Welke 245 is het beste?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
stefanvanderweele
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.02.2011 - 20:15
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Laat ik me eerst even voorstellen aangezien dit mijn eerste post wordt..

Mijn naam is Stefan van der Weele, woon in Rotterdam, en ik rij Saab....hehe.

deze om precies te zijn, een 1985 Saab 900 Turbo Aero
Afbeelding

Maar heb mijn eerst rijervaring opgedaan in een Volvo 740 Turbo Intercooler, die was van mijn ouders dus ik reed er in..

Deze om precies te zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels is deze verkocht en rijdt nu ergens rond in Griekenland..

Nu wilt het geval dat ik binnenkort een tweede kind krijg en op zoek moet naar een ruimere auto... dus... Ik vind de 245/240 estate (of wat de officiele benaming ook moge zijn) prachtig!!

Nu weet ik bij saab dat de verschillende jaartallen nogal wat verschil hebben metname in kwaliteit (staalsoort, electronica, etc..). Dit zal ongetwijfeld ook het geval zijn bij volvo's (of niet natuurlijk... dat kan ook.. :D )

Mijn vraag is dus... wat is een slimme keuze? Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar een Turbo... leer.... zilver.. Maar ach alles is relatief, en zeker omdat deze auto voornamelijk gereden gaat worden door mijn vriendin.. en ik de saab.

Alvast erg bedank voor de input!!

Stefan
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

De beste is die het best is onderhouden. Die van de latere jaargangen (ze
zijn tot 1993 gemaakt) roesten mischien iets minder hard, maar ze roesten
ook. Geloof geen praatjes over auto's uit het noorden van Zweden waar ze
niet met pekel strooien, hier strooien ze wel. Er zijn "Super Polars" die komen
uit Italie. Daarvan klopt de kilometerstand niet, maar dat is erg onbelangrijk.
240's uit elk jaar kunnen roestbakken zijn maar ook pareltjes. Je kunt niet
een jaar noemen waaruit je gegarandeerd een goede gaat vinden. Let op
roest bij het linker achterwiel en onder de achterdorpel. Vraag om onderhouds-
rekeningen. Kijk of de distributie optijd is vervangen. Als de auto van binnen
nog schadevrij is, is er waarschijnlijk goed voor gezorgd. Succes!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41670
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Oh ja, en doe die SAAB weg en neem er zelf ook een Volvo :D
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een 940 lpt is een zalige machine
Volvo for life
stefanvanderweele
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.02.2011 - 20:15
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ben schreef:Oh ja, en doe die SAAB weg en neem er zelf ook een Volvo :D
hehehe.....
stefanvanderweele
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.02.2011 - 20:15
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

bart simpson schreef:een 940 lpt is een zalige machine
Ik zou wel graag belastingvrij willen rijden. Voor zolang dat nog duurt....
stefanvanderweele
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.02.2011 - 20:15
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Stinky schreef:De beste is die het best is onderhouden. Die van de latere jaargangen (ze
zijn tot 1993 gemaakt) roesten mischien iets minder hard, maar ze roesten
ook. Geloof geen praatjes over auto's uit het noorden van Zweden waar ze
niet met pekel strooien, hier strooien ze wel. Er zijn "Super Polars" die komen
uit Italie. Daarvan klopt de kilometerstand niet, maar dat is erg onbelangrijk.
240's uit elk jaar kunnen roestbakken zijn maar ook pareltjes. Je kunt niet
een jaar noemen waaruit je gegarandeerd een goede gaat vinden. Let op
roest bij het linker achterwiel en onder de achterdorpel. Vraag om onderhouds-
rekeningen. Kijk of de distributie optijd is vervangen. Als de auto van binnen
nog schadevrij is, is er waarschijnlijk goed voor gezorgd. Succes!
Helder verhaal.... eigenlijk precies hetzelfde als bij Saab..
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Dat vind ik nou een hele mooie Saab Stefan en de beste 245 is een 740!! :P :P
Groeten van Frans.
stefanvanderweele
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.02.2011 - 20:15
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik ga misschien erg met de deur in huis vallen nu... maar mijn herinnering van de 740 was dat hij erg soft op zijn veren stond..niet echt fantastisch door de bochten dus... Zijn er voorbeelden op het forum van 240's die bijvoorbeeld zijn uitgerust met wat stugger materiaal..? een soort snelle versies...? Gewoon even om wat inspiratie op te doen..
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41670
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

