wisselend toerental bij stationair draaien en af en toe over

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

De laatste tijd wilde mijn 245 niet echt lekker stationair lopen, vooral vervelend bij file en stoplichten. Aangezien ik een automaat heb is spelen met het gaspedaal niet te doen. Het betreft een 2,1 K-jet injectie met 292 duizend en nog wat op de teller.

Het begon een tijd geleden met af en toe een hik / overslaan bij stationair draaien en dat werd steeds erger. hij moest toch naar de APK dus ook de opdracht gegeven om dan maar gelijk de ontsteking na te kijken en zonodig dingen vervangen. De ontsteking stond niet goed maar dat was niet het euvel het overslaan bleef en werd steeds erger. Ik kreeg het advies om alle vacuum slangen en de inlaat pakking e.d. te vervangen. Aangezien ik nog nooit aan een injectie heb gewerkt twijfelde ik of ik het liet doen of zelf doen. Ik heb alle moed bij elkaar geschraapt en zodra de 145 van mijn schoonpa klaar is zou ik mijn 245 onderhanden nemen. Ik moest dus zo maar ff doorrijden, vervolgens begon een paar dagen later bij stationair draaien het toerental te schommelen tussen de 500 en de 1500 toeren. Aangezien ik toch alle vacuum slangen moest doen dacht ik dat kan er ook wel bij, eigenlijk niet wetende wat het kon zijn ben ik maar begonnen met alles los te nemen. Wat zit er in zo'n oude auto een hoop vacuum slangen zeg en op de meest onmogelijke plekken, maargoed alles vervangen incl dat ronde rubberen ding van de K-jet, er waren diverse rubberen slangen zo hard plastic en dus ook deels afgebroken, nog een wonder dat ie het bleef doen eenmaal klaar de 245 gestart en lopen als een zonnetje op benzine, op gas moet ik hem weer opnieuw af laten stellen op de Co meter. Maar eenmaal warm gedraaid te zijn op benzine begon ie weer stationair te schomelen. Ik dacht dat met het vernieuwen van de slangen dit probleem misschien ook wel weg zou zijn, nee dus. Toen schoot me een topic te binnen waar iemand hetzelfde probleem had en toen de stekker van de stappen motor met draaiende motor los nam en ja hoor hij liep zonder morren netjes stationair. Toen maar een testrit gedaan zonder de stekker op de stappenmotor en wat heb ik een andere auto zeg, wat een vacuum lekkage kan doen met het karakter van een auto, de 245 reageert veel beter op het gaspedaal en trekt ook sneller op.

Ik moet dus opzoek naar een nieuwe stappen motor, wat kost zo'n ding eigenlijk en is het raadzaam om een 2e hands te kopen of niet.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Volgens mij zijn de bosch stappen motoren redelijk uitwisselbaar. 2ehands kost het je een 10tje op de sloop.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Stappen motor gereingig met remmenreiniger en gesmeerd met een beetje WD40
Aangesloten ook electrisch gestart op benzine en lopen
Temp op een kwart en hij begon te schommelen
Stekker van de stappenmotor los en hij liep weer goed, dus toch de stappenmotor????????
Tijdens het vervangen van alle pakkingen en slangen welk te maken hadden mat vacuum kwam ik een dunne slang tegen die van het T-stukje was genomen. Geen aandacht aan besteed en de slang vervangen, maar goed ook want bij het vacuum potje van de comp was bijna helemaal door gescheurd. Toch wel vreemd eigenlijk want als de slang op het T-stukje had gezeten had ie toch niets gedaan ivm de breuk bij het vacuum potje van de comp. Vreemd toch??
Stekker van de stappen motor is nog steeds los en toen maar de slang bij de comp losgenomen, bijna geen reactie van de motor en toen de stekker van de stappenmotor er weer op en hij bleef netjes stationair lopen. Slang op het vacuumpotje van de comp en hij begon weer in toeren te klimmen en zakken. Comp uit de auto genomen en getest of het vacuumpotje goed was, dit is zo dus kan een probleem in de comp zitten die een verkeerd signaal naar de stappenmotor geeft. De auto gestart zonder comp en zowel op benzine als op gas gewoon starten en netjes stationair draaien en reageren op het gaspedaal. Ik heb niet gereden dus ik weet niet hoe de auto reageert. Maar kan je een B21 met K-jet zonder comp laten draaien of hoeft de mijne geen comp te hebben om te kunnen draaien. Kun je aan de hand van de VIN code ook zien wat voor motor er eigenlijk in hoort te hangen want ik heb ook een stekker die een onderdeel uitmaakt van het BDP sensor, dit vertde de Estate service maar ik heb gewoon contactpuntjes.

VIN code is YV1AX4951C1375765 31

42-2
5307

Dit zit erin bij mij

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan.
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 06.11.2009 - 14:42
Locatie: Utrecht

De uitleg van de USA VIN nummers kun je hier vinden. Origineel een B21F dus...
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Deze computer bestuurd alleen de stationairklep.,

Ik hou het op vacuum lekjes.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

B-lennium schreef:Deze computer bestuurd alleen de stationairklep.,

Ik hou het op vacuum lekjes.
Hij regelt de ontsteking kreeg ik op het volvolvo forum te horen en aangezien ik contactpuntjes heb en geen electronische ontsteking is dit kastje overbodig. Hij doet het immer zonder ook op benzine en gas. De stationairklep wordt middels temp sensoren aangestuurd.

Ben er nu echt achter dat mijn stationairklep (stappenmotor) kapot is, wordt dus een goede 2 e hands of een nieuwe.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Ok, ik heb geen serienummers vergeleken, ik weet dat er appart gestuurde kleppen zijn die een eigen computer hebben.

Het lijkt er dus sterk op dat er een ander blok in de wagen zit, zie je veel in amerika.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

B-lennium schreef:Ok, ik heb geen serienummers vergeleken, ik weet dat er appart gestuurde kleppen zijn die een eigen computer hebben.

Het lijkt er dus sterk op dat er een ander blok in de wagen zit, zie je veel in amerika.
Blok is origineel maar de ontsteking niet. ik heb puntjes ipv electronische ontsteking. Dus is dat kastje met electronica overbodig en hij werkt ook zonder prima.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Het wil niet lukken om een 2e hands stappenmotor te kopen. Ben al bij diverse sloperijen geweest en volvo oldtimer handelaren in de buurt maar ik heb nou net een stappenmotor die zij niet hebben.

Wie o wie kan mij helpen aan een Bosch stappenmotor met het volgende nr 028014500.

Volvo Daan in Heerhugowaard had er een die eindigde op 501. Het scheelt maar 1 cijfer maar zou deze het ook doen of niet.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”