Doordat bij bijna elk garagebezoek een update nodig was, welke dan toch de aanwezige (Duitse) Heicotuning overschreef, heeft men Polestar origineel Volvo op mijn auto gezet.
Wat een tegenvaller, (en de prijs is echt overvraagd) de auto heeft meer koppel tot 2750 rpm, en is daarna direct standaard. Het brandstofverbruik is hetzelfde als met de originele D5 185 pk setting, n.m.l. 10,5 ltr/100 km.
Er zat Heico op, welke hetzelfde koppel had, maar dan over een veel groter gebied, deze liep tot zo een 3500 rpm door. Aangezien de XC 70 een lage eindoverbrenging heeft draait hij altijd net boven de 2750 rpm, terwijl heico daar lekker doorging. Brandstofverbruik met Heico was 1,2 ltr !!!!! lager.
Ik overweeg nu om Rica stage 2 te plaatsen met zo een softloader, zodat ik hem zelf weer opnieuw kan laden na de noodzakelijke updates.
Iemand al ervaring met de 240 pk stage 2?
Ooo ja, de remmen zijn identiek aan de T6 versie, de banden geschikt voor de hoge snelheid, en door de Four-C kan ik het onderstel stugger zetten op hogere snelheden. M.a.w. heb liever geen discussie over het moraal.
Hou deze topic a.u.b. zuiver over het tunen, en de technische aspecten en ervaringen
Polestar valt erg tegen
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Kun je wat meer over die tuning vertellen?
Is er gewoon een standaard tuning opgezet of is het gefinetuned?
Is er gewoon een standaard tuning opgezet of is het gefinetuned?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik weet niet hoe dat normaal bij Polestar gaat maar bij een goede tuning wordt die aangepast aan de auto en de wensen van de bestuurder.
Ik zou me kunnen voorstellen dat dat laatste nog moet gebeuren.
Ik zou me kunnen voorstellen dat dat laatste nog moet gebeuren.
- sbv
- 6th Gear member
Ik rij in mijn V70 met stage 2 tuning van Rica in mijn D5 185 pk geartronic (MY06). Gevoelsmatig komt de 240 pk er niet uit. Ik reed onlangs weer eens met onze S70R die 240 pk heeft en die trekt toch wel een stuk sneller boven de 100.
Binnenkort nog een keer een afspraak maken bij Rica ter controle
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 4th Gear member
Bedankt voor je reactie, maar wat merk je dan werkelijk t.o.v. je standaard 185 pk? Hoe is het gesteld met de loopcultuur?sbv schreef:Ik rij in mijn V70 met stage 2 tuning van Rica in mijn D5 185 pk geartronic (MY06). Gevoelsmatig komt de 240 pk er niet uit. Ik reed onlangs weer eens met onze S70R die 240 pk heeft en die trekt toch wel een stuk sneller boven de 100.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- xc-men
- 4th Gear member
- Contacteer:
Lemmer, ik heb het zelfde probleem met overschrijven van nieuwe software voor de D5. Gelukkig heb ik de Rica (BSR) PPC en kan ik de tuning weer terug zetten in 5 min.
Zonder tuning rijden we rond 10 ltr/100 km.
Met tuning rijden we rond 8.3 ltr/100 km.
Zonder tuning rijden we rond 10 ltr/100 km.
Met tuning rijden we rond 8.3 ltr/100 km.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
- sbv
- 6th Gear member
Loop cultuur is goed, gevoelsmatig iets stiller, loopt wat lekkerder door de toeren heen, maar heel erg veel verschil is er niet. Kwa verbruik ook niet.lemmer schreef:Bedankt voor je reactie, maar wat merk je dan werkelijk t.o.v. je standaard 185 pk? Hoe is het gesteld met de loopcultuur?sbv schreef:Ik rij in mijn V70 met stage 2 tuning van Rica in mijn D5 185 pk geartronic (MY06). Gevoelsmatig komt de 240 pk er niet uit. Ik reed onlangs weer eens met onze S70R die 240 pk heeft en die trekt toch wel een stuk sneller boven de 100.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mijn ervaring met het tunen van een D5 is dat het op zich niet zo veel uitmaakt welk merk je neemt. Het is de mens die de waarden interpreteert en aanpast.
