koolborstels dynamo geen contact:nieuwe dynamo of reparatie?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
appie76
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 28.01.2010 - 15:12

Hallo allemaal,

Gisteren zei de auto ineens 'accuspanning laag', wat km's verder - en met een rits aan andere meldingen - stonden we stil. Wegenwacht gebeld en de dynamo bleek het niet te doen. Na de bekende klap met de hamer deed 'ie het weer, even. De koolborstels maken waarschijnlijk geen (goed) contact. Betekent dit dat ik aan een nieuwe dynamo moet, of valt het ding nog te repareren? De auto heeft 130.000km gelopen. Iemand een idee wat dit zal gaan kosten? Ik heb vanwege het weekend de dealer/vakgarage nog niet kunnen bellen voor info en een prijsopgaaf, vandaar. Graag hoor ik jullie ervaringen + prijzen, dan weet ik of de reparateur me een poot probeert uit te draaien.
V70 2.4T MY2001
Niels_#
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09.05.2010 - 16:23
Locatie: Boven de rivieren

De "bekende klap met de hamer" ken ik alleen van de startmotor met een defect relais. Op een dynamo nog nooit toegepast door mij :lol:

Als het daadwerkelijk de koolborstels zijn dan volstaat een nieuwe koolborstelbrug. Heel vaak ligt het daar wel aan maar check de lagers van de dynamo even als je de boel los hebt dan weet je pas zeker waar je aan toe bent :wink:
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bijna altijd is niet alleen de koolborstels, maar ook de koperen sleepringen aan het eind.
Ik heb toen mijn dynamo laten reviseren bij zo'n startmoter en dynamo service zaakje laten reviseren (nieuwe koolborstelset, nieuwe sleepringen, eea rond draaien, klaar)
En dat voor bijna € 90,00

Nadeeltje: je moet hem er zelf uitslopen, en ernaar toe brengen (met je fietsje, of als je een tweede auto hebt, is dat makkelijker) en daarna er weer zelf inzetten.

Bij de dealer betaal je de hoofdprijs
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
appie76
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 28.01.2010 - 15:12

Is zo'n ding moeilijk zelf te vervangen bij een 2.4T modeljaar 2001? Ik heb geen twee linkerhanden maar dit is ook weer geen dagelijkse kost voor me. Heeft iemand een handleiding misschien? En dan heb ik het over de hele dynamo, dat lijkt me wel zo safe...
V70 2.4T MY2001
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Er zal een en nader los gehaald moeten worden. Ik kan je helaas niet zo snel vertellen wat dat bij jou allemaal is, maar bij mij moest de stuurpomp los en de radiator afgetapt omdat er een leiding is de weg zat. Het zou trouwens ook alleen het electronica gedeelte op je dynamo kunnen zijn, en dat is zo los te halen als ik me niet vergis.
Succes iig!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Allereerst haal je de min-kabel los van de accu....
Dan verwijder je de pijp, bovenop de motor naar de luchtinlaat van de turbo.
Verwijder de aandrijfriem, die oa de dynamo, aircopomp etc aandrijft.
Verwijder de cooling fan achter de radiator, incl behuizing.
Haal alle kabels los achterop de dynamo (als je niet zeker van je zelf bent maak een foto, of tekening......moeilijk te zien daar onderin!)
Haal alleen de moeren/bouten een klein beetje los van de airco pomp, maar laat hem wel zitten verder (dan heb je zo wat meer ruimte)
Haal de moeren/bouten los van de dynamo, verwijder ze, en haal de dynamo voorzichtig naar boven...
klaar!

Monteren in omgekeerde volgorde.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
appie76
2nd Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: 28.01.2010 - 15:12

Thanks allen voor de reacties. Ik heb besloten om het te laten doen ipv zelf aan de gang: ik heb een hoogzwangere thuiszitten en kan me niet permitteren om de auto een aardige tijd niet gebruiksklaar te hebben. Zoals ik in de instructie hierboven lees, zou ik er al gauw een paar uur mee zoet zijn, en die tijd heb ik pas komend weekend, zo lang kan ik niet wachten met de reparatie. Ieder bedankt voor de input en hopelijk hebben anderen in de toekomst iets aan de handleiding hierboven.
V70 2.4T MY2001
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Dan wordt het waarschijnlijk een complete dynamo, maar opper de ideeen van hier, wellicht scheelt het in de kosten!

Succes trouwens thuis! Geniet van de laatste hele nachten!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”