hallo.
mijn s60 d5 wil ik nieuw olie filter opdoen,is dat zelf te doen,zo ja hoe?
heb er nog nooit nagekeken waar die zit,met ruimte enz enz.
hoor het wel van jullie.
bvd roland
oliefilter d5 vervangen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02.12.2010 - 15:22
- Contacteer:
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Het oliefilter zit verscholen in een zwart ABS huisje met een grote 'moer' er op.
Losdraaien doe je met een grote dopsleutel en verlengas, ik weet de maat even niet uit het hoofd, maar iets in de 30+.
Voor het vastdraaien gebruik je het beste een momentsleutel, je wil niet dat dit huis breekt of los laat!
Losdraaien doe je met een grote dopsleutel en verlengas, ik weet de maat even niet uit het hoofd, maar iets in de 30+.
Voor het vastdraaien gebruik je het beste een momentsleutel, je wil niet dat dit huis breekt of los laat!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 02.12.2010 - 15:22
- Contacteer:
ja ok,duidelijk,maar met wat voor aanhaalmoment zet j ehem vast dan?maakt dat nog wat uit?
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 31.12.2007 - 13:39
Volgens mij is het een maat 36. En aanhaalmoment staat (of ik zie het niet) niet in de autovraagbaak. Ik zet het altijd goed dicht maar zeker niet te vast omdat het plastic is en bovendien je het anders nauwelijks los krijgt. (vergeet niet een nieuw afdichtrubbertje ertussen te doen)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Oh sorry, was dit topic even vergeten.
Vadis heeft het over 25 Nm voor het filterhuis en 35 Nm voor de aftapplug. De dichtringen van beiden moeten vervangen.
Maar zoals altijd, ga niet alleen af op informatie maar gebruik ook gezond verstand en Fingerspitsengeful.
Vadis heeft het over 25 Nm voor het filterhuis en 35 Nm voor de aftapplug. De dichtringen van beiden moeten vervangen.
Maar zoals altijd, ga niet alleen af op informatie maar gebruik ook gezond verstand en Fingerspitsengeful.
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Ik heb pas het filter vervangen bij een V70 D5. Dat filterhuis was met zo'n 250 Nm vastgedraaid (Misschien een beetje overdreven, maar toch). Het heeft heel wat zweet gekost eer dat dat los kwam...
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:15
Inderdaad een heel grote dopsleutel en helaas nogal prijzig. Niet courant te verkrijgen in de gewone winkels. Je moet er voor naar een speciaalzaak in gereedschap. 25 NM voor het filterhuis. Of op het gevoel en niet te vast want dan krijg je hem moeilijk los later.
Wil je niet onder je auto kruipen gebruik dan een goede oliepomp om de olie er uit te zuigen. Eerst 5 minuten rondrijden zodat alle deeltjes goed gemengd zijn in de olie. Dan onmiddellijk uitzuigen langs de oliedop. Steek de kunststof olieslang van de oliepomp zo diep mogelijk, paar keer pompen en hij zuigt hem vanzelf leeg. Om correct te zijn, bijna leeg. Doordat je net gereden hebt zijn alle eventuele onzuiverheden in de oude olie goed gemengd en blijft er in verhouding nog weinig achter in de rest die je er niet kan uitzuigen. Dit rekening houdend met het vorig jaar verschenen artikel van de Shell topman die vertelde dat olie verversen eigenlijk niet hoeft bij auto's dan hoef je je niet druk te maken over die kleine hoeveelheid niet opgepompte olie. Twijfel je toch, dan ververs je iets vroeger dan om de 20.000 km en zo slaap je misschien rustiger.
Zelf klein onderhoud uitvoeren, een fluitje van een cent. Mede dankzij dit forum.
Wil je niet onder je auto kruipen gebruik dan een goede oliepomp om de olie er uit te zuigen. Eerst 5 minuten rondrijden zodat alle deeltjes goed gemengd zijn in de olie. Dan onmiddellijk uitzuigen langs de oliedop. Steek de kunststof olieslang van de oliepomp zo diep mogelijk, paar keer pompen en hij zuigt hem vanzelf leeg. Om correct te zijn, bijna leeg. Doordat je net gereden hebt zijn alle eventuele onzuiverheden in de oude olie goed gemengd en blijft er in verhouding nog weinig achter in de rest die je er niet kan uitzuigen. Dit rekening houdend met het vorig jaar verschenen artikel van de Shell topman die vertelde dat olie verversen eigenlijk niet hoeft bij auto's dan hoef je je niet druk te maken over die kleine hoeveelheid niet opgepompte olie. Twijfel je toch, dan ververs je iets vroeger dan om de 20.000 km en zo slaap je misschien rustiger.
Zelf klein onderhoud uitvoeren, een fluitje van een cent. Mede dankzij dit forum.