Hallo iedereen, na heel wat auto's van andere merken, heb ik binnenkort mijn eerste Volvo; een 760 GLE uit 1984.
De auto heeft momenteel eigenlijk alleen maar een lekke schokbreker linksachter, maar ik zit er toch aan te denken om meteen een set nieuwe schokbrekers en veren rondom te monteren, en de auto daarmee meteen wat lager te zetten.
Ik zoek dan dus iets als Koni of Bilstein, zoiets; niet origineel.
Ik kan eigenlijk nergens vinden wat er te krijgen is, en waar... kan iemand mij in de juiste richting duwen?
Ik weet nog niet of de auto nou wel of geen niveauregeling heeft, maar als ie het heeft gaat het er af.
P.s.: steek, diameter naafgat en ET waarde van de originele velgen, weet iemand die zo uit het hoofd?
Vraag over aan te schaffen 760 GLE '84
- StefanW
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20.12.2006 - 21:55
- Locatie: Drenthe
Uiteindelijk toch de antwoorden gevonden... correct me if I'm wrong;
- setje Bilstein schokbrekers en IPD veren bij IPD USA bestellen, meteen het Nivomat conversie setje bestellen.
- de velgen zijn blijkbaar bij heel veel Volvo's hetzelfde, namelijk steek 5x108, naafgat 65mm, en in ieder geval in het geval van de 760; ET25 voor 15x6 stalen velgen.
- setje Bilstein schokbrekers en IPD veren bij IPD USA bestellen, meteen het Nivomat conversie setje bestellen.
- de velgen zijn blijkbaar bij heel veel Volvo's hetzelfde, namelijk steek 5x108, naafgat 65mm, en in ieder geval in het geval van de 760; ET25 voor 15x6 stalen velgen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Ik zou er even onder kijken, ik dacht dat Nivomats iets dikker zijn en er zit een rubber balg op het onderste deel.
Verder schijnen de veren slapper te zijn bij de starre as met Nivomats t.o.v. een starre achteras zonder Nivomats. Je kan dus niet zonder meer de Nivomats vervangen door gewone schokdempers.
En dan is er nog de multilink achteras met weer andere Nivomats en veren :s
Verder schijnen de veren slapper te zijn bij de starre as met Nivomats t.o.v. een starre achteras zonder Nivomats. Je kan dus niet zonder meer de Nivomats vervangen door gewone schokdempers.
En dan is er nog de multilink achteras met weer andere Nivomats en veren :s
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07
De IPD artikelen kun je volgens mij ook bij European Tuning bestellen, zij importeren voor Nederland. Wie weet hebben ze ook nog wat advies voor je over je voorgenomen actie. http://www.europeantuning.com/StefanW schreef:Uiteindelijk toch de antwoorden gevonden... correct me if I'm wrong;
- setje Bilstein schokbrekers en IPD veren bij IPD USA bestellen, meteen het Nivomat conversie setje bestellen.
- de velgen zijn blijkbaar bij heel veel Volvo's hetzelfde, namelijk steek 5x108, naafgat 65mm, en in ieder geval in het geval van de 760; ET25 voor 15x6 stalen velgen.
Succes en ehm, een foto misschien?
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Kleine correctie, het standaard baksteen naafgat is 65.1 mm.StefanW schreef:..... naafgat 65mm
En ja, helaas, dat maakt uit, vandaar.
Overzichtje en uitleg heb ik ooit hier gezet, voor de geintresseerden: http://www.volvo700vereniging.nl/node/5432
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
- Locatie: Epe
Starre achteras
http://auto.marktplaats.nl/volvo/429002 ... ooler.html
Hier de schokbrekerset voor jou
Volvo heeft (helaas) perfekt passende velgen en echt die 0.1mm maakt heel wat uit.
Suc(V) 6!
http://auto.marktplaats.nl/volvo/429002 ... ooler.html
Hier de schokbrekerset voor jou
Volvo heeft (helaas) perfekt passende velgen en echt die 0.1mm maakt heel wat uit.
Suc(V) 6!
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Wow mooie bak die 744
- StefanW
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 20.12.2006 - 21:55
- Locatie: Drenthe
Even terugkomend op deze zin;
Ik zag inderdaad dat European een IPD dealer is (op de IPD site), en uiteindelijk heb ik er gewoon een set schokbrekers en veren besteld van het merk ChassIT (nooit van gehoord, niet veel over te vinden, ik zie wel hoe deze zich houden).
P.s.: de auto is inmiddels in mijn bezit en rijdt erg fijn, op wat kleinigheden na
Een mail van Cameron Daline, sales rep bij IPD;DawnBlueED schreef:Je kan dus niet zonder meer de Nivomats vervangen door gewone schokdempers.
Gewoon meteen 'normale' veren met de 'normale' schokbrekers monteren en er is geen probleem met de starre achteras.The early 764s like that are super easy to convert from Nivomat to standard. They still use a solid rear axle so the shock and spring mounting points are the same as the NON Nivomat cars. So to convert your car it’s simply a matter of removing the Nivomat shocks and the rear springs are replacing them with NON Nivomat parts.
So if you want to lower the car and use Bilstein you can just use the regular 700 series Bilstein HD rear shocks and our 700 sedan sport springs would work for that car as well.
Ik zag inderdaad dat European een IPD dealer is (op de IPD site), en uiteindelijk heb ik er gewoon een set schokbrekers en veren besteld van het merk ChassIT (nooit van gehoord, niet veel over te vinden, ik zie wel hoe deze zich houden).
P.s.: de auto is inmiddels in mijn bezit en rijdt erg fijn, op wat kleinigheden na

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 20:47
- Locatie: Cesko
Stefan, als je je verhaal aan een quote van mij ophangt doe dat dan even op een nette manier zodat wat ik geschreven heb niet uit verband word getrokken. Dank je
Voor de goede orde, ik schreef hierboven het volgende

DawnBlueED schreef:Ik zou er even onder kijken, ik dacht dat Nivomats iets dikker zijn en er zit een rubber balg op het onderste deel.
Verder schijnen de veren slapper te zijn bij de starre as met Nivomats t.o.v. een starre achteras zonder Nivomats. Je kan dus niet zonder meer de Nivomats vervangen door gewone schokdempers.
En dan is er nog de multilink achteras met weer andere Nivomats en veren :s