Wat verbruikt jullie D5 ???

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Je hebt de A31 om de hoek, laat hem even uit.
Gaf bij ons al een verschil toen wij terug kwamen van de wintersport, het gemiddelde blijft terug lopen(in positieve zin).
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Turbodesk, heb je gekeken of je EGR klep/behuizing en inlaatspruitstuk erg vervuild zijn? Is een aandachtspunt bij de latere D5 motoren.

Ik neem aan dat je luchtfilter al gecontroleerd/vervangen is.
Verder zou ik bij elke beurt een flesje injectorreiniger in de tank (laten) gooien (bv Forte).
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Inlaatspruitstuk geeft een beperking van het vermogen, geen hoger verbruik. Dat heb ik namelijk ook gehad, maar niets aan het verbruik gemerkt. Je kan het inlaattraject trouwens vrij eenvoudig laten(!) reinigen met forte intake cleaner. Bij mij was er nog maar een gaatje van duimdikte over... Later ging die weer als een speer! Maar verbruik bleef onveranderd.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Het was maar een tip (wel de moeite waard om te controleren)...Zou het theoretisch kunnen dat er meer diesel wordt ingespoten t.o.v. de lucht die aangezogen wordt, waardoor het mengsel niet optimaal verbrandt? Je ziet geen zwarte rookpluim, want het DPF vangt alles op, waardoor ook nog vaker geregenereerd moet worden...

Ok, 2e poging: lopen je remmen aan? handrem? :-P
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Bedankt voor de input :D

Ik heb nu al twee keer een bus injectie reiniger van Forte gebruikt.

De Egr heb ik een half jaar geleden door Rica dicht laten zetten. Daarvoor handmatig gereinigd en een maand geleden nog gecontroleerd. Helemaal nog schoon.

Luchtfilter is met de 180 k beurt gewisseld 1 jaar geleden.

Remmerij loopt niet aan. Ik doe de zomer/winterwissel zelf en de wielen draaien soepel rond. Merk ook geen extra vertraging als ik uitrol naar een stoplicht toe. Je zou dan ook in deze kou de damp van de velgen af moet zien komen door de hitte.

Kan natuurlijk wel een tijdje 200 gaan rijden op de A31, maar ik zie het nut daar niet zo van. Ik rijd al vaak lange stukken, dus wat is het nut?

Nog even en ik kan net zo goed weer op benzine gaan rijden. :(
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Turbodesk schreef: Iemand nog tips???
Ik zou denken aan tunen, iedere auto heeft zijn eigen afstelling karakter. Alleen door de puntjes op de i te zetten is dat te verbeteren. De dealer doet dat niet, een goede tuner wel en die kijkt naar de output (op een testbank)

Ik bedoel dus niet iemand die een chip vervangt maar iemand die naar de auto als geheel kijkt.

Mijn hoorbare lekkage van de injectoren gaven ook geen foutmeldingen. Logisch want er zitten daar geen sensoren :S
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

abbabak1 schreef:
Turbodesk schreef: Iemand nog tips???
Ik zou denken aan tunen, iedere auto heeft zijn eigen afstelling karakter. Alleen door de puntjes op de i te zetten is dat te verbeteren. De dealer doet dat niet, een goede tuner wel en die kijkt naar de output (op een testbank)

Ik bedoel dus niet iemand die een chip vervangt maar iemand die naar de auto als geheel kijkt.

Mijn hoorbare lekkage van de injectoren gaven ook geen foutmeldingen. Logisch want er zitten daar geen sensoren :S
Ik heb de Ecotuning van Rica erin gehad, juist om het brandstof verbruik omlaag te krijgen. Heeft 0 komma 0 geholpen. Heb dus ook mijn geld terug gekregen en heb de tuning eruit laten halen.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Dieselaar
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01

Turbodesk schreef: Iemand nog tips???
verbruik moet je ook relateren aan je gemiddelde snelheid, dat is een betere meetwaarde samen.

je hebt een automaat? die kan "leren" van je schakelgedrag. De truuk is om te zorgen dat hij onder de 2000 toeren opschakelt, en dat doe je door in de buurt van 2000 gas iets terug te houden. Dit moet je vaak doen, dan leert de bak.

Als je een handbak hebt kan je het nog beter zelf sturen door nooit meer dan 2000 tot 2500 toeren te draaien, want verbruik is vrijwel recht evenredig met toerental, en het max koppel heb je al bij 2000.

PS: mijn bc geeft tegenwoordig 6,3 aan als gem gebruik; ik rij veel provinciale wegen met rot-tondes en stoplichten. Snelwegen wordt het iets minder, en zomer/winter maakt ook uit, in de winter slechter door meer files, rolweerstand winterbanden. Maar airco in de zomer kan ook weer 10% van vermogen opslurpen.... Bandenspanning maakt ook uit, ik pomp ze op tot 3.2 dan zijn het net geen ballonnen...Stuurt ook strakker vind ik...

Let ook op hellingen in tunnels, bruggen e.d., meestal laat ik de cc wat teruglopen als het omhoog gaat anders zie je de display opklimmen tot meer dan 10l/100 km..

V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

Afbeelding
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik heb nu al twee keer een bus injectie reiniger van Forte gebruikt.

De Egr heb ik een half jaar geleden door Rica dicht laten zetten. Daarvoor handmatig gereinigd en een maand geleden nog gecontroleerd. Helemaal nog schoon.
Injectiereiniger? Ik hoop injector reiniger voor diesel? Anders heb je de benzine variant te pakken..

En als de EGR schoon is hoeft dat niet te betekenen dat je inlaatspruitstuk schoon is! Haal de inlaat maar eens van je inlaatspruitstuk af en bekijk daar eens hoe het er uitziet. Eventueel bij de dealer met een boroscoop. (klein cameraatje die om de hoek kan kijken)

En eventueel verstuivers laten controleren op lekkage?

Lastig vraagstuk hoor!

Succes iig!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Om vast te stellen of het aan de auto ligt of aan je rijstijl, zou je het kunnen vergelijken met wat andere V70's verbruiken:

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Gemiddeld 8,1l/100 km (1:12,3). Die 1:11,3 van jou is een uitschieter? Wat is je gemiddelde verbruik? En wat geeft je BC aan als je 130 km/h op de teller (of GPS) rijdt?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Dieselaar schreef:
verbruik moet je ook relateren aan je gemiddelde snelheid, dat is een betere meetwaarde samen.

je hebt een automaat? die kan "leren" van je schakelgedrag. De truuk is om te zorgen dat hij onder de 2000 toeren opschakelt, en dat doe je door in de buurt van 2000 gas iets terug te houden. Dit moet je vaak doen, dan leert de bak.

Als je een handbak hebt kan je het nog beter zelf sturen door nooit meer dan 2000 tot 2500 toeren te draaien, want verbruik is vrijwel recht evenredig met toerental, en het max koppel heb je al bij 2000.

PS: mijn bc geeft tegenwoordig 6,3 aan als gem gebruik; ik rij veel provinciale wegen met rot-tondes en stoplichten. Snelwegen wordt het iets minder, en zomer/winter maakt ook uit, in de winter slechter door meer files, rolweerstand winterbanden. Maar airco in de zomer kan ook weer 10% van vermogen opslurpen.... Bandenspanning maakt ook uit, ik pomp ze op tot 3.2 dan zijn het net geen ballonnen...Stuurt ook strakker vind ik...

Let ook op hellingen in tunnels, bruggen e.d., meestal laat ik de cc wat teruglopen als het omhoog gaat anders zie je de display opklimmen tot meer dan 10l/100 km..
Dat verhaal over die toerentallen kan ik niet bevestigen. Als ik de GT in 5 zet bij 120 of lager, is het verbruik op de BC vaak lager dan in 6.
Ik vind dat een te hoge bandenspanning niet lekker rijdt...veel gebonk op korte hobbels.
In tunnels kun je het beste gas bijgeven helling af en gas terugnemen helling op, om zo precies op de ingestelde snelheid uit te komen als je weer uit de tunnel bent (betekent wel dat je 140 rijdt in de tunnel als je met 120 uit wil komen).

De latere D5's zijn minder afhankelijk van rijstijl is mijn ervaring. Met de oude D5 kon je als je rustig aandeed echt zuinig rijden, met de nieuwe maakt het niet zo heel veel uit - zuinig wordt-ie nooit.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wat me opvalt als je kijkt naar de verbruiksgegevens op spritmonitor is dat met name de 05-07 diesel automaat veel meer verbruikt dan zijn voorganger (01-05). Maar de handgeschakelde variant verbruikt weer minder dan zijn voorganger zonder RPF. Dat is wel een vreemde constatering. Zou de bak daar deels voor verantwoordelijk zijn?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Met onze S60 haalde ik regelmatig 4.5/100km/h volgens bc bij 90km/h op de cruise, die had weleenswaar geen GT, 185pk en was een paar kilo lichter dan de huidige V70.
Aan dit soort waarde's kom ik nu zeer zeker niet meer, ik heb wel behoorlijk meer comfort terug gekregen, ik denk dat de GT de grootste boosdoener is maar het rijdt wel relaxt.
Ik neem het extra verbruik daarom voor lief...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

edraket schreef:..Maar de handgeschakelde variant verbruikt weer minder dan zijn voorganger zonder RPF. ..?
Daar ben ik het niet mee eens, mijn handgeschakelde 2007 2.4D zuipt ook als een tempelier en is bepaald niet de enige in zijn soort als ik de verscheidene fora zo lees.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Ik ben nu juist op mijn 2e volle tank hard op weg de 1200 km te halen. Zit wel een retourtje Groningen op de CC bij (en daar woon ik dus niet in de buurt....).

