Beste forum en Volvo-techneuten,
Eerstweeks ga ik (toch als niet-totaal onkundige) zelf de distributieriem vervangen op mijn V70 D5 2002 Auto (+ 310.000km). Ik plaats het onderwerp hier omdat ik niet weet of dit reeds in detail vroeger werd behandeld. De bedoeling is dat ik een eventuele correctie mag ontvangen van iemand die het met onderstaande montagegegevens niet zou eens zijn.
1. Onderdelen : RIEM - RIEMSPANROL (Met NIEUWE BOUT) - LOSSE ROL (Met NIEUWE BOUT) - 4 NIEUWE MONTAGEBOUTEN VAN DE KRUKASRIEMSCHIJF
2. Aantrekmomenten : Losse rol = 25Nm / Spanrol = 27Nm / 4 Bouten krukasriemschijf = 35Nm + 50° / Centrale bout krukasriemschijf = 300Nm
3. Vragen :
a. Wordt de centrale krukasbout ook vervangen en geborgd met Loctite?
b. Wordt de waterpomp best altijd vervangen?
Zijn er nog andere belangrijke zaken - buiten de juiste positie van TDC natuurlijk - waar op dient gelet te worden?
Bedankt voor uw medeleven.
distributieriem
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Centrale bout altijd vervangen, en hoeft niet geborgd te worden met Loctite. Je wilt hem de volgende keer ook weer los hebben en dat vat dan niet mee ondanks dat je de lichte variant zou gebruiken (220). Waterpom beste wel vervangen. De boel is toch los en kost ook niet zoveel. Als hij bij 150K niet is vervangen moet hij zeker vervangen worden.
Enne, neem de rollen van de multiriem met de riem zelf ook mee. Het komt niet zelden voor dat deze eraf loopt en zo de D-riem meeneemt met alle gevolgen van dien.
Enne, neem de rollen van de multiriem met de riem zelf ook mee. Het komt niet zelden voor dat deze eraf loopt en zo de D-riem meeneemt met alle gevolgen van dien.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het is geen rekbout, maar waarom zo'n kritische bout niet vervangen voor die paar euro! Er is wel flink aan getrokken in de loop van de tijd. Locktite wordt niet voorgeschreven en is ook niet nodig. Als het weer los moet heb je een probleem. Het kan ongelooflijk vast zitten en het heet stoken van die bout tzt is geen goed idee!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- volvo-jan
- 4th Gear member
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
- Locatie: Drenthe
centrale moer van de krukas. het is een moer en geen bout
, hoef je ook niet te vervangen.
waterpomp ook vervangen is het verstandigste, het is ongeveer een 15-30min meer werk, maar je heb alles toch al los liggen
waterpomp ook vervangen is het verstandigste, het is ongeveer een 15-30min meer werk, maar je heb alles toch al los liggen
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
En ja, ook meteen waterpomp vervangen:-)
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04
Ik ga het eerstdaags ook doen,dus riem,rollen,waterpomp,multi V riem + rollen maar de krukasbout gaat er terug op zonder loktite!
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
volvo-jan schreef:centrale moer van de krukas. het is een moer en geen bout, hoef je ook niet te vervangen.


Heb je gekeken hoe vast ie moet? Drupje locktite kan geen kwaad.Dieselaar schreef:...krukasmoer ga je wel vervangen maar niet vastzetten met loctite...
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nou als jij 300Nm niet vast genoeg vind...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Dat wel, maar er zijn maar weinig momentsleutels die dat halen.
Dus drupje locktite en luchtsleutel werkt prima. Zowel ik als in mijn kennisenkring nog nooit een probleem gehad.
Dus drupje locktite en luchtsleutel werkt prima. Zowel ik als in mijn kennisenkring nog nooit een probleem gehad.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04
Neen ik herbruik de oude MOER en als je die met 300Nm vastzet heb je dacht ik geen loctite nodig!!Dieselaar schreef:...krukasmoer ga je wel vervangen maar niet vastzetten met loctite...
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Better safe then sorry. Drupje kan net voorkomen dat ie losloopt, en zal hem niet zo vast zetten dat ie niet meer los wil.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Ben al zeer tevreden met de reacties. De mentale steun alleen al zal samen met de nieuwe onderdelen en de momentsleutel wonderen doen.
Alleen dit nog : zijn er onderdelen op de alternatieve markt verkrijgbaar? 't Is maar dat ik prijs van de Volvo-doosjes reeds ken en dat ik ook vermoed dat Volvo de riemen en de waterpomp ook niet zelf zal maken.
Nogmaals bedankt voor de interesse.
Alleen dit nog : zijn er onderdelen op de alternatieve markt verkrijgbaar? 't Is maar dat ik prijs van de Volvo-doosjes reeds ken en dat ik ook vermoed dat Volvo de riemen en de waterpomp ook niet zelf zal maken.
Nogmaals bedankt voor de interesse.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04
Ik heb alles(2 riemen + al de rollen en de waterpomp van het merk Gates USA)gekocht in USA bij
rockauto.com voor $ 204 = 146,73EUR!
Wel invoer-rechten betalen van 10.00EUR
rockauto.com voor $ 204 = 146,73EUR!
Wel invoer-rechten betalen van 10.00EUR
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Nog een vraagje in verband met de waterpomp. Ik kan in mijn documentatie ofschoon er vermeld staat :" ... in a diagonal sequence to the specified torque ...", het exacte aanhaalmoment van de bouten niet vinden. Heeft iemand deze gegevens?
Bedankt.
Bedankt.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
voor het vervange4n van de distributieriem is het niet nodig om de Pulley te verwijderen. Je kunt een plastic kapje verwijderen waarna de riem er tussendoor kan.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dit gaat wel over een diesel!HansEindhovenV70 schreef:voor het vervange4n van de distributieriem is het niet nodig om de Pulley te verwijderen. Je kunt een plastic kapje verwijderen waarna de riem er tussendoor kan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95