Plotseling een hele kerstboom aan controlelampjes branden

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een draaiende koelvin bij winterse temperaturen is in elk geval niet normaal. En als de accu is opgeladen, zou dit ook geen storing moeten opleveren. Het lijkt erop dat niet alleen de dimlichten defect zijn geraakt...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Ik denk dat er een diode stuk is van jouw dynamo, dus nog iets laden, maar lang niet genoeg.
Maar wel net weer voldoende om je laadstroomlampjeampje uit te laten gaan.
Soms kon je in het donker zien dat het lampje net iets oplichte, maar gezien de huidige computers kon dit wel eens over zijn.
T5je
3rd Gear member
Berichten: 374
Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28

Heb vanmiddag hetzelfde meegemaakt. Een kerstboom aan lichten op de BC en melding Remservice met spoed opzoeken.
Auto aan de kant, contact af en weer starten. Melding kwam dat de dynamo een te hoge spanning gaf. Moest toch doorrijden dus langzaam optrekken. Met een schok doorschakelen in de versnelling. (Heb een semi-automaat) Toen kwam melding Remservice met spoed opzoeken ook weer. BC werkte niet meer alleen de km-stand zag ik oplopen. Verder alles geblokkeerd en blijven branden.

Op mobiel internet Volvo-dealer gevonden. Daar auto aan de computer gehangen en bleek dat de dynamo 16,1 volt afgaf. Daardoor waarschijnlijk een aantal andere foutieve meldingen. Morgen wordt er een nieuwe dynamo in gezet, daarna weer testen of foutieve meldingen blijven.

Ben nu al 685 euro kwijt inclusief. Weet niet of dit normale Volvo-dealer prijs is. Maar heb dit liever dan voor eigen risico 150 km doorrijden. Weet niet wat er allemaal zou kunnen doorbranden of dat je met lege accu aan de kant van de weg komt te staan. Heb je groter probleem en waarschijnlijk ook meer kosten.

Heb wel een leenauto (V50) mee voor 32,50 en dat geeft toch een stuk veiliger gevoel.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
Bert928GT
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 28.12.2010 - 20:50

Hallo T5je,

die hele riedel aan meldingen moet je niet van schrikken, bij mij deed de dynamo niets meer en ook dat resulteerde in zo ongeveer in alle foutmeldingen die maar mogelijk zijn, omdat hij niets meer deed ben ik zelfs stil komen te staan. Zelfs de ventilator werd verkeerd aangestuurd en bleef lopen. Ik heb de oude dynamo eruit gehaald en voor 175 euro een gereviseerde dynamo gekocht en die erin gezet.
Daarmee was alles opgelost. De dynamo is gewoon een standaard Bosch dynamo, niets bijzonders. Om de laadstroom te meten kun je ook een simpele multimeter gebruiken en die met lopende motor op de accu aansluiten.
Ben je al 685 euro kwijt voordat de nieuwe dynamo erin zit?

groet Bert928GT
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een te hoge spanning kan tot extreem dure reparaties leiden. Accu geeft als eerste de geest waardoor de spanning direct op de electronica terecht komt met alle piek spanningen van de dynamo inclusief. De ECU, maar ook alle autolampjes enz geven uiteindelijk de geest, dus maar goed dat je direct gestopt bent. De rekening had uiteindelijk vele malen hoger kunnen zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
T5je
3rd Gear member
Berichten: 374
Lid geworden op: 04.01.2008 - 16:28

Inderdaad, in het geval van Bert928GT zou het zo'n vaart niet lopen. Een kapotte dynamo levert geen stroom, je accu loopt leeg en je staat stil. Lastig maar met wat hulp en een revisie dynamo weer op te lossen.
In mijn geval een kapotte dynamo die teveel stroom leverde. Was al bang voor een opgeblazen accu en alle gevolgen daarna. Volvo dealer had het dan wel over mogelijk kunnen doorrijden met alle electronica aan (stoelverwarming, achterruitverwarming, ventilatoren etc) maar was toch bang voor andere gevolgen. Had geen idee wat edraket allemaal opsomde maar had er wel een voorgevoel over. Liever nu 685 euro kwijt dan achteraf een veelvoud daarvan.

Evengoed bedankt Bert en Ed. Terugkoppeling is altijd welkom.

Morgen dus de 685 betalen en de auto weer ophalen. Tenminste, als dat het enige is. Maar Bert volgend zal dat wel zo zijn.

Wordt vervolgd.
V70 T5 eind 2000 met 250 pk 310 (?) pk en 420 (?) Nm
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Of de dynamo loskoppelen en naar huis rijden natuurlijk. Rijdt je wel de accu leeg maar dat is voor een keertje en een niet te grote afstand geen probleem.

Maar je hebt gelijk dat je beter wat geld spendeert aan zekerheid dan dat je een behoorlijk risico loopt op grote gevolgschade.

Marc
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”