Schokkende motor/auto (bij schakelen)

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Live
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46

Beste lezer ;)

Mijn moeder is de gelukkige eigenaar van een C30 en ik ben de erg gelukkige bestuurder. Auto rijdt lekker, stuurd goed en ziet er, naar mijn mening, top uit. Audi A3 of BMW 1serie, ik vind ze minder mooi.

Om tot de kern van het verhaal te komen, de auto 'schokt' bij het schakelen. Het is een 1.6 handgeschakelde auto.
je start hem, rijdt soepel weg maar dan dit:
koppelen -> in z'n 2 -> ontkoppelen & klein beetje gas -> duw/schok in de rug, en dat is niet van het grote vermogen (100pk) van de auto. In me pa's XC60 D5 schakel ik namelijk op min of meer dezelfde manier en krijg ik die schok niet. En de schok komt ook niet omdat ik bij het schakelen iets gas geef, het is echt minimaal.

in z'n 3 en 4 zelfde idee. Moet wel opmerken dat die schokt bij lage toeren.. Met een huidige benzine prijs van rond de 1,65 rijd ik graag zuinig dus schakel ik bij 2.000 - 2.200 toeren omhoog.
Ga je hard door rijden, schakel je bij 3.000 of hoger op gaat die weer heel soepel.


Ander voorbeeld:
je rijd in z'n 1 - koppelen -> schakelen, in zn 2 -> gas los.. ook dan 'stotterd' de auto als ware.. het gaat niet soepel.

Toen dacht ik. Misschien kan ik gewoon niet autorijden. Maar afgelopen week in Finland een VW Polo 1.4 benzine als leenauto gehad en daar schakel ik op precies dezelfde manier en gaat het wel gewoon (erg) soepel. Ook bij andere auto's heb ik dit 'probleem' (is niet erg, beetje irritant gewoon) niet.

Ook goed te vermelden: De achteruit pakt die soms niet goed. Je staat stil, je wilt hem in ze achteruit zetten maar op één of andere manier 'pakt' die hem soms niet. Hij 'klikt' er niet lekker in. Ook al staat de pook tegen de R aan voel je gewoon dat die er niet in zit en moet je hem een extra zetje geven. Doe je dit niet en laat je de koppeling opkomen dan is het kkggggrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr





Iemand hier bekent mee ? Of een idee ?
Het lijkt nu misschien door mijn manier van schrijven dat het écht goed mis is, maar dit probleem is alleen 'storend/irritant' als je er een lange tijd in rijdt. Anderen zouden het misschien niet zo snel doorhebben, als zeiden me beiden ouders wel dat ze het ook merkten..

Gr. Joost

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
anthem2
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 20.01.2010 - 02:19

ik heb een 1.6 benzine en net hetzelfde...
enkel het schokken dat jij bedoeld heb ik bij koude motor.
dan schakel ik ook rond de 2200 toeren.als die warm staat heeft hij het niet.

over die achteruit dat heb ik met al mijn auto's gehad,ook die van mijn vriendin en van men pa enz...ik geef dan geen extra ruk aan de pook om toch in achteruit te zetten maar zet hem effe terug in neutraal,laat men koppeling los en duw hem dan terug in en gaat perfect dan.
ik heb dit nu niet elke keer als ik ga parkeren maar het gebeurd.
voor mij was dit normaal aangezien ik eerst met mitsubishi gereden heb,dan peugeot en dan volvo en ze hadden het allemaal.

dat schokken is soms wel storend idd maar dacht dat dit dus ook normaal was.
Gebruikersavatar
Live
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46

Bedankt voor de tip !

En ik wist dus ook niet of het normaal of niet normaal was, daarom poste ik het even op het forum ^^.. Maar als er meer mensen dit ''probleem'' kennen zal het wel 'normaal' zijn !

Al moet ik dan wel credits geven aan die 1.4 Polo want in Finland (-20C)schakelde/reed dat bakkie ook met koude motor erg soepel

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
v70bio
3rd Gear member
Berichten: 488
Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
Locatie: Flevoland

Ken het probleem, denk dat schakelen bij 2000 beetje te laag is. max koppel ligt ook bij een hoger toerental. Schakel zelf meestal tussen 2500-3000 toeren.
Wat vervelender is dat de auto gaat afslaan:
Koude motor, starten direct wegrijden ga je dan te snel dan heb je kans dat hij afslaat. Al mee terug geweest naar de dealer maar tsja zal hier mee moeten leven. Nu wacht ik ietsje langer met meteen wegrijden. (zorg dat eerst de gordel omzit) en dan is er niets aan de hand.
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
Gebruikersavatar
S40 Momentum
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47

Het schakelen tussen achteruit- en de vooruit versnellingen is een normaal mechanisch gebrek.

De tandwielen staan dan recht tegenover elkaar en kunnen daardoor niet lekker in elkaar schuiven. Je kunt het nogmaals proberen of even, met de koppeling ingetrapt, gas geven en je zult zien dat hij dan wel gaat.

Correct me if i'm wrong
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Geen enkel probleem met inhouden/schokken..

En ook het schakkelen gaat gewoon soepel..
Maar heb wel model 2011..
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
v70bio
3rd Gear member
Berichten: 488
Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
Locatie: Flevoland

1.6 en model 2011? Volgens mij was my10 het laatste jaar voor de 1.6 benzine.
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
MichelR
6th Gear member
Berichten: 3297
Lid geworden op: 16.08.2005 - 12:57
Locatie: Haarlem

Pas paar maanden later was het over met de 1.6 benzine.
Mijn C30 is van September 2010 maar model 2011.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
v70bio
3rd Gear member
Berichten: 488
Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
Locatie: Flevoland

ok, maar volgens mij is motorisch geen verschil tussen my10 en my11 of wel?
Het is ook niet dramatisch maar beetje lastig, toch is er wel mee te leven!
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
Plaats reactie

Terug naar “C30”