Verschillend profiel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Doeke Dobma
5th Gear member

In december hebben we een S60 gekocht met daaronder Tethys velgen. Bij de proefrit heb ik wel naar de banden gekeken, maar helaas niet naar alle 4. Het blijkt namelijk dat er 3x Michelin Pilot Sport 2 op zit en 1x Pirelli P6000. De maten zijn alle vier gelijk met 225/45/17, maar de profielen en leeftijden verschillen nogal.

Volgens mij zit er 1 'setje' bij, dat is 2x Michelin PS2 met beide 5,5mm profiel, geproduceerd in 2008. Die zijn waarschijnlijk tegelijkertijd erop gekomen. Dan is er 1x een Michelin PS2 uit 2009 met ca 7mm profiel en nog de Pirelli P6000, met 4mm profiel, uit 2004. De Pirelli is ook niet zo mooi meer, wat haarscheurtjes etc.

Hoewel het voor de APK wel toegestaan is om verschillende merken op 1 as te hebben, vind ik het zelf maar niks. Het zit ook een beetje tussen de oren misschien, maar ik vind dat je op dezelfde as twee identieke banden moet hebben.

Maargoed, op het moment heb ik eigenlijk geen geld om 1 band te vervangen. Los van het geld, als ik een nieuwe PS2 koop, zit ik met een band van ruim 8mm en dus de reeds aanwezige band van 7mm, op 1 as. Hoewel het niet ideaal is, denk ik dat dit wel kan?

Waar ik me meer zorgen om maak is de Pirelli. Nu rij ik op 15 inch winterbanden, maar die wil ik eerdaags weer wisselen voor de zomerwielen. Hoe kan ik dit het beste doen? 2x Michelin 5,5mm op de vooras en de andere op de achteras, lijkt me. Maar om cuppen te gaan voorkomen, wil ik eigenlijk wel afwisselen, zodat de banden wat gelijk af gaan slijten. Vraag is dan, kan het kwaad om op de vooras banden met verschillende profieldieptes te leggen? Dus in het slechtste geval op de vooras 7 en 4 mm? Ik kan me voorstellen dat het differentieel dit niet leuk vindt...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
GekkeBelg
3rd Gear member
Contacteer:

ik betwijfel dat het diff over 3mm gaat moeilijk doen, anders zou je telkens problemen met krijgen als je lek rijdt.

Zijn verschillende merken op 1 as toegestaan bij jullie?? :eeeek:
Maar ik zou niet met 2 verschillende types op 1 as rijden... In België is er al ooit eens een ongeval gebeurd door verschillende banden op de auto te hebben staan. Tijdens een zwaar remmanoeuver is de auto gaan beginnen met een crash als gevolg. Desnoods koop je ergens een 2de hands band van hetzelfde type, maar ik zou der ni mee blijven rijden. Mss is het niet zo erg als het merk wel hetzelfde is en enkel het type anders is, maar ik zou er niet op wachten om het te testen :-)
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03

Volvo S60 R '05
Gerardf
6th Gear member

Volgens mij mag je niet twee verschillende merken op 1 as hebben. Voor en achter mag wel verschillen.
2 verschillende merken kan leen in geval van nood (gebruik van reserve wiel)
Volvo V60 D6 PHEV 2013
Volvo V70 2.4 D Edition II 2005
Gast

Ik zou er een Michelin PS2 bij kopen. Soms heb je geluk en heeft de bandenboer nog een hele goede gebruikte liggen.
Oja, de beste banden zet je achter. Als ze voor dan op 3 mm zitten, gaan de banden van achter naar voren en monteer je nieuwe achter.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Gerardf schreef:Volgens mij mag je niet twee verschillende merken op 1 as hebben. Voor en achter mag wel verschillen.
Het merk maakt niet uit, bepalend is de maat !

Dit zegt de Regeling Voertuigen (alleen relevante tekst)

§ 6. Ophanging

Artikel 5.2.27

8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.

Wijze van keuren

Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport, is een nood- of reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan.

(accentuering door mij)

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
snowryder
2nd Gear member

Gerardf schreef:Volgens mij mag je niet twee verschillende merken op 1 as hebben. Voor en achter mag wel verschillen.
ik dacht dat merk niet uitmaakt op zelfde as , maat moet volgens mij wel zelfde zijn.

was je me toch net voor Rob :-x
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
V70/2.4D/2003
8th Gear member

De banden moeten dezelfde maat hebben en moeten dezelfde carcasstructuur hebben. En, je komt het soms nog tegen, de banden moeten gemonteerd zijn in de juiste draairichting.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Thijs
7th Gear member

En die staat niet op alle banden aangegeven! Die draairichting dan he.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ramon&Ramon
7th Gear member

Banden mogen van verschillende merken zijn op een as,voor en achter mag verschillend zijn,het merk is totaal onbelangrijk als de maat maar hetzelfde is op een as..
jpwg001
6th Gear member

Aan het profiel kun je de draairichting ontlenen. Het water moet, wanneer de band voorwaarts rolt, het water naar de buitenkant van de band afvoeren.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Oceanracer
Geartronic member

Koop je via Marktplaats een gebruikte Michelin band.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Daar ben ik weer, de man van de regelgeving ! Best makkelijk hoor, zo'n Regeling Voertuigen, hoef je zelf helemaal niets te verzinnen of te gokken :lol:

V.w.b. de draairichting zegt de Regeling Voertuigen het volgende (alleen relevante tekst):

§ 6. Ophanging

Artikel 5.2.27

6. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van het wiel in voorwaartse rijrichting van de personenauto. Een band moet zodanig gemonteerd zijn dat dit overeenkomt met de door de bandenfabrikant aangebrachte markering op de band die de draairichting of de binnenkant of buitenkant aangeeft.

Wijze van keuren

Visuele controle

Over 'carcasstructuren' wordt helemaal niet gesproken ! Ook niet over dat het profiel, al of niet op één as, gelijk zou moeten zijn !

Alhoewel ze nog verder onder te verdelen zijn, wordt er in hoofdzaak over een symmetrisch of een asymmetrisch profiel gesproken.

Verder kunnen banden een draairichting gebonden profiel of een niet-draairichting gebonden profiel hebben.

Bij een draairichting gebonden profiel zijn de meest gangbare aanduidingen v.w.b. de draairichting:

1. een enkele pijl
2. het opschrift 'rotation of direction i.c.m. met een pijl

bij een niet-draairichting gebonden profiel zal meestal het opschrift 'outside' te vinden zijn.

In het geval er extreem hoge prestaties moeten worden geleverd, denk aan de racerij, zijn er ook banden die uitsluitend aan de linkerzijde of uitsluitend aan de rechterzijde gemonteerd mogen worden m.a.w. 'linkse' en 'rechtse' banden.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb hier vier auto's staan en alleen op de winterbanden staat een draairichting vermeld. Op alle banden staat wel vermeld wat de buitenkant is, maar dat zegt natuurlijk niets over de draairichting.

En die carcasstructuren gaan over een radiaal- en diagonaalband. Die mogen op één as niet worden gecombineerd. Maar wie rijdt er anno 2011 nog met diagonaalbanden rond?
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef:............. Op alle banden staat wel vermeld wat de buitenkant is, maar dat zegt natuurlijk niets over de draairichting.
In zekere zin heb je gelijk. Er staat ook niet duidelijk wat ik bedoelde te zeggen. :oops: Ik studeer daar nog even op en dan zal ik e.e.a. aanpassen !
Oceanracer schreef:En die carcasstructuren gaan over een radiaal- en diagonaalband. Die mogen op één as niet worden gecombineerd. Maar wie rijdt er anno 2011 nog met diagonaalbanden rond?
Dat is mij bekend. Maar los van de vraag wie dat zou doen, met een combinatie van radiaal én diagonaalbanden rondrijden: op grond waarvan zou dat verboden zijn ?. Ik heb n.l. niets kunnen vinden over een dergelijk verbod.

Rob
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Bericht intussen aangepast !

Rob
snowryder
2nd Gear member

Oceanracer schreef:Ik heb hier vier auto's staan en alleen op de winterbanden staat een draairichting vermeld. Op alle banden staat wel vermeld wat de buitenkant is, maar dat zegt natuurlijk niets over de draairichting.
mijn Nokian WB hebben ook alleen maar een outside aanduiding.
met het wisselen van de wielen zag ik dat de profielen niet gelijk te krijgen waren op de assen.
ik heb dus links en rechte een andere profielloop onder de auto. denk dus dat voor deze banden de profiel looprichting dan blijkbaar niet uitmaakt.
Volvo S60 2.4 170 PK Edition 05-2001, 202 dkm
Dark Grey, Offblack leder, Tethys 17, HU603
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb mij daar al vaker over verbaasd. Als ik 2 of 4 banden bestel, krijg ik wel altijd linker en rechter banden, terwijl dit er niet op staat. M.a.w. als ik alle banden met de buitenkant om de velg leg, zit het profiel er toch in het juiste spiegelbeeld op. Raar maar waar.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”