerringen uit gaat blazen en dan ben je verder van huis. Bestel dan op voorhand de slangklemmen waar de pot mee vast zit (deze kun je niet hergebruiken), een nieuwe inlaatspruistuk pakking en de pot zelf. Is denk ik 3-4 tientjes handel.
Mijne 180k gelopen.
turbo slecht
carter ventilatie verstopt.
Ik heb zelf ook een V70R gehad. Deze heb ik eens op de testbank gezet en na een run kwam er tijdens het stationair draaien ook ineens een enorme hoeveelheid rook uit de uitlaat. Ik heb toen de carter ventilatie schoon gemaakt en het is daarna nooit meer voor gekomen. Ik vond het echt een vreemd probleem aangezien de auto daarvoor nooit eerder gerookt had, en ik hem heel wat vaker op zijn lazer had gegeven (moet ook kunnen). En zeker gezien dit een dynamische testbank was wordt de auto zeker niet extreem belast.
Tijdens het schoonmaken van de PCV viel me niet speciaal iets op, of was er niet iets extreem vies of verstopt. Ik zou zeker de pcv even schoonmaken, je hebt anders grote kans dat je er keerringen uit gaat blazen en dan ben je verder van huis. Bestel dan op voorhand de slangklemmen waar de pot mee vast zit (deze kun je niet hergebruiken), een nieuwe inlaatspruistuk pakking en de pot zelf. Is denk ik 3-4 tientjes handel.
Mijne 180k gelopen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Flipje14
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
- Locatie: Laag-Keppel
Had bij de dealer al een hele set besteld met slangen en alles compleet, pakking en vuurdover.
Dacht laat ik het maar in een keer goed doen dat is ook de goedkoopste van de twee mogelijke oorzaken.
Wel balle maarja die dingen gebeuren zie je wel weer, ben er wel achter dat bij het losnemen van ontluchtingsslang boven op de kleppendeksel het een stuk minder word met roken.
Ook de gevolgen kloppen allemaal oliedop lekt sludge aan de peilstok ( niet veel maar iets ) allemaal sluit het aan.
Vreemde vind ik ook dat hij gewoon niets anders loopt, Turbo geloof ik ook niet zo in als deze inwendig defect zou hij toch ook onder een rit bij accel. moeten roken?
Alleen als hij stationair gelopen heeft doet hij het even blijf je rijden zie je niets, net of het zich dan even kans ziet zich op te hopen.
Maargoed speculaties, hoop dat de volvo de spullen snel binnen heeft kan ik eraan beginnen en zien we gauw genoeg het effect.
Hoop dat dat het is :-k
Dacht laat ik het maar in een keer goed doen dat is ook de goedkoopste van de twee mogelijke oorzaken.
Wel balle maarja die dingen gebeuren zie je wel weer, ben er wel achter dat bij het losnemen van ontluchtingsslang boven op de kleppendeksel het een stuk minder word met roken.
Ook de gevolgen kloppen allemaal oliedop lekt sludge aan de peilstok ( niet veel maar iets ) allemaal sluit het aan.
Vreemde vind ik ook dat hij gewoon niets anders loopt, Turbo geloof ik ook niet zo in als deze inwendig defect zou hij toch ook onder een rit bij accel. moeten roken?
Alleen als hij stationair gelopen heeft doet hij het even blijf je rijden zie je niets, net of het zich dan even kans ziet zich op te hopen.
Maargoed speculaties, hoop dat de volvo de spullen snel binnen heeft kan ik eraan beginnen en zien we gauw genoeg het effect.
Hoop dat dat het is :-k
Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
- Flipje14
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
- Locatie: Laag-Keppel
Update:
Heb gisteren de Pcv-box vervangen en alle slangen die ervan en naartoe gaan, en het probleem is een heel stuk minder.
Heb nu het idee dat het blauwe wolkje wat er nu na een tijdje stationair nog is ook restolie in intercooler e.d. kan zijn hoop ik
Ook heb ik een vacuum slang die aan de linker kant van het inlaatspruitstuk nogal defect aangetroffen, deze zou je niet zo snel traceren want hij zit niet echt in het zicht.
Ook heb ik meteen nieuwe olie erop gedaan en oliefiter natuurlijk, en een busje injectorcleaner erin gegooid om de kleppen en verbrandingskamer ook weer een beetje schoon te krijgen.
Hieronder zie je de foto's van de Pcv-box en het vacuum slangetje zoals ze nu van de auto zijn gekomen.




