Moterpakkingen vervangen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

hallo,

mn oudje lekt een beetje (b20a in een 144)

ik wil diverse pakkingen vervangen, oa
Caterterpan, versnellingsbak moter(als daar 1 tussen zit)
krukaskeerring( is daar een moderne voor ipv vilt?)
benzine pomp, distributie, ed.

Tenminste als de moter het een beetje waard is.
Hij loopt goed en ik heb op de eerste 2 cilinder 9.5 bar compressie
en op de laatste 2 ongeveer 8.5(is dat goed?)

mijn vraag is eigenlijk: wat is het makkelijkste; blok eruit of blok erin laten.

erui halen lijkt mij zelf het gemakkelijkste, ik heb een brug en moterlift ed beschikbaar (hobbyclub drachten)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 22189
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je bent aardig voorzien met gereedschap ...

Vraag je eens af waar die olie vandaan komt. Pas als dat duidelijk is, zou ik pakkingen gaan vervangen en niet eerder.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Motor eruit. Dan kun je de motor ook goed schoonmaken/verven om olie lekkage in de toekomst beter te kunnen zien.

Kijk ook je carter ventilate goed na, als die dicht zit krijg je druk op je carter, waardoor er meer lekt.

Controleer of je kleppendeksel nog recht is, anders sluit de kurkpakking slecht.
De Fryske Volvo Rider
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11

okej bedankt,

ik bekijk hem binnenkort even op de brug, dikkere olie zal ook helpen heb ik begrepen, ik denk dat dat mij eerste stap word.

Het gereedschap is niej van mij maar van een hobbyclub, daar kan je voor iets minder dan €50 per jaar terrecht. ideaal voor de (volvo)hobbyist
Fiat panda 1995
144 1971 758264km

144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

9,5 en 8,5 Bar zijn nou niet heel hoge waardes hoor, denk even na voordat je de motor eruit haalt. De dingen die hiervoor zijn gezegd eerst eens doen.
(afgezien van het blok eruit dus)

Bovendien: er zijn slechte ervaringen met de rubber keerringen in combinatie met een oude, ingesleten krukas. Ik ken verhalen van mensen die uiteindelijk de vilten ringen hebben teruggezet......

Vaak lekt de oliedrukzender een beetje, idem op de benzinepomp.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

whitehorsekart schreef:
Bovendien: er zijn slechte ervaringen met de rubber keerringen in combinatie met een oude, ingesleten krukas. Ik ken verhalen van mensen die uiteindelijk de vilten ringen hebben teruggezet......

.
daar heb ik ook gedonder mee gehad, het bleek bij mij echter een kwestie van de krukas goed schoonmaken, licht opschuren met heel fijn schuur papier. Krukaskeering goed centreren en bovendien alles met voldoende vet monteren. Anders zal deze snel slijten wanneer je de motor voor de eerste keer start.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”