Ik ben geïntereseerd in een leuk geprijsde S80 2.9i automaat. Eigenlijk wilde ik geen automaat meer na een Mazda 626 die er na 260.000 mee ophield en een renault laguna die na 140.000km al brak was. Maar vrouwlief is inmiddels zo gewend aan de luxe van een automaat dat ze toch graag weer een automaat wil. Ik ben erg gecharmeerd van de Volvo S60/S80 serie en een goed onderhouden volvo heeft de naam lang mee te gaan. Nu heb ik twee vragen: 1. Is de kans groot dat de bak op korte termijn problemen gaat geven? 2. Zo ja, wat kost een revisie gemiddeld bij deze auto? (incl. montage etc.) Wellicht dat het dan nog interessant kan zijn.
Hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. (Ik snap dat elke auto anders is en we geen kristallen bol hebben, maar hoe aannemelijk is het dat de AT bak overlijdt vlak na de 300.000km ?)
Bedankt alvast voor de input!
Martin
S80 2.9i automaat >300.000km
Zoals je al aangeeft, dit is in een kristallen bol kijken.
Er zijn er zat die het nog goed doen met 3 ton op de klok. Dit is heel afhankelijk van de vorige berijder(s) en/of getuned.
Anders laat je aankoopkeuring uitvoeren en/of ook nog langs een automaten specialist rijden voor aankoop.
Die kunnen dmv een proefrit, kleur en geur van de olie al heel veel zeggen toestand van de automaatbak.
Heb je trouwens een link naar die mooie S80? Misschien valt ons ook nog wel wat anders op.
Er zijn er zat die het nog goed doen met 3 ton op de klok. Dit is heel afhankelijk van de vorige berijder(s) en/of getuned.
Anders laat je aankoopkeuring uitvoeren en/of ook nog langs een automaten specialist rijden voor aankoop.
Die kunnen dmv een proefrit, kleur en geur van de olie al heel veel zeggen toestand van de automaatbak.
Heb je trouwens een link naar die mooie S80? Misschien valt ons ook nog wel wat anders op.
- Huskvarna
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 08.10.2007 - 16:49
- Locatie: harderwijk
Zelf heb ik sinds 3 weken voor het eerst een automaat, met proefrijden ging het uit de kunst.(250.000 op de klok)
2 weken zonder problemen gereden en zo van de ene op de andere dag begon hij te slippen van z,n 2 naar z,n 3, bak laten flushen en resetten en nu gaat hij weer als een raket.
conclusie je kan er niks over zeggen.
Zwakke punten van een 2.9 (heb er 3 jaar zelf in gereden van 245 dkm tot 285 dkm) zijn De lambdasondes en in een 6 pitter heb je er 4 door het gescheiden uitlaatsysteem, heb ze alle 4 gehad in 3 jaar tijd.
Voor de rest de gebruikelijke volvo kwaaltjes, luchtmassameter, EMT en ac pomp.(deze kun je laten uitsimmen als het nodig is.)
2 weken zonder problemen gereden en zo van de ene op de andere dag begon hij te slippen van z,n 2 naar z,n 3, bak laten flushen en resetten en nu gaat hij weer als een raket.
conclusie je kan er niks over zeggen.
Zwakke punten van een 2.9 (heb er 3 jaar zelf in gereden van 245 dkm tot 285 dkm) zijn De lambdasondes en in een 6 pitter heb je er 4 door het gescheiden uitlaatsysteem, heb ze alle 4 gehad in 3 jaar tijd.
Voor de rest de gebruikelijke volvo kwaaltjes, luchtmassameter, EMT en ac pomp.(deze kun je laten uitsimmen als het nodig is.)