Zoals je ziet is die box niet echt schoon meer van binnen, ook de vacuumslang is verre van lekdicht.
Na de ingreep heb ik ook het idee dat de motor soepeler loopt en de turbo wat steviger inkomt maar kan ook verbeelding zijn natuurlijk.
tot nu toe:
- Pcv box + slangen vervangen
- Olie + filter vervangen
- Injectorcleaner
Bevindingen:
Blauwe rook eigenlijk helemaal weg alleen nadat de motor minimaal 15min warm gereden is en dan +/- 2min stationair heeft gelopen iets blauwe rook bij gasgeven.
Onder het rijden en alle andere belastingen van de motor niets te zien of te ruiken, hoop dat het nog rest olie is wat in het systeem zit anders is er nog iets anders niet goed.
Enigste wat ik nog zou kunnen verzinnen is de turbo, klepsteelrubbers denk ik niet want onder het rijden bij gas los zie ik niets.
Is de intercooler nog op een of andere manier af te tappen aan de onderzijde, nog niet gekeken hoor maar is dat mogelijk ?
Nu maar eens afwachten of het nog meer gaat helpen, tijd zal het leren.
Maar zoals de foto's bewijzen is dit zeker geen slecht besteed geld !!
Heb gisteren de Pcv-box vervangen en alle slangen die ervan en naartoe gaan, en het probleem is een heel stuk minder.
Heb nu het idee dat het blauwe wolkje wat er nu na een tijdje stationair nog is ook restolie in intercooler e.d. kan zijn hoop ik

Ook heb ik een vacuum slang die aan de linker kant van het inlaatspruitstuk nogal defect aangetroffen, deze zou je niet zo snel traceren want hij zit niet echt in het zicht.
Ook heb ik meteen nieuwe olie erop gedaan en oliefiter natuurlijk, en een busje injectorcleaner erin gegooid om de kleppen en verbrandingskamer ook weer een beetje schoon te krijgen.
Hieronder zie je de foto's van de Pcv-box en het vacuum slangetje zoals ze nu van de auto zijn gekomen.




Zoals je ziet is die box niet echt schoon meer van binnen, ook de vacuumslang is verre van lekdicht.
Na de ingreep heb ik ook het idee dat de motor soepeler loopt en de turbo wat steviger inkomt maar kan ook verbeelding zijn natuurlijk.
tot nu toe:
- Pcv box + slangen vervangen
- Olie + filter vervangen
- Injectorcleaner
Bevindingen:
Blauwe rook eigenlijk helemaal weg alleen nadat de motor minimaal 15min warm gereden is en dan +/- 2min stationair heeft gelopen iets blauwe rook bij gasgeven.
Onder het rijden en alle andere belastingen van de motor niets te zien of te ruiken, hoop dat het nog rest olie is wat in het systeem zit anders is er nog iets anders niet goed.
Enigste wat ik nog zou kunnen verzinnen is de turbo, klepsteelrubbers denk ik niet want onder het rijden bij gas los zie ik niets.
Is de intercooler nog op een of andere manier af te tappen aan de onderzijde, nog niet gekeken hoor maar is dat mogelijk ?
Nu maar eens afwachten of het nog meer gaat helpen, tijd zal het leren.
Maar zoals de foto's bewijzen is dit zeker geen slecht besteed geld !!
Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er zit een gaatje in de intercooler, deze moet zichzelf dus "reinigen".
Dat gescheurde slangetje zat ongetwijfeld aan de zijkant van het inlaatspruitstuk.
Ik zou het nog even aankijken. Bij mij heeft het roken ook nog heel even geduurd om plotseling volledig te verdwijnen. Is ook nooit meer terug gekomen en heb de auto daarna nog een jaar gereden.
Dat gescheurde slangetje zat ongetwijfeld aan de zijkant van het inlaatspruitstuk.
Ik zou het nog even aankijken. Bij mij heeft het roken ook nog heel even geduurd om plotseling volledig te verdwijnen. Is ook nooit meer terug gekomen en heb de auto daarna nog een jaar gereden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Flipje14
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
- Locatie: Laag-Keppel
Heb een beetje meer hoop gekregen, niet veel rook meer gezien na een hele lange tijd stationair nog minimaal een klein zuchtje rook.
Lijkt minder te worden nog maar 150 km gereden sindsdien, blijf rustig wachten.... denk dat dit toch wel het probleem is geweest.
Hoop dat dit nu goed is kan ik verder met de rest wat nog moet gebeuren
Lijkt minder te worden nog maar 150 km gereden sindsdien, blijf rustig wachten.... denk dat dit toch wel het probleem is geweest.
Hoop dat dit nu goed is kan ik verder met de rest wat nog moet gebeuren

Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
- Flipje14
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
- Locatie: Laag-Keppel
Ga compressie nog meten en de carterdruk ook, maar als het de klepsteelrubbers zouden zijn moet hij ook roken met gas los laten onder het rijden en dat doet hij niet ?
Deze week bij de volvo-dealer nog even langs voor een check hiervan, maar de visuele resultaten zijn al beter of het goed is nog vroeg om te zeggen (ben nogal kritisch
).
Rijden weinig km's dus dan duurt het wat langer voor alles eruit is, anders misschien toch rubbers of turbo....
Deze week bij de volvo-dealer nog even langs voor een check hiervan, maar de visuele resultaten zijn al beter of het goed is nog vroeg om te zeggen (ben nogal kritisch

Rijden weinig km's dus dan duurt het wat langer voor alles eruit is, anders misschien toch rubbers of turbo....
Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Kop hoeft er niet af, maar is een leker klusje.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Flipje14
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
- Locatie: Laag-Keppel
Denk dat ik dan meteen de distributie doe toch alles los, moet dan alleen een systeempje maken om de cilinder onder druk te zetten dan.
Oude bougie denk ik of nie?
Om de klepveren te demonteren heb ik toch geen speciaal gereedschap nodig toch ?
Roken is er sporadisch nog even maar is bijna niets meer....
Oude bougie denk ik of nie?
Om de klepveren te demonteren heb ik toch geen speciaal gereedschap nodig toch ?
Roken is er sporadisch nog even maar is bijna niets meer....
Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
- Flipje14
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
- Locatie: Laag-Keppel
Ik ga het toch maar meteen goed aanpakken, als ik de klepsteelrubbers ga vervangen is het 1,5 uur meer werk en de kop is eraf dus doe dat ook maar meteen aangezien hij ook iets koelwater verbruikt.
Heb begin april een week vrij genomen en ga daar eens rustig mee aan de gang.
Zijn er nog tips van specialisten die het al eens gedaan hebben? ik heb het zelf al wel vaak genoeg gedaan alleen niet aan volvo's.
Als ik het af ga laten vlakken en afpersen zijn er dan bij volvo ook richt lijnen en of verschillende pakkingen ??
Zal er toch wel achter komen want bestel alles wel orgineel en doe meteen de distributie.
Waterpomp ook maar denk ik?
Alle tips/weetjes zijn dus van harte welkom.
Heb begin april een week vrij genomen en ga daar eens rustig mee aan de gang.
Zijn er nog tips van specialisten die het al eens gedaan hebben? ik heb het zelf al wel vaak genoeg gedaan alleen niet aan volvo's.
Als ik het af ga laten vlakken en afpersen zijn er dan bij volvo ook richt lijnen en of verschillende pakkingen ??
Zal er toch wel achter komen want bestel alles wel orgineel en doe meteen de distributie.
Waterpomp ook maar denk ik?
Alle tips/weetjes zijn dus van harte welkom.
Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als je koelvloeistofgebruik hebt zou ik de cilinderbussen heel erg goed inspecteren. Deze willen nog wel eens scheuren met name bij de 2.5 (LPT) modellen. 2.3 is daar niet zo gevoelig voor, maar het zou zonde zijn als alles in elkaar zit en het probleem is niet over.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Flipje14
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 03.02.2011 - 19:26
- Locatie: Laag-Keppel
Zal er dan zeker even op letten, dit is wel een 2,3L motor hoor ?
Weet niet of dat verschil maakt, maar denk zelf niet dat dat zo heel snel gebeurd toch ? Maarjah alles kan natuurlijk zal zover ik ze kan bekijken ze wel even inspecteren. moet ik dan echt een breukje zien ?
Iedergeval bedankt voor de tip !
Weet niet of dat verschil maakt, maar denk zelf niet dat dat zo heel snel gebeurd toch ? Maarjah alles kan natuurlijk zal zover ik ze kan bekijken ze wel even inspecteren. moet ik dan echt een breukje zien ?
Iedergeval bedankt voor de tip !
Suzuki Swift GTi 1992
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
Suzuki Baleno GTi1996
Volvo V70 R 1998
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je moet heel erg goed kijken en dan zie je een breuk. Inderdaad komt het bij de 2.3 modellen niet veel voor, maar een extra inspectie kan nooit kwaad. Bekijk de koppakking ook heel erg goed of er ergens lekkage is geweest. Zoniet dan is het zeker zaak om de bussen te controleren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95