Net gekocht Volvo 940 estate TDic

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

5 ton - super :D
Dat geeft goede vooruitzichten :D

Ik kom misschien nog wel eens een complete AB tegen in een sloopauto en die stoelverwarming kan vast ook wel weer geregeld worden.

Ik ben heel blij dat alles wat essentieel is werkt, de auto heeft in november nog met succes een APK ondergaan. En het motortje lijkt er ook zin in te hebben.

Weet jij toevallig wat jouw gebruik is gemiddeld?
Gebruikersavatar
Lilian
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 15.08.2008 - 09:46

Bij auto Rima in Druten vind je alles. Hoor je ook dat mooie turbo geluid bij drie duizend toeren? En is het ook nog zo'n lekkere rammelratel bak als je start?

Heb je cruisecontrol en weet je waar het zit?

Ik denk dat het verbruik ongeveer 1/11 is.

In France is de technische keuring niet mis, het gaat door een heel parcours en werkelijk alles wordt gemeten en gedaan. Maar, pas de probleme.
XC70 AWD D5 Momentum Edition Luxe 2007
940 GLE TDI 2.4 6 cilinder 1991
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ik ben al eens bij auto Rima langs geweest, ik had toen een krik nodig voor de S60 en ben die toen bij hun gaan halen. Ik vind de weg vast nog wel terug :P

De cruisecontrol heb ik gevonden en die werkt ook nog, dus heerlijk chillen op de snelweg. Alleen versnellen en vertragen van de cruise snelheid kan geloof ik bij de 940 niet zonder de cruise te verlaten. Ik ben wel blij dat de cruise er in zit, ik gebruik het vaak.

En als ik de 6 cilinder start dan denk ik inderdaad even "wow das best een flinke diesel sound" De turbo sound heb ik nog niet zo op gelet.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Maar hoeveel heeft ie nou gelopen?
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Er staat iets van 270.000 op de teller. Dat is niet eens heel veel meer dan er op de klok van mijn S60 staat.
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Das netjes!
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ja dat dacht ik ook al, het is natuurlijk wel altijd de vraag of het klopt. Maar als ik naar de auto kijk, binnen en buiten ziet het er niet afgeleefd uit, dus dat is in ieder geval iets wat in de goede richting wijst. De motorruimte ziet er ook super netjes uit.
Gebruikersavatar
martinuz
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 12.01.2010 - 17:25
Locatie: Brussel

Dat noemen ze op het 700/900-forum net ingereden. Heb ook zo'n apparaat gehad, onze eerste Volvo. Motorisch niet stuk te krijgen, heerlijk luidruchtige turbodiesel. Geniet ervan!
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Dank je :D

Ik heb al het een en ander zitten lezen op het 700/900-forum en zal mij binnenkort eens gaan voorstellen daar, er lijkt veel kennis van de techniek van de 700/900 modellen aanwezig daar. :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

DawnBlueED schreef:Dank je :D

Ik heb al het een en ander zitten lezen op het 700/900-forum en zal mij binnenkort eens gaan voorstellen daar, er lijkt veel kennis van de techniek van de 700/900 modellen aanwezig daar. :)

Die kennis is hier ook aanwezig. :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

DawnBlueED schreef:Er staat iets van 270.000 op de teller. Dat is niet eens heel veel meer dan er op de klok van mijn S60 staat.

Dat is precies de stand voor een nieuwe distributieriemen.
Die gaan om de 90000km.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat een moest er dus niet tussen. :)
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Ja natuurlijk is er hier op het forum ook veel kennis aanwezig, maar twee weten meer dan een :)

De riemen zijn een aandachtspunt, maar het zou me niet verbazen als ze ten tijde van de import naar Nederland (een jaar geleden) al vervangen zijn.

Ik ga ze trouwens wel vervangen maar het is brrrrrr koud op het moment en ik heb zelf geen garage.

Die 90.000 km geld voor zowel de nokkenasriem als de pompriem?

Volgende week ga ik in ieder geval wel de olie en oliefilter verversen, weet jij hoeveel km daar voor staat? Ik hoor echt van alles roepen over de ververs termijn, van 5.000 tot 20.000 km :s
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Nokkenasriem,pompriem plus de waterpomp en rollen.
En een beetje speciaal gereedschap enz.
Gebruikersavatar
ellesse
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 30.10.2010 - 21:45

Voor de D24TIC wordt om de 10.000km geadviseerd ipv 15K in verband met de turbo.

Gefeliciteerd met deze aanwinst! Ziet er prachtig uit...
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 164 Automatic B30A (1971) >> project
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V60 D6 AWD Twin Engine D97PHEV (2016)
Gebruikersavatar
ellesse
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 30.10.2010 - 21:45

DawnBlueED schreef: Alleen versnellen en vertragen van de cruise snelheid kan geloof ik bij de 940 niet zonder de cruise te verlaten.
Knopje om snelheid mee vast te zetten nogmaals indrukken met ingeschakelde CC verhoogd de snelheid met 1,6km/h... kan 'eindeloos' herhaald worden.
Vertragen is een kwestie van het schuifje een tikje naar rechts (tot vlak voor de 'off'-klik!) en dan weer op het knopje drukken om de snelheid vast te zetten.
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 164 Automatic B30A (1971) >> project
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V60 D6 AWD Twin Engine D97PHEV (2016)
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Dank je :) Het verhogen van de snelheid had ik inmiddels al uitgevonden. Ik zal de procedure zoals jij hier beschrijft om de CC snelheid te verlagen eens gaan uitproberen.

Ik heb inmiddels al wel duizend km met de auto gereden en ben nog geen grote problemen tegengekomen, er is wat olieverbruik maar niet extreem. Het lampje van de dynamo flikkert af en toe even op, dus dat is wel een aandachtspunt.
DawnBlueED
5th Gear member
Berichten: 1886
Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
Locatie: Cesko

Vandaag het binnendeel van de gril zwart gespoten, ik vind het nu een stuk mooier:)

Toch zal ik nog eens nadenken voor een andere oplossing, de gril is gewoon te groot.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”