Vraagje over pakkingen

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Omdat de inlaatspruitstukpakking van mijn 440 turbo (B18FT) lekt, moet deze vervangen worden. Een maat van me had het over twee pakkingen voor het inlaatspruitstuk en wilde mogelijk ook de kleppen controleren/stellen. Omdat de boel toch uit elkaar moet wil ik gelijk alle relevante pakkingen bestellen. Welke moet ik dan allemaal bestellen?

Ik wilde bij de dealer langs om de juiste pakkingen te halen, maar zag net op Volvoplaza een advertentie van Volvoselectparts.nl. Daar zag ik deze set. Heb ik dan alle juiste pakkingen en is de prijs schappelijk?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

cilinderkoppakking heb je neit nodig,

1) Enkel inlaat/uitlaat spruitsuk pakking ( 1 combi pakking is dit)
2) Kleppendekselpakking, maar die HOEFT meestal niet omdattie van rubber is. Als deze kleppendekselpakking NU lekt dan bestel deze maar mee.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik weet niet of de kleppendekselpakking nu lekt, maar is een kleine moeite om te vernieuwen lijkt me. Inlaat- en uitlaatspruitstukpakking staan apart vermeld, maar zijn beide nog geen tientje!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de inlaat bestaat uit twee delen.
de in en uitlaatspruitstukpakking is een complete pakking,kost 30 euro bij de dealer ongeveer.
Heb je ook de klepstelplaatjes?
tussen de twee delen van het inlaattraject zit ook een pakking.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Voor de inlaat pakking met hitte schild betaalde ik toen dik 45,- euro bij de volvo dealer. Me hart sloeg een keer over toen ik die prijs hoorde.

Misschien was het zo duur door het hitteschild, maar zonder konden ze hem niet leveren. Zat er namelijk aan vast gemaakt.

Voor 20,- euro stuur ik die van mij op. Hitte schild beschermt de injectoren.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Ik heb eindelijk de tijd gehad om bij de dealer te vragen welke pakking(en) ik nodig had en heb deze gelijk besteld. Er waren twee opties; een met een pakking en een met twee pakkingen. Omdat alles uit elkaar moest raadden ze me optie twee aan. Moest wel uit Zweden komen, maar heb ze deze week opgehaald. Zou zo'n €70 gaan kosten, maar bleek bij afrekenen €115,07 inclusief BTW :eeeek: Bleek uiteindelijk een pakking te zijn die ik al op sites was tegengekomen voor rond de 10 euro, maar bij Volvo €36,20 ex was en een pakking met hitteschild voor €60,50 ex. (was dus degene die gvanminnen aangaf en had dus goedkoper geweest).

Morgen worden de pakkingen gemonteerd. Voor klepstelplaatjes moet ik nog kijken, maar heb al een adresje gevonden.

Fotootje van de pakkingen (en onderdeelnummers);
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Die pakking is ook zonder hitteschild verkrijgbaar. Onderdeelnr. 3344314, kost €11,20 ex.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
sven-
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 08.06.2010 - 13:18

In hoeverre heb je dat hitteschild echt nodig? Of meer een aanbeveling?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hitteschild zit daar om te voorkomen dat de hitte van de uitlaat de injectoren en de benzineleidingen teveel verhit. Dan ontstaat er vapour lock. Vapour lock betekend dat de benzine in de leiding/injector verdampt, de dampbellen zorgen ervoor dat er geen benzine meer door de injector kan stromen. Resultaat is dat de motor afslaat of stotterend gaat lopen.
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Toch wel handig om te hebben dan, zo'n hitteschild :) Pakkingen zijn nog niet vervangen trouwens, maar hopelijk snel tijd voor.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”