Onder staan de foto's van wat ik denk dat de lucht inlaat is van mijn volvo S60. Mij valt op dat er een schotje het inlaat in 2'en verdeeld, 1 deel naar het luchtfilter, 1 deel links af naar de achterkant van het motorblok (zie geribbelde stalen buis).
Op de sloop zag ik dat een 2.0T dit niet heeft en enkel een lucht inlaat met cold air intake heeft. Omdat mij luchtinlaat nu veel warme lucht krijg wil ik er een cold air intake op aan sluiten. Eerst wil ik graag begrijpen waar die extra buis voor dient (die achter het motorblok eindigt) en of een cold air intake kwaad zou kunnen. dat lijkt me niet maar toch...
De kabel die er vlak langs de opening loopt is een LPG electronica kabel.
Waar kijk ik naar?
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Dat schotje is waarschijnlijk de inlaatlucht voorverwarmings klep, deze probeert de inlaat lucht op een bepaalde temperatuur tehouden, maar je mis nog een kromme pijp die van boven de radiateur naar het luchtfilter loopt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
@ Johan s60
Dat klopt, dat zag ik dus op de sloop. Een plastic pijp (met een flexibel stukj) die je aansluit op de lucht inlaat. Dat is toch een cold air intake, of zijn daar meer anpassingen voor nodig?
Bij een 2.0T zit er geen schotje, gewoon alles rechts streeks naar het filter. Waarom bij mij dan wel?
Vermoed eerder dat het schotje een vertakking is of iets dergelijks.
Dat klopt, dat zag ik dus op de sloop. Een plastic pijp (met een flexibel stukj) die je aansluit op de lucht inlaat. Dat is toch een cold air intake, of zijn daar meer anpassingen voor nodig?
Bij een 2.0T zit er geen schotje, gewoon alles rechts streeks naar het filter. Waarom bij mij dan wel?
Vermoed eerder dat het schotje een vertakking is of iets dergelijks.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Die pijp zorgt ervoor dat de rijwind meehelpt om het luchtfilter en dus de motor te voeden, ik zou de voorverwarming intact laten.
dat schotje is denk ik ter versteviging
Die kromme pijp hebben ze denk ik weggelaten met de LPG inbouw, want er is niet zoveel plek meer voor tgv de LPG bedrading
dat schotje is denk ik ter versteviging
Die kromme pijp hebben ze denk ik weggelaten met de LPG inbouw, want er is niet zoveel plek meer voor tgv de LPG bedrading
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Er zit een Landi installatie in. Het ziet er inderdaad uit alsof er uit laksheid en stuk is weggelaten. Ik zou dit compleet willen maken en dus de opening van de inlaat weer in verbinding willen brengen naar boven de radiateur. Dit zou de motor ten goede moeten komen correct?
Alles blijft op z'n plaats, er komt alleen een aansluiting bij.
Alles blijft op z'n plaats, er komt alleen een aansluiting bij.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Sterker nog, als je dat doet komt er meer koude lucht bij, wat bevordelijk is, toch?
Maar wat is nu die extra pijp die naar de achterkant van de motorloopt? Waarom moet daar koude lucht in en waarom bij een 2.0T niet. Of werkt dat anders?
Maar wat is nu die extra pijp die naar de achterkant van de motorloopt? Waarom moet daar koude lucht in en waarom bij een 2.0T niet. Of werkt dat anders?
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Die pijp die trekt lucht langs het uitlaat spruitstuk om zodoende de inlaatlucht via de klep voor te verwarmen, die klep wordt via het motor vacuum aan gestuurd door een klepje in het luchtfilterhuis in dat klepje zit een bi-metaal die afh. vd de temp in het luchtfilter de klep aan stuurt, als het warm genoeg is dan stuurt de klep alleen nogmaar koude lucht door naar de motor
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Dan nog enkel de vraag, heeft het zin, win je iets door dus de inlaat door te trekken naar boven de radiateur? Het kan geen kwaad, maar voegt het ook wat toe?
Neem aan dat de inlaat het liefst zoveel mogelijk koude lucht wil hebben, daar die al naar 10 min rijden behoorlijk veel warme lucht krijgt...
Neem aan dat de inlaat het liefst zoveel mogelijk koude lucht wil hebben, daar die al naar 10 min rijden behoorlijk veel warme lucht krijgt...
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Waarom een turbo geen voorverwarming? goeie vraag, ik denk doordat het gecomrimeerd wordt de temp voldoende verhoogt wordt, ondanks de intercooler, ook wervelt de inlaatlucht heftiger in een turbo motor wat de menging van lucht en brandstof ten goede komt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Oke dacht ik al.
Ik heb hier geen illusies dat ik vermogen krijg ofzo. Maar het was bedoel met elkaar verbonden te zijn (boven de radiateur zit zelfs een aansluiting). Dus als ik voor 5 euro en een aanpassing de boel weer kan aanlsuiten....
Thnx voor de info.
Ik heb hier geen illusies dat ik vermogen krijg ofzo. Maar het was bedoel met elkaar verbonden te zijn (boven de radiateur zit zelfs een aansluiting). Dus als ik voor 5 euro en een aanpassing de boel weer kan aanlsuiten....
Thnx voor de info.
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- 4th Gear member
- Berichten: 931
- Lid geworden op: 31.08.2010 - 15:41
Zie het. Is die foto van je eigen S60? Zie dat vialle de boel iets tactischer heeft neergelegd.
Wat Landi bezield die pijp weg te halen mag joost weten..
Wat Landi bezield die pijp weg te halen mag joost weten..
Volvo S60 2.4T AT MY2001 Vialle LPG G3
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
Volvo S60 2.4i 140pk MY2001 Landi LPG + flashlube smeersysteem
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Ja is voor de kleppen, Electronic Valve Protector is de naam vd duitse firma SI-Elektronik, en is oa geschikt voor flash lube, JLM of V-lube vloeistof
ook geschikt voor turbo motoren omdat de pomp tot ong 5 bar kan
Ik had zo'n electronische van flash lube maar die is er naar 2 jr mee opgehouden (het kastje stuurde de pomp niet meer aan)
ook geschikt voor turbo motoren omdat de pomp tot ong 5 bar kan
Ik had zo'n electronische van flash lube maar die is er naar 2 jr mee opgehouden (het kastje stuurde de pomp niet meer aan)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel