Omdat de wagen wat onrustig op het gaspedaal reageerde in een lage versnelling, heb ik gisteren het gasklephuis (in het verleden reeds vernieuwd, dus met gele stikker) gereinigd.
- Accu aangesloten gehouden
- Stekker op de ETM ook aangesloten gehouden
- De 4 boutjes losgedraaid
- Met keukenpapier en thinner binnenbuis aan weerskanten van de klep gereinigd
- Klep zelf gereinigd inclusief de rand in de buis daaromheen
- Nieuwe pakking geplaatst
Na deze actie valt het volgende op:
Positief:
- Auto start direct
- Bij koude motor verhoogd stationair
- Bij warme motor normaal toerental
Negatief:
- Bij het rijden de BC ingeschakeld. Als ik het gas loslaat, duurt het erg lang (dik 10 seconden) totdat de BC verbruik 0.0 aangeeft.
- Bij stilstand gasgeven reageert de motor direct, maar bij het teruggaan in toeren blijft hij eerst hangen op ca 1400 tpm dan zakt hij naar 1100 en daarna abrupt naar 800 tpm.
Na deze testrit de accu losgehaald en ca 15 minuten gewacht met weer aansluiten. Helaas mocht dit niet baten. Iemand tips?
Na het reinigen van het gasklephuis nu verhoogd toerental.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nooit reinigen met thinner om te beginnen. Als er al kunstof delen in de gasklep aanwezig zijn is de kans erg groot dat deze gewoon oplossen en je nu een probleem hebt. Je hebt daar remmenreiniger voor en dat is wel primsa bruikbaar. Daarnaast is keukenpapier ook niet zo'n lekkere optie. De kans is erg groot dat er een stukje papier achter blijft en dat is echt dodelijk voor je motor. Daarnaast kan het ook nog de stationair gaatjes in de gasklep dichten waardoor je dit probleem krijgt. Heb je geen slangetje of stekkertje los getrokken (per ongeluk)?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb op aanraden van de dealer zojuist de accu losgekoppeld en beide polen zitten nu tegen elkaar. Aangezien ik straks moet werken, laat ik dat maar even zo. Ik zal straks ook even remmenreiniger halen.
Ook de monteur dacht aan een losse of gescheurde luchtslang. Ik zal daar vanavond eens kritisch naar kijken. Ik heb gisteren geen gaatjes in de gasklep gezien. Zitten die er altijd? Dan heb ik ze wellicht dicht zitten smeren. Ik zal dat vanavond ook eens goed bekijken.
Ook de monteur dacht aan een losse of gescheurde luchtslang. Ik zal daar vanavond eens kritisch naar kijken. Ik heb gisteren geen gaatjes in de gasklep gezien. Zitten die er altijd? Dan heb ik ze wellicht dicht zitten smeren. Ik zal dat vanavond ook eens goed bekijken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Dat de motor niet direct in toerental terugvalt, bij gas los laten, heb ik ook, ik wijtte dat tot op heden aan de instellingen van het motormanagement ivm de milieueisen.... Maar dat kan dus ook wat anders zijn?
Veel sterkte in ieder geval, de family car moet natuurlijk wel gewoon te vertrouwen zijn...
Veel sterkte in ieder geval, de family car moet natuurlijk wel gewoon te vertrouwen zijn...
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De motor zakte voorheen ook niet direct naar 800 tmp maar nu duurt het wel zo'n 10 seconden voor dat hij daarop zit en dat duurt me te lang. Vanavond maar weer eens kijken. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Vanavond weer een avondje aan de auto besteed. ETM wederom verwijderd, nu ook de stekker maar losgehaald, zodat ik binnen (wel zo warm) met remmenreiniger aan de slag kon. Luchtfilter geopend, filter gereinigd, vacuümslangetjes nagezien, geen bijzonderheden kunnen vinden.
Nadat alles weer gemonteerd was, accu weer aangesloten. Auto gestart en dat ging prima. Testrit gemaakt en ook nu bleek het toerental bij gas los nog altijd veel te hoog en het leek nu ook langer te duren voor het weer wat zakte. Wat opviel was het feit dat de auto behoorlijk aan het gas hing. Na aankomst leek het echter wel al wat minder lang te duren tot het toerental rond de 800 tpm zat, ca 3 seconden. Dat geeft de mens weer hoop. Morgen even een dagje naar de Keistad, dus eens zien hoe de auto zich dan gedraagt.
Ik meld hier mijn bevindingen weer.
Nadat alles weer gemonteerd was, accu weer aangesloten. Auto gestart en dat ging prima. Testrit gemaakt en ook nu bleek het toerental bij gas los nog altijd veel te hoog en het leek nu ook langer te duren voor het weer wat zakte. Wat opviel was het feit dat de auto behoorlijk aan het gas hing. Na aankomst leek het echter wel al wat minder lang te duren tot het toerental rond de 800 tpm zat, ca 3 seconden. Dat geeft de mens weer hoop. Morgen even een dagje naar de Keistad, dus eens zien hoe de auto zich dan gedraagt.
Ik meld hier mijn bevindingen weer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- chrisje
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 12.05.2008 - 12:35
- Locatie: Tilburg
Nu weet ik niet of het bij Volvo ook zo is, maar als je de computer reset, moet je een paar km rijden, zodat ie zich zelf weer inleerd. Dat is bij me jeep namelijk wer het geval. die rijd de eerste paar km ook beroerd, en daarna loopt ie weer goed
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1360
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Vooral omdat het gisteren na een ritje van dik 10 minuten wel al beter ging, heb ik ook goede hoop dat het na vandaag beter gaat.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Hoop het voor je Erwin je hebt al weer genoeg gekl..t gehad
deursloten en nu dit. [-o<
deursloten en nu dit. [-o<
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
\:D/
EUREKA!!! :occasion9: :hello1:
Hij werkt weer perfect! Het begin van de rit was nog duidelijk even wennen voor de ETM, maar na de rit van een kleine 200 km was hij weer gewoon zichzelf. Ook de rit huiswaarts was alles, direct na het starten al, weer normaal.
Allen dank voor de tips, het meedenken en meeleven. :thumbleft:
Hij werkt weer perfect! Het begin van de rit was nog duidelijk even wennen voor de ETM, maar na de rit van een kleine 200 km was hij weer gewoon zichzelf. Ook de rit huiswaarts was alles, direct na het starten al, weer normaal.
Allen dank voor de tips, het meedenken en meeleven. :thumbleft:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Kijk, en daarom koop ik dus geen andere auto. Heeft wel iets, een auto met karakter 

Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Fijn dat het is opgelost. maar niet meer met tissue doen hoor. Ik krijg daar hartkloppingen van 

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 21.03.2007 - 16:34
Karakter is gelijk aan "weer iets kapot" ?olav schreef:Kijk, en daarom koop ik dus geen andere auto. Heeft wel iets, een auto met karakter
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Nee dat is hoe een alfa romeo rijder tegen zijn auto aankijkt als het om karakter gaat.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb je tips opgevolgd en ben met de remmenreiniger bezig gegaan (€ 4,65 voor een grote bus) en dan hoef je niet veel meer te boenen. Beetje wegvegen gaat dan prima met een oude theedoek. En voor anderen die het ook overwegen: Neem de moeite om de stekker los te halen, zodat je niet hoeft te klooien in de motorruimte. En koop gelijk twee pakkingen. Ze kosten slechts € 2,15 en dan hoef je niet de volgende dag nog keer naar de dealer als het niet in één keer is gelukt.edraket schreef:Fijn dat het is opgelost. maar niet meer met tissue doen hoor. Ik krijg daar hartkloppingen van
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Nu weet ik dat er later een software update is verschenen voor de gasklephuizen zodat ze minder kritisch zouden zijn. Wie weet wat dit precies inhoud?
Overigens ocean racer, dat probleem heb ik ook gehad en wel na de eerste keer reinigen. Je denk dan "moet mij weer overkomen" Na een tijd reed de V70 gelukkig weer vanouds.
Overigens ocean racer, dat probleem heb ik ook gehad en wel na de eerste keer reinigen. Je denk dan "moet mij weer overkomen" Na een tijd reed de V70 gelukkig weer vanouds.

V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En die update is er gekomen voor de (bijna) versleten koolstrips in het regelhuis. Aangezien ik reeds een nieuwe ETM heb (nou ja, nieuw...) is zo'n update dus (nog) niet noodzakelijk. Bij problemen begint het meestal met het reinigen, dan de update en dan een nieuwe ETM. Maar ook met een nieuwe ETM kan het echt geen kwaad deze regelmatig te reinigen. Vanaf de motorkant komt er best wat zwarte derrie in de buis terecht, wat de werking van de klep (ernstig) kan hinderen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race