Om de spanning op de bobine te vergroten tijdens de start, wil ik een extra spanningsbron koppelen tussen het startrelais en de plus van de bobine. bv. 3 of 4 batterijen van 1.5 volt. Om ervoor te zorgen dat het startrelais niet tijdens het rijden bekrachtigd wordt, plaats ik een diode tussen de batterijen en startrelais.
Graag commentaar en wie weet welke diode geschikt is?
Ontsteking
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik neem aan dat het een 144 betreft? Als ik het goed begrijp krijgt je bobine te weinig spanning? Dan zou ik dat eerst oplossen en niet aan symptoom bestrijding doen. Als het stroomcircuit en bobine in orde zijn dan is een extra spannings bron nergens voor nodig. Vaak ligt een spanningsverlies aan teveel weerstand in de zekeringkast door geoxideerde contacten. Maak die goed schoon met contactspray en vervang de zekeringen.
-
Ger144
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 03.10.2008 - 19:29
- Locatie: Hoensbroek
Blauwe bosch zit erin.
Probleem is dat de startmotor heel langzaam ronddraait, waardoor
hij juist meer stroom vraagt. Overigens wist ik niet dat de 144 een voorschakelweerstand heeft.
En wil ik toch de spanning op de bobine meten tijdens het starten.
Wordt vervolgd.
Probleem is dat de startmotor heel langzaam ronddraait, waardoor
hij juist meer stroom vraagt. Overigens wist ik niet dat de 144 een voorschakelweerstand heeft.
En wil ik toch de spanning op de bobine meten tijdens het starten.
Wordt vervolgd.
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Startmotor van een nieuwer type pakken?
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik zou het ook eerst eens in de startmotor zoeken. Die is vrij makkelijk te vervangen, nieuwer type is idd beter vanwege wat meer vermogen. Ook even de massa aaansluiting op het blok nakijken. Er loopt een massa kabel van onderzijde blok naar het chassis, die kan geoxideerd zijn.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Het is bijna altijd de massverbinding met het blok en het chassis. Ik heb al jaren een extra kabel van de minpool van de accu naar het motorblok.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
En/of de startmotor schoonmaken en van nieuw vet voorzien. En bij je ontsteking zou ik een 123 overwegen. Ik vond het een echte grote verbetering
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
-
Ger144
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 03.10.2008 - 19:29
- Locatie: Hoensbroek
Ik heb inderdaad nog een tweede startmotor. Wel van hetzelfde kaliber, maar schoongemaakt en opnieuw gevet zeker te proberen.
De spanning tussen de plus van de bobine en massa daalt tijdens het starten van 12.6 naar 9.8 volt...
De kontaktpunten zijn vervangen door een magneetonderbreker (voor iets meer dan 50 euro incl.) en ben daar zeer tevreden over.
De spanning tussen de plus van de bobine en massa daalt tijdens het starten van 12.6 naar 9.8 volt...
De kontaktpunten zijn vervangen door een magneetonderbreker (voor iets meer dan 50 euro incl.) en ben daar zeer tevreden over.
- Trucker
- 6th Gear member
- Berichten: 4627
- Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
- Contacteer:
Nu ik dit lees... wil graag als oud automonteur u er even op wijzen dat er ook rode bosch bobines zijn.
En als ik het goed het werkt die op een spanning van 9 volt, als je dan gaat starten schakel deze zijn voorschakel weerstand UIT
zodat dan de volle spanning die dan over blijft op de bobine komt en zo maximale kracht kan geven aan de vonk.
Verder wil ik even aangeven dat als de bobine goed werkt deze een spanning op de bobine kabel (na de stroomverdeler) geeft van 26K
dit is voor heel moeilijk te meten zonder speciale meters, als de spanning niet tussen de 20K en de 26K ligt kan dat ook de problemen geven.
En als ik het goed het werkt die op een spanning van 9 volt, als je dan gaat starten schakel deze zijn voorschakel weerstand UIT
zodat dan de volle spanning die dan over blijft op de bobine komt en zo maximale kracht kan geven aan de vonk.
Verder wil ik even aangeven dat als de bobine goed werkt deze een spanning op de bobine kabel (na de stroomverdeler) geeft van 26K
dit is voor heel moeilijk te meten zonder speciale meters, als de spanning niet tussen de 20K en de 26K ligt kan dat ook de problemen geven.
Gr Trucker
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
-
Ger144
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 03.10.2008 - 19:29
- Locatie: Hoensbroek
De secundaire spanning die de bobine afgeeft kan ik inderdaad niet meten.
De blauwe bosch, om daar op terug te komen, geeft naar mijn weten niet meer spanning af, maar kan de hogere toerentallen aan, zonder "misfire".
Toch wil ik de extra spanningsbron proberen, al is het maar eenmalig.
Helaas zit ik op deze mooie zaterdag op het werk.
De blauwe bosch, om daar op terug te komen, geeft naar mijn weten niet meer spanning af, maar kan de hogere toerentallen aan, zonder "misfire".
Toch wil ik de extra spanningsbron proberen, al is het maar eenmalig.
Helaas zit ik op deze mooie zaterdag op het werk.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Ik zou de oorzaak aanpakken, niet de symptomen. Door die batterijen gaat de startmotor niet harder draaien. En door de eventuele gebrekkige massaverbinding kan je ook kortsluiting cq brand krijgen door oververhitting, de boel kan flink verhit raken door de overgangs weerstand.
- Trucker
- 6th Gear member
- Berichten: 4627
- Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
- Contacteer:
Wat jij schrijft is helemaal waar........Iroll schreef:Ik zou de oorzaak aanpakken, niet de symptomen. Door die batterijen gaat de startmotor niet harder draaien. En door de eventuele gebrekkige massaverbinding kan je ook kortsluiting cq brand krijgen door oververhitting, de boel kan flink verhit raken door de overgangs weerstand.
ik zou ook eerst kijken naar alle massa verbindingen, en ook er voor zorgen dat de plaatsen waar de massa kabel aan de carosserie zit goed schoon zijn (eventueel blank schuren) en na montage met blankelak of vasaliene af dekken.
Gr Trucker
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Volvo V40 D2 R-Design
Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
-
Ger144
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 03.10.2008 - 19:29
- Locatie: Hoensbroek
Voor alle duidelijkheid: de externe spanningsbron tussen startrelais en bobine zorgt voor een verhoogde primaire spanning op de bobine en zorgt niet dat de startmotor meer spanning krijgt.
En inderdaad...alle kontakten en massa-verbindingen moeten schoon zijn.
En inderdaad...alle kontakten en massa-verbindingen moeten schoon zijn.
-
Ger144
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 03.10.2008 - 19:29
- Locatie: Hoensbroek
Andere startmotor gemonteerd en inderdaad hij draait aanmerkelijk sneller. Edoch, pas bij de tweede keer starten springt de motor aan, schudt flink en draait vervolgens mooi stationair.
Vreemd is wel, en dat heb ik altijd gevonden, dat de motor koud het "mooist" draait.
Vreemd is wel, en dat heb ik altijd gevonden, dat de motor koud het "mooist" draait.
- retsok
- 2nd Gear member
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 29.08.2010 - 19:38
Je hebt zelf de oorzaak van het startprobleem al gevonden. Dus, ligt het voor de hand dat je daar wat aan gaat doen. Een andere startmotor erop en gaan.Ger144 schreef:Blauwe bosch zit erin.
Probleem is dat de startmotor heel langzaam ronddraait, waardoor
hij juist meer stroom vraagt. Overigens wist ik niet dat de 144 een voorschakelweerstand heeft.
En wil ik toch de spanning op de bobine meten tijdens het starten.
Wordt vervolgd.
Als je voor een sterkere vonk wilt gaan moet je niet de ingangs spaning verhogen maar de electroden van de bougie iets krapper afstellen.
Dat doen wij bij onze LPG Volvo's ook. Werkt perfect, vooral bij de 164.















