trillen bij remmen, vooral het laatste stuk voor stilstand

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
volvo97
Starter

Ik heb aardig rondgezocht op het forum, maar niet echt een vergelijkbaar probleem tegengekomen:

Ik heb een S70 uit 1997, zo'n 390.000 op de teller.
In januari zijn voor de grote beurt achter mijn schijven vervangen, niet de blokjes dat was niet nodig. Na een tijdje viel het mij op dat hij gaat trillen als je vanaf een aardige snelheid afremt helemaal tot stilstand, vooral het laatste stuk totdat je stilstaat. Het gebeurt dus niet altijd, bij langzaam rijden of licht remmen en dan weer doorrijden is er niks aan de hand. Maar als je een tijdje aan het rijden bent (als ie warmer wordt?) gebeurt het ook bij lagere snelheid remmen.
Maar heb het idee dat het steeds erger wordt, soms kom je enorm trillend tot stilstand.

Nu ben ik deze week bij de garage langs gegaan of ze er even naar konden kijken, en hebben ze meteen de wielen verwisseld voor de zomerbanden. De remmerij is gecontroleerd en die leek prima in orde, schijven niet krom en blokjes goed.
Ook de wielophanging konden ze niks aan vinden.

Verder is het mij een paar keer opgevallen dat hij met een kloink wegrijdt of uit de handrem schiet, en er soms ook met een kloink in de handrem zakt. tijdens de beurt in januari zijn ook de handremvoeringen vervangen want die deed niks meer, nu doet hij wel weer wat maar voor mijn gevoel nog niet optimaal.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Hij remt wel goed, maar het stoort me wel en er is duidelijk iets niet goed.
Heb wel een afspraak gemaakt om er verder naar te laten kijken, maar ze hebben nu dus geen idee wat er mankeert.
Johan s60
6th Gear member

Het is hoogst ongebruikelijk om oude remblokken te plaatsen op nieuwe schijven, meestal horen hier toch ook nieuwe blokken bij.

Het trillen kan ook van de vooras komen, die al gecontroleert?

Omdat de handrem nog nieuw is moet je deze een beetje inremmen, dit houdt in op lage snelheid de handrem aantrekken niet hoger dan 50 km/u, als je dit een aantal keer (15 tot 20 keer) gedaan heb dan zul je merken dat de handrem beter gaat werken, het kan zijn dat je de handrem hierna een keer moet nastellen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
volvo97
Starter

Maar kan het trillen hier mee te maken hebben, dat de blokken niet zijn vervangen en de schijven wel?

De handrem lijkt het inderdaad steeds beter te gaan doen, maar de kloink af en toe is wel raar. De handrem heeft geloof ik niet veel te maken met remmen op het pedaal, maar als er iets loszit kan het misschien wel gaan trillen als je het pedaal indrukt?

De vooras heb ik ze niet over gehoord, maar voor mijn gevoel zit het probleem achter.
Johan s60
6th Gear member

De handrem is een ander systeem (remschoenen in de achterschijven) dan de voetrem.

Ik heb ooit ook wel eens trillende remmen gehad voor, doordat achter niet goed mee remde, werd het voor te heet. (was niet met de volvo overigens)

Dus op die manier zou het kunnen, maar ik zou achter ook nieuwe blokken plaatsen van goede kwaliteit, die oude blokken lijken me niet mooi afgesleten op een oude schijf , dus het inremmen duurt nu op twee manieren langer.

1. doordat het oude remblokken zijn (zijn toch wat harder geworden)
2. doordat ze zeer waarschijnlijk niet mooi vlak zijn afgesleten

Ik vind het ook niet economisch om de oude weer terug te plaatsen zeker gezien het feit dat ze toch bezig zijn.
volvo97
Starter

hmmm, ga ik daar in ieder geval naar vragen als ik hem wegbreng. Maar ben eigenlijk bang dat nieuwe blokjes het probleem niet oplossen en er wat anders aan de hand is.
En bedankt voor de tip over inremmen van de handrem!
Johan s60
6th Gear member

Succes ermee
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”