Mijn D5 werd niet op 'prestatie' maar op 'comfort' getuned door Hartog maar Fastech of Rica of BBS of Polestar zou hetzelfde moeten kunnen.
Gewoon een standaard chippie er in stoppen en dan denken dat het de auto beter presteert is een waanidee. Zo wordt het wel door de hobbytuners voorgesteld en verkocht maar dat is gewoon niet waar. Vakmanschap is meesterschap.
Mijn D5 werd niet op 'prestatie' maar op 'comfort' getuned door Hartog maar Fastech of Rica of BBS of Polestar zou hetzelfde moeten kunnen.
Gewoon een standaard chippie er in stoppen en dan denken dat het de auto beter presteert is een waanidee. Zo wordt het wel door de hobbytuners voorgesteld en verkocht maar dat is gewoon niet waar. Vakmanschap is meesterschap.
- XC30
- 4th Gear member
- Contacteer:
Wat voor versnellingsbak heb je? Bij mij is de werking van Polestar pas echt merkbaar als ik de automaat in de sportstand zet. Dan is de motor veel krachtiger over een groter toerenbereik. Het klinkt misschien raar, maar sommige gebuikers van een (nieuwere) D5/T6 Geartronic weten niet dat ze een sportstand hebben.
Verder kan ik weinig melden over het vergelijk van Polestar tov Heico/Rica nu ik geen ervaring met de laatste tuners heb. Ik ben zelf wel tevreden over Polestar.
Verder kan ik weinig melden over het vergelijk van Polestar tov Heico/Rica nu ik geen ervaring met de laatste tuners heb. Ik ben zelf wel tevreden over Polestar.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Range Rover Evoque PHEV my21
-
- 4th Gear member
Ja dat kan, maar moet ik wel naar Zuid Duitsland. Dealers kunnen het nietNielsV70 schreef:kan je de Heico niet terug laten zetten, vaak gaat dat zonder kosten als ie overschreven is
BMW535D Touring X-drive
- Iroll
- 6th Gear member
Het verschil in beleving kan je beter afmeten in Nm's als in PK's. De PK's bepalen hoofdzakelijk de topsnelheid en die merk je pas hoog in de toeren. De Nm's merk je bij optrekken. Weet je ook hoeveel verschil daar in zit Heico t/o Polestar?
-
- 4th Gear member
Klopt helemaal,Iroll schreef:Het verschil in beleving kan je beter afmeten in Nm's als in PK's. De PK's bepalen hoofdzakelijk de topsnelheid en die merk je pas hoog in de toeren. De Nm's merk je bij optrekken. Weet je ook hoeveel verschil daar in zit Heico t/o Polestar?
De topsnelheid is gelijk aan standaard, met Heico loopt hij veel harder. Je kunt het vooral merken aan de trekkracht boven de 2750rpm, hier is hij met Heico veel krachtiger.
Wat ik vermoed is dat Polestar naast hun tuning angstvallig proberen het emissiesysteem in stand te houden. Tuners zoals Rica, Heico (wat aangekocht schijnt te worden bij Rica) laten dit links liggen. De emissiesystemen zijn erop gebaseerd zo snel mogelijk de juiste ontbrandingstemperatuur te halen, hiervoor spuiten ze extra brandstof in om het vuurtje extra op te stoken. Als je dus de turbodruk op laat lopen krijg je hetzelfde effect, al zal de gemiddelde uitstoot standaard beter zijn bij emissie bedoel ik de samenstelling van de uitlaatgassen Nox e.t.c.
Bij tuning lopen de motoren mooier, soepeler doordat men minder uitlaatgas laat terug komen via de EGR kleppen. Het afblinder van de EGR kleppen is bij oudere VAG TDI motoren de truc om je motor gelijk een stuk beter te laten lopen.
De topics over niet hebben van de beloofde pk's zijn niet voorzien van echte onderbouwingen. Ik vraag me bij het lezen altijd af wat de status was van de auto voor de tuning. Luchtdruk, buitentemperatuur, soort brandstof (dus niet de slobs van de witte pomp), compressie e.t.c. hebben een enorm invloed op diesels. De vermogenswinsten zijn in procenten op te geven, als de motor aanvangt met zijn standaard pk's zal het allemaal welk kloppen, mist hij er een paar, kan de tuning dit ook niet goedmaken.
Zelf heb ik veel te maken met diesels, maar dan niet van die kleine. Men onderschat wat vervuiling van de verstuivers, sludge in de Turbo/ Intercooler e.t.c. voor een effect heeft.
In de industriemotoren werkt men met een normering, als je een motor koopt van 185pk opgegeven vermogen, valt deze nog in de norm als hij 10% minder en/of 10% meer heeft. Dit is om alle toleranties te kunnen hanteren. Als men machinaal een motor moet bouwen waar alle toleranties ideaal zijn is hij onbetaalbaar. In onze branche (offshore/ olie en gas) betaal je bijna het dubbele voor een diesel die qua specificaties ook in een vrachtwagen blijkt te zitten, maar dan met andere toleranties.
Ik overweeg dus eerst de auto te laten testen, te tunen en weer te testen.
O ja, koppel is de resultante van vermogen bij een bepaald toerental. Ik geloof dat het zo is;
Koppel Nm= (P (kw) x 9550)/N omw./min.
Het is zinloos om de tuners af te kraken, maar het verbaast me dat ze zich niet verdedigen op deze manier.
BMW535D Touring X-drive
- wtr_s60
- 4th Gear member
Die zijn net wel voorzien van echte onderbouwingen, eveneens uitdraaien indien je dat wenst (pm me daarvoor), 3x een rica 226pk tuning (3 verschillende auto's) die telkens om en rond de 195PK uitdraaien dat kan ik niet echt meer "niet onderbouwd" noemen, zeker niet als je dan meegaat met dezelfde auto die wél 230PK heeft (gemeten) ENORM veel sneller aanvoelt en IS.lemmer schreef:
De topics over niet hebben van de beloofde pk's zijn niet voorzien van echte onderbouwingen. Ik vraag me bij het lezen altijd af wat de status was van de auto voor de tuning. Luchtdruk, buitentemperatuur, soort brandstof (dus niet de slobs van de witte pomp), compressie e.t.c. hebben een enorm invloed op diesels. De vermogenswinsten zijn in procenten op te geven, als de motor aanvangt met zijn standaard pk's zal het allemaal welk kloppen, mist hij er een paar, kan de tuning dit ook niet goedmaken.
Zelf heb ik veel te maken met diesels, maar dan niet van die kleine. Men onderschat wat vervuiling van de verstuivers, sludge in de Turbo/ Intercooler e.t.c. voor een effect heeft.
Zoals ik in dat topic ook reeds aanhaalde (al gaan we dan wel off-topic in dit topic), als iemand een (zogezegde) 253PK/stage 3 tuning heeft wil ik deze op mijn kosten op de testbank bij APEC zetten.
-
- 4th Gear member
Okay, zou ik graag zien, nogmaals vooral de status voor de tuning ben ik echt in geinteresseerd.
Mijn vorige v70 2.4D van 163 PK gaf op de bank voor tuning 155 pk, na tuning naar de 226 versie Rica 213pk. Ik heb een acceleratiemeter, en die bevestigde deze waardes.
Heb prive ook nog een Ford ST220, dus heb een goed vergelijk hoe 220+ pk's aanvoelen.
Ik heb nog steeds hoop dat bedrijven als Rica echt iets leveren. In ieder geval scheelt het mij een hoop brandstof.
Zou leuk zijn als je me de grafieken via de PM laat zien.
Mijn vorige v70 2.4D van 163 PK gaf op de bank voor tuning 155 pk, na tuning naar de 226 versie Rica 213pk. Ik heb een acceleratiemeter, en die bevestigde deze waardes.
Heb prive ook nog een Ford ST220, dus heb een goed vergelijk hoe 220+ pk's aanvoelen.
Ik heb nog steeds hoop dat bedrijven als Rica echt iets leveren. In ieder geval scheelt het mij een hoop brandstof.
Zou leuk zijn als je me de grafieken via de PM laat zien.
BMW535D Touring X-drive
- edraket
- 7th Gear member
Hoeveel PK's zou je nu met de |Polestar tuning moeten hebben?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15