Marc

D5 185pk Summum MY2006
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

MN-NL schreef:Ik ben nu juist op mijn 2e volle tank hard op weg de 1200 km te halen. Zit wel een retourtje Groningen op de CC bij (en daar woon ik dus niet in de buurt....).

Marc

D5 185pk Summum MY2006
Dan ben ik benieuwd op welke snelheid je de CC insteld als je 1200 km kan rijden op een volle tank.
Ik haal net aan 750 km op een tank.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Tarman T schreef:
Ik heb nu al twee keer een bus injectie reiniger van Forte gebruikt.

De Egr heb ik een half jaar geleden door Rica dicht laten zetten. Daarvoor handmatig gereinigd en een maand geleden nog gecontroleerd. Helemaal nog schoon.
Injectiereiniger? Ik hoop injector reiniger voor diesel? Anders heb je de benzine variant te pakken..

En als de EGR schoon is hoeft dat niet te betekenen dat je inlaatspruitstuk schoon is! Haal de inlaat maar eens van je inlaatspruitstuk af en bekijk daar eens hoe het er uitziet. Eventueel bij de dealer met een boroscoop. (klein cameraatje die om de hoek kan kijken)

En eventueel verstuivers laten controleren op lekkage?

Lastig vraagstuk hoor!

Succes iig!
Ik heb Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner erin gedaan.

Had al eens gekeken of ik de inlaat er simpel af kon krijgen, maar dat is nog een behoorlijke klus.

Kan idd nog de verstuivers laten checken, maar de dealer zei, dat als ik nu helemaal niets merk. Stotteren, slecht starten, hikken er waarschijnlijk niets uit die meting gaat komen.
mehrzahl schreef:Om vast te stellen of het aan de auto ligt of aan je rijstijl, zou je het kunnen vergelijken met wat andere V70's verbruiken:

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Gemiddeld 8,1l/100 km (1:12,3). Die 1:11,3 van jou is een uitschieter? Wat is je gemiddelde verbruik? En wat geeft je BC aan als je 130 km/h op de teller (of GPS) rijdt?
Als ik 130 op de teller heb dan geeft de BC ongeveer 7,8 liter per 100km aan. Maar je hoeft het pedaal maar iets aan te tikken en hij gaat al over de 10 liter. Mijn gemiddelde staat nu op 8,1 liter.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Turbodesk schreef:
MN-NL schreef:Ik ben nu juist op mijn 2e volle tank hard op weg de 1200 km te halen. Zit wel een retourtje Groningen op de CC bij (en daar woon ik dus niet in de buurt....).

Marc

D5 185pk Summum MY2006
Dan ben ik benieuwd op welke snelheid je de CC insteld als je 1200 km kan rijden op een volle tank.
Ik haal net aan 750 km op een tank.
Zo'n 10 tot 20 km boven de toegestane snelheid meestal. Dus grote stukken met 140 op de teller.

Als ik hem weer volgegooid heb zal ik een verbruik posten, daar zit dan nog een beetje spread in vanwege 'hoe vol is vol' bij elke tankbeurt :wink:

Marc

(de eerste volle tank reed ik een dikke 900 km mee maar het bonnetje is inmiddels weg, weet niet meer precies hoeveel liter. Je moet ook niet alles willen onthouden nietwaar :roll: )
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9296
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

MN-NL schreef:de eerste volle tank reed ik een dikke 900 km mee maar het bonnetje is inmiddels weg, weet niet meer precies hoeveel liter. Je moet ook niet alles willen onthouden nietwaar :roll:
Ik vul de km stand altijd in in Excel, samen met de getankte liters en de datum. De computer berekent dan het verbruik, gereden kilometers, km-prijs, al dat soort dingen. Al vanaf de eerste kilometer die ik er mee reed.
Ook wél leuk om dat soort dingen te onthouden hoor ;)
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
black smoke
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 17.10.2010 - 20:35
Locatie: oost-brabant

vorig weekend, retourtje venlo-almelo=370km
+2x nijmegen-venlo=280km
totaal zo'n 650km
daadwerkelijk verbruikt 1/16,6
cc vast op 125km/h voor zover 't kon !

maar, door de band genomen zit tie gemiddeld op 1/15,5
V70 D5 in black.. MY '04... MT.... 270dkm
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”