Heb hier al het een en ander gelezen over visco versus haldex. Onze XC heeft nog een visco. Het volgende valt nu op. Een tijdje terug pieptje deze een beetje als je achteruit reed. Een beetje olie verhielp het euvel. Toen we in maart de berg opreden naar Val Thorens hoorde je als de achterwielen bijgezet werden even een korte piep.
Duidt dit op een versleten visco? (hoop het niet.... ) Of zou het minder ernstig zijn. Zijn er tips over wat evt. te doen?
XC70 D5 Geartronic MJ 2003, BMW 525D MJ 2008, Porsche 911 Carrera 3.0 MJ 1977
Euh....Het is voornamelijk als je achteruit rijdt sterker aanwezig. Dan licht als je langzaam voorruit rijdt, als je harder gaat rijden is het weg. Een soort piepen, niet constant, maar met het ronddraaien van de as, net of er iets aanloopt. Op de berg naar Val Thorens was het duidelijker aanwezig op het moment dat de achterwielen bijgeschakeld werden, een duidelijke korte snerp op het moment van inschakelen, wat zich herhaalde iedere keer als de achterwielen bijgezet werden.
Denk daarom dat er iets in de haldex aanloopt. Wat denk jij? Moet binnenkort op APK, kan ik er evt. meteen naar laten kijken.
Ik ben erachter wat het is. Omdat het geluid vanuit het midden, achterin de auto kwam, was ik al bang voor de koppeling op de Haldex. Wat blijkt? Als je achteruit rijdt, komen de ronde stiftjes die in de ronde koppeling steken naar buiten en schuren aan tegen een achterplaat bij het ronddraaien (Sorry, ben niet zo technisch). Er zit speling op de aandrijfas naar achteren, welke veroorzaakt wordt door speling op de aftakking vooraan de motor (soort mof). Beiden dienen nu vervangen te worden, voordat de haldex zelf een opdonder krijgt. Staat gepland voor deze maand. Km stand nu 220.000. Keep you posted.