Ik merk de laatste tijd bij koudstart een verhoogde uitstoot, en dat de motor net wat minder fijn loopt dan wanneer 'ie warm heeft (oké - dat is sowieso wel logisch).
Ook had ik daarnet dat wanneer ik de auto (stond al de hele dag stil in de kou) startte, hij na een halve seconde uitviel en ik hem opnieuw moest starten, daarna geen problemen meer, idem wanneer de motor warm is geen problemen en ook geen verhoogde uitstoot meer.
Zouden dit de gloeiboegies kunnen zijn ? Betreft dus een diesel en de auto heeft bijna 150.000km's.
Raden jullie gloeiboegies van een bepaald merk / type aan, iemand ervaring hiermee ?
Bedankt.
Gloeiboegies ?
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Denk ook zeker aan je verstuivers. De bougies bunnen ze online uitlezen bij de dealer.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wouter, hoeveel heeft jouw auto inmiddels gelopen?
Injectoren komt niet veel voor bij het nieuwere type. Is het brandstof filter wel vervangen bij de laatste beurt? Heel vaak wordt die "vergeten" bij een beurtje omdat dat ding echt ongelooflijk vast kan zitten.
Gloeibougies kun je zelf makkelijk doormeten. Even het dopje eraf en je kunt de weerstand meten tussen het puntje en de massa. Als er 1 afwijkt zou ik die gewoon vervangen voor een nieuwe. Meen dat het iets van 1 ohm is. Als je een hoge weerstand meet is hij stuk.
Injectoren komt niet veel voor bij het nieuwere type. Is het brandstof filter wel vervangen bij de laatste beurt? Heel vaak wordt die "vergeten" bij een beurtje omdat dat ding echt ongelooflijk vast kan zitten.
Gloeibougies kun je zelf makkelijk doormeten. Even het dopje eraf en je kunt de weerstand meten tussen het puntje en de massa. Als er 1 afwijkt zou ik die gewoon vervangen voor een nieuwe. Meen dat het iets van 1 ohm is. Als je een hoge weerstand meet is hij stuk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- wtr_s60
- 4th Gear member
- Berichten: 579
- Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58
wtr_s60 schreef:
Betreft dus een diesel en de auto heeft bijna 150.000km's.
.

Ik heb idd de "euro4".
Bij 't laatste onderhoud enkel oliewissel + oliefilter vervangen, brandstoffilter denk ik niet. Dat laatste (gloeiboegies nameten) moet ik even bekijken.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Oeps had dat even over het hoofd gezien. Zou de gloeibougies en brandstoffilter even checken. Ik gok als eerste op het filter!
Oja nog een tuip: rijd de tank even leeg en tank opnieuw bij een station waar je goede ervaringen hebt. Je zult niet de eerste zijn die denkt een probleem te hebben en het blijkt aan de diesel te liggen. Heb dat zelf namelijk ook al eens gehad.
Oja nog een tuip: rijd de tank even leeg en tank opnieuw bij een station waar je goede ervaringen hebt. Je zult niet de eerste zijn die denkt een probleem te hebben en het blijkt aan de diesel te liggen. Heb dat zelf namelijk ook al eens gehad.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- lionx84
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:42
- Locatie: Den Haag
zou het kunnen dat er gloeiboegies zijn die sneller 'warm' worden dan andere en dat die in me d5 blok zitten.
Er zaten andere in, heb deze een keertje vervangen maar zou het kunnen dat ik te gierig was (omdat ik niet snapte wat het allemaal deed precies).
vandaag wel ff snel met een plusje (12 volt) getest of die vonkte bij het aan tikken van de gloeiboegies en dat werkte, nog niet de weerstand gemeten dervan.
morgen eens kijken of dat lukken gaat.
Er zaten andere in, heb deze een keertje vervangen maar zou het kunnen dat ik te gierig was (omdat ik niet snapte wat het allemaal deed precies).
vandaag wel ff snel met een plusje (12 volt) getest of die vonkte bij het aan tikken van de gloeiboegies en dat werkte, nog niet de weerstand gemeten dervan.
morgen eens kijken of dat lukken gaat.