De 200 serie kun je zo strak maken als je wilt.
Van zichzelf zijn ze dat niet.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
stefanvanderweele
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.02.2011 - 20:15
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ben schreef:De 200 serie kun je zo strak maken als je wilt.
Van zichzelf zijn ze dat niet.
Voorbeelden hier op het forum?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 22189
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dan is een verwijzing naar Zweedse fora meer op zijn plaats. De gemiddelde Zweed, voor zover die bestaat, lijkt gek op auto's en maakt er vaak iets moois en bijzonders van. Zoek ook eens op YouTube naar Zweedse filmpjes en je ziet dat het allemaal met genoegen gemaakt wordt.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Beste Steven,

Kijk een op mijn web-log voor aankooptips voor een Volvo uit de 200, 700 en 900 serie. Verder staat daar heel veel informatie over deze series.

De 240 heeft wel een turbo versie gehad in de jaren 80, maar een goede turbo, goed onderhouden en met weinig of geen roest zijn duur.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Het gros van de Zweden geeft geen bal om Volvo 240's behalve om stuk te rijden in de bossen, waar ze er ook al teveel van hebben. Amerikaanse bakken, daar houden ze van. Vreemd genoeg is de 240 een halve Amerikaan, erg soft dus. Hoort erbij, zijn nog best vlot in de bocht ondanks het overhellen.

Ik zou zelf wel een 77 of 78 245 met B21A en M45 willen, zonder stuurbekrachtiging en verder helemaal basis, dikke motor, dik staal en dikke bumpers op smalle banden.
Alhoewel dat van dat staal en de motor voor alle jaargangen klopt. Volvo is een erg consistente autobouwer.
JaapVanDerWeele
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22.02.2011 - 10:31

Hoi Stefan, voor de wegligging hou je je SAAB en voor de ruimte een 240 Polar zou ik je willen voorstellen.
SAAB-Jaap.
stefanvanderweele
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.02.2011 - 20:15
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Jaap.... je bent net een kind... hahahah! Kom je nou ook op het Volvo forum.... haha kun je je oude auto nog even bekijken....

maar je hebt wel gelijk met je opmerking....... ik blijf ook gewoon een kind..

Stel ik wil een 240 importeren uit zweden... heb ik dan nog kans op een goede of zijn die inmiddels allemaal om een boom heen gevouwen..?
Gebruikersavatar
Arjan.
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 06.11.2009 - 14:42
Locatie: Utrecht

Uiteraard zijn er in Zweden ook nog hele en goede 240's te vinden, maar ook heel slechte. Blijven auto's van 18 tot 37 jaar oud en als je daar niet netjes voor zorgt... Importeren is goed te doen, maar kost wel tijd (uitzoeken, ophalen, invoeren) en geld (brandstof, bruggen, invoeren) natuurlijk. Moet je eig vooral doen als je het leuk vindt en weet waar en waarnaar je op zoek moet. Wel leuk om je eigen auto uit zijn geboorteland te halen natuurlijk.

De Zweden (en de tussenhandel) weten inmiddels ook heel goed dat Nederlanders dol zijn op 240's van voor 1987 en dat merk je vaak in de prijzen...
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 511
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Nou Stefan, veel verschillende info...

1. Een 240 krijg je net zo sportief als je 'm hebben wilt. Ook zonder Zweeds Forum (google kronenberg volvo)
2. Mijn 265 ging heeeel strak door de bocht, beter dan alles wat na 2000 rijdt en zijn bandenspanning niet regelmatig controleerd...door PU rondom, niveaumats achter en koni geel/lesjofors voor.
3. Hou de Saab er lekker naast, is nl ook leuk (heb een 9-3s cabrio :))
4. Ik zou gaan voor een goed gerepareerde, want ook een 1993 moet eens een 'ECHT HELE GROTE BEURT' hebben ofwel een kleine restauratie.
5. ik wil je niet weg hebben maar de specialisten vind je meer op volvolvo
6. Iedereen kent de prijzen van een 240, verwacht (helaas) niet dat je door import goedkoper uit bent...

Succes !
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Middels de aankooptips kun je geen buil vallen. Op mijn site staat ook een adres van 2 broers die ook een Volvo voor je importeren.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
stefanvanderweele
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 20.02.2011 - 20:15
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Erg bedankt allemaal voor alle input!
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”