De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Ja, ik gooi er zelf een ietsje dikkere olie in. Het is ook een beetje afhankelijk van de landen waar je heen gaat met de auto, Volvo geeft dat zelf ook aan in het instructieboekje.
Als ik bovenstaande lees, klopt het dan dat het soort olie het verbruik ervan bepaalt?
Waarom deze vraag.
Mijn S80 uit 1999 (6 cilinder, 2.9, benzine, handgeschakeld, 225K op de klok) stond na de eerste 5000 km die ik gereden had droog. Nu, 2200 km verder, is het niveau weer gezakt tot op het onderste streepje op de peilstok. Vanmiddag weer even naar de dealer om bij te laten vullen (nog steeds in de garantie)
De dealer gooit er 10W40 in.
Heeft iemand ervaring met het verbuik van dit type auto en is een ander type olie wellicht "zuiniger"
Ik heb wel een vijfcilinder, maar misschien heb je er wat aan:
Het is mij opgevallen dat het oliepeil vrij snelt daalt tot halverwege min/max op de peilstok. Daarna blijft het constant en hoef ik niet bij te vullen tot de volgende verversing.
Bij (zelf) verversen vul ik de motor gewoon tot halverwege min/max en hoef er, behalve controleren, niets meer aan te doen tot de volgende beurt.
Daalt je peil door nadat het minimum bereikt is, of blijft het dan (langer) constant? Peil op minimum is in principe voldoende. Als het niet verder daalt, dan zou ik me niet ongerust maken. Wel blijven controleren, natuurlijk.