V70 2.4T 1999 classic
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
S80 2.9 1998
S80 2.4 170pk aut. 2000
Ford Mondeo ghia 2001
Volvo V70 2.4T 2001
Volvo V 50 2.0 D 2006
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
ben benieuwd!
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06.09.2010 - 18:34
Gister een s80 2.8 Geartronic met 223K aangeschaft, wat vinden jullie daar dan van? Schakelt goed en olie is mooi rood en ruikt.......naar olie:)
Wel gekocht van, blijkt achteraf, een mede forum lid dus dat zal wel goed zitten......
Wel gekocht van, blijkt achteraf, een mede forum lid dus dat zal wel goed zitten......
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38
Het is er nog niet van gekomen. de >300.000km zijn we vanaf gestapt. Zo rond de 200.000 tot 250.000 is waar we naar het kijken zijn. Vandaag net een voor onze neus weg met 125.000 op de klok. Toen nog naar een andere S80 gaan kijken, maar besloten er tot nog een nachtje over te slapen. Zo'n wagen rijdt natuurlijk hemels, maar bij zo'n uitgave (ja, voor mij is een paar duizend euro genoeg geld) wil ik graag rationeel een beslissing nemen en dus niet beslissen door de roze bril die rijden in deze auto onoverkomelijk op je neus zet.
Ook wil ik nog even rond kijken wat er verder nog te krijgen is. Hoe zit het eigenlijk met de 2.8 T6 uitvoeringen? Zijn die ook een beetje betrouwbaar of is dat handjes af?
Ook wil ik nog even rond kijken wat er verder nog te krijgen is. Hoe zit het eigenlijk met de 2.8 T6 uitvoeringen? Zijn die ook een beetje betrouwbaar of is dat handjes af?
Dat is jammer, 125000 was een mooie km stand geweest. Je kunt ook gericht zoeken naar een auto waar de bak al van is gereviseerd. Anders is dat een grote kostenpost. Vooral op zo'n bedrag.
Er rijden verschillende forumers rond in een T6 met weinig problemen, persoonlijk zou ik voor de 2.9 gaan. Ik rij er al meer dan 6 jaar tot volle tevredenheid in, die staat toch wat betrouwbaarder te boek dan de T6 hoewel de mening daar best verschillend over zullen zijn. Je komt met die 204 pk ook niets te kort, je kunt dan bovengemiddeld met het verkeer meekomen.
Houd er wel rekening mee dat het onderhoud fors duurder kan uitvallen dan een kleinere auto. Ook het verbruik en de wegenbelasting zijn aan de forse kant. Beter een iets duurdere betrouwbare (met onderhoudshistorie) S80 dan een dubieus exemplaar voor weinig.
Succes!
Er rijden verschillende forumers rond in een T6 met weinig problemen, persoonlijk zou ik voor de 2.9 gaan. Ik rij er al meer dan 6 jaar tot volle tevredenheid in, die staat toch wat betrouwbaarder te boek dan de T6 hoewel de mening daar best verschillend over zullen zijn. Je komt met die 204 pk ook niets te kort, je kunt dan bovengemiddeld met het verkeer meekomen.
Houd er wel rekening mee dat het onderhoud fors duurder kan uitvallen dan een kleinere auto. Ook het verbruik en de wegenbelasting zijn aan de forse kant. Beter een iets duurdere betrouwbare (met onderhoudshistorie) S80 dan een dubieus exemplaar voor weinig.
Succes!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38
Er zit schot in de zaak. Het gaat een S80 T6 worden van 1999.
Waar ik nu al graag naar wil uitkijken is een goede en betrouwbare garage waar ik met deze auto terecht kan voor onderhoud in het zuiden van limburg. Als mensen tips hebben hoor ik het graag. En als tweede zou ik ook graag een blokjesgrill in de S80 zetten, ook hier loop ik een beetje vast aangezien er voor de S80 <2003 niet echt wat te vinden is. Tenminste, dat denk ik. Hoor graag dat het anders is uiteraard
Waar ik nu al graag naar wil uitkijken is een goede en betrouwbare garage waar ik met deze auto terecht kan voor onderhoud in het zuiden van limburg. Als mensen tips hebben hoor ik het graag. En als tweede zou ik ook graag een blokjesgrill in de S80 zetten, ook hier loop ik een beetje vast aangezien er voor de S80 <2003 niet echt wat te vinden is. Tenminste, dat denk ik. Hoor graag dat het anders is uiteraard

S80 T6 Zwart Exclusive 1999
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Er is dan ook geen blokjesgrille voor een S80 van voor MY03. Het is wel mogelijk om wat te regelen met wat creativiteit. Op het forum is hierover geschreven.
Je beseft overigens dat een T6 niet goedkoop in onderhoud is? Dit heeft vooral te maken met de moeilijke bereikbaarheid van een en ander door de turbo's.
Je beseft overigens dat een T6 niet goedkoop in onderhoud is? Dit heeft vooral te maken met de moeilijke bereikbaarheid van een en ander door de turbo's.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 21.02.2011 - 00:08
Ik heb zelf een T6 uit "99 met 94.000 km. erop, zalige auto, maar ;
voor gemiddeld onderhoud ben je ong. 7 tot 8 honderd euro kwijt per jaar, wegenbelasting € 1000,- per jaar, brandstofverbruik 1 op 7, moet je wel je voet in bedwang houden, voor de rest moet je hem op rijden, want je raakt eraan verslaafd.

voor gemiddeld onderhoud ben je ong. 7 tot 8 honderd euro kwijt per jaar, wegenbelasting € 1000,- per jaar, brandstofverbruik 1 op 7, moet je wel je voet in bedwang houden, voor de rest moet je hem op rijden, want je raakt eraan verslaafd.



- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Om maar te zwijgen over de geartronic die het (ongereviseerd) vaak niet langer uithoudt dan hooguit zo'n 150.000km.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik denk dat dit ietwat overtrokken is...Marc O. schreef:Om maar te zwijgen over de geartronic die het (ongereviseerd) vaak niet langer uithoudt dan hooguit zo'n 150.000km.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Geen idee....
Merk niet veel aan de mijne, nu met bijna 180K km
Merk niet veel aan de mijne, nu met bijna 180K km
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Ik beweer niet dat ze allemaal sneuvelen bij anderhalve ton, maar laten we niet ontkennen dat deze bakken (gemiddeld) een significant kortere levensduur hebben dan andere automaten.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Kan je dat staven aan feiten? Wat is jouw bron? Want onzin verkopen kan ik ook. Riekt naar stemmingmakerij.Marc O. schreef:Ik beweer niet dat ze allemaal sneuvelen bij anderhalve ton, maar laten we niet ontkennen dat deze bakken (gemiddeld) een significant kortere levensduur hebben dan andere automaten.
Ik ken namelijk diverse mensen met een kapotte Audi aut. bak, maar geen enkele met een Volvo.
Representatief? Nee, natuurljk niet.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 27.02.2011 - 10:38
Nou, dadelijk heb ik al spijt van mijn aankoop voor ik er goed en wel in rijdt.
Zou liever wat tips krijgen voor een betaalbaar én betrouwbaar onderhoudadres zodat ik er voor kan zorgen dat deze auto op tijd zijn sapjes en aandacht krijgt.
Zou liever wat tips krijgen voor een betaalbaar én betrouwbaar onderhoudadres zodat ik er voor kan zorgen dat deze auto op tijd zijn sapjes en aandacht krijgt.
S80 T6 Zwart Exclusive 1999
- T-6000
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17.11.2010 - 20:55
Mijn geartronic werkt nog na 265.000 km. Betreft een T6 uit '99. De bak op tijd spoelen kan de levensduur verlengen, daarom raad ik aan dat sowieso te doen. Dat de geartronic/bak niet het sterkste punt van de auto is, mag geen verrassing heten.