Veerpootbrug (voor)
- Mark
- 2nd Gear member
Op mijn T4 zit nog het originele onderstel,veren enz. Ik ben dan ook niet echt te spreken over de wegligging (bekend probleem). Vooral het wegtrekken naar links en rechts cq schaatsen van de auto bij acceleratie van 0 - 100 kmph. Kan dit enigzins of veel verholpen worden door het monteren van een veerpootbrug? Wie heeft hier ervaring mee?
Phase I V40 T4
- snorremans
- 5th Gear member
Een veerpootbrug heeft volgens mij alleen maar een functie als er een pk'tje of 300 onder de kap ligt en je er mee op het circuit gaat rijden, voor de rest staat het leuk en is het een suggestie of je er een betere wegligging van hebt.
Of zit je volvo zo slap in elkaar dat je hem moet ondersteunen met balken

Of zit je volvo zo slap in elkaar dat je hem moet ondersteunen met balken

V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Bij sommige sterke Volvo's (zoals de V70, S60 en S80) zit er standaard een veerpootbrug gemonteerd. Daar wordt de auto een heel stuk stijver van.
Bij een zwak gemotoriseerde S/V40 heeft het weinig zin, maar bij een T4 die navenant bereden wordt, kan het heel wat helpen. Niet alleen op een circuit, maar misschien juist en vooral op de steeds hobbeliger wordende straten in NL. Vroeger hadden we strakkere wegen dan nu, dus de noodzaak voor veerpootbruggen neemt alleen maar toe...
Bij een zwak gemotoriseerde S/V40 heeft het weinig zin, maar bij een T4 die navenant bereden wordt, kan het heel wat helpen. Niet alleen op een circuit, maar misschien juist en vooral op de steeds hobbeliger wordende straten in NL. Vroeger hadden we strakkere wegen dan nu, dus de noodzaak voor veerpootbruggen neemt alleen maar toe...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dat dacht ik ook ja, dat die veerbrugpoot er standaard in zou zitten. Maar die pootveerbrug is geen brugpootveer maar een deel van de motorophanging...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Hij verbindt anders wel de beide veerpoten met een behoorlijk stukje staal
Volvo Rules the Road
-
- 4th Gear member
Daar heb je geen 300 pk voor nodig en met een T4 ga je al snel over de 200. Ik heb een veerpootbrug op mijn T4 en dat was een hele verbetering.snorremans schreef:Een veerpootbrug heeft volgens mij alleen maar een functie als er een pk'tje of 300 onder de kap ligt en je er mee op het circuit gaat rijden, voor de rest staat het leuk en is het een suggestie of je er een betere wegligging van hebt.
Of zit je volvo zo slap in elkaar dat je hem moet ondersteunen met balken![]()
Een setje nieuwe monroe sensatracs erbij was trouwens een nog grotere verbetering.
-
- 4th Gear member
Dat verschilt van wie, wat en waar.
Ik zou het even bij de plaatselijke automaterialenhandel vragen, de Brezan, of de PD in Dokkum als je toevallig in friesland zit.
Maar ze zijn aardig betaalbaar. En ik verhouding tot het alternatief of orgineel grofweg goedkoop en in kwaliteit zeker niet minder dan orgineel en alternatief.
Ik zou het even bij de plaatselijke automaterialenhandel vragen, de Brezan, of de PD in Dokkum als je toevallig in friesland zit.
Maar ze zijn aardig betaalbaar. En ik verhouding tot het alternatief of orgineel grofweg goedkoop en in kwaliteit zeker niet minder dan orgineel en alternatief.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Als je dat stuk staal eens beetpakt en er iets aan draait beweegt het omdat het in rubber opgehangen is, het zit ook niet aan de veerpoten vast.Battlecruiser S80 schreef:Hij verbindt anders wel de beide veerpoten met een behoorlijk stukje staal
Een veerpootbrug zou over het uiteinde van de veerpoot vast behoren te zitten (en wel met 3 bouten per kant)
Bij een V40 T4 is wel degelijk winst te behalen met zo´n brug.
Kijk eens bij: www.heicosportiv.de
Aluminium Domstrebe S/V40
Aus Aluminium gefertigt. 2-fach einstellbar.
Speziell in Verbindung mit einer Tieferlegung wird durch den steiferen Vorderwagen eine deutliche Verbesserung der Fahrdynamik erzielt.
Preis: ab 229,00 EURO
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Een originele veerpootbrug kost bij de dealer 156 eu ex btw. Onderdeelnummer 9481207. Voor een 850 is er een andere, die is goedkoper.
ik heb op mijn 850 zo'n ding gezet (en heb 126 Aribische volbloedjes onder de kap) met wel degelijk effect in de wegligging. Auto ligt rustiger, zeker op fly-overs maar ook bij rechtuit. Het maakt de carrosserie een stuk stijver
ik heb op mijn 850 zo'n ding gezet (en heb 126 Aribische volbloedjes onder de kap) met wel degelijk effect in de wegligging. Auto ligt rustiger, zeker op fly-overs maar ook bij rechtuit. Het maakt de carrosserie een stuk stijver
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
Ik was inderdaad 184.60 euro kwijt voor een officiele Volvo veerpootbrug.
Het mooie van de volvo veerpootbrug is dat daar wat afstandsbusjes en andere schriefjes bijzitten voor het zekeringenkastje. Heb je die niet, dan moet je de veerpootbrug losmaken wil je het zekeringenkastje open kunnen maken!.
Overigens zijn mijn ervaringen dezelfde als die van Marinus, het heeft wel degelijk zin op een T4.
Een nog grotere vooruitgang echter waren de instelbare gele koni schokbrekers. Desalniettemin, de veerpootbrug op zich is zeker een aanwinst.
Janis
Het mooie van de volvo veerpootbrug is dat daar wat afstandsbusjes en andere schriefjes bijzitten voor het zekeringenkastje. Heb je die niet, dan moet je de veerpootbrug losmaken wil je het zekeringenkastje open kunnen maken!.
Overigens zijn mijn ervaringen dezelfde als die van Marinus, het heeft wel degelijk zin op een T4.
Een nog grotere vooruitgang echter waren de instelbare gele koni schokbrekers. Desalniettemin, de veerpootbrug op zich is zeker een aanwinst.
Janis
- Mark
- 2nd Gear member
Bedankt heren, ik ben overtuigd. De veerpootbrug komt erop en misschien in een later stadium veren en shocks. Alleen wat een prijsverschillen. Van +- €75 tot €220+. Is dit ook evenredig met de kwaliteit??
Phase I V40 T4
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Die van Heico is van aluminium, maar of dat beter is, ik weet het niet.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
die van Volvo is ook van aluminium.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 4th Gear member
Zie het zo, een stok tussen je veertorens zorgt voor stijfheid, de euro's betaal je voor de looks.Mark schreef:Bedankt heren, ik ben overtuigd. De veerpootbrug komt erop en misschien in een later stadium veren en shocks. Alleen wat een prijsverschillen. Van +- €75 tot €220+. Is dit ook evenredig met de kwaliteit??
- joost
- 7th Gear member
159 voor achter en 163 voor voor. Sensatracks zijn inmiddels weer opgevolgd door een nieuwer type de Reflex. Die zijn goedkoper (waarschijnlijk omdat deze couranter zijn) 95 voor achter en 145 voor achter.Mark schreef:Wat kosten die sensatracs eigenlijk?
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000