Hallo allemaal,
Alweer een probleempje met m'n auto.
Gaat om een 440 uit '96.
De koelvloeistof raakt langzaam op. Hij rookt aardig
vind ik, weet niet wat normaal is maar aan de peilstok
zit geen water of bruin/grijze derrie. Ook zit er geen olie
in het vloeistofreservoir en als de motor loopt en ik open hem
zie ik niks borrelen oid. In het slangetje van de carteronluchting zat
wel van die derrie, ook met wat water erop, maar rook zo niks zoets...
Olie blijft netjes op peil.
Heb hier al veel doorgelezen en gezocht naar opgedroogde koelvloeistof.
En dat zit op m'n fan, in ieder geval aan de kant van de motor.
Ik neem dus aan dat m'n radiateur wat lek is en de fan dit natuurlijk aanzuigt en er daardoor witte opgedroogde druppels op zitten?
Kan zo aan de radiateur niks zien.
Auto lekt nl verder niet dacht ik....
Er zijn pillen voor te krijgen om hem dicht te krijgen, is dat een idee?
Of ligt dit wel ergens anders aan?
Alvast bedankt!
Groeten,
Guido
Radiateur lek?
- Iroll
- 6th Gear member
Kijk even naar de radiateur met draaiende en warme motor. Dan staat er druk op het systeem en kan je misschien wel zien of en waar er water lekt. Je kan er dan een "pil" indoen, maar ik zie dat meer als een noodoplossing als je bijv. ergens in het buitenland staat. Zou ik in dit geval dus niet doen, je weet niet of de boel ergens anders in het systeem door die "pil" verstopt raakt.
-
- 3rd Gear member
Vandaag 300km gereden, na 70km ofzo wou de LPG steeds niet meer, even overschakelen op benzine, paar minuut later weer terug en dan ging het weer even. Soms lang soms kort, heel bijzonder want zat genoeg koelwater in.
Zonet toen ik thuis kwam weer eens de dop eraf gedraaid, eerst niks en later nog wat proberen en jahoor, stroomde deruit. Motortemp bleef tijdens de rit mooi op peil, wijzertje tussen een kwart en een derde van het hele streepje.
Waar hij nog meer lekt, ik kon het zo niet zien, maar er zaten ook spetters rechts op de motorkap.
Dus, koppakking lek of kan er nog wat anders lek zijn waardoor er zoveel lucht bij komt? Waterpomp misschien? Rare vind ik dat hij niet te warm wordt oid. Had er vandaag trouwens een kar achter (480kg)
Alleen, bij een lekke koppakking kunnen er toch geen spetters op de motorkap komen? Zelfde met de zijkant van de auto rechts.
zit er onderhand aan te denken een grote bus benzine te pakken, die over m'n auto heen te gooien en hem aan te steken. Wat een @!#$$%%*^&% ding.
Zonet toen ik thuis kwam weer eens de dop eraf gedraaid, eerst niks en later nog wat proberen en jahoor, stroomde deruit. Motortemp bleef tijdens de rit mooi op peil, wijzertje tussen een kwart en een derde van het hele streepje.
Waar hij nog meer lekt, ik kon het zo niet zien, maar er zaten ook spetters rechts op de motorkap.
Dus, koppakking lek of kan er nog wat anders lek zijn waardoor er zoveel lucht bij komt? Waterpomp misschien? Rare vind ik dat hij niet te warm wordt oid. Had er vandaag trouwens een kar achter (480kg)
Alleen, bij een lekke koppakking kunnen er toch geen spetters op de motorkap komen? Zelfde met de zijkant van de auto rechts.
zit er onderhand aan te denken een grote bus benzine te pakken, die over m'n auto heen te gooien en hem aan te steken. Wat een @!#$$%%*^&% ding.
-
- 5th Gear member
Zoek inderdaad naar de witte sporen van opgedroogde koelvloeistof. Ook achterzijde van blok bekijken (spiegeltje en zaklamp), Check al je vries stoppen, deze zijn wel eens slecht bij de volvo 440 (ervaring).
Gewoon weer bijvullen en checken totdat je het hebt.
Een pil of potje bars leaks wil wel helpen bij kleine lekken maar uiteindelijk gaat het toch weer lekken, al is het over 3 jaar (ook ervaring).
Tip: motor bijvullen, dop er goed op, warmrijden en laten staan. Daags erop controleren. Zo doe je dat welke 2 dagen totdat je iets vindt.
Hoe snel verdwijnt de koelvloestof ?
Gewoon weer bijvullen en checken totdat je het hebt.
Een pil of potje bars leaks wil wel helpen bij kleine lekken maar uiteindelijk gaat het toch weer lekken, al is het over 3 jaar (ook ervaring).
Tip: motor bijvullen, dop er goed op, warmrijden en laten staan. Daags erop controleren. Zo doe je dat welke 2 dagen totdat je iets vindt.
Hoe snel verdwijnt de koelvloestof